Neuvola- ja ultrakuulumiset!

24.2.oli eka ultra ja tänään (14.3) oli toinen jossa samalla tehtiin niskaturvotusmittaus ja kävin verikokeissa kaikki oli ok ja kuului ihanasti sudämmensykkeet <3 kaikki oli kunnossa!!
 
Huomenta!

Me käytiin eilen sikiöseulonnoissa ja hyviä uutisia saatiin. Tulos 1/100000 ja turvotusta oli luultavasti n. 1.1... Sanon luultavasti siksi, että vauva oli koko ajan niin huonossa asennossa, että ei meinannut täti millään saada kunnon mittaustulosta. Ensin ultrattiin 45 minuuttia niin alhaalta kuin mahan päältäkin, sitten pidettiin puolen tunnin ruokatauko ja jatkettiin ultraamista vielä 15 minuuttia ja sitten pikkuinen kääntyi niin, että onnistui täti saamaan yhden mittaustuloksen.

Minä olin niin yllättynyt miten vauva reagoi kohtuun koputteluun mahan päältä! Kätilö kun yritti saada vauvaa kääntymään oikeaan asentoon, niin hän koputteli kohtuun mahan päältä ja silloin innostui pikkuinen aina kovasti liikkumaan. :)

Kokoa oli 58.4, laskettuaika pysyi samana 25.9 vaikka ultran mukaan la olisi ollut muutamaa päivää aikaisemmin.

Minulla loksahti suu auki kun katsoin että herra jumala, sieltähän on selvästi tulossa poika kun jalkoväliin katsoo, mutta siellä olikin napanuora

Kaikki muutenkin kunnossa ja olo on helpottunut. Jospa sitä nyt uskaltaisi alkaa iloitsemaan raskaudesta - tähän mennessä on huoli ollut päällimmäinen tunne.
 
Meillä oli eilen nt-ultra ja kaikki oli hyvin. Nt oli 1,1 ja pää-perämitta 47,5 muistaakseni. Pikkunen näytti jo ihan vauvalta ja oli kova liikkumaan. Täti ei meilläkään meinannu saada kuvia, kun vaavi liikkui koko ajan :) Eka ultrattiin mahan päältä, mut sit piti siirtyä alakertaan, kun mulla kohtu niin takana, ettei meinannu onnistua. Nyt sit seuraavaa ultraa oottamaan, että näkee pikkusen! :)
 
Alkuviikosta tuli vihdoin käytyä ensimmäisessä ultrassa. Kaikki oli hyvin ja vastasi aikaa kuulemma. Pää-perämitta oli vissiin 67mm. (En oikein saa merkinnästä selvää voi olla 61mm) ja B-mitta 25mm. Hieman pikkuinen liikuskeli. Esikoinen oli muistaakseni vilkkaampi. Mutta josko tämä toinen olisi rauhallisempi yksilö. :)
 
Tänään sain tietää veriseulan tulokset ja riskiluku oli 1:7600 eli huh! :)

Nemia: Mun silmään ultrassa pikunen oli kovin rauhallinen, mutta seuraavana päivänä ei antanu helpolla kuunnella sydänääniä.. eli ei sitä vielä tiedä.. ;) Hyvä, että saivat ultrassa mitat otettua. :)
 
Meilläkin oli tänään se kauan odotettu nt ultra =) Siellä oli yksi pieni pallopää joka istuskeli kohdunpohjalla =D Vaavelin koko vastas viikkoja joten ne eikä LA muutunut. Sikiöseulonta laskelmatkin saatiin eikä niitteenkää puolesta tarvi huolehtia! 

Meilläkin tämä toinen oli ainakin nyt nt ultrassa huomattavasti rauhallisempi kuin esikko joka sillon koko ajan liikku ja pomppi ettei mittoja meinattu saada. Tämä uusi tulokas taasen oli lähinnä paikoillaan, mutta piilotteli koko ajan =D Ja käänty aina väärään asentoon minkä takia mittoja ei meinattu saada =D

Saatiin rakenneultra aikakin jo, joka on sitten 11.5 joten sitä odotellessa =)
 
Meillä oli eilen (vihdoinkin) Nt-ultra. Ja kuten eilen ihmettelin tuolla maaliskuun puolella että miksiköhän se meillä on niin myöhään (13+3), niin samaa ihmetteli ultraajakin. Oli kuulema aika viime tipassa, ja onneksi ei päivät kuitenkaan heitelly. Mutta napero oli jo niin iso että ei voinut enää ottaa pää-perämittaa, eikä meinannun kuvaan mahtua kokonaan. Eli mitattiin sitten pään, reisiluun ja olkaluun mukaan,ja vastas aika tarkalleen aikasempia arvioita :)

Mutta kaikki näytti olevan kunnossa, ja oli se vaan niin ihmeellistä kun pikkunen oikein otti vauhtia takaseinämästä ja pomppi ja pyöri minkä ehti , ja kuitenkaan en itse tunne vielä mitään :) 

Ensi viikolla olisikin sitten lääkärikäynti :)
 
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :)

oon-: Pystykö sen niskaturvotuksen vielä mittaamaan luotettavasti? Mulla oli sillo 12+6 ja aikaa varatessa sanoivat, että saatte aamuajan, kun yliaikaiset otetaan aamusta.. eli ymmärsinki, että aika viime tippaan menee.. Ihmettelen kovasti, miksi meille eka ja ainut lääkäriaika on vasta ck 36 : /
 
Tänä aamuna huomasin vessassa, että paperiin tuli reilusti kirkkaan punaista verta;((( Soitin heti äitiysneuvolan nroon ja sieltä ohjattiin soittamaan terveyskeskuksen päivystykseen, josta sitten ohjataan joko terveyskeskukseen tai sairaalaan tarkastukseen. 

Äitiysneuvolassa olivat asiallisia ja rauhoittavia. Hoitaja sanoi, että kyseessä voi olla ihan harmiton vuoto mutta erityisesti alkuraskaudessa kaikki kyllä tsekataan.

Kun soitin tk:een, niin siellä oli automaatti, johon jätin yht.tietoni, että soittavat n. 20 min kuluttua minulle päin. Nyt on kulunut yli 40 min eikä soittoa ole kuulunut. 

Olisin tietysti huolissani jutellut mieluiten ihmisen kanssa ja kyllä jurppii tämä odottaminenkin.. ;((
 
Piaffii: Voi toivottavasti pääset pian tarkastukseen! Siitä huolimatta, että saattaa olla ihan harmittomia niin äärimmäisen stressaava tilanne. Kyllä ne huolettaa silti. Toivottavasti kaikki hyvin, pidän peukkuja!
 
Lillii: Ei se yhtä luotettava oo kuin silloin aikaisemmin, mutta yritettiin ainakin. Ja napero oli vielä huonossa asennossa, että en tiedä kuinka paljon siihen on luottaminen. Ja kuulosti se ultraaja sille että olisi meidän vika ollut että ollaan jätetty niin viimetinkaan. Minä ihmettelin alusta asti että miksi se niin myöhään on, kun kaikilla muilla paljon aikasemmin. Tosin meillä on neuvolankin väli noin 2kk...
 
Huh huh, onpa ollut pitkä päivä!

Koko päivä meni käytännössä terveyskeskuksen heittopussina. Aamulla soitin klo 9 jälkeen äitiysneuvolan palvelunroon josta kehotettiin soittamaan päivystykseen. Soitin päivystykseen about 9.20  ja jätin automaattiin yhteystietoni että soittavat takaisin. Nauhoitteelta luvattiin soittaa minulle 9.40. Soittoa ei kuulunut, hyvä kun uskalsin vessassa käydä, kun pelkäsin, että missaan puhelun. Mietin jo, että pitäisikö minun lähteä suoraan päivykseen, mutta en sitten lähtenyt, kun järkeilin, että jos laittavatkin lähetteellä sairaalaan niin sitten se on turha keikka. No, puhelu tk:sta tuli n. 10.20 ja siellä joku ihmeellinen apulainen voivotteli, että voi voi, kun hän nyt ei tiedä, mitä tässä pitäisi tehdä kun hän vaan alkoi purkaa valtavaa puhelujonoa!?!?!? WTF???????????? Eipä se osannut muuta sanoa, kuin että mene terveyskeskuksen päivystykseen, tekevät siellä arvion jatkosta. Kello olikin sitten about 11 kun selvisin terveyskeskukselle (olin kotona sairaan lapsen kanssa, joten piti järjestellä kuvioita) ja jonotin päivystyksen ilmoittaumiseen. Eli 2 tuntia tuhraantui jo tähän! Hoitaja vain totesi kun kerroin tästä puhelin episodista, että kannattaa kyllä tulla tänne meille suoraan. Anteeksi vain, mutta noudatin kirjaimellisesti saamiani ohjeita. (voitte arvata, meneekö Espoon kaupungille palautetta!!) Ilmoittautuminen ei onneksi kestänyt kovinkaan kauaa, mutta seuraavaksi olikin sitten KOLMEN TUNNIN JONOTUS LÄÄKÄRILLE!! Päivystys oli täynnä "seurantapotilaita" eivätkä he voineet ottaa vastaan uusia potilaita.

Minulla ei aamuisen verenvuodon lisäksi ollut kipuja, lisävuotoja, jne. mutta kyllä oli pitkä päivä odotella ja jonotella luukulta toiselta  - täydellisessä epätietoisuudessa ja pelonsekaisella mielellä;((

Pääsin lääkäriin klo 14.15 eli lähes 3 h odotuksen päätteeksi. Lääkäri oli oikein mukava, totesi faktat: vuodot ovat suht' yleisiä ja usein harmittomia eikä niille monestikaan löydy mitään syytä. Tämän lisäksi hän muistutti, että seuraavat pari päivää ovat kriittiset ja nähdään mihin suuntaan tilanne kehittyy (alkaako vuoto uudestaan, jne.) ja että tässä vaiheessa tilanteelle ei voida tehdä mitään muuta kuin seurata. Selvää syytä vuodolle siis ei löytynyt.

Kohdun suu oli kiinni, lisävuotoa ei ollut, masuasukin syke löytyi, jne.

Kävin vielä labrassa ennen sen sulkeutumista ja ottivat tulehdusnäytteet kaiken varalta. Kotona oli klo 15.

Täytyy todeta, että terveyskeskuksen henkilökunta ovat takuulla ammattilaisia ja mukavia ihmisiä (vihamielisessä ympäristössä, sillä ainakin tänään asiakkaat tosi vihaisia..) mutta systeemi on täysin mätä! nimim. viimeiset 20v. työterveys- ja yksityisiä lääkäripalveluja käyttänyt. Edellisen raskauden aikana ei ollut mitään ongelmia, rutiinikäynnit äitiysneuvolassa, jne. eli nyt näen ensimmäistä kertaa mihin suohon olen tipahtanut "äitiyshuollon" hellässä huomassa.Tähän kaikkeen kului koko päivä - ja se stressin määrä.... GGGGRRRRRRRR!!!!

No, jotain hyvääkin kuuluu. Tänään avasin Naistenklinikan kirjeen ja siinä todettiin np-seulan tulos normaaliksi ja toivotettiin hyvää jatkoa raskaudelle. Toivottavasti raskaus jatkuu;/
 
Piaffi: Kyllä sitä yleensä toimii saamiensa ohjeiden mukaisesti, mutta harmi, kun ei voi heti saada niitä oikeita ohjeita.. : / Seuraavalla kerralla ne varmaan sanoo, että olis pitäny soittaa ensin... Argh! Stressi tuossa tilanteessa ei tosiaan ole hyväksi.. mutta toivotaan, että se oli harmiton vuoto ja jäis siihen.. mutta tulevat päivät ovat varmaan stressaavia, vaikka vuotoa ei enää tulisikaan. Onneksi kuuntelivat sydänäänet jne. (olis luullu, että pääsis ultraan, kun on kuitenkin menossa rv 14) Kyllä se on niin, että suurin osa henkilökunnasta on varmasti osaavaa ja mukavaa.. mutta järjestelmä on kankea ja aina vaan tulee säästöjä tms ja ovat tiukemmilla.. vähemmän henkilökuntaa kuin tarvittaisiin.. ja sitä myötä hankalampi antaa aikoja.. laittaa tutkimuksiin jne. vaikka varmasti muuten työnsä puolesta yrittävät tehdä parhaansa. Pidän peukkuja, että raskaus jatkuu kuten tähänkin asti (mutta ilman vuotoja ja huolen aiheita) - ja pääset nauttimaan hyvistä uutisista! Sen lisäksi vielä lapsi sairaana.. mutta saat ainakin olla samalla kotona ja yrittää levätä! Voimia sinne ja toivottavasti seuraavalla kerralla päästään keskustelemaan mukavammista aiheista!
 
Piaffi: Mitä tänään kuuluu? Loppuiko vuoto?

Nyt säikähdettiin täälläkin. Aamulla housuihin lorahti aimo annos ruskeaa vuotoa. Enemmän valkovuodon kaltaista kuin sellaista, mitä tulee ennen/jälkeen menkkojen, mutta ruskeaa kuitenkin, ja sitä tulee edelleen. Edellisestä peittojenheiluttelusta on aikaa miehen työmatkojen takia, joten siihen se ei voi liittyä... Neuvolasta sanottiin, että jos ei muutu selvästi tuoreeksi vereksi niin ei kannata vielä huolestua. Eilen juuri kuulin neuvolassa sydänäänet ja kohtukin oli kuulemma tunnustelemalla hyvän tuntuinen, mitä se sitten tarkoittaakaan.

Ikäviä tällaiset säikäytykset :-(
 
September ja Lilliii: tänään jo paremmalla mielellä, vuotoa ei ole ollut eikä kipujakaan! Kiitos tsempistä;)!

Tk-lääkäri sanoi eilen sydämen sykkeitä kuunneltuamme, että ultraaminen ei tuo mitään uutta tietoa siksi mua ei lähetetty sairaalaan ultrattavaksi (tk:ssa ei ilmeisesti ultrausvälineitä).

Ihanaa, kun olen saanut olla kotona esikoisen sairastelun "varjolla", olisi ollut todella piinaavat pari päivää töissä.. En ole siis vielä kertonut töissä raskaudesta.

Tänä iltana ajattelin kokeilla hommaamaani kotidopleria - siitä voi tulla rutiini... Kokeilin sitä pari viikkoa sitten, mutta silloin ei mitään vielä kuulunut (ohjeiden mukaan rv.14 alkaen pitäisi kuulua).

Joka tapauksessa, mun pitää nyt nostaa leuka pystyy ja olla luottavainen tämän raskauden suhteen & ajatella positiivisesti;)
 
Voi kaameeta! En pysty ees kuvittelee miten kamalaa olis odotella lääkäriä kun ei tiedä ollenkaan ollaanko siellä masussa kunnossa vai ei! ihan järkkyä. Voimia nyt teille molemmille ja toivottavasti loppuraskaus sujuu ilman enempiä säikytyksiä!

Meillä oli ensimmäinen ultra tiistaina. Olin siinä luulossa että olin viikolla 11 ja LA 5.10. Mutta vaavi osasi yllättää jo nyt ja olikin 10cm pitkä jo! Laskettu aika sitten muuttui neljällä viikolla!! Olenkin siis yllättäin jo viikolla 15 ja LA 7.9. Ei kyllä haittaa mua ollenkaan kun odotus väheni kuukaudella! Niskaturvotusta ei nyt pystytty ottamaan ollenkaan kun raskaus oli niin pitkällä, mutta sanoivat että kaikki näyttää täysin normaalilta ja terveeltä. <3

Sokerirasituksessakin kävin tänään. Se oli edelleen yhtä kamalaa kuin esikoisen kanssa. Tosin se litku ei ollut enää sitä mukamaskolaa vaan ihan rehellistä kirkasta sokerilientä. Jollain tapaa se oli nyt pikkasen parempaa vaikka ällöä olikin. Hyi, alkaa kuvottaa nytkin kun sitä ajattelen. :)

Voisin lisätä ultrakuvan mutta vasta tänään rekisteröidyin tänne enkä nyt tästä keksi miten sen saa laitettua?? :) kai se vielä selviää.
 
September: Toivottavasti siellä päästy säikähdyksellä!

Piaffi: Joo tk:ssa ei varmaan olekkaan ultrauslaitteita ja turhaahan se on, jos se ei toisi mitään uutta tietoa. Hyvin oot saanu vielä salattua sitten töissä. Mulla on nyt parisen viikkoa maha muotoutunut sellaiseksi, että jos en olis sanonu niin olisvat kyllä huomanneet.. Onneksi siellä kuitenkin vuoto loppui ja parhaiten varmasti kaikki sujuu positiivisilla ajatuksilla! :)

Noppu: Tervetuloa ja olispas sulla mukavia uutisia ultrassa, kun raskaus eteni heti kuukaudella! :) Itse en ole vielä lisännyt mitään kuvia eli en osaa neuvoa. Veikkaus on, että jostain omien sivujen kautta!?
 
September: Kuinka jakselet? Toivottavasti kaikki ok!

Tänään valmistui osa labrakokeista ja toistaiseksi negatiivisia tuloksia - hyvä juttu siis! Verenvuototapauksissa otetaan aina kaiken varalta kaikki; tulehdus- hiiva, jopa klamydiatestit. Osa valmistuu vasta ensi maanantaina ja keskiviikkona, joten vielä vähän aikaa menee odotellessa.

Yksi todennäköinen "syyllinen" voi myös olla istukka, joka voi kuulema tiputella kohdun kasvaessa, mutta np-ultrassa ei istukan sijainnista mainittu mitään, joten en tiedä siitä sen enempää. Hoitaja sanoikin, että istukan sijaintia tutkaillaan tarkemmin vasta rakenneultrassa ja sinne on meillä vielä vähän matkaa, se on vasta 8.5.

Kokeilin eilen illalla kotona doppleria ja sydänäänet kuuluivat. Nyt myös mieheni ja poikamme kuuli äänet;)

Tuli muuten nyt mieleeni, että ekalla neuvolakäynnillä hoitaja mainitsi, että siihen aikaan, kun "normaalisti" olisi kuukautiset (jos säännöllinen kierto) voi tulla vuotoa mutta että sitä ei tarvitse säikähtää. 

Kuvien lisääminen
Kuvien lisääminen onnistuu helposti kirjoituseditorissa! Työkalupalkin toiseksi viimeinen kuvake on Image manager, jonka kauttaa lataat (upload>select>upload/add) kuvasi sivulle:
"Sohvi-neiti" 12.3.2012.
Kun olet kerran ladannut kuvan, niin se on aina käytettävissäsi Image manageria klikatessasi, eli voit lisätä sen myös toisaalle vau.fi:ssä.

DVD ultrasta?
En muista oliko tällä palstalla vai maaliskuun mutinoissa kyselyä ultra-dvd:stä? Vastaan  nyt tällä palstalla.. DVD:n voi tosiaan saada yksityisellä 3D ja 4D-ultrissa. Kävimme 4D-ultrassa Bruno Cacciatorella (toi tekniikan Suomeen, http://www.femeda.fi ) v. 2006 ja vein mukanani dvd:n jolle käyntimme nauhoitettiin (dvd:n olisi saanut myös sieltä). Se on tosi hieno & kestävä muisto, suosittelen, mikäli mahdollisuus käydä! Meillä pääsyy tuohon käyntiin oli se, että 1. raskauden edetessä normaalisti emme rakenneultran jälkeen olisi päässeet näkemään vauvaa ennen synnytystä lainkaan ja olimme tietysti todella uteliaita & innokkaita ensimmäistä lastaan odottavia vanhempia ja kaipasimme vahvistusta sille, että kaikki on niinkuin pitääkin. Myönnettäköön, että toinen pointti oli se, että halusimme tietää tulokkaan sukupuolen. Sekä tyttö että poika olivat yhtä tervetulleita, mutta meistä oli kutkuttavaa tietää sukupuoli etukäteen;) Silloin oli julkisella puolella pk-seudulla tiukka linja, että eivät kerro lapsen sukupuolta. Tällä kertaahan kätilö sanoi meille np-ultrassa, että "seuraavalla kerralla voi sitten jo sukupuoltakin arvailla!" Aiomme ehdottomasti mennä tälläkin kertaa 4D-ultraan.
 
Jaa se mun kuva on ilmeisesti liian iso, eikä tuo suostu sitä lataamaan. Voi harmi.
 
Takaisin
Top