Neuvola- ja ultrakuulumiset!

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja labitsi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään oli toinen neuvola heti eilisen ultran perään. Kaikki arvot oli hyviä tässä vaiheessa ja painoa oli kuukaudessa tullu 0,8kg (turvonneesta olemuksesta olis luullu, että enemmän). Sydänääniä, kun kuunneltiin niin  pikkuinen ei meinannu millään pysyä paikoillaan.. oli kuulemma kuitenkin ihan hyviä ääniä silloin, kun kuultiin! :) Olin jo valmistautunu, että nyt alkaa rautakuuri, kun mun mielestä viimeksi oli alhainen hb, mutta tänään ei sitten edes mitattu, kun musta tuntuu et vihdoinki ihan pirteä olo pitkästä aikaa.. Se asia tarkastetaan vasta ensi kerralla!
 
Kävimme eilen 6.3 np-ultrassa. kaikki oli hyvin :) pikkuinen liikkui hyvin, sydän äänetkin kuulimme ja sieltä hän heilutteli meille <3 pituutta oli 8 cm. kovasti sitä jännitti monta viikkoa ja mietti että onko kaikki hyvin. nyt rv 12 ja  tuntuu olokin paremmalta, eikä halua edes miettiä, että mitä jos, kaiki ei olekaan niinkuin pitää.vaan ajattelee vain positiivisesti, että siellä hän kasvaa joka päivä ja voi hyvin :) tuntuu jopa ihanalta, kun voi jo kertoa raskaudesta muille. Odotan vaan koska tämä huono olo ja väsymys vähenee.Vaikkea sanoa että onko edes maha vielä kasvannut, kun tuntuu että se on aamuisin vain ihan normaali ja muuten sitte ihan turvoksissa :)
 
Jospas itsekin jotain kirjoittelisi tänne, eilen käytiin siinä ekassa ultrassa eli liekö se sitten juurikin toi np-ultra. Aika oli varattuna kello 14:00, mutta päästiin jo ennen kahta pois. :D Se oli tosi nopee toimitus, ei kerenny mitään tajuta. Mieslääkäri puhui tosi hiljaa ja ei meinannut saada mitään selvää sen puheista. Mutta sen verran sai, että kaikki on kunnossa ja on hyvin pieni osuus saada down-lapsi. Pääperämitta oli 57mm ja vastas viikkoja 12, niinko neuvolassa oltiin alkuun määritelty. LA pysyi samana. Lekuri sanoi vaan lopuksi, että normaalia elämää. Muista, että raskaus ei ole sairaus.  Se oli lyhyestä virsi kaunis. :)
Nyt aamusta onkin sitten neuvolalääkäri klo 7.45. Että täällä kaikki hyvin ja onnea myös muillekin hyviä uutisia saaneille. Että ei kait tällä kertaa täältä muuta.
 
Zena: Onnittelut hyvistä uutisista! :) Kyllä se oli sitten niskapoimu ultra, kun sanoivat, että hyvin pieni osuus saada down vauva. Sanoiko oliko niskaturvotusta? osallistuitteko veriseulaan?
Meillä neuvolalääkäri vasta joskus rv 36-37 ekan ja ainoan kerran (en sitten tiedä onko tarvittaessa aiemmin).

Mama-12: Onnittelut hyvistä uutisista! :) Noihin vointeihin ja mahankasvuun voin sanoa, että omalla kohdalla olen nyt rv 14 ja noin viikon olen tuntenut itseni pirteemmäksi ja samaan aikaan on mahakin alkanut hieman näkymään (ei sitä nyt vielä vauvamahaksi varmaan kaikki arvaa). Ehdin kans jo miettimään eikö se väsymys mee ollenkaan ohi.. ja se maha saattaa sieltä pompata ihan yhtäkkiä! :)

 
Lillii: Eipäs se siitä niskaturvotuksesta maininnut mitään ja enhän mie hoksannu edes kysyä, kun se menee niin nopeeta ettei kissaa ehtinyt sanoa. Mutta ilmeisesti sitäkään jäärin suuria määriä sitten ole tai meneeko tieto neuvolaan sitten. Vielä ei ollut tietoja sinne tullut, kun kävin. Ehkä seuraavalla kerralla sitten. Juu osallistuin veriseulaan ja kaikki hyvin siis silläkin saralla. :)
Mulla sitten vaihtuukin neuvolatäti, onneks olen kerennyt käydä vain kaksi kertaa tällä yhdellä. Sanoi, että hänellä on niin paljon syyskuulle (jotain lähemmäs 20) LA:ta ja sijainnit ovat jotain 50kilsan päässä toisistaan max. Niin hän ei joka paikassa ehdi käydä, no mullehan sopi vaihto ihan hyvin, kun näin aikaisessa vaiheessa vaihtuu. Ei sen syvempää suhdetta ole kerennyt syntyä.
Lääkäri kuuntelu vauvan sykkeet ja nehän kuului, olihan se aika "kummallista". Jotenkin häkellyttävää. :D Sokerirasitus tulee mullekin sitten jossain keskivaiheella....Kuinka ihmeessä 12h voi olla syömättä? :D
Mahdanko mie olla jotenkin poikkeeva, kun eilisessa ultrassa en sen suurempaa tunnemyllerrystä kokenut? Toiset kun taitavat tirauttaakin.
On kaikki niin uutta, että ei hoksaa kaikkea edes kysyä, mutta kaikki kuitenkin hyvin, kun jatkaa normielämää. :)
 
Zena se niskaturvotus lukema kirjattiin ainaki meillä neuvolakorttiin ja kaikillahan vauvoilla on sitä ja oliko niin että kun on alle 3mm niin ei ollu mitään hätää =)
 
Aijaa....en vaan kyllä osaa tuota korttia tulkita, että missä se mahtaa lukea..... Enkä tänään neuvolassa huomannut kysyä. Täytyy seuraavalla kerralla ottaa asiaksi. No kai se ois siihen puuttunu, jos se olis ollut merkittävä...  :O Moon kattokaas ihan tampio näissä asioissa.
 
Kai neuvolakortit on suht samanlaisia kaikki?? no mul se on kohdassa nykyraskaus ja siinä kaikututkimus niin niiden tietojen perässä on myös se turvotus lukema. En mä tiedä et kirjottaaks kaikki sitä ylös =D Ja hei mä olen myös ihan ulkona näist jutuista ton vaan satuin näkemään ku kirjotti sen =)  Olis kyl varmasti puuttunu jos ois jotain hämminkiä luvussa ollu
 
Mulla kirjoitettiin neuvolakorttiin se lukema ja sitten käytiin vielä neuvolassa läpi eli varmasti sulle olis sanottu ainakin, jos jotain häikkää! :) En vaan osannu tulkita Zena, kun kirjoitit et hyvin pieni osuus saada.. mut sit kuitenki kirjoitit, että kaikki hyvin niin siitä kuitenkin päättelin että turvotus ollut varmaan ihan normaali :) Liittyy kans siihen, että oon aika ummikko näissä asioissa ja aina oppii uusia asioita eli tulee välillä varmasti kysyttyä tyhmiäki : D Yritin kans miettiä siitä kuvan sivusta niitä lyhenteitä ja lukuja, että mitä tarkoittaa.. ite en taas kuullu pää-perä mittaa sillo, mutta se selvisi sitten neuvolassa.. en kuitenkaan huolestunu, kun sanoi vastaavan viikkoja. Meillä tuon veriseulan kanssa meni niin, että kävin verikokeessa jo reilu viikko aiemmin, kun kävin muutenki labrassa.. mutta sitten eilen neuvolassa selvisi, että ne lähettää tulokset vasta yhtä aikaa eteenpäin eli ovat sen verikokeen pakastaneet sillo!? Neuvolasta sanoi, että saan soitella siitä 19.3, kun on palannu lomalta. Meinasi neuvolassa kuitenkin, että tuskin siinä mitään, kun turvotus oli hyvä.
 
Ultrassa käyty ja kaikki hyvin! <3
Kaveri oli niin vilkas että kesti kauan ennen kun saivat kaikki mittaukset tehtyä. Vauva oli 4,8 cm päästä peppuun. <3
 
Ite on tässä kerennyt monta kertaa ultrassa tarkistamassa tilanteen. :) Kaikki ollut hyvin ja kasvanut vaikka reilusti ongelmia viikosta 7 lähtien ollut. :D
 
Zena: En mäkään ole tirautellut ultrissa enkä edes esikoisen syntyessä. Olin yksinkertaisesti silloin niin poikki, ettei tilanne tuntunut liikuttavalta. Tunsin vaan syvää helpotusta siitä, että tilanne päättyi onnellisesti eli saimme terveen lapsen turvallisesti maailmaan. Vasta vauvavuoden jälkeen ovat tunteet nousseet pintaan. Pelkkä ajatuskin siitä, että esikoista ei yhtäkkiä olisikaan, tuo kyyneleet silmiin. Oikeastaan nykyisin elämän pahin pelko on se, että lapselle tapahtuu jotakin pahaa.
 
Heipä hei!
Kävin eilen aamulla ekalla lääkärikäynnillä, eikä jäänyt mikään mukava maku siitä kyllä...
No käynti sinänsä oli ihan ok, kunnes piti ruveta kuuntelemaan lopuksi sydänääniä (jotka oli ekan kerran kuultu neuvolassa jo pari viikkoa sitten). No lääkäri ei niitä kuullut, joten pyysi vielä terkankin kuuntelemaan, mutta hänkään ei niitä kuullut... No lääkäri vain sanoi että no vauva voi olla sillaipäin ettei äänet kuulu ja onhan tota mahaakin mulla tossa edessä, joka vaikeuttaa kuuntelemista ja sitten että pyydä joku siellä töissä ultraamaan maha varmuuden vuoksi, että nähdään et kaikki kunnossa. Ja sitten vain kiitos ja hei.
Hieman oli puulla päähän lyöty. Ja ymmärsin kyllä että ei välttämättä näin alussa aina kuulu, mutta jättivät mut hieman tyhjän päälle kuitenkin... No mähän säikähdin kuitenkin ihan perkeleesti suoraan sanottuna ja oli sitten elämäni pisimmät neljä tuntia kunnes pääsin iltavuoroon. No ensimmäisenä pyysin lääkäriämme ultraamaan ja kaikki oli onneksi hyvin! Pieni sydän sykki ja kaikki oli kunnossa! Lääkäri tsekkasi nyt samalla kaikki varmuuden vuoksi <3
Mutta oli mun mielestä silti lääkäriltä epäasiallista käytöstä. Mitäs sitten jos minulla ei olisikaan ollut sellaista työpaikkaa missä olisin voinut varmistaa heti että kaikki on kunnossa???
Onneksi siis loppu hyvin kaikki hyvin. <3 Että semmoista :)
 
Voi ei Marynen :( Minä oisin varmaan ollut ihan paniikissa.. Mut hyvä et sul on tommone työpaikka mis pystyy tämmöiset hoitamaan.
 
Nyt on vihdoin nt-ultra takana;)!!! Kyllä olinkin koko viikonlopun tulisilla hiilillä... Se on uskomatonta, miten huojentunut voi ihminen olla! Kaikki siis meidän "Sohvilla" (työnimi) ok

Niskaturvotus 0.8, eli ei sen puoleen huolta. Kävin vasta ultran jälkeen labrassa antamassa seulanäytteen, joten lopulliset todennäköisyydet selviää 1-2 vkon päästä kun sen vastaukset tulee. Pituutta kaverilla oli 58.8 mm.

"Sohvi" 12.3.2012 (kuva lisätty 13.3.2012)
 Sydän sykki ja kaikki oli niinkuin pitikin. Pienokainen tykkäsi olla koko ajan kasvot meihin päin, joten jonkin aikaa siinä tökittiin ja houkuteltiin häntä parempaan mittausasentoon. Kädet, jalat varpaita myöten näkyivät selvästi (jopa meille taviksille), selkäranka, masu kunnossa, jne. *HUH helpotusta* 

Neuvolan mukaan nyt olisi 12+1, ultran mukaan 12+3, mutta koska muutos oli vähemmän kuin 5 päivää, niin LA ei muuttunut.

Meillä oli vanhempi kätilö sekä harjoittelija ultraamassa ja todella mukavia molemmat. Yllätyin tosi paljon, kun vanhempi kätilö sanoi, että seuraavassa ultrassa sitten voi sukupuoltakin jo arvailla, jos se meitä kiinnostaa... Aikaisemmin mun mielestä naistenklinikalla on ollut ehdoton ei sille, että kommentoisivat sukupuolta?! No, me kyllä mielellämme kuulemme kumpi on tulossa;) ja yhtä tervetulleita ovat molemmat!
 
Kävin kanssa viime viikon perjantaina np-ultrassa. Vatsassa oli kaikki hyvin eli niskaturvotus 0,77 ja riskiluku 1:13000.

Yllätys oli, miten hyvin kaikki raajat ja monet elimetkin näkyivät ultrassa. Edellisessä raskaudessa muistan nähneeni näillä viikoilla vain epämääristä musta-harmaata raetta, josta emme ymmärtäneet ilman selitystä mitään. Ilmeisesti siis tällä kertaa ultrauslaite oli vähän modernimpi versio. Nyt pitäis sitten seuraavaksi mennä verikokeisiin ja yliopistolliseen sisätautilääkärin vastaanotolle. Tässä raskaudessa kilpirauhassairauskin tunnutaan ottavan tosissaan, mikä on kyllä huojentavaa. Edellisessä raskaudessa sen seuranta oli lähinnä omalla vastuulla ja oman aktiivisuuden varassa.

Mun la siirtyi eteenpäin reilusti eli vasta 17.9. on arvioitu toimitusaika. Viikkoja nyt siis 13+1. Nyt pitäis vain keksiä mahdollisimman paljon kivaa tekemistä, jotta aika kuluis nopeasti... Huomasin hiihtolomareissunkin yhteydessä, että ihan varkain oli tullut pari raskausviikkoa lisää. Kotona sohvalla muistaa vain väsyn ja etovan olon.

 
Heips taas!

Tänään kävin neuvolassa ja perusjuttuahan siellä oli. Hemoglobiini oli laskenu lisää, nyt jo 106. :S Eli pitää alkaa nappailemaan rautaa. Seulontatuloksissa luki, että riski down-lapseen on 1:94000:sta, eli huojentu kyllä olo valtavasti. Sano terkkari, että aika paljon ikä vaikuttaa noihin riskilukuihin ja tässä nyt onneks ei ole mitään pelättävää. 
Sitten menin odottelemaan vuoroa neuvolalääkärille, joka kuunteli sydänäänet ja siellä se pikkunen jyskytti menemään. :D <3 Oli kyllä ihanin ääni minkä oon ikinä kuullut elämässäni! <3 Syke oli 152 eli normaali sekin. Nyt vaan odottelen, että millos toi Nuppu alkais potkimaan sellai et huomaisin jotakin. :D 

Onks teillä muilla jo maha-asukille omia lempinimiä? :) En muista onko tätä jo aiemmin kysytty mut meillä se on ainakin Nuppu. :D
 

Tänään käytiin ekassa ultrassa  ja kyllähän siellä masussa oli asukas. Oli niin helpottavaa nähdä pikkuinen ihmisenalku. Kaikki oli niinkuin pitääkin ja niskaturvotustakaan ei liikaa. Hirmuinen meininki oli pienellä, ei meinannu saada reisiluita mitattua ku potkiskeli niin kovasti. Taitaa tulla samanlainen jumppaaja ku isosiskostakin. 3D oli vähän turhaa, hän ei halunnu näyttää ku niskan mut ompa nyt hieno kuva pienestä takaraivosta :) nyt sitten ootetaan rakenneultraa johon saatiin jo aikakin, 12.5, sopivasti ennen äitienpäivää :)

 
 Meidän maha-asukin lempinimi on asser!!! Mieheni on jo päättänyt että se on poika vaikka ei tiedetä vielä kumpi tulee :) Minulla on oli tänään jo kolmas neuvola käynti ja 9.3 käytiin np-ultrassa jossa kaikki oli hyvin... Kaveri on niin pieni kiusanhenki kun yritetään ultrata,niin asseri alkaa tanssimaan tai yrittää heittää volttia <3 Nytten ois viikot 12+1 ja masu alkaa jo ihanasti näkyä että oli pakko jo töissä kertoa kun rupee kokin takki puristaa mahan kohdalta et pakko oli ottaa jo isompi takki käyttöön ja housujen kans piti käyttää osa vetskarista auki ja paidalla yrittää pitää housut ylhäällä <3
Että sellaista tällä kertaa <3

 

Meillä massuasukin lempinimi on OivaInkeri :)
Eevin massunimi oli KeijoAnnikki. Kumpikin on miehen keksimiä :)
 
Takaisin
Top