Neuvola- ja ultrakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jemppo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
soitin tänään aamulla neuvolaan, kun se oli tänään ekaa päivää auki joulusulun jälkeen. neuvolan tätin mielestä mun pitäisi käydä ensin varhaisultrassa, jotta nähdään paljonko on viikkoja. nehän ovat epävarmat, kun menkkoja ei pillereitten lopettamisen jälkeen kerennyt tulla. olin vähän ihmeissäni, miksi nyt varhaisultraan vaikka nyt on näinkin "selvä tilanne". esikoisen ja kakkosen kanssa ei puhuttu mitään varhaisultrista, vaikka menkkojen välillä saattoi olla jopa 3kk ja lasketusta ajasta ei ollut ollenkaan varmuutta. vasta np-ultrassa selvisi oikeat viikot ja jouduinkin käymään parin viikon päästä uudestaan, kun niskapoimua ei voitu vielä ekalla kerralla katsoa.

noh joka tapauksessa, neuvolan täti meinasi mulle varata mulle tämän ajan ja soittikin sitten nyt iltapäivällä, että sain ajan jo huomiseksi klo:16! rupes vähän jännittään! gynellä oli kuulemma kiirusta, mutta lupasi minut huomenna neljältä katsoa ja siis ihan ilmainen käynti pääterveysasemalla. :)

mutta huomenna siis selviää mitä masussa on! :)

Musika: Kai tiedät, että neuvolan terkkaria saa kyllä itsekin pyytää vaihtaa? Aivan kuten omalääkäriäkin. Se asetus astui joitain vuosia sitten voimaan. Vaatii lomakkeen johon pitää kirjoittaa syy. Itse edellisellä paikkakunnalla vaihdoin ja taidoin kirjoitella syyksi ihan suoraan henkilökemiat. En ole eläissäni epäsympaattisempaa terkkaa tavannut ja onneksi selvisi, että saa kyllä vaihtaa! :)

Meillä oli eilen tosiaan eka neuvola. Kauhea järkytys tuli kun vaa'alle piti nousta: Näytti että painoa olisi tullut alle 3 viikossa 3kg!! :wideyed: Onneksi illalla jumpassa tutulla vaa'alla ja samoissa jumppavaatteissa painon nousu oli vain +600g. :rolleyes: Aika iso ero tosiaan sekä vaa'oissa että myös toki kättäjän vaatteissa (niiden määrässä ja painossa). Muutoin käynti oli ihan kiva, perushuttua. Kummasti on paljon unohtunut 2-3 vuodessa. :grin Ja herranjestas, en yhtään ollut osannut varautua, että olisi pitänyt muistaa edellisten lapsien syntymäpainot ja raskausviikot joilla syntyneet. Meni aika lailla arvailujen ja mututuntuman puolelle! Eikä miehestä ollut yhtään apua, vaikka hän paikalla olikin. :wink No mutta, tulipahan käytyä ja onneksi terkka vaikutti mukavalta. Sellainen vanhempi ja ihanan maalaisjärkevän oloinen, ei liian kirjatiukka. Eikä paasannut mun painostakaan, vaikka ylipainoinen olen. Sivuutti aiheen varsin hienotunteisesti ja hurtilla huumorilla. Hyvä hyvä! Hyvillä mielin eteenpäin! :)

laapotti meillä on sama sairaala. Mulle rapsahti postissa aika ultraan juuri äsken. Eka neuvola oli viime perjantaina, tänään on viikkoja 9+6 ja eka ultra, kun viikkoja tasan 12 eli pari viikkoa vielä odotellaan :) Pitkältähän tää aika vähän tuntuu, kun ei käyty varhaisultrassa ollenkaan, mutta kai sitä kaks viikkoa vielä jaksaa.

Mulla on huomenna ensimmäinen ultra, jännittää, mies tulee myös tottakai mukaan... Oon plussannut 10.12, järjenmukaista nyt 9vko menossa, miten nuo 6+2 ja 7+1 yms tulkitaan? :D sori mun tietämättömyys, en ole vielä ihan perillä kaikista näistä termeistä ja jutuista, enkä ole foorumille aijemmin kirjoittanutkaan, joten auttakaa avutonta alkuun :)

Sen verran itsestä, otin hormonikierukan elokuussa pois toiveena raskaus, nyt siis ekaan neuvolaan menossa :)

Meillä oli eka ultra.. Ei löytyny sykettä ku ei ollu edes koko alkioo.. Viikkoja tosin vasta 6+5 hedelmöityksestä laskettuna ja terkka sano et saattaa olla nipinnapin noilla viikoilla näkyykö vai ei.. Sano että voi olla et jos on kiinnittynykki vaikka paria paivää myöhemmin ku on olettanu niin ei näy.. Tiedä nyt sitte näistä. Joka tapauksessa parin viikon päästä uusi ultra jolloin viikkoja pitäis neuvolan mukaan olla 9+6 ja omien laskujen mukaan 8+4. Tuollon viikkoja jo kuitenkin sen verran että näkyä pitäis, jos ei näy niin tuulimuna ja kaavintaan... Itkua tullu väännettyy eikä tiiä miten päin tässä olis. :(

Voimia Wildside! :HeartbigredKauheaa tommonen odottelu! Onko sulla raskausoireita kuitenkin?

Sumu82, mulle oli tullut eilen, kahden viikon päähän jolloin rv 11+6 :)
Tänään kävin myös verikokeissa keskussairaalalla, ihanan nopeaa oli toiminta siellä! :)

Ei edes pahemmin ole. Rinnat on kyllä kipeät, mut vaihtelee päivittäin. Yleensä aamusta on herkät mut päivällä ei taas yhtään ja sit iltaa kohden taas herkistyy.. Muuten on ihan normaali olo eikä ole edes pahemmin alamahaa nipistelly tai menkkajomotuksia ollut, todella harvoin. Mulla ei esim ole yhtään repäsykipuja noustessa, aivastaessa jne.. :O Raskaana kuitenki ollaan kun kyllä siellä alkiorakkula näky. Tosin terkka sano että ei oo mitenkään harvinaista että näillä viikoilla ei kauheasti olekkaan mitään oireita.. Ärsyttää ku sai itelleen vaan isomman pahanolon tuolla käydessään. Toivottavasti viikot heittää tai sit se neuvolan ultralaite ei kovin tarkka ollu.

Aina sitä haluaa toivoa parasta mut jotenki kroppa kertoo mulle että turha odotella että seuraavassakaan ultrassa mitään näkyis..

Mulle neuvolan täti sano suoraan et heiän laitteet on niin huonot et näkyy aikasintaan rv 9 eteenpäin

Voiskohan sit olla et meijjänki neuvolassa vaan huonot vehkeet.. Kovasti vaan toivon ainaki. Onhan tää vähän tämmöstä hakuammuntaa näiden aikasten viikkojen kanssa et koska näkyy. Pelottaa vaan kovasti tuulimuna!

Onko täällä ketään joka olisi kokenut tuulimunaa tai jtn muuta vastaavaa?

Kun siis ei tosiaan mullakaan neuvolan laitteet näyttäny mitää ja silloin olin rv 7+5. Et kyllähän on käyny sama mielessä mut tässä nyt odottelen sinne seuraavaan neuvolaan ja ultraan :)

Wildside: Tuo sinun tapauksesi kuulostaa vähän kuin mitä minulle kävi kesällä: En ollut viikoista varma epäsäännöllisen kierron takia, ja menin yksityiselle varhaisultraan, ei näkynyt selvästi sikiötä, joten varattiin viikon päähän aika uudelleen.

Ei näkynyt vieläkään selvästi sikiötä joten lähete jorviin. Jorvissa ultrattiin, ja olivat näkevinään sikiön, ja sanoivat että vieläkin voi olla niin varhaiset viikot että ei näy kunnolla ja sen takia taas viikon päästä uusi ultra aika. Sillon oli selvä peli että ei siellä ollut elävää sikiötä ollut pitkään aikaan, oli mennyt aikaisin kesken, mutta epävarmojen viikkojen takia oli vaikea lääkäreiden sitä todeta.

Minulla oli raskausoireita kuten oksentelua koko tämä aika, lääkärin mukaan koska minulla oli raskausmateriaali yhä kropassani.

Mutta on niitä toisinpäin menneitä tarinoita myös, työkaverini lähetettiin tyhjennykseen, ja sairaalassa aina varmistus ultran tekevät, niin kaikki oli ollut hyvin, ja tämä vauveli on nyt kouluikäinen.

Ja röngenhoitajalta olen kuullut että laitteita on eri tehosia, ja kaikki laitteet eivät varhaisimmilta viikoilta näe.

Tiedän kokemuksesta kuinka inhottavaa ja hermoja raastavaa tuo odottelu on! Voimia sinulle ja toivon että sieltä elävä sikiö vielä löytyy! :Heartred

Meillä oli tänään eka neuvola. Käynnistä jäi hyvä mieli ja tosi kiva ja tosiaan maalaisjärjellä ajatteleva terkkari oli. Eikä sanonut minunkaan painosta mitään (IHME). Mitään sydänääniä ei kuunneltu koska terkkarin mielestä heijän dopplerille liian vähän viikkoja (9+1), eivät halua turhaan huolestuttaa. Mun oireettomuutta ei pitänyt kovinkaan ihmeellisenä, ja kehotti olemaan huoleti kun ei vuotoja oo ollut. Noh, kai se täytyy sitten yrittää.. Tiistaina sitten labroihin. Ultrakutsua odotellaan 3-3,5viikkoa, tuntuu tooooosi pitkältä ajalta.

Wildside: mulla oli viime syksynä tuulimunaraskaus. Oireita tuolloin oli todella vähän: rintojen arkuutta ei ollut lainkaan, kaksi päivää närästystä, mutta ei mitään etovaa oloa/ pahoinvointia kuten tässä raskaudessa. Lisäksi olin tuolloin todella räjähdysherkkä (kuten normaalisti ennen kuukautisia), kun taas tässä raskaudessa olen ollut herkkänä, mutta todella iloinen ja hyväntuulinen. Lisäksi tuulimunassa positiivisen testin viivan vahvistuminen kesti n viikon (aluksi oli niin himmeä, että piti ihan tihrustaa). Lisäksi mulla alkoi rv 5+5 ruskea vuoto, jota tuli päivittäin ja erityisesti aina kävelyn/ urheilun jälkeen. Vuoto jatkui tyhjennykseen asti.

Tässä raskaudessa mulla viiva oli ensin testatessa vaaleampi, mutta silti tosi selkeä, mutta kahden päivän päästä jo todella paljon tummempi.

Lisäksi jostain ihmeen syystä mulla oli tuolloin vain joku tunne, että kaikki ei ole hyvin ja siksi mentiinkin varhaisultraan. Täytyy kuitenkin muistaa, että oireet on aina tosi yksilöllisiä, mutta mulla nämä kaksi raskautta ovat olleet siis tosi selkeästi erilaiset. Tässä raskaudessahan mulla tuli myös ruskeaa limaa/ valkovuotoa alussa (rv 5+3-6+6), joten aina toi vuotokaan ei ole merkki pahasta.

Toivottavasti saatte hyviä uutisia:Heartred

Edit. Tuulimunassa kävin varhaisultrassa rv 7+1 ja silloin näkyi pelkkä ruskuaispussi ja kierrosta olin varma, joten lääkäri totesi tuulimunaksi, koska tuolloin olisi pitänyt näkyä jo enemmän.

Sullahan näkyi kuitenkin myös alkiorakkula, joten se lupaa parempaa kun mitä toi mun kokemus oli.

Muokattu viimeksi:
Apua, nyt alkoi jännittää! Mulla huomenna eka ultra ja neuvola ja rv 7+6 . Oon ilman muuta olettanut että tässä vaiheessa näkyy jo onko sikiötä ja sykettä! Toivon nyt todella että siellä ois hyvät laitteet ja näkyis kerralla kaikki! o_O

Kiitos teille tsempeistä <3 hmm.. Siis tuulimunassako ei näy alkiorakkulaa ollenkaan? Mikä se on muuten se musta iso soikee siinä ultrassa, laajentunut kohtuko? Menipäs vaikeeks :D Eli siis siellä näkyi alkiorakkula ja rakkulan ympärillä reilusti isompi musta "pallo"? Alkiorakkulastako kehittyy ite alkio vai raskauspussi? Oon ihan sekasin noista et mikä osa on mikäkin :D Rakkulan sisällekkö alkio muodostuu vai häh? :D..

Mulla ei oo kyl ollu minkäänlaisia kovia kipuja eikä merkkiäkään vuodosta. Edes rusehtavaa vuotoo ei oo tullu ja kuitenkin jo rv 6+0-6+5.. Luvinkin jostain että jos on normaali raskaus niin sikiön pitäis näkyä viimestään rv 7 jälkeen.

Aikaisemmissa raskauksissa joissa on ollu sikiö niin oon käyny varhaisultrassa vasta rv 8 ja sillon on löytyny alkio ja syke. Mut koskaan ei tosiaan ole kerrottu mulle mikä osa on mikäkin siellä kohdussa. Pikkusen toki olen erottanut itekkin mut muutpa.

Mä olettaisin että se iso musta on kohtu ja pussi on se sikiöpussi minkä sisälle alkion pitäs kehittyä. Toivotaan nyt lovasti että sulla vaan hedelmöittyminen ollut vähän myöhemmin ja sikiö sinne ilmestyy! :Heartbigred

Takaisin