Neuvola- ja ultra käynnit

Mulla oli tänään eka neuvola. Tunti siihen meni, en ollut osannut varautua. Otettiin myös verikoe. Aikaisemmin otettiin vasta myöhemmillä viikoilla.

Menkkojen mukaa oisin nyt jo 8+5, mutta koska testi näytti plussaa niin myöhään, luulen, että olisin nyt 5+3. Huomenna ultra missä varmistuu la. Kumpa olisi oikeassa paikassa. Jännittää!
 
Onkohan muuten nuo neuvolakäynnit samanlaisia toiselle lapselle, kuin ekalle. Mulla kun niistä on vasta niin lyhyt aika, että kaikki on tuoreessa muistissa. Ei jaksaisi kuunnella samoja juttuja uudestaan :D
 
Eiköhän ne Marru oo.. Tai niin oon ainakin ymmärtäny, että niitä ekoja höpöttelyjä vois hoitaa esikoisen nla-käynneilläkin..
 
Ootteko varaillu aikaa alkuraskauden ultraan? Joku jo käynyt ehkä? Eka neuvolassa ei kai ultrata ja kiinnostais kovasti tietää et voi rauhassa jatkaa odotusta.tuulimunat yms.ar-km pelottaa!! Haluttaa varata vaan silläki rahalla vois ostaa jotain muuta järkevää vauvalle. Hyvin kuitenki ekasta jääny mieleen se eka ultra. En tiiä mitä tekisin? 3 vk päästä ois eka neuvola.
 
Mä tuolla toisessa ketjussa kerroinkin että pääsen raskaudenmääritys ultraan kunhan oon ensin käynyt hoitajan vastaanotolla. Pääsen siis ihan kunnalliseen syynä epäsäännöllinen kierto
 
Mie pääsen myös raskauden kestoarvioon, kun tämä raskaus alkoi ensimmäisten menkkojen jälkeen ja terkka oli sitä mieltä että ne on voinut olla valemenkat. Perjantaina nähdään missä mennään :)
 
Tanikka, mä olen vähän kiikun kaakun, että raaskisiko sitä varata varhaisultran... Täällä meilläpäin ultrataan vasta silloin viikolla 12 - eli öööh, ikuisuuden päästä :wtf: Mutta kun ei ole mikään halpa sijoitus tuo ultra yksityisellä, niin en oikein tiedä. Sille rahalle ois kyllä tässä kesän kynnyksellä muutakin käyttöä. :rolleyes:
 
Mua ärsyttää toi ar-ultra ja kun sitä ei tehdä kaikille. Suoraansanottuna tekis mieli valehdella että en tiedä yhtään millon raskautuminen alkoi niin pääsis siihen.. mut kun tiedän niin siksi en pääse ilmaiseksi. Typerää*!&@%#a!!!
 
Ainakin aion neuvolassa höpöttää siitä että viime menkat kesti vaan 2 päivää ja oli tosi niukat että oisko mtn mahollisuutta pliispliispliis *ripsyräpsy koiranpentukatse* :D
 
Mikähän tohon on muuten Perusteena, että sitä ei kaikilla paikkakunnilla tehdä /ei ole pakko järjestää?
Mun paikkakunnalla se onneksi kuuluu kaikille. Mut jos olis sellainen tilanne, että ei kuuluisi, niin kävisin varmasti yksityisellä. Sen verran malttamaton luonne kuitenkin olen :)
 
Jl en kyl tiedä yhtään mistä johtuu... Resursseista? Onhan se vähän hullua "kuormittaa" neuvolaa turhilla käynneillä jne (ainakin kuuleman mukaan niitä piisaa.. En tiedä miksi joku viitsii nähdä vaivan..) kun raskauksia ei varmisteta mitenkään ennen ekaa neuvolaa.. Siis vain mun mielipide. Otettais edes se verikoe ennen.
 
Meillä ultrataan ekalla neuvolakäynnillä, tosin vain vatsanpeitteiden päältä, kun ei muuta laitetta ole. Huomenna pitäisi soittaa neuvolaan, kun tuo terkka palaa töihin.
 
Täällä ei oo neuvolassa minkäänmoista ultraa.. Kaikki ultrat tehdään muutenkin naapurikaupungissa.

Sain kyllä kivasti sovittua näitä käyntejä, kun nyt muutaman viikon sisällä muutetaan omakotitaloon just sinne naapurikaupungin puolelle, ja mun työt jää tänne. Jos osuu neuvola-aika/labra/muu työajalle niin saan käydä täällä mut muuten siellä uudella paikkakunnalla :)
 
Meidän kunnassa eivät edes suostu päästämään neuvolaan ennen 8. viikkoa, koska niin moni raskaus menee kesken ennen sitä. Tulee kyllä tunne, että neuvola on enemmän järjestelmä, jolla yhteiskunta kyttää odottavia äitejä, kuin mikään odottaville äideille suunnattu avustava tai neuvova palvelu.
 
Ihanaa kun on joku muukin joka ajattelee niinkun minä. Niin samoilla linjoilla suski75 kanssa
 
No vihdoin sain minäkin varattua neuvola-ajan! :wav 24.6. pääsee nyt toivottavasti ainakin kuuntelemaan niitä sydänääniä. Ja nousemaan vaa'alle - jiihhaa, can't wait! :grin
 
Resursseista siinä kai on kyse, käyntejäkin on vähennetty monissa kunnissa tosi paljon kun niihin ei ole rahaa. Luulen että pienessä kunnassa on helpompi luvata kaikille alkuraskauden ultra, jos siinä ainoassa neuvolassa sattuu olemaan vanhojen aikojen peruina toimiva laite. Isommassa kunnassa pitäisi ostaa laitteet joka neuvolaan, ja korjata niiden viat.

Mun neuvolassa Helsingissä (jossa oon vielä kirjoilla, vaikka matkaa on parisataa kilsaa) on komerossa Kätilöopiston ikivanha ultra. Siitä ei haluta kertoa kenellekään, etteivät odottajat tietäisi pyytää päästä sinne. Se näyttää ihan Commodore 64:ltä ja kuvanlaatu on mössöä. Sain käydä siinä kun terkka halusi viimeksi tarkistaa lapsen asentoa, mutta oon ihan tyytyväinen että varsinaiset ultrat hoidetaan paremmilla laitteilla.
 
Mutta hei muistaako kukaan, millä viikoilla alkuraskauden labrakokeet tehdään? Mullahan on eka neuvola tosi myöhään, 7.7. eli 9+6, ja lähdetään samana päivänä pariksi viikoksi reissuun.
 
Hki mulla otetaan ainakin sillon ekassa neuvolassa, silloin 9+3.. Mun mielestä se sano puhelimessa että kymppiviikkoon mennessä otettava, JOS osallistuu niihin verestä otettaviin seuloihin.. Lupasin osallistua niihin mut lapsivesipunktiota ei tehdä jollei ole aivan pakko.
 
Takaisin
Top