Neuvola ja alkuraskauden UÄ

Täytyis munkin soitella neuvolaan mutta jotenkin en ole vain saanut aikaiseksi. Mitkähän viikot mulla nyt on jos arvioitu la on 8.4? :D. Vähän erilainen meininki verrattuna esikoiseen. Silloin tiesi päivälleen mitkä viikot menossa ja soittelinpa samana päivänä neuvolaankin kun tuli plussa :D
Hihi, vähän kuin omasta kynästä tämä. Mietin juuri että koskakohan ne edes mua suostuu ottamaan vastaan kun ei ole esikoinen kyseessä. Klo12 on aina soittoaika, joten pitänee pirautella ja kysyä että milloin sitä vois edes ajatella tulevansa käymään. Laskuri sanoi mulle että LA olis 11.4. Eikös täällä joskus ollut laskuri, joka kertoi myös viikot, nyt tuo laskuri sanoo vaan lasketun ajan?
 
Eka neuvola varattu ja se olis vasta 15.9. Sillon olis neuvolan tätin laskujen mukaan viikko 9. Ens jaksa odottaa, ni varasin yksityiselle alkuraskauden ultraan. Se on jo onneksi pikkasen lähempänä eli 29.8
 
Kirjoitinkin jo tonne toiseen osioon mut mut.
Ekassa ultrassa käyty tänään. Viikkoja on kertyny ny huomat 7+1. Pienen syrän tykytti siel menemään. ♡ tääl tuo ultra kuuluu ilmaiseksi kaikille odottajille. Tai mä kävin ainaki ilmaaseksi koska kapseli poistettu toukokuun lopus ja menkkoja ei kerinny tulemaan ennen plussausta ja eikä tainnut tulla koko aikana kun toi kapseli oli käytös.

Nyt sit odotellaan aikaa hoitajalle joka on vasta 2 viikon päästä.
 
Sain neuvola-ajan 15.9! Sillon on viikkoja 8+6. Kuukauden päästä vasta. Aattelin että huomenna varaisin varhaisultran :)
Mulla samana päivänä eka neuvola, silloin 8+3 Espoossa näköjään ei ennen vk 8 anneta aikaa enkä päässy varhaisultraan vaikka km takana. Pitää miettiä yksityistä koska tuo trauma takana. Taitaa vaihdella aika paljon resurssit paikkakunnittain?!
 
Yllätyin kun eka neuvola-aika annettiin vasta 10. viikolle, luulin että yleensä on jo rv 7-8. Ihan rauhallisin mielin tässä silti ootellaan, ku enhän sille mitään vois jos jotain sattuisi, vaikka aiemmin jo kävisin.

Vaikka oishan se kiva päästä jo heti huomenna.. :cat:
 
Minäkin hyppään matkaan :) pitäisi varmaan neuvolaan soitella ja varailla aikaa. Ajattelin myös käydä ar-ultrassa, sekin aika pitäisi varata. Minulla tulossa työreissu joka vähän pistää jännittään, kun ei varmaan sitä ennen kerkeä ar ultrassakaan käydä :-/
 
Soitin tänään yksityiselle, pyysin soittoaikaa mun gynelle, katsotaan, jos kävisin jo sitten 7-viikolla ekassa ultrassa ja sitten perään kunnallisessa, johon sain ajan kun soitin neuvolaan eilen. Malttamaton mieli, kun ensimmäinen lapsi kyseessä. :)
 
1. aika sairaanhoitajalle 9+5 (kolmen viikon päästä), 1. aika lääkärille 11+6 (viiden viikon päästä). Ultraavat viikkojen 12-14 välissä, ajan ultraan saan sairaanhoitajalta. Jos olisin suomessa niin menisin ehdottomasti alkuraskauden ultrassa, nyt ei mitään mahdollisuutta. Kuinkahan maltan odottaa pahimmassa tapauksessa vielä 7 viikkoa että nään pikkuisen, tuun hulluksi!
 
Täälläpäin eka neuvola on rv8. Pyysin saada aamuaikaa töiden takia niin tuota 15.9 ehdotti. Tuli sitten vasta mieleen että oisko aiemmin saanu jotain toista aikaa :) No onhan tuo aika kuitenkin rv8+
 
Sainpas aikaiseksi minäkin nyt soittaa neuvolaan ja varata ajan. 5.9. olisi sitten eka käynti ja viikkoja tuolloin olisi reilut 9. Entisestä laajentuneen ruoka-aineiden kieltolistan hän lupasi postittaa etukäteen. Ou jee.
 
Tänään oli ensimmäinen neuvolakäynti (rv 7+3) ja varattiin samalla aika lääkärille ekaan ultraan viikon päähän (8+3) - sitten saan vihdoin tietää onko kaikki niin kuin pitääkin! :happy: Onneksi ei tarvitse jännittää viikkoa kauempaa (ja että alkuraskauden ultra kuuluu meillä kunnallisella peruspakettiin)!

Neuvolakäynti oli positiivinen kokemus, terkkari oli todella mukava. Antoi jättikasan kaikenlaista lippua ja lappua luettavaksi ja täytettäväksi. En taida kuitenkaan perehtyä niihin hirveästi ennen ensi viikon ultraa..
 
Meillä on eka neuvola jo ens viikolla. Silloin kun varasin niin tuntu niin pitkältä ajalta... Apua mihin tää aika on mennyt :D
 
Mä olen melkein valmis pakkaamaan matkalaukkuni, tekemään muuttoilmoituksen sinne tuttuun ja turvalliseen synnyinmaahan..

Siis tämä on taas niin älytöntä: soitan terveysvakuutukseen kysyäkseni, mihin kuuluu ottaa yhteyttä kun on tehnyt positiivisen raskaustestin. Sanovat, että heille ei tarvitse ilmoittaa : soita lääkäreille. Soitan, kukaan ei ota uusia potilaita. Eräs käski soitta suoraan sairaalaan. Soitin sinne, he käskevät löytää omalääkärin itse, mutta kun ne eivät ota uusia potilaita!!! Kukaan siis tee mitään, sysäävät toisilleen sen kenelle pitää ilmoittaa ja miten tästä lähdetään etenemään.

Jokainen sanoi, että raskautta ei tutkita eikä todenneta, vasta kuin viikolla 12 :bored:.

En todellakaan halua oottaa ihan niin kauaa, ois kiva kuulla sydänäänet tai tehdä esim. veritestejä.


Keksin siis varasuunnitelman: Soitin taas uuteen paikkaan, sairaalaan: Puhelimessa aloin virkkomaan, että kun en tiedä viikoistani tuon taivaallista, koska minulla on epäsäännöllinen kierto ja en osaa sanoa kuukautisistani. Sehän itseasiassa pitää melkein paikkansa, koska viimeisen vuoden aikana tiputteluvuota tulee aivan miten sattuu. Syytä en tiedä, tutkittu on, muttei mitään löydetty. Puhelimessa ollut nainen heltyi, ja suostui etsimään minulle ensimmäisen ajan ultraan.

Sain siis ajan jo heti ensi maanantaille, 22.8. silloin on käsittääkseni vasta 6+0. Tuskin mitään näkyy, täällä on niin aataminaikaiset laitteetkin varmaan. Mutta sain nyt kuitenkin jotain edistystä asiaan, jos sitä kautta saisin tietoa, kuka olisi lääkärini, mistä löydän kätilön, asiantuntijoita, jotka suostuisivat ottamaan uuden asiakkaan. On niin tervetullut olo taas täällä, että.. tää on siis Sveitsi, ihan turhaan timanttinen kuva monilla, itsellänikin oli, että täällä hommat toimis, mutta arjen totuus on karua.

Neuvolan palveluja on ikävä!
 
Huh Eedla! Ei käy kateeksi.. On se kumma että ilman juonittelua ei hoitoon pääse. Luulis että raha kelpaisi heillekin.
 
Kuulostaa aika karsealta, mutta onneksi sait sumplittua! :)
 
Täälläkin eka neuvola varattu tuonne syyskuun puoliväliin. Miten sitä malttaa sinne asti odottaa? En tiiä, ehkä pitää tutkia hintoja, jos kävis yksityisellä ultrassa.

Ihmettelin sitä, kun terkkari kehotti varaamaan aikaa neuvolakäynnille 1,5 tuntia. Minä jotenki ajattelin, että se ois nopeampi homma ku oon jo toista kertaa asialla eikä kaikki oo niin uutta ja ei oo niin paljo kysyttävää. Mutta mukavahan se on että palvelu pelaa ja asiakkaat kohdataan ajan kans :)
 
Neuvola-ajan varaan vasta kun varhaisultrasta saatu vahvistus siitä että raskaana ollaan. (Kkm takana viime vuodelta, en jaksa nyt sitä "jee, meille tulee vauva" jos sitten ei tulekaan.) Kävin ultrassa yksityisellä jo rv 5+6, näkyi ruskuaispussi, lapsivettä ja EHKÄ sikiökaiku ruskuaispussin kanssa samalla tasolla tjsp. Menossa uudelleen 6+4.

Nelenia, pidetään peukkuja!

Uusintakäynti rv 6+4; edelleen "haasteellinen ultrattava", ruskuaispussi jotenkin haittaa näkyvyyttä, mutta löytyi sieltä 5,6 mm alkio ja syke! Vastaa rv 6+2. Aika ristiriitainen fiilis, toisaalta huojentunut tiedosta mutta silti pelottaa helvetisti. Aiemmassa keskeytyneessä keskenmenossa löytyi alkio 4,1 mm ja syke rv 6+1, nt-ultrassa sitten todettiin ettei pienen sydän montaa päivää ollut ehtinyt sykkiä..
 
Takaisin
Top