Näistä ei puhuta...!

Mulla oli minipillerit (ilman taukoja) joku 7 vuotta! Mielummin otan menkat ja sen että paino pysyy hallinnassa versus se että olen hormonihirmu joka kiukuttelee ja lihoaa ilman syytä!
 
Mulla kesti jälkivuoto vain vähän aikaa, oliskohan jotain 2-3vk ollut. Ekat päivät oli varsin hurjat itsellä, aina ei sairaalavaipankaan sisällä pysynyt. onneksi oli kuitenkin ne tuhdit sairaalavaipat ja sexyt verkkohousut :grin Lisäksi ällötti se kun hoitajat kävivät painelemassa kohtua. Hyvähän vaan että tyhjenee mutta mun mielestä se tuntui kurjalta. Kotona pärjäsin jo normaalilla libressen yösiteellä jota sai kyllä tiuhaan vaihtaa. Kotiutumispäivälle oli vielä pari sairaalavaippaa :)
 
Mulle sopi kyllä pilleritkin hyvin. En huomannu kummempia haittavaikutuksia.

En miekään mitään huomannut mutta noiden pillereiden aloittamisen jälkeen lihoin melkein 20 kiloa 6kk aikana ja mies jälkikäteen sanoi että se oli kamalaa aikaa ku mulle ei voinu sanoa mitään ilman että tuli tappelu.. Se vaan yhtäkkiä pillereiden lopettamisen jälkeen sanoi että oon paljon rauhallisempi eikä hänen tarvii enää niin paljon varoa sanomasta mitään "våärää"..
Mut joo ne on ainoat pillerit jotka sopii mulle koska aurallinen migreeni.. Ja onkin nyt jo miettinyt tota ehkäisyä synnytyksen jälkeen enkä oikein tiedä mikä olis hyvä..
 
Mulla kesti jälkivuoto melkein 5vko:a.Alkuun oli runsasta vuotoa ja sairaalan siteetkään eivät riittäneet pidättelemään vuotoa.Ketutti, kun sai niin pitkään kulkea side housuissa. Miehellekin tuli ärähdeltyä, kun pitkän vuodon vuoksi ei olo ollut oikein hehkeä.
 
Hormoonikierukka oli mullaki ja vei menkat pois. Otan sen varmaan taas ku se aika on, mulle ku ei pillerit sovi ku en muista niit syyä.
 
Mullekkaan pillerit ei sovi, mut hormoonikierukka oli taivas. Vei menkatkin pois. Ainoa mikä oli huonoo, niin ei tehnyt niin paljon mieli ja miehen kans siitä tuli ongelma kuin oli kuitenki tottunut saamaan enemmän. Siltikin mietin hormoonikierukkaa vaikka tehdään sterilisaatio, kun se tosiaan vei menkat ja myös ne kauheat kivut josta kärsin jokaisten menkkojen aikana. Ei yhtään huvittaisi ne kivut kun menee 1-3 päivään kuukaudesta särkylääkkeiden ja kippurassa makaamisen takia hukkaan.
 
Hormonikierukan sisältää sitä samaa hormonia kuin minipillerit :) eli en usko että sopii mulle :)
 
En tiedä yhtään millä jatkan. Tavan pillerit oli hyvät, mut olin aika passiivinen niiden kanssa. Vois kokeilla minipillereitä.
 
Fuji, mulle sanottiin aikanaan kun hormoonikierrukkaan kirjoitettiin resepti, niin että se vaikuttaa vain paikallisesti ja siksi sopii mulle. Muutenhan multa on kielletty kaikki hormonaalinen ehkäisy kun se vaarantaa mun hengen.
 
Onhan se jälkivuoto ihan pylleröstä, mut sen jälkeen menkat voi pysyä pois vielä vaikka vuodenkin päivät, ainakin jos imettää. Toki tää on kovin yksilöllistä ja toisilla menkat alkaa piankin synnytyksen jälkeen, mut toiset saa nauttia menkattomuudesta vielä tovin. :)

Me ollaan myös miehen kanssa juteltu tästä ehkäisyasiasta. Ennen esikkoa oli kumit käytössä, koska mä en halua mitään hormonaalista ehkäisyä. Esikon synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa lääkäri kirjoitti mulle reseptin hormoonikierukkaan paljon muita vaihtoehtoja edes kyselemättä. En sitä koskaan käynyt hakemassa ja laitattamassa. Menkat pysy pois 11kk, sinä aikana käytettiin kumia, koska mies halus olla varma, ettei tuu ylläriraskautta. Lopulta sain sen ylipuhuttua tähän toiseen palleroon ja tokasta kierrosta sitten jo nappaskin. :D Mut nyt tarttis sit miettiä "loppuelämän" ratkaisua, koska lapsiluku on meillä tässä ja kumien kanssa puljaaminen kuitenkin vähän tympeetä. Ollaan siis puhuttu sterilisaatoista. Täytyy varmaan konsultoida jotain lääkäriä, että kummalle se kannattaa tehdä jne.
 
Eiköst miehet saa sterilisaation helpommin? En vaan ymmärrä, miks ei miehii painosteta hankkii lasta samalla tavalla ku naisia. Naisen on aivan helvetin vaikee saada sterilisaatiota. Mähän olisin halunnut sterilisaation parikymppisenä, mut tajusin ajoissa, et mä en tuu sitä saamaan, ku mulla ei oo terveydellistä syytä siihen.
 
Mä sain sterilisaatioon luvan ku tuli 30v mittariin. Olin jo kovasti sitä toteuttamassa kun tää pikkunen ilmotti tulostaan. Ennen 30 v raja sterilisaatioon olisi ollut 3 lasta.
 
Indie, olisko sulla mahdollisuutta saada sterilisaatio jos jostain syystä menee sektioksi synnytys? Se on helppo tehdä naiselle sen yhteydessä. Toki vaatii 30 vuoden iän tai 3 lasta tai sen että raskaus on vaaraksi terveydelle.
 
Onhan se jälkivuoto ihan pylleröstä, mut sen jälkeen menkat voi pysyä pois vielä vaikka vuodenkin päivät, ainakin jos imettää. Toki tää on kovin yksilöllistä ja toisilla menkat alkaa piankin synnytyksen jälkeen, mut toiset saa nauttia menkattomuudesta vielä tovin. :)

Me ollaan myös miehen kanssa juteltu tästä ehkäisyasiasta. Ennen esikkoa oli kumit käytössä, koska mä en halua mitään hormonaalista ehkäisyä. Esikon synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa lääkäri kirjoitti mulle reseptin hormoonikierukkaan paljon muita vaihtoehtoja edes kyselemättä. En sitä koskaan käynyt hakemassa ja laitattamassa. Menkat pysy pois 11kk, sinä aikana käytettiin kumia, koska mies halus olla varma, ettei tuu ylläriraskautta. Lopulta sain sen ylipuhuttua tähän toiseen palleroon ja tokasta kierrosta sitten jo nappaskin. :D Mut nyt tarttis sit miettiä "loppuelämän" ratkaisua, koska lapsiluku on meillä tässä ja kumien kanssa puljaaminen kuitenkin vähän tympeetä. Ollaan siis puhuttu sterilisaatoista. Täytyy varmaan konsultoida jotain lääkäriä, että kummalle se kannattaa tehdä jne.

Miehen sterilisaatio on HUOMATTAVASTI pienempi ja riskittömämpi toimenpide kuin naisen. Tehdään usein poliklinikalla paikallispuudutuksessa, vs. naisen sterilisaatio on nukutuksessa tähystämällä tehty leikkaus. Periaatteessa jos ajatellaan että ollaan loppuelämä yhdessä niin ilman muuta mun mielestä järkevämpi steriloida mies. Mutta jos keski-iässä tai sen jälkeen tulee ero, niin miehen olisi iän puolesta mahdollista saada lapsia vielä uuden kumppanin kanssa, naisen ei. Se nyt sitten on yksilö- ja parikohtaista miten päin tuon biologisen eron haluaa ajatella. Olen kuullut sanottavan niinkin, ettei naisella ole mitään hävittävää kun hedelmällisyys loppuu kuitenkin, mutta musta se tuntuu vähän hassulta ajatukselta. Kyllä mun mielestä lähtökohta on se, että sterilisaatio kannattaa tehdä vain silloin, kun on täysin varma ettei enää halua lapsia vaikka elämäntilanne muuttuisikin. Muuten mun mielestä parempi ottaa hormonikierukka jonka ehkäisyteho on yhtä varma kuin sterilisaation.
 
Eiköst miehet saa sterilisaation helpommin? En vaan ymmärrä, miks ei miehii painosteta hankkii lasta samalla tavalla ku naisia. Naisen on aivan helvetin vaikee saada sterilisaatiota. Mähän olisin halunnut sterilisaation parikymppisenä, mut tajusin ajoissa, et mä en tuu sitä saamaan, ku mulla ei oo terveydellistä syytä siihen.

Ei saa. Miehen sterilisaatio on toimenpiteenä helpompi ja pienempi kuin naisen, mutta kriteerit on molemmille sukupuolille samat. Paitsi raskaus ei tietenkään voi vaarantaa miehen terveyttä, mutta muistaakseni se lasketaan hyväksyttäväksi syyksi miehen sterilisaatioon, että raskaus vaarantaisi vaimon terveyden.
 
Indie, olisko sulla mahdollisuutta saada sterilisaatio jos jostain syystä menee sektioksi synnytys? Se on helppo tehdä naiselle sen yhteydessä. Toki vaatii 30 vuoden iän tai 3 lasta tai sen että raskaus on vaaraksi terveydelle.
En tosiaan tiedä, olisko se mahdollista. Täytyy varmaan ottaa seuraavalla neuvolakäynnillä puheeksi tai sit siellä synnytystapa-arviossa.
Hyviä huomioita nuo miehen ja naisen sterilisaatioiden erot ja vaikutukset. Kyllä me tätä ollaan paljon pohdittu ja tiedostamme kyllä, että erittäin lopullinen ratkaisu kyseessä. Meillä kyllä molemmilla on sellainen mieli, että ei ole väliä, kumpi sen sterilisaation läpi kävisi, vaikea ajatella, että missään tapauksessa kumpikaan haluaisi enää myöhemmin lisää lapsia yhdessä tai jonkun muun uuden kumppanin kanssa. Mulla tosiaan tuli mittariin 38 vuotta tuossa pari viikkoa sitten ja miehellä 36 kesällä. Miehellä nyt tietenkin on vaikka loppuelämä aikaa lisääntyä, mutta ei ainakaan tähän suhteeseen kumpikaan halua enempää lapsia. Ja vaikka ero tulisikin joskus, olisi lapsiluku kuitenkin sama, vaikka vanhemmuus jaettaisiinkin kahden kodin välillä.
 
Takaisin
Top