Näistä ei puhuta...!

Kyfi9012530

Oman äänensä löytänyt
Näistä ei puhuta! Mutta suurimmalle osalle synnyttäneistä nämä tulee tutuksi :depressed: Gynekologinen laskeuma esimerkiksi!
 
Last edited by a moderator:
Aa joo luin ton aamulla.. Ärsyttää muuten kun tuntuu olevan niin että asioista joista puhutaan niin niitä liioitellaan ihan kauheasti ja sit taas asioista joista pitäis puhua ei uskalleta sanoa mitään.. Sit me esikoisen odottajat ollaan osa pelko pyllyn alla ihan pienimmästäkin!
Vaikka osa asioista on tosi ällöjä niin silti niistä pitäis puhua että hei tämä on myös normaalia! :D
 
Mä oon selvinny vähällä damagella. 9 vuoden jälkeen palautunutkin jopa. Ainoo mitä jääny on raskausarvet ja isommat nännit.

Synnytyksen jälkeen ahdistavin asia oli ettei suoli toiminut kolmeen päivään. Pieretti ihan hulluna, kiva siinä parihuonees päästellä. Ja kun se kova massa sitten tuli pihalle niin kyllä tuntu... Kaikki vaan mitä voi vetää mahan toimimiseksi nii suosittelen... Xylitol, luumut, paljo vettä...
 
Mul oli 2 viikkoo kipee alapää, mut sit rupes helpottaan. Uimarenkaan päällä monet istuu synnytyksen jälkeen :D Pitäs itellekki ettii jostain. Joo se eka kakalla käyminen on ilkeetä..
 
Esikoista odottaessa tuli riesaksi pukamat, jotka joskus ovat oireilleet. Lisäksi 2 viikkoa ei istumisesta tullut mitään episiotomian vuoksi, mutta mieluummin episiotomia kuin hirveät repeämät. Episiotomian kanssa oli pelottavaa käydä wc: ssä ekaa kertaa isolla asialla.Sattuneesta syystä oli ummetusta synnytyksen jälkeen. :sad001
Nyt riesana suonikohjut, joita jopa genitaali alueella. Joten jännityksellä ootan synnytyksen jälkeistä "tilaa".
 
Mulle myös esikoisen synnytyksessä tuli peräpukama, joka ei ole mihinkään poistunu (synnytyksestä nyt 2v 2kk). Sitä ennen tai sen jälkeen mulla ei oo ikinä muita peräpukamia ollut. Onneksi tuo pukama ei oireile, haitta on lähinnä kosmeettinen ja olen ajatellut sen poistattaa kunhan tämän kuopuksen syntymästä olen toipunut.

Lisäksi tuli lievä virtsarakon laskeuma, joka näyttäytyy lähinnä siten, että pissahätä tulee hyvin herkästi/vähällä juomisella.
 
Mun ensimmäinen synnytys päättyi kiireelliseen sektioon, joka meni hyvin, mutta sen jälkiseuraukset olivat kyllä ikäviä. Ihan ensimmäinen vaiva oli se, että leikkauksen johdosta vatsaan jäi todella paljon ilmaa. Maha oli pari ekaa päivää ihan järkyttävä pallo ja aina vessakäyntien yhteydessä sitä sitten antaumuksella poistelin. :D Onneks oltiin miehen ja pojan kanssa perhehuoneessa. Muutenkin tuon sektion jälkeen mun kroppa ja kaikki sen eritteet tuli kyllä miehelle niin tutuiksi, että enää ei tartte miettiä, kestäiskö se nähdä mua jossain tilassa. Haava oli tietenkin alkuun niin kipeä, ettei sängystä päässyt ylös ja kun vihdoin pääsin, tarvitsin miehen apuun vessakäynneille, suihkuun jne. Sujuvasti hän on mulle uutta paksua sidettä vaihtanut niihin sairaalan verkkohousuihin, kun jälkivuotoa tietenkin tuli paljon.
 
Mulla oli pukamat/haavauma takapuolessa kiusana puoli vuotta synnytyksen jälkeen. Haavauma vuoti välillä ja vessassa käynnistä tuli toisinaan hurja kokemus. Menin lopulta lääkäriin kun ei itsehoito auttanut. Haavauma parani kolmannen lääkekuurin jälkeen . Sen jälkeen ei ole vaivannut :) sain myöspienen repeymän synnytyksessä ja kesän jälkeen kerran iltapesuilla havahduin siihen että mulla oli patti alapäässä. Saman illan aikana se alkoi särkemään ja seuraavana aamuna en enää kyennyt istumaan. Menin päivystykseen ja vähäiseen arpikudokseen oli muodostunut pieni abskessi joka puhkaistiin ja sain antibiootit. Tosi yleistä kuulema että synnyttäneille voi moinen tulla. En silti osaa nyt tulevaa toista synnytystä pelätä. Pieniä vaivoja nämä minunkin olleet ja se on vaan elämää :grin
 
Mul tuli pieni, 3 sulautuvaa tikkiä tarvinnu, repeämä. Oli pojal hartiaa sen verra :) raskausarvet joo... hmm... en muista sen enempiä jääneen tai tulleen raskaudest tai synnytyksest. Heti kun pääsin suihkust välipalal, istuin mitää muut ku nälkää ajattelemat satula-tuoliin. Ihmettelin äiteen ja kätilön ilmeit hetke ja kysyin et "mikä tuli?" Mamma vastas et "ei häl tullu ainoonka synnytykse jälkee mielee istua noi nopeet saatikka tollasee penkkii!" [emoji23] ei mua sattunu, ei kiristäny tai tuntunu muutenka pahalt. Istahdin siit tovin pääst sit "normaalii" tuolii... se tunnahti tikeis ja jalkojen välis muutenki kyllä.
 
Mulla tuli paljon repeämiä ja nirhaumia, kun poika oli huonossa tarjonnassa syntyessään ja aika paljon piti tikkejä laittaa. Istuminen oli tosi hankalaa ehkä 5 päivää ja kiristelyä istuessa oli monta viikkoa. Särkylääkkeet oli kovassa käytössä! Sairaalassa sai jäisen siteen, joka vähän helpotti. Parina ekana päivänä pelotti käydä isommalla hädällä, kun oli niin herkkänä ja turvonneina paikat ja ummetusta, mutta sairaalassa oli luumuja ja luumumehua ja jotain lääkettäkin siihen.
Haavat parani aikanaan eikä tullut mitään komplikaatioita ja nykyään ei tunnu missään. :)
 
Itse repesin pahasti ekasta. Kolmannen asteen repeämät ja miljoona tikkiä alapäässä. Vatsa ummessa. Sain sairaalasta ihan ulostelääkkeitä...niillä elelin kuukaudenpäivät ennen kun uskalsin lopetella. Ekat vessareissut oli tosiaan hirveitä. Ilman bide suihkua ei selvinnyt edes pissaamisesta moneen viikkoon. Kakkasta puhumattakaan.
Mulla meni toipumiseen puolisen vuotta. Kolme vuotta nyt jälkeenpäin, niin edelleen taistelen jos vatsa kovalla...ja jos ripulilla niin ongelma sekin.
Kaikille ei onneksi näitä tule.
 
Miten synnytyksen jälkeen pystyy pyyhkimään pyllynsä vessareissuilla vai ootteko käyttäny alasuihkua?
Onko teille laitettu katetri ja kuinka kauan sen on annettu olla?
Onks ennen synnytystä tai synnytyksen jälkeen ollu jotain nestemäärää jota suositeltais juotavaks?
 
Mulla oli katetri, koska tosiaan jouduin sektioon. Se otettiin pois kyllä aika nopeesti, heti, kun liikkeelle vaan pääsin, varmaan seuraavana päivänä leikkauksesta. Ja en ikinä pyyhi takapuolta ison hädän jälkeen nytkään, koska mulla on noita pukamia, jotka alkaa vuotaa verta tosi helposti. Pesen siis aina käsisuihkulla.
 
Katetri oli koska sektio. Otettiin pois kun jaksoin ekan kerran kävellä vessaan avustettuna. Mies ei hoitanu vessareissuja mun kanssa, oma äiti sit vierailulla kävi avustajana. Toka päivä ylhäällä niin kävin jo itsenäisesti.
Ilmaa oli vatsassa niin paljon it pyysin siihen kipuun särkylääkettä, meni siis jo panadol+burana +joku tuju opiaatti mut silti koski kun turvotti ja ilma jumissa. Enemmän kuin se sektiohaava... Meidän 3 mamman huone oli kuulema välillä vähän kaasukammio kun kaks sektioäitiä ilmavaivoineen... eka kakka piti tehdä sairaalassa et pääsi kotiin (kaikissa vatsanalueen leikkauksissa kai sama) ja peräruiskeen tarttes että lähti kulkemaan...
 
Voi tulla synnytyksessä pukamia. Elämäni ekat pukamat sain juurikin esikoisen synnytyksessä.

Alapesut synnytyksen jälkeen suositeltava hoitaa suihkulla, vaikka käy vaan pissalla. Tosin alapää on niin sottanen ainakin viikon synnytyksestä että mielellään suihkuttaakin, lisäksi tosi arka että pyyhkiminen sattuu.

Mut kertakatetroitiin kun oli epiduraali eikä ollut enää jalkoja.

Lisäksi, suurin osa meistä kakkaa kun synnyttää. Jos ei oli tyystin tyhjätty suolta ennen synnytystä. Mä sain ruiskeen ennen kun menin saliin, mutta kyllä se vauvan pää tehokkaasti sen suolen puristaa tyhjäksi jos jotain jääny :P

Esikoisen synnytyksessä tuli muuten yllätyksenä istukan synnyttäminen, sen koko ja kipu mitä senkin ulos saaminen tuotti. Alapää oli vauvan jälkeen jo niin hellänä että estelin kätilöä koskemasta enää alapäähäni. Kätilö naurahti ja sanoi etten haluaisi elää tämän kanssa ja pian näytti syntynyttä lihakönttiä. :P
 
Muokattu viimeksi:
Mulla ei ollu kipuja taas enää yhtään ku vauva synty, se oli niin jännän tuntusta ku se loppu ku seinään, en tuntenu istukan ulostuloo ees. Tai sit oon sen jo hyvin unohtanu :D Vähä aika lepäsin, menin suihkuun ja sit jo kävelin teholle kattoon pikkusta. Heiluttelin kätilölle ja ne ihmetteli miten olin niin voimissani :) Mäki olin saanu ruiskeen ennen synnytystä ja pyydän sen kyllä nyttenkin jos mahdollista.
 
Tarkoitatteko ruiskeella jotain hitonmoista vesiperäruisketta vai sellaista pientä peräruiskeainetta joka tuikataan nopeesti vain peräseen?
 
Takaisin
Top