Muut vauvakamat

Ensin mietittiin että ei hankita itkuhälyytintä, mutta tulevan mummon ystävältä sellainen lähes bränikkä saatiin pilkkahintaan. Toimii pattereilla ja verkkovirralla niin voipahan sitten mummoloissa ja mökillä käyttää sitä kun on lääniä enemmän :)

Mites onko muut ajatellut käydä apteekki ostoksilla ennen vaavintuloa? Tuntuu että pääsikö mulla vaan ammattitauti iskemään että pitää olla lääkekaapissa kaikkea varuilta vai onko muille tullut sama?

No mie oon kyl kans miettiny tuota apteekkishoppailua. Mutta mistäs sitä tietää, mitä vaaville sitten ihan oikeesti tarttee. Ehkä jotain ihan perusjuttuja vois käydä hankkimassa, niin ois jotakin jo valmiina hätätilanteita varten :D Oisko jollain jotian hyvää shoppailulistaa tuota apteekkireissua varten.

Mä ainakin ajattelin apteekista hakea ainakin bepanthenia ison tuubin :D D-vitamiinitippoja sainkin jo ystävältä ja perusvoidetta löytyy, Lansinohin taidan ostaa ihan lähikaupan hyllyltä, hinta varmaan halvempi siellä kuin apteekissa, samoin kylpyöljyn yms. Mitään suppoja en ala valmiiksi ostella, esikoisella ei koskaan ollut tarvetta ja niitä nyt ehtii sitten hankkia jos tarve tulee, mutta toi bepanthen on semmonen mitä tulee omaankin kroppaan käytettyä, niin se on ihan pakollinen hankinta :P

Mä ostin apteekista Lansinohia, Para-suppoja, suolatippoja ja maitohappobakteeri+D-vitamiini-tippoja.

Muokattu viimeksi:
Itse ajattelin ostaa d-vitamiini tippoja (sillä en ole varma antaako neuvola), cuplaton-tippoja mahd. vatsavaivoihin, keittosuolaa irroittamaan tiukemmankin rään, kuumelääkettä nestemäisessä sekä suppojen muodossa. Desinfiointiainetta eli ihan septidiä mutta suihkepullossa :) Miettiny vielä maitohappobakteereja, mutta taitanee ammattitauti iskeä toden teolla sillon :D sinkkivoidetta ja talkkia, mutta niitä nyt saa muualta kuin apteekista pelkästään. Eihän noista mitään ihan heti tarvitse varmaan kotona olla, mutta minusta ajatus siitä että kotoa löytyy edes jonkin sortin hätäapu oli sitten kyse lapsesta tai aikuisesta :) Vauvaöljyä ja voidetta ja jne löytyy pienet purkit kotoa kun sain ystävältä sophie la girafen aloituspakkauksen :)
Korvakuumemittari on kyllä joululahjatoivelistalla sitten :D

Itsellä jonkin verran voiteita ja öljyjä tallella, mut ne mitä ajattelin ostaa on: Gefiluksen maitohappopakteeri + d-vitamiinitipat ja suppoja. Jos sattuu et vauvalle nousee iltaisella tai yöllä kova kuume, löytyy lähin päivystävä apteekki yli 30km päästä niin siksi varaudun. Ja ettei muutenkaan tarvi sitten apteekkiin juosta :) Ja jos ei kotoa löydy niin suosittelen jonkinlaista niistäjää. Meillä parhaaksi todettu nenäfriida. Ei kovin mieluisa kapistus vauvalle mut saa rään hyvin pois. Näistäkin on vissiin kahta koulukuntaa: toiset sanoo ettei tarvi poistaa räkää niistäjällä, kyllä se vauvalla tulee itsestään pois ja toiset taas suosittelee. Itse käytin jotta toisen olisi helpompi hengittää kun ei ole joka paikka täynnä räkää :rolleyes:

Kyllä mä suosittelen ainakin suppoja hommaamaan etukäteen jos kuume nousee yötä vasten. Pienihän täytyy aina viedä lääkäriin näytille, mutta ensiapuun on hyvä olla kotona kuumetta alentavaa. Itse en korvakuumemittaria ihan pienellä käyttäisi, pepusta mittaamalla saa luotettavimman tuloksen. Mutta kokemuksen mukaan kannattaa satsata mittariin, joka mittaa nopeasti (meillä mittaa 5-10sek), jottei tartte montaa minuuttia odottaa mittari pyllyssä :) D-vitamiinit täytynee hakea myös valmiiksi, muut perusvoiteet ja talkit onkin jo hommattu normikaupasta :) Ja niin, tuo nenä-friida on meilläkin esikoiselta tallessa, ja suosittelen! Niistäjällä ei tee mitään, mutta kovassa flunssassa tuo friida oli korvaamaton!

Ite hankin itkuhälyttimen, meillä yläkerta nukkumista varten ja alakerrassa muuten ollaan, vauvan nukutan myös ylös ja eihän siinä vierellä voi koko ajan olla joten itkuhälytin pakko ostos :) apuva, noista apteekki ostoksista tuli oikee kriisi, pitääkin itekki käydä vähän ostoksilla :)

Hei meillä kyllä neuvolantäti toi d-vitskut ensi visiitillä kotiin. Esikoisen kanssa oikein kyselin asiasta ja olivat synnärilläkin sitä mieltä, että ei ole kiire hommata. Riittää hyvin, kun neuvola tuo tullessaan. Itkuhälytin löytyy täältäkin ja ainakin minulle se takaa mielenrauhaa, kun käyn saunassa/suihkussa/takapihalla vauvan nukkuessa tai kun nukutan vaunuissa. Meillä toki talo on iso ja ensimmäisen kanssa huomasin, että jos en itkaria käyttänyt, niin juoksin vähän väliin kurkkimassa nukkuvaa lasta. Toki myös itkarin kanssa, mutta ehkä hitusen vähemmän :) tää on taas varmaan yksi sellainen asia, että jokainen joutuu omakohtaisesti miettimään tarviiko :)

Meillä on kans kaksikerroksinen kämppä, mutta en oo vielä ajatellut itkuhälyttimen hankintaa. Luotan että äidin korvat on sen verran herkät että kuulee kitinän alakerrasta. :)

Hei te joilla yläkerrassa makkari? Onko teillä vessaa ylhäällä vai vain alhaalla? Kun meillä kans nukutaan ainakin vielä ylhäällä mutta kun vain alakerrassa on wc ni suunnitelmissa olis "muuttaa" alakertaan makkari...

Meillä on wc ja täten myös vaavin hoitopisteet molemmissa kerroksissa. Tuo itkuhälyn pyytäminen joululahjaks onkin miusta ihan loistava idea!! Kumminkin isovanhemmat kysyy, mitä tarvitaan/halutaan, niin saadaanpahan jotain käyttökelpoista sitten :)

Mekin ollaan ensimmäinen vitamiini pullo saatu neuvolasta mutta se on eri merkkiä kuin se jonka olen todennut hyväksi niin sen takia ostan itse :)

Täällä kans sanottiin, että neuvolasta tuovat sitten D-vitamiinit ja opastavat niiden käytössä :)

Me ostettiin itkuhälytin (philips), koska itsellä on todella huono kuulo ja haluan lasta nukuttaa mm. takapihalla enkä välttämättä itkua kuule sisälle ilman hälytintä. En koe sitä välttämättömyydeksi itsellekään, mutta ainakin se tuo itselle turvallisuuden tunteen.. kuulen varmasti, kun toinen herää tai jos vaunujen luona tapahtuu muuten jotain. Vaikka meillä on pikkiriikkinen asunto, haluan myös varoksi käyttää ainakin alkuun itkuhälytintä toisen sängyn vieressä, kun nukutaan.. ihan vaan siksi, etten luota omaan kuulooni laisinkaan. Miehen siskon tytön ollessa hoidossa heräsin kyllä jokaiseen inahdukseen ja hyörintään, joten eiköhän se niin mene nytkin, mutta taas omaa mielenrauhaa varten. Mulla on tosiaan raju kuulon alenema ja se on siinä ja siinä, että sillä normaalissa arjessa pärjään.. kuulokojeista yms. kun ei tässä tapauksessa ole apua ja kuuloa ei välttämättä muutenkaan pystytä koskaan ehkä korjaamaan normaaliksi tai edes vähän paremmaksi. Miehellä on myös kuulonsa kanssa ongelmia, joten meille toi kapistus on varmasti aika korvaamaton (ja summa pieni molempien mielenrauhasta) :)

tttiuhti: Gefiluksen maitohappobakteeri johon on lisätty d-vitamiini. Juuri pari viikkoa sitten neuvoin kaveria, joka sai esikoisensa, kokeilemaan kyseistä tuotetta. Heillä kun vauva huusi selkä kaarella vatsaansa iltaisin useita tunteja putkeen ja oli päivisinkin tosi itkuinen. Kuulemma auttoi :) Meillä kans molemmille lapsille tullut vatsavaivoja neuvolasta saaduista d-vitamiineista ja helpottanut kun olen vaihtanut tuohon. Se pullo taitaa olla kallein versio, jota apteekista saa, mutta mielelläni maksan sen jos vauveli on tyytyväisempi :) Kaikille ei kuulemma tuostakaan ole apua, lapsesta taas kiinni mikä sopii kenellekkin ja kokeilemalla parhaiten löytyy sopiva :p

Mä en kans käytä mitään muuta kun Gefiluksen d-tippoja, koska esikoinen sai niitä eikä ollut mitään vatsavaivoja niin en "uskalla" vaihtaa hyväksi havaittua.

Niitä tippoja saa muuten ainakin Prismasta huomattavasti halvemmalla kuin apteekista!

Meillä on itkuhälytin enkä pois antas. Esikoinen oli ensimmäiset viikot niin hiljainen, etten ees kuullu sen itkua olohuoneeseen, kun pikkunen nukku makkarissa :). Ääntä alko löyttyy kyllä isompana. Oon kumppaakin nukuttanu vaunuissa heti, kun on pystyny ja sillon itkuhäly on ollu tosi hyvä. Meillä on ilmeisesti hyvät eristykset seinissä ja ikkunoissa, kun ei ihan heti vauvan itku kuulu läpi.

Nenäfriida on ollu myös hyvä. Sillä saa myös kätevästi isommalta lapselta esim. kurkun palaset pois nenästä :-D

D-tipat sun muut hankin vasta myöhemmin. Hankin varmaan kans tuota maitohappobakteerillista. Meillä on apteekki tuossa alle kilsan päässä. Se ei tosin oo päivystävä, mutta kuitenkin.

Takaisin