Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hyvä vinkki, kiitos. Olisko vinkata suoraan jotain podcasteja? Voi olla enkuksikin.Kun me saimme tietää kaksosista, katsoin heti monikkoperheiden tapahtumat. Juuri oli valitettavasti syksyn lähitapaamiset menneet ohi, mutta synnytysvalmennus (etänä) oli mielestäni aika hyvä. Olen lisäksi kuunnellut paljon podcasteja monikkoraskauksiin ja -elämään liittyen, tai no ehkä 4 löysin Spotifysta. Ja viimeisimpänä löytönä on Reddit, jossa on ympäri maailmaa kokemuksia![]()
Moikka, tätä pohdin itsekin koko ajan... Minulla kova väsymys, pyörrytys (matala verenpaine), plantaarifaskiitti (kipu kantapäässä noustessa) ja migreeni ehkä suurimmat haasteet tällä hetkellä. Välillä tuntuu että makoilen suurimman osan päivästäMulla on tällä hetkellä menossa rv 20+6 ja istukka on edessä, joten liikkeet alkoivat kunnolla tuntua vasta pari viikkoa sitten – mutta nyt jo aika reippaasti! Voin vain kuvitella, miltä ne tuntuvat myöhemmin
Saanko kysyä, aiotko jäädä siihen sairauslomaan, joka monikkoraskauksissa yleensä alkaa rv 28–30?
Itse olen jo nyt jatkuvasti niin kivuissa ja väsynyt (nukun huonosti kipujen takia), että odotan lähinnä, milloin olisi ensimmäinen mahdollisuus jäädä saikulle![]()
Hyvä vinkki, kiitos. Olisko vinkata suoraan jotain podcasteja? Voi olla enkuksikin.
Tähän pahoinvointiin vielä vertaiskokemusta: Minulla on jatkunut tänne 29 saakka pahoinvointi, mutta se on lieventynyt huomattavasti. Ja lääke alkoi jossain vaiheessa tehotakin, eli sellainen vinkki (ei kannata heti niiden suhteen luovuttaa). Huomasin tehon siitä, kun olin parin päivän ajan unohtanut ottaa lääkkeen ja olo oli aamuisin todella etova. Mutta suurin vaikutus itsellä oli, kun aloin oppia syömään usein ja säännöllisesti ja vielä kerran pikkuisen illalla juuri ennen nukkumaanmenoa. Se kuulostaa hurjalta, mutta on auttanut tosi paljon omaan pahoinvointiin aamullaMoikka! Olipa hyvä, että löysin tämän keskustelun. Mä odotan myös kaksosia, la 22.9. Olen yrittänyt laskea ja arvailla, milloin realistisesti syntyisivät, jos sinne saakka päästään (taustalla pitkä lapsettomuuspolku, joten en uskalla vielä nuolaista).
Tiedättekö, mistä voisi löytyä enemmän vertaistukea kaksosodotukseen? Hoitajani sanoi, että hän oli löytänyt jostain foorumilta (?) hyvän porukan, joiden kanssa on yhä yhteydessä, vaikka hänen kaksosensa ovat jo 8-vuotiaita. En tajunnut tuolloin kysyä, mistä hän tämän porukan löysi.
Mulla on ollut todella paha olo jo monta viikkoa, eikä lääkkeetkään ole auttaneet. Kokeilen nyt toista valmistetta, mutta ei tästä tunnu olevan mitään apua. Lääkäri sanoi, että pahimmillaan voi jatkua viikolle 16, eli vielä monta viikkoaVaikka pahimmissa kauhujutuissa ei lopu lainkaan...
Kyllä, mutta päätettiin nyt kokeilla ensin tätä hybridityötä (3 päivää toimistossa ja 2 kotona) ja katsoa sitten tilanteen mukaan. Jos ymmärsin oikein myös sairausloman pituus vaikuttaa palkkaan ja äitiysrahaan tulevaisuudessa (oliko niin että maksetaan max. 2 kuk täyttä palkkaa?). Joka tapauksessa ne kaksi etäpäivää helpottivat vähän ja luulen, että ehkä jaksan huhtikuun loppuun asti näin.
Miten sinä pärjäät, kun sinulla on vielä pikkuinen perheessä?![]()
Voi ei, voimia @Mtnen_123 ja muutkin
Mulla tänään 21+2 ja melkein joka päivä pohdin et miten oon päässyt näin helpollaalkuraskauden pahoinvointi oli tosi lievää, mitään kovia kipuja ei ole ollut, sokerirasituksesta selvisin just tänään puhtain paperein, mahakin on vielä aika pieni kun oon itse niin pitkä. Pitäis varmaan vaan nauttia tilanteesta mutta vähän koko ajan odottaa että jotain alkaa mennä pieleen
![]()
Voi ei, uskon että on rankkaa, kun perhe odottaa kotona. Voimia paljon sinneTäällä didi-raskaus ja laskettu aika kesäkuun alkupuolella. Olen nyt maannut puolitoista viikkoa osastolla vuodelevossa, koska polilla rutiinitarkastuksessa havaittiin kohdunkaulan olevan turhan pitkällä. Tuli täytenä yllärinä ja shokkina, jotain supistelua ja pientä jomottelua oli mutta en pitänyt sitä minään. Olin töissäkin vielä, mutta noh, enpä ole enää. Nyt on meneillään 29+ ja tarkoitus olisi pitää kaverit mahassa mahdollisimman pitkään. Saan käydä vessassa, suihkussa ja nyt uutuutena myös vähän kävellä osastolla. Tilanne on sinänsä rauhallinen, jomottelut loppui kun sain supistuksia estävän lääkkeen tämän episodin alussa, kun mut siirrettiin yliopistosairaalaan. Raskainta onkin maata toisella paikkakunnalla yksin, kun perhe on kotona ja on kauhea ikävä mutta minkäpä teet. Pakko vaan pysyä positiivisena vaikka fiilikset vaihtelee päivästä toiseen. Mitään toivoa ei ole päästä enää kotiin ennen synnytystä, mutta jos päästään yli rv 32, niin sitten voisi olla edessä paluu kotikaupungin sairaalaan makoilemaan. Tässä tilanteessa olen toki järjellä ajatellen mieluiten täällä, koska täällä on paras valmius hoitaa vauvat näillä viikoilla. Mutta todella, todella syvältä tämä koko homma silti on.
Onnea! Nt-ultrassa viimeistään selviää, jos et sitä ennen käyTäällä laskettuaika marraskuun alussa. Niin alussa vielä (8+1), että pelko kova mitä tässä käy. Milloin selviöä onko didi raskaus vai momo tms?