Monikko-odottajat 2025

Voi ei, uskon että on rankkaa, kun perhe odottaa kotona. Voimia paljon sinne 💕 Tuli mieleen se raskausaiheinen sarja Yle Areenassa, jossa oli yhdellä kaudella kaksosodottaja mukana. Mlelestäni hänellä oli sama tilanne ja suht samoilla viikoillakin päätyi vuodelepoon. Vauvat saivat siis kaikesta huolimatta hyvän alun elämäänsä 🙏 Mutta raskaaltahan se sairaalajakso äidin ja perheen kannalta kuulosti kaikessa tarpeellisuudessaan. Voin kaivella tarkempia tietoja, jos kiinnostaa ja kaipaat ajanvietettä 😌
Ai toi sarjahan pitäisi katsoa, jos on vielä Areenassa. Tai lähinnä tuo kaksosodottaja kiinnostaa.

Hurjasti tsemppiä @Mtnen_123 !

Hei tässä vähän lisää vinkkejä, kun tuli äsken vastaan:

Monikkoblogeja:

Hyvä alku monikoovanhemmuuteen -nettikurssi:

Milloin teillä muilla alkoi näkyä raskaus? Mä olen suht pitkä ja hoikka ja toivoin, että pysyisi piilossa mahdollisimman pitkään, etenkin työpaikalla. Mutta tuntuu, että näkyi jo viikolla 14 :disappointed-face: Yksi päivä palaverissa kollegan katse oikein pysähtyi vatsan korkeudelle. Vaikka olen tietysti pukeutunut löysiin vaatteisiin. No, toivottavasti hän luuli, että olen vaan lihonut.

Onneksi sait lisättyä etätyötä. 5 päivää viikossa läsnätöissä kuulostaa tosi uuvuttavalta 🥱 Minäkään en olisi jaksanut näin kauaa varmasti töissä ilman etätyömahdollisuutta. Olin vielä koko raskauden hybridityössä, 2-3 päivää toimistolla ja samat etänä. Se on ollut käytännön syistä, kun matkaan meni tunti suuntaansa ja lapsen viennit ja haut piti sovittaa kuvioon. Ehkä kuukausi sitten (rv 25?) väheni toimistotyöt yhteen päivään viikossa ja ensi viikolla todennäköisesti olen kokonaan kotosalla 😌 Uskon, että työpaikan suhtautumisella ja työn laadulla on todellakin merkitystä siihen, miten kauan välttyy täydeltä sairauslomalta. Kaikki kunnia fyysistä työtä tekeville raskaana oleville 🙌

Mies on onneksi nyt ymmärtänyt, että minä en vain pysty samaan kuin ennen 🥰 Vie käytännössä meidän 2.5v pojan joka aamu päiväkotiin ja hakeekin useammin. Aiemmin jaettiin tasan. Myös "rankemmat" kotityöt (esim.imurointi ja vessanpesu) ja lapsen hoitoon liittyvät jutut ovat kasvavassa määrin hänen heiniään. En vain taivu enää ja alkaa kyllä heikottaa ihan mahdottomasti kaikki puurtaminen ja liika kyykistely 😅 Minä laitan ruuat, puen, leikin, luen yleensä iltasadut, siivoan keittiötä ja tosiaan haen lapsen päiväkodista, kun se on helpompi nakki. Näin se on meillä hoitunut 😊
Etätyö pelastaa kyllä paljon. Mä olen jopa pystynyt välillä etäpäivinä ottamaan päiväunet, se lisää kyllä jaksamista. Sitten taas jos joutuu monena päivänä peräkkäin toimistolle, on aivan rätti. Minun pitää toimistopäivinä herätä melkein kaksi tuntia aikaisemmin ja jää tietysti päiväunet välistä, niin ei ihme, että väsyttää...

Oletteko te muut joutuneet nukkumaan päiväunia joka päivä? Pystyttekö työpaikalla vetäytymään johonkin unille? Olen tässä ikävöinyt entistä työpaikkaani, jossa oli varattava lepohuone...

Miten muuten nuo sairausloma-asiat? Jostain foorumilta luin, että vaihtelee paikallisesti. Yksi lääkäri sanoi mulle, että kaksosodottajat passitetaan melkeinpä automaattisesti sairaslomalle viikolla 25, mutta foorumeilla puhutaan viikosta 28 ja toisaalta myös siitä, että riippuu odottajan olosta (mikä on tietysti järkevää). Itse teen fyysisesti kevyttä toimistotyötä, mutta pakolliset toimistopäivät väsyttää, koska unet jäävät vähiin. Lisäksi työ on henkisesti melko kuormittavaa.

Mietin tätä lähinnä siksi, että pitäisi anoa jo kesän lomia ja pitäisi taktikoida ne niin, että eivät mene potentiaalisen saikun kanssa päällekkäin.

Tähän pahoinvointiin vielä vertaiskokemusta: Minulla on jatkunut tänne 29 saakka pahoinvointi, mutta se on lieventynyt huomattavasti. Ja lääke alkoi jossain vaiheessa tehotakin, eli sellainen vinkki (ei kannata heti niiden suhteen luovuttaa). Huomasin tehon siitä, kun olin parin päivän ajan unohtanut ottaa lääkkeen ja olo oli aamuisin todella etova. Mutta suurin vaikutus itsellä oli, kun aloin oppia syömään usein ja säännöllisesti ja vielä kerran pikkuisen illalla juuri ennen nukkumaanmenoa. Se kuulostaa hurjalta, mutta on auttanut tosi paljon omaan pahoinvointiin aamulla 👌
Kiitos vinkeistä! Mä olen syönyt nyt vanhan ajan matkapahoinvointilääkettä, se tuntuu auttavan jonkin verran. Ainakin selviän työpäivät sen avulla. Luulin syöväni säännöllisesti, mutta täytyy varmaan pilkkoa ravinto vielä pienempiin osiin ja syödä tyyliin parin tunnin välein? Mikä voi olla muutenkin järkevää, kun tuntuu, että koko ajan on kauhea nälkä, mutta jos syö ns. normaalikokoisen aterian, tulee ihan ähky.

Mulla on vielä kauheita aversioita ruokaa kohtaan ja mikä pahinta, ne vaihtelee jatkuvasti. Juuri kun luulen löytäneeni jonkun hyvän ruoan, se ällöttääkin seuraavalla viikolla 🤢

Onko teillä jotain luottoruokia, joita voisi syödä työpaikalla tai ottaa evääksi? Iänikuisen banaanin ohella. Omena on hyvä, mutta sitä joutuu järsiä kauan. Olen syönyt kanssa pähkinöitä ja jogurttia. Ja smoothiet toimii mulla. Tällä hetkellä kaurapatukatkin etoo 🤢

@Ellinmi mainitsit, että hieronta helpottaa sun oloa. Oletko käynyt ihan hierojalla vai onko sulla niin ihana puoliso, että hän hieroo sua? Mulla kipeytyi alaselkä jo viikolla 13, ehkä kun en ole jaksanut pahoinvoinnin takia liikkua juuri ollenkaan. Puoliso ei suostu hieromaan, koska on lukenut jostain, että se voi olla pahasta. Ja mä en ole jaksanut ottaa asiasta paremmin selvää tai mennä hierojalle. En kyllä ihan osta tuota väitettä.

Etätyö pelastaa kyllä paljon. Mä olen jopa pystynyt välillä etäpäivinä ottamaan päiväunet, se lisää kyllä jaksamista. Sitten taas jos joutuu monena päivänä peräkkäin toimistolle, on aivan rätti. Minun pitää toimistopäivinä herätä melkein kaksi tuntia aikaisemmin ja jää tietysti päiväunet välistä, niin ei ihme, että väsyttää...

Oletteko te muut joutuneet nukkumaan päiväunia joka päivä? Pystyttekö työpaikalla vetäytymään johonkin unille? Olen tässä ikävöinyt entistä työpaikkaani, jossa oli varattava lepohuone...
Mulla on myös ollut päivisin tosi väsynyt olo ja etätyöpäivinä sängyssä on otettu palaverejakin (joissa pärjää ilman kameraa) 😅

Meillä toimistolla on lepohuone, jota käytin jo ennen raskautta migreenitilanteissa. Se oli kyllä korvaamaton apu iltapäivisin, kun väsymys todella iski 🥰 Oli vain aika usein varattuna, eli jollain muullakin oli tarvetta.

Miten muuten nuo sairausloma-asiat? Jostain foorumilta luin, että vaihtelee paikallisesti. Yksi lääkäri sanoi mulle, että kaksosodottajat passitetaan melkeinpä automaattisesti sairaslomalle viikolla 25, mutta foorumeilla puhutaan viikosta 28 ja toisaalta myös siitä, että riippuu odottajan olosta (mikä on tietysti järkevää). Itse teen fyysisesti kevyttä toimistotyötä, mutta pakolliset toimistopäivät väsyttää, koska unet jäävät vähiin. Lisäksi työ on henkisesti melko kuormittavaa.

Mietin tätä lähinnä siksi, että pitäisi anoa jo kesän lomia ja pitäisi taktikoida ne niin, että eivät mene potentiaalisen saikun kanssa päällekkäin.
Minä jäin torstaina sairauslomalle, eilen alkoi viikko 32+0. Olin jo kyllä varmaan kuukauden ollut aika heikkovointinen, mutta supistukset etenkin kuormituksessa ja pahentunut toispuoleinen alaselkäkipu taisivat olla lopullinen niitti. Sain nyt ensiksi sairaslomaa ensi viikon perjantaihin ja sitten katsotaan uudelleen. Lupasin, että voin vielä vähän viimeistellä töitäkin vähän etänä sairauslomalta, koska itselläkin on parempi mieli, kun saan ohjeistettua jatkajalle tärkeimmät jutut 😇

Nyt toivon, että olo helpottaa levolla sen verran, että jaksan vähän laittaa kotia vauvoja varten ja puuhailla iltaisin enemmän lapsen kanssa 🥰 Mutta ensin vain lepään.

Mutta siis olen myös kuullut, että vielä 2000-luvun alussa kaikki monikko-odottajat passitettiin automaattisesti sairauslomalle viikolla 28. Ja jälkikäteen arvioituna se oli ehkä itsellekin sellainen rajapyykki, jossa alkoi oikeasti olla raskasta. Eikä ihme, jos jo viikolla 30 kaksosmaha vastaa täysiaikaista normiraskautta 😅 Kuka odottaja pyörisi vapaaehtoisesti töissä vielä lasketun ajan jälkeen? No on varmaan niitäkin 😆🤷‍♀️

Kiitos vinkeistä! Mä olen syönyt nyt vanhan ajan matkapahoinvointilääkettä, se tuntuu auttavan jonkin verran. Ainakin selviän työpäivät sen avulla. Luulin syöväni säännöllisesti, mutta täytyy varmaan pilkkoa ravinto vielä pienempiin osiin ja syödä tyyliin parin tunnin välein? Mikä voi olla muutenkin järkevää, kun tuntuu, että koko ajan on kauhea nälkä, mutta jos syö ns. normaalikokoisen aterian, tulee ihan ähky.

Mulla on vielä kauheita aversioita ruokaa kohtaan ja mikä pahinta, ne vaihtelee jatkuvasti. Juuri kun luulen löytäneeni jonkun hyvän ruoan, se ällöttääkin seuraavalla viikolla 🤢

Onko teillä jotain luottoruokia, joita voisi syödä työpaikalla tai ottaa evääksi? Iänikuisen banaanin ohella. Omena on hyvä, mutta sitä joutuu järsiä kauan. Olen syönyt kanssa pähkinöitä ja jogurttia. Ja smoothiet toimii mulla. Tällä hetkellä kaurapatukatkin etoo 🤢

@Ellinmi mainitsit, että hieronta helpottaa sun oloa. Oletko käynyt ihan hierojalla vai onko sulla niin ihana puoliso, että hän hieroo sua? Mulla kipeytyi alaselkä jo viikolla 13, ehkä kun en ole jaksanut pahoinvoinnin takia liikkua juuri ollenkaan. Puoliso ei suostu hieromaan, koska on lukenut jostain, että se voi olla pahasta. Ja mä en ole jaksanut ottaa asiasta paremmin selvää tai mennä hierojalle. En kyllä ihan osta tuota väitettä.
Olen käynyt ihan raskaushieronnoissa, etenkin aasialaisissa paikoissa. Kalliitahan ne ovat, mutta niissä keskitytään sopivasti odottajia vaivaaviin alueisiin ja huolehditaan ainakin oman kokemukseni mukaan mukavuudesta ihan eri tavalla kuin normaaleissa hieronnoissa (esim.tukityynyt, hämärä valaistus, rauhoittava tunnelma, päähieronta lopuksi... 🥰). Voin suositella!

Milloin teillä muilla alkoi näkyä raskaus? Mä olen suht pitkä ja hoikka ja toivoin, että pysyisi piilossa mahdollisimman pitkään, etenkin työpaikalla. Mutta tuntuu, että näkyi jo viikolla 14 :disappointed-face: Yksi päivä palaverissa kollegan katse oikein pysähtyi vatsan korkeudelle. Vaikka olen tietysti pukeutunut löysiin vaatteisiin. No, toivottavasti hän luuli, että olen vaan lihonut.
Tähän vielä vastaan - minulla alkoi kunnolla näkyä maha ehkäpä viikolla 23 ja silloin siirryin löysempiin vaatteisiin. Jokus 25-28 maha oli sen verran selkeä, että ihmiset kehtasivat asiasta ihan kysyä 😊 Nyt 32 viikolla maha on isompi kuin esikoista synnyttämään mennessä. Nämä ovat aika yksilöllisiä kyllä. Itse olen 174cm ja ruumiinrakenne tukevampi, joten ei niin selvästi heti huomannut, ellei osannut epäillä 🤭

Sivusta huikkaan, että ihan yhtäkin lasta odottaessa kaksi tuntia on ollut todella hyvä ruokaväli pitämään pahoinvointi poissa. Kuopusta odottaessa taisin pahimmassa vaiheessa syödä jotain pientä sitäkin useammin. Eli pieniä välipaloja usein.

Sivusta huikkaan, että ihan yhtäkin lasta odottaessa kaksi tuntia on ollut todella hyvä ruokaväli pitämään pahoinvointi poissa. Kuopusta odottaessa taisin pahimmassa vaiheessa syödä jotain pientä sitäkin useammin. Eli pieniä välipaloja usein.
Todellakin ☺️ Tuntuu että koko ajan pitää jotain napsia tai ehtii yltyä pahoinvointi liiaksi. Nyt varsinkin, kun ei oikein ole tilaa edes syödä isoja annoksia kerralla.

@Isabel minäkin pitkä, mutta oli alkuraskaudessa niin paljon turvotusta että vaikea arvioida milloin se maha sieltä ”oikeasti” tuli esiin. 😅 Just viikko sitten (rv 22 lopulla) tapasin yksiä ihmisiä joita en ollut nähnyt vajaaseen puoleen vuoteen ja kerroin heille asiasta, ja yks totesi suoraan että maha on just sen kokoinen nyt että vois hyvin olla vauvamaha, mutta kuitenkin niin pieni, ettei vielä kehtaa kysyä. 🤣

Sairauslomasta toivon ite että tarvis jäädä mahdollisimman myöhään 😮‍💨 oman kunnon muutoksia on tietty vaikea ennustaa mutta tähän asti oon päässyt tosi helpolla, ja tuntuu että pää hajoais jos ei olis juuri muuta tekemistä kuin odottaa synnytystä. Mun työ on myöskin todella itsenäistä, joten pohjatyö sijaista varten täytyy hoitaa huolella. Tän kannalta siis varsinkaan mikään yhtäkkinen yllärisaikku ei olis ollenkaan hyvä.

Takaisin