Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Mulle oli uutta tietoa, että makeutusaineita ei saisi käyttää, mistähän niistä löytyisi enemmän tietoa? Kun niitä tosiaan on aika monessa tuotteessa.
 
Mulle oli uutta tietoa, että makeutusaineita ei saisi käyttää, mistähän niistä löytyisi enemmän tietoa? Kun niitä tosiaan on aika monessa tuotteessa.
Tämän linkin takana on Ruokaviraston sivu jossa kerrotaan tästä asiasta. Tuon perusteella siis monipuolisessa, kohtuullisessa ja tasapainoisessa ruokavaliossa ei kannata makeutusaineiden vuoksi yöuniaan menettää :Slightly Smiling Face:
 
Tämän linkin takana on Ruokaviraston sivu jossa kerrotaan tästä asiasta. Tuon perusteella siis monipuolisessa, kohtuullisessa ja tasapainoisessa ruokavaliossa ei kannata makeutusaineiden vuoksi yöuniaan menettää :Slightly Smiling Face:
Ihanaa, kiitos! Oon kyl täs pahoinvoinnin aikana syöny niin paljon vaan kaikkee herkkua ja sokerijuomia että tasapainoiseksi ei voi ruokavaliota kuvailla😂
 
Edellisissä raskauksissa en ollut erityisen tarkka, enkä varmaan ole nytkään. Suurin osa kielletyistä ruuista ei kuulu omaan ruokavalioon muutenkaan. Kahvia join enemmän kuin suositeltiin aikaisemmissa raskauksissa, mutta tällä kertaa pelkkä kahvin ajatteleminen etoo.
 
Yritän myös maalaisjärjellä ajatella, viikonloppuna söin yhden suolakeksin briellä vanhasta tottumuksesta, kunnes tajusin ettei kannatakkaan.. 😅 salmiakki on mun suurin pahe, täytyyki käydä hakemassa tota tv mixin suolaista salmiakkia🤭
 
Tiiättekö saako etanoita syödä raskaana? 🤔
Kun ollaan menossa tänään syömään ja mä olen himoinnut viikkotolkulla sellaista etanpannua, mutta nyt iski epävarmuus.. nehän kuitenkin kypsennetään todella hyvin.
En löytänyt mitään erillistä ohjeistusta.
 
Tiiättekö saako etanoita syödä raskaana? 🤔
Kun ollaan menossa tänään syömään ja mä olen himoinnut viikkotolkulla sellaista etanpannua, mutta nyt iski epävarmuus.. nehän kuitenkin kypsennetään todella hyvin.
En löytänyt mitään erillistä ohjeistusta.
Ymmärsin niin että saa syödä, koska ne tosiaan kypsennetään hyvin. Hauskaa iltaa teille :Two-hearts:
 
Voisin elää graavatulla, kylmäsavustetulla, ilmakuivatulla tai raa'alla kalalla/lihalla, lakulla, salmiakilla ja kaikella muullakin sellaisella, joka Ruokaviraston listalta löytyy... Mutta oon tuuminut, että suosituksia seuraillen ja järjen päässä pitäen tässä varmaan pärjää mielenrauhansa säilyttäen.

Tartar-pihvit ja kylmäsavut ynnä muut sellaiset appeet ovat jääneet tietysti nyt pois ruokavaliosta. En siis halua ottaa turhia riskejä. Toisaalta en ajatellut hylätä kamomillateekupposen juomista silloin tällöin, ja jos tulee toisinaan tiukka paikka, meikäläisen kielen alta voi jatkossakin löytyä Fazerin pieni ruutusalmiakki.
Kamomillatee??? Onko se kielletty? Juon melkein joka päivä.
Itse olen virolainen ja katsoin lista sieltä.
Siemenet ja pähkinät “super food” oikeesti paras mitä äiti voi syödä. Täällä kielletty.
Ensimmäisen raskauden aika söin joka päivä yhden pussillisen päivässä, koko raskauden ajan.

Kamomillateetä suositeltan siellä pahoinvoinnin takia ja myös inkivääriteeta ja rooibos.

Ja Virossa keskenmenoja vähemmän ja myös kuolleiden syntynyt lapsien arvo 2x vähemmän
 
Itse olen virolainen ja katsoin lista sieltä.
Siemenet ja pähkinät “super food” oikeesti paras mitä äiti voi syödä. Täällä kielletty.
Ensimmäisen raskauden aika söin joka päivä yhden pussillisen päivässä, koko raskauden ajan.
Eihän pähkinät oo kielletty täälläkään. Ne on ihan suositeltuja. Senkun syöt rauhassa vaan ☺️ kaikki siemenet ei taida olla kielletty, mut nää mitkä kerää maasta isot määrät raskasmetalleja on, koska ihan tutkitusti niihin kerääntyy paljon näitä.
 
Eihän pähkinät oo kielletty täälläkään. Ne on ihan suositeltuja. Senkun syöt rauhassa vaan ☺️ kaikki siemenet ei taida olla kielletty, mut nää mitkä kerää maasta isot määrät raskasmetalleja on, koska ihan tutkitusti niihin kerääntyy paljon näitä.
Chia ja aurinkokukkasiemenet täällä kielletty Virossa suositeltu 😅
 
Joo ne on just niitä mitkä kerää paljon raskasmetalleja. Sitä on kyllä ihan tutkittukin.
Olen katsonut tutkimuksia ja niissä ei ole vaarallista määrä raskasmetalleja.
Öljykasveilla on luontainen ominaisuus kerätä siemeniinsä maaperän kadmiumia ja nikkeliä. Tästä syystä öljykasvien siemeniä, kuten pellavan-, pinjan-, chian-, hampun-, seesamin-, kurpitsan-, unikon ja auringonkukansiemeniä, on suositeltavaa käyttää päivittäin vain noin kaksi ruokalusikallista.

Riisi kerää paljon arseenia, mutta täällä Suomessa ihan suositellaan ensimmäiseksi puuroksi vauvalle riisipuuroa.
 
Olen katsonut tutkimuksia ja niissä ei ole vaarallista määrä raskasmetalleja.
Öljykasveilla on luontainen ominaisuus kerätä siemeniinsä maaperän kadmiumia ja nikkeliä. Tästä syystä öljykasvien siemeniä, kuten pellavan-, pinjan-, chian-, hampun-, seesamin-, kurpitsan-, unikon ja auringonkukansiemeniä, on suositeltavaa käyttää päivittäin vain noin kaksi ruokalusikallista.

Riisi kerää paljon arseenia, mutta täällä Suomessa ihan suositellaan ensimmäiseksi puuroksi vauvalle riisipuuroa.
Luin ite jonku tutkimuksen noista siemenistä. En yhtään muista kuka sen teki. 🤔 Mut siinä oli nimenomaan eriteltynä toi raskaus ajan siementen käyttö ja ero ns. Normi tilaan.

En oo kuullu et riisipuuroo suositellaan ekaksi puuroksi. Ei ainakaan meidän neuvolassa eikä minusta viralliset suosituksetkaan. Mut onhan noi vähän tommosia. Usein ekaksi kiinteiksi suositellaan perunaa, mikä monesti tekee vauvoille vatsavaivoja 🤷 et näissä joutuu ite miettii kyl mikä on itselle järkevää.
 
Mut meille siis sanottiin niistä siemenistä, et ei niitä tarvi kaikkialla vältellä. Jos leivässä on nii senku syö. Mut ei ehkä kannata lisätä salaattiin ns. Ylimääräistä. Mutta nämähän on tosiaan suosituksia vaan. ☺️
 
Olen katsonut tutkimuksia ja niissä ei ole vaarallista määrä raskasmetalleja.
Öljykasveilla on luontainen ominaisuus kerätä siemeniinsä maaperän kadmiumia ja nikkeliä. Tästä syystä öljykasvien siemeniä, kuten pellavan-, pinjan-, chian-, hampun-, seesamin-, kurpitsan-, unikon ja auringonkukansiemeniä, on suositeltavaa käyttää päivittäin vain noin kaksi ruokalusikallista.
Jokainen tekee omat valinnat ja hyvä niin. Se mikä on "vaarallinen määrä" raskasmetalleja voipi olla eri terveelle aikuiselle ihmiselle ja kehittyävälle sikiölle. Ei Suomessakaan noiden osalta täyskieltoa ole, eli pienet määrät esim. leivässä ok. 😚

Mun mielestä on hassua miten paljon vastustusta joissain ihmisissä (Suomen) suositukset herättää. Mun mielestä erittäin ok kertoa kattavasti ne ruoat joihin liittyy riskiä tai epävarmuutta vaikutuksista sikiöön, ja jokainen sitten tekee ihan omat päätökset vetää vaikka kourallinen siemeniä päivissä tai olla vetämättä. Ei siitä poliisit tule pidättämään. 😅
 
  • Tykkään
Reaktiot: mrz
Mulla siis isoin opettelu on ollu, että pesen salaatin ja keitän pakastevihannekset :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: juustoista helpotti ku Valion sivuilla lukee et heän kaikki juustot käy (paitsi sinihomejuusto vain kuumennettuna) nii oon sit ostanu Valioo eikä tarvi miettiä sen enempää. Pakastepizzasta nypin kerran salamit pois päältä kun oli salamipizza. Jokuhan ois voinu jättää syömättä mut mie nyt aattelin ettei se haittaa. Niinhän nää suositukset tosiaan on, että menee sillee ku itte tuntee turvalliseks
 
@Mössö täälläkin on ollut opettelua just vihannesten pesun kanssa 😅
Eikö salami ole kuitenkin kypsennettynä ok?
Ai, en tiedä oisko ollu! Muistan vaan että kaikki meetwursti ja ns eurooppalaiset ihanat kinkut nyt pannassa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: (en tiä onko ne eurooppalaisia mutta niin olen mieltänyt ne)
 
Takaisin
Top