Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Tosi tarkasti noudatan suosituksia, en halua ottaa mitään riskejä, on tämä niin tärkeä asia ❤️
Minulla varmaan inkiväärin välttäminen vaikuttaa eniten, kun tykkään sellaisista mausteisemmista teistä ja niissä useimmiten on myös inkivääriä. Sainpa kuitenkin hyvän syyn ostaa uuden paketin jotain turvallista teetä 😄 Toinen talviajan herkkujuoma on glögi ja niissäkin useimmiten on inkivääriä, just kerkesin hamstrata alennuksesta kaappiin erilaisia ennen kuin tajusin, että ne jää nyt juomatta, no onneksi päiväystä niissä yleensä riittää seuraavaan jouluun asti 😄

• Tykkään
Reaktiot: mrz
Mä huomaan, että tää toinen kierros menee jo nyt vähän huolettomammin. Löysin itseni käsi laku rasiassa ennenkuin tajusin, että hetkinen. Yritän kyllä pitää kiinni suosituksista melko tarkkaan, mutta en ala esim. Kahvia mittailemaan. En tosin juo sitä muutenkaan kovin paljon. Suosituksethan on myös erilaisia eri maissa, joten tiedä sitten.. jossain taisi ainakin kahvikin olla kokonaan kielletty.

Mulla nuo rajoitukset ei juuri sotke elämää. Salmiakkia teki mieli viime raskaudessa, mutta ei tosiaan ne namituvat oikein toimineet ja tilasin niitä vielä hirveän määrän 😅

Melko tarkkaan aion noudattaa. Kahvin jätin pois, kun olen muutenkin herkkä kofeiinille ja nyt syke ollut paljon tavallista korkeampi. Inkiväärin, yrttiteen, siementen ja raa’an kalan (sushi 🤤) välttäminen tekee eniten tiukkaa, mutta alan jo tottua 😅

Toinen ihan kaupasta ostettava glykyrritsiinitön salmiakki on TV-mix Suolainen. Ei itselläni mennyt jatkoon, mutta pahimman puutteessa varmasti pelastaa 😁 Seassa siis muitakin makuja kuin salmiakkia.
Tämähän olikin yllättävän hyvää, iso kiitos vinkistä! Eka olin vähän että hmm-mm, mutta sitten alkoi maistua 😄 Oli nimensä mukainen eli kivan suolainen, pisteet siitä.

Itse koin kesällä kieltolistojen/suositusten noudattamisen kauhean kuormittavaksi, erityisesti kala, siemenet ja juustot. Lisäksi käytän tavallisesti hyvin huolettomasti viimeisen päivän tuotteita ja venytän parasta ennen päivää, jos hyvältä haisee ja maistuu. Tässä piti optioimoida itseään vähän uudestaan.

Mutta nyt ei tunnu yhtään samalta, ehkä se johtuu sitten vain siitä, että asia on jossain määrin jo tuttu. Kahvi mulla jäi kesällä melko automaattisesti pois kun se ei maistunut lainkaan ja muutenkin olin ajatellut karsia sen aika minimiin. Nyt näyttäisi menevän samalla tavalla. Pitää ostaa myös kotiin kofeiinitonta, se tuntuu maistuvankin nyt paremmin.

Muokattu viimeksi:
Tosi tarkkaan. Paitsi salmiakki on mun ainoa pahe, sitä saataan sillon tällöin syödä ihan pikkumääriä. En kuitenkaan esim. joka viikko tai paljon kerralla.
Minulle neuvolassa kerrottiin, että ihan ok välillä väheseen syödä.

• Tykkään
Reaktiot: mrz
Ei se kahvi vaan ongelmahan on kofeiini! Jos kahvihammasta kolottaa, niin kofeiiniton on hyvä vaihtoehto! Luonnollisesti sama koskee teetä ja esim kolajuomia. Maailmalla on 0-toleranssi suositus odotusajalle , mutta suomen ruokavirasto on hidas....

Äkkiä siihen oppii, kyse on pienen edusta ja suht lyhyestä ajasta!
Maailmalla sama suositus kun Suomessa, Virossa 200mg kofeiinia päivässä.
Yhdysvalloissa juovat ihmiset paljon Starbucksia ja Cola, sama suositus kun Suomessa

Mä syön edelleen laku ja salmiakkia. En näe että on mitenkään vaaraksi, jos silloin tällöin nappaa karkin tai 5 kunhan ei ole säännöllistä.

Kahvia juon edelleen, silloin kun mieli tekee. Huomaan vaan että olen alkanut kaatamaan vajaita kuppeja.

Mä ajattelen tästä, että maalaisjärjellä mennään. Tuo kiellettyjen lista on kyllä kasvanut 11 vuodessa 😆.

Sushia ja kahvia luulin tulevan ikävä, mutta ei tee mieli yhtään kumpaakaan :Grimacing Face: ... oon ollu vähän ruokahaluton joten tullut aika paljon herkuteltua suklaalla ja jätskillä nyt...onneks myös hedelmät maistuu ja niihin yritän nyt kääntää tätä mussuttelua.. :)

Maalaisjärjellä mennään, eli noudatan, mutta en vedä överiksi. Kuten viime raskaudessa, silloin sallin itselleni pari lakupalaa irtokarkkien joukossa, jos tosi paljon mieli teki. Kerran taisin vahingossa syödä ravintolassa aurajuustomajoneesiäkin.

Täällä Saksassa on hieman eri suositukset, kaikkiin en ole vielä edes perehtynyt, mutta mm. Kananmuna on raakana täysin kielletty salmonella riskin takia, eli ei siis mousseja tai majoneesejä, joissa myös käytetty raakaa kananmunaa. Onneksi on kuitenkin tosi harvinaista, eli voin leipoessani maistaa taikinaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Minkähän vuoksi kahviloiden suolaisten herkkujen vitriinit ovat tässä viime viikkoina alkaneet näyttää pelkältä kylmäsavulohi- ja parmankinkkuparaatilta? 🥲
Mun rupes heti tekee mieli Brie-juustoa, kun tajusin etten saa sitä enää :Face With Tears Of Joy:

Mulle tiukkaa tekee just lakun ja salmiakin kohalla. Ihana kuulla, että on jotain salmiakkeja, mitä voi syödä. Myös juustoja tulee todella ikävä.

Söin jouluna äitini tekemää graavilohta ja muutaman palan vakuumi pakattua silliä, oli todella epätodellinen olo kun just olin tehnyt haalean positiivisen testin. Ajattelin että kun ei kuukautiset ole edes myöhässä niin oletettavasti ei vielä ole sikiölle vaaraksi. Viini lasista otin silloin myös muutaman hörpyn, ennen kuin kävin kaatamassa viinin viemäriin ja vaihdoin lasiin alkoholitonta viiniä.

Mutta nyt kun tämä raskaus jo on todellista, olen lopettanut yhden lääkkeen jonka käyttöä raskauden aikana ei olla tutkittu ja jättänyt pois ruuat jossa Listeria ja Toksoplasmoosi riski. Kahvia juon vielä aamuisin, mutta kuppi on vähän yli puolillaan ja nyt ostin myös kofeinitonta kahvia joten ajattelin sekoittaa tavallista ja kofeinitonta jotta siinä reilussa puolessa kupissa olisi vähemmän kofeiinia. Tee on nyt ollut myös mietinnässä, kun ensin en tiennyt että inkivääri teetä ei saisi käyttää ja kun se selvisi luin jostain että roibos tee olisi ok, mutta sitten löysin tiedon että se ei sovellu raskaana oleville. Joten nyt ostin vihreää teetä, mutta se ei näköjään nyt raskaan maistu 🤨

Musta on tosi outoa, että neuvolasta ei mitenkään ohjeisteta raskausruokavalioon kun sinne soittaa. Mistä siis saatte nuo suositukset käsiinne? Mulla oli joku lista, jonka olin vihkoon kirjottanu ylös yrityksen alkaessa. Sitä oon noudattanu. Mies katsoi myös ton kahvin määrän, kokista uskallan juoda ku sitä pitäs jua kauheesti et tulis yhden kahvikupillisen verran kofeiiniä. Kahvia oon juonu aamulla yhden kupin sillä ajatuksella, että jos juon vahingossa/ sosiaalisessa paineessa toisen niin pysyn suosituksessa. Myös kofeiiniton kahvi on meillä ollut jo monta vuotta käytössä ku en kauheasti muista lämpimistä juomista perusta, niin on kiva juoda sitä kuite iltaisin.

Toisaalta makeutusaineet taas on pannassa, joten kaikkien limsojen ja jugurttien yms vaihtaminen sokerilla maustettuihin oli jotenki vaivalloista, ku piti kaikki käyttämäni tuotteet katsoa läpi :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: nurinkurista, kun PCOS diagnoosin jälkeen kaikki sokeri pois ja makeutusaineet tilalle, nyt just toisin päin. Purkkaa en syö muutenkaan ibs takia. Ainoastaan aspartaami oli ok siinä mun vihossa, mutta joku 2013 vuoden opas sallisi asesulfaamin myös, mikä on just zero juomissa ja vanukkaissa. Että kaipaisin kyllä vinkkejä siihen, mistä löytää oikeasti kattavan listan ei ja joo ruoiasta?? Vau . fin lista oli musta tosi epäselvä.

Alkoholista en muista, että kirjoittiko vielä kukaan. Käytin yritysaikana vaihtelevasti kierron ajan mukaan niin, että menkkamasennuksessa join paljonki ja ovulaation jälkeen en. Kokeilin silloin sokerittomia alkoholittomia punaviinejä. Yhden hyvän omanasiiderin löysin: lasipullo, 0,5% alkoholia tosin. Alkoholittomat oluet on mun makuun, ostan niitä varmasti jatkossakin saunajuomiksi.

Mustia karkkeja en syö, mies on opettanu pesemään kaikki salaatit ja vihannekset, raakaa lihaa/kanaa/kalaa en syö nyt enää enkä kananmunia raakana (hyvä krapularuoka, joten tuskin tulee edes tarvittua:tears:). Sen muistan, että lohi on turvallinen syödä. Muista kaloista en niin muista. Valion sivuilla lukee erikseen, että heidän kaikki juustonsa paitsi sinihomejuusto on turvallista raskaana oleville. Olen siis ostanut vain Valion juustoja niin on sit ainaki turvallisia. Kaapissa ei ole enää onneks korvasieniä, kaikkia muita kai saiki syödä?

Pitkä teksti mutta siis: auttakaa ensikertalaista, missä on ruokasuositukset for dummies?:red-heart::red-heart::red-heart:

Muokattu viimeksi:
Musta on tosi outoa, että neuvolasta ei mitenkään ohjeisteta raskausruokavalioon kun sinne soittaa. Mistä siis saatte nuo suositukset käsiinne? Mulla oli joku lista, jonka olin vihkoon kirjottanu ylös yrityksen alkaessa. Sitä oon noudattanu. Mies katsoi myös ton kahvin määrän, kokista uskallan juoda ku sitä pitäs jua kauheesti et tulis yhden kahvikupillisen verran kofeiiniä. Kahvia oon juonu aamulla yhden kupin sillä ajatuksella, että jos juon vahingossa/ sosiaalisessa paineessa toisen niin pysyn suosituksessa. Myös kofeiiniton kahvi on meillä ollut jo monta vuotta käytössä ku en kauheasti muista lämpimistä juomista perusta, niin on kiva juoda sitä kuite iltaisin.

Toisaalta makeutusaineet taas on pannassa, joten kaikkien limsojen ja jugurttien yms vaihtaminen sokerilla maustettuihin oli jotenki vaivalloista, ku piti kaikki käyttämäni tuotteet katsoa läpi :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: nurinkurista, kun PCOS diagnoosin jälkeen kaikki sokeri pois ja makeutusaineet tilalle, nyt just toisin päin. Purkkaa en syö muutenkaan ibs takia. Ainoastaan aspartaami oli ok siinä mun vihossa, mutta joku 2013 vuoden opas sallisi asesulfaamin myös, mikä on just zero juomissa ja vanukkaissa. Että kaipaisin kyllä vinkkejä siihen, mistä löytää oikeasti kattavan listan ei ja joo ruoiasta?? Vau . fin lista oli musta tosi epäselvä.

Alkoholista en muista, että kirjoittiko vielä kukaan. Käytin yritysaikana vaihtelevasti kierron ajan mukaan niin, että menkkamasennuksessa join paljonki ja ovulaation jälkeen en. Kokeilin silloin sokerittomia alkoholittomia punaviinejä. Yhden hyvän omanasiiderin löysin: lasipullo, 0,5% alkoholia tosin. Alkoholittomat oluet on mun makuun, ostan niitä varmasti jatkossakin saunajuomiksi.

Mustia karkkeja en syö, mies on opettanu pesemään kaikki salaatit ja vihannekset, raakaa lihaa/kanaa/kalaa en syö nyt enää enkä kananmunia raakana (hyvä krapularuoka, joten tuskin tulee edes tarvittua:tears:). Sen muistan, että lohi on turvallinen syödä. Muista kaloista en niin muista. Valion sivuilla lukee erikseen, että heidän kaikki juustonsa paitsi sinihomejuusto on turvallista raskaana oleville. Olen siis ostanut vain Valion juustoja niin on sit ainaki turvallisia. Kaapissa ei ole enää onneks korvasieniä, kaikkia muita kai saiki syödä?

Pitkä teksti mutta siis: auttakaa ensikertalaista, missä on ruokasuositukset for dummies?:red-heart::red-heart::red-heart:
Viralliset suositukset on Ruokaviraston. Muista ei oikeastaan kannata välittää, koska paljon liikkuu mututietoa tai vanhentunutta tietoa esim. keskustelupalstoilla 😊

Täällä: https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/turvallisen-kayton-ohjeet/

Kiitos. Onneks oli toi hakutoiminto ettei tartte kaikkii selata. Makeutusaineita en löytänyt lainkaan. Silti ihmettelen, miksei neuvolasta tätä edes ohjeistettu
On kyllä erikoista 🤨 Mulle lähetettiin tuo ruokaviraston linkki tekstiviestillä heti, kun soitin neuvolaan. Kysyi onko ruokarajoitukset muistissa ja kun vähän emmin niin samantien tuumasi, että laittaa mulle linkin varalta.

Takaisin