Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Toistaiseksi oon pystynyt pitämään itseni "lähes" 100% kurissa.
Pari siivua kylmäsavulohta söin ruisleivän päällä 1.5 viikkoa sitten, tiedostaen, mutta sivuuttaen riskit. Loput paketista menivät pikavauhtia keittoon.
Mulle yksineläjänä helpointa on ostaa kaupassa vain kulloinkin sallittuja, (niin tein aikoinaan ketoosi kokeilun aikana) ja etukäteen miettimiäni juttuja.

Millä te muut saatte buustia jaksamiseen?
Kupillinen kahvia on niin vähän!! Olen kokeillut teetä, vaan eihän siinä tietenkään potkua ole tarpeeksi... ennen raskautta satunnaisesti energia juoma oli mulle hyvä ratkaisu.
 
Millä te muut saatte buustia jaksamiseen?
Kupillinen kahvia on niin vähän!! Olen kokeillut teetä, vaan eihän siinä tietenkään potkua ole tarpeeksi... ennen raskautta satunnaisesti energia juoma oli mulle hyvä ratkaisu.

Mä en juo kahvia 😂 täytyy vaan koittaa pitää vireystasoa yllä hyvillä yöunilla ja tasaisesti syömällä ravinteikasta ruokaa. Toki ei varmaan auta, jos on kofeiiniin tottunut ja nyt joutuu tiputtamaan määriä.
 
Mä en juo kahvia 😂 täytyy vaan koittaa pitää vireystasoa yllä hyvillä yöunilla ja tasaisesti syömällä ravinteikasta ruokaa. Toki ei varmaan auta, jos on kofeiiniin tottunut ja nyt joutuu tiputtamaan määriä.
Nukkumisen määrää en uskalla enää lisätä, tulee muuten makuuhaavoja 😰
Kohtuuhyvin ja tasaisesti syönkin, nyt tosin meni pari päivää pipariksi.
Vaan tätähän on jäljellä vain 40- 15. ... Tosin täysimetyksen ravitsemussuositus lienee myös sama kuin nykyinen?
 
Mä olin ihan toivottoman pahasti kofeiinikoukussa ennen raskautta. Join jonkun 6-8 mukia päivässä. Nyt ällöttää jo haju, joten kahvi on jäänyt kokonaan pois. Kummasti se kofeiininpuutteen aiheuttama superväsymys hävis varmaan viikossa, kun lopetti kokonaan. Edellisessä kesken menneessä raskaudessa pystyin juomaan kahvia ja silloin kyllä tuntui koko ajan, ettei se kuppi kahvia riitä mihinkään. Nyt on kadonnut kokonaan se kofeiiniboostin tarve, vaikka olenkin raskaudesta johtuen tavallista väsyneempi.
 
Mä olin ihan toivottoman pahasti kofeiinikoukussa ennen raskautta. Join jonkun 6-8 mukia päivässä. Nyt ällöttää jo haju, joten kahvi on jäänyt kokonaan pois. Kummasti se kofeiininpuutteen aiheuttama superväsymys hävis varmaan viikossa, kun lopetti kokonaan. Edellisessä kesken menneessä raskaudessa pystyin juomaan kahvia ja silloin kyllä tuntui koko ajan, ettei se kuppi kahvia riitä mihinkään. Nyt on kadonnut kokonaan se kofeiiniboostin tarve, vaikka olenkin raskaudesta johtuen tavallista väsyneempi.
Raskaus tai siis se alkuvaiheen etominen pisti mun aivot jotenkin hajuttomaanlukkoon. Nyt edes läpimärkä, pitkäkarvainen 🐕 ei tuoksu millekkään kuten ei myöskään sen mehevät äänipierut auton sisällä.
Pystyn olemaan ilman kofeiinia montakin päivää.. vaan mistähän keksisi mun kehomoottorin ja aivot yhdistävän starttinnapin? mitähän hien'estojauhetta tms ne painonostajat taputtelee ennen kisasuoritusta siitä sangosta ensin käsiinsä ja sitten pyyhkäisee nenäänsä? Se ei voi olla mitään kallista tai laitonta kun sankko on siinä lähellä lattialla...
 
Raskaus tai siis se alkuvaiheen etominen pisti mun aivot jotenkin hajuttomaanlukkoon. Nyt edes läpimärkä, pitkäkarvainen 🐕 ei tuoksu millekkään kuten ei myöskään sen mehevät äänipierut auton sisällä.
Pystyn olemaan ilman kofeiinia montakin päivää.. vaan mistähän keksisi mun kehomoottorin ja aivot yhdistävän starttinnapin? mitähän hien'estojauhetta tms ne painonostajat taputtelee ennen kisasuoritusta siitä sangosta ensin käsiinsä ja sitten pyyhkäisee nenäänsä? Se ei voi olla mitään kallista tai laitonta kun sankko on siinä lähellä lattialla...
Magnesiumia se taitaa olla 😅

Mä en ole missään vaiheessa ollut mielestäni kauhean herkkä hajuille 🤔
 
Muuten ruokasuositusten noudattamisessa ei ole ollut ongelmaa paitsi salmiakin ja lakritsin suhteen. Muutaman salmiakki karkin kyllä söin jo aiemmilla viikoilla kun tuli niin kova houkutus. 😐 Toivottavasti ei mitään haittaa myöhemmin siitä aiheudu/ilmene.

Onneksi täällä vinkattiin noista namituvan salmiakeista, joita kävinkin jo kärkkäiseltä ostamassa. Sitruunasalmiakki on tähän mennessä suosikkini 😋 noista mitä on tarjolla.

Sokerittomia mehuja tuli juotua ennen raskautta mutta niitä ei ole onneksi tehnyt mieli enää pitkään aikaan. Vain vesi tai maito kelpaa nykyään.
 
Pitääkin kokeilla itse myös namitupaa, söin tänään ja eilen muutaman salmiakin. Kamalaa tuskaa ollut, kun eniten tekee mieli salmiakkia
 
Noi Namituvan on sellaisia kovia imeskeltäviä salmiakkeja ja sitten Fazerin Salta Kattenit pehmeitä pureskeltavia. Mulla lähti jo lapasesta molempien kanssa ja joudun tosissani toppuuttelemaan itseäni, ettei karkkia voi mussuttaa jatkuvasti, vaikka kyseiset salmiakit ovatkin sallittuja 🙈
 
Nyt tekee hirveästi mieli laittaa sokeria joka paikkaan ja ostaa karkkeja. Vastustaminen on tosi hankalaa. Myös meetvursti himottaa ai an kamalan paljon... eihän nämä ruokarajoitukset helppoja ole. Mieskin eilen söi tapauksia vieressä, chorizoa ja ilmakuivattua kinkkua ja vaikka minkälaisia juustoja..
 
Nyt tekee hirveästi mieli laittaa sokeria joka paikkaan ja ostaa karkkeja. Vastustaminen on tosi hankalaa. Myös meetvursti himottaa ai an kamalan paljon... eihän nämä ruokarajoitukset helppoja ole. Mieskin eilen söi tapauksia vieressä, chorizoa ja ilmakuivattua kinkkua ja vaikka minkälaisia juustoja..
Raskaus on yhteinen asia? 😁
Eikös se ruokavalio koske myös miestä? 😜
 
Mä olen tässä raskaudessa ottanut yhden lakun tai salmiakin aina silloin tällöin. Ekassa olin paljon tarkempi. Mun äiti on syönyt mua odottaessaan joka ilta 10 sukulakua 😱 Ei ole tutkimuksissa havaittuja muistin tai keskittymisen ongelmia vielä ilmestynyt, mutta yksilötasolla näissä on tietty aina hurjaa vaihtelua. Mut ei sitä tietty tiedä, millainen savant olisin ollut, jos äitini ei olisi lakulla pilannut aivojani!
 
Mä olen tässä raskaudessa ottanut yhden lakun tai salmiakin aina silloin tällöin. Ekassa olin paljon tarkempi. Mun äiti on syönyt mua odottaessaan joka ilta 10 sukulakua 😱 Ei ole tutkimuksissa havaittuja muistin tai keskittymisen ongelmia vielä ilmestynyt, mutta yksilötasolla näissä on tietty aina hurjaa vaihtelua. Mut ei sitä tietty tiedä, millainen savant olisin ollut, jos äitini ei olisi lakulla pilannut aivojani!
Mun täytyy muistaa kiittää äitiä, ei näet syö mitään makeisia satunnaisia suklaapaloja lukuunottamatta.
Mä oon ostanut ja syönyt muutaman sitruunalakun! Voi Ohhoh-parkaa, nyt hänestä ei ikinä tuu 10 L ylioppilasta 😭(isänsä hyvistä opintotuloksista ja minun mielenkiintoisista geeneistäni huolimatta) .
 
Sorruin tänään syömään mausteisempaa ruokaa ja nyt ihan jäätävä närästys. Ei auta samarinkaan. Ei ennen ole näin varhaisilla viikoilla närästänyt mutta näköjään sekin mahdollista🙈
 
Sorruin tänään syömään mausteisempaa ruokaa ja nyt ihan jäätävä närästys. Ei auta samarinkaan. Ei ennen ole näin varhaisilla viikoilla närästänyt mutta näköjään sekin mahdollista🙈
Voi ei ! Toivottavasti saat kuitenin nukutuksi. 🌼
 
Sorruin tänään syömään mausteisempaa ruokaa ja nyt ihan jäätävä närästys. Ei auta samarinkaan. Ei ennen ole näin varhaisilla viikoilla närästänyt mutta näköjään sekin mahdollista🙈

Täällä myös tuota närästystä tiettyjen ruokien jälkeen. Mitään hiilihapollisia juomia ei voi edes harkita tällä hetkellä. Ruisleipääkin tekisi mieli syödä mutta sekin välillä närästää. 😕
 
Mulla on refluksivaivaa ihan noin ilman raskauttakin (ilmeisesti palleatyrä). Normisti syön happosalpaajia melkein jatkuvasti (lääkärin määräyksellä). Plussasta jätin ne pois. Sen alun pärjäisin ihan ok, kun oli muutoinkin huono olo, niin ei silleen erottanut varsinaista närästystä. Nyt kun muu etominen on helpannut, tajusin iltakuvotuksen olevan närästystä. Sain nt-ultran lääkäriltä omepratsolireseptin. Söin sitä esikoisenkin aikana, toki vähän myöhemmin aloitettua. On kyllä helpottanut oloa, vaikka ei ihan kaikkea närästystä poistakaan. Kahvia ei voi kuvitellakaan juovansa ilman jäätävää närästystä ja näköjään musta tee tekee kans tehtävänsä. No, jotenkin tää loppu puolisen vuotta pitää vaan taaplata 🤔
 
Mulla on refluksivaivaa ihan noin ilman raskauttakin (ilmeisesti palleatyrä). Normisti syön happosalpaajia melkein jatkuvasti (lääkärin määräyksellä). Plussasta jätin ne pois. Sen alun pärjäisin ihan ok, kun oli muutoinkin huono olo, niin ei silleen erottanut varsinaista närästystä. Nyt kun muu etominen on helpannut, tajusin iltakuvotuksen olevan närästystä. Sain nt-ultran lääkäriltä omepratsolireseptin. Söin sitä esikoisenkin aikana, toki vähän myöhemmin aloitettua. On kyllä helpottanut oloa, vaikka ei ihan kaikkea närästystä poistakaan. Kahvia ei voi kuvitellakaan juovansa ilman jäätävää närästystä ja näköjään musta tee tekee kans tehtävänsä. No, jotenkin tää loppu puolisen vuotta pitää vaan taaplata 🤔
Kiitos vinkistä, pitää itsekin kysyä neuvolalääkäriltä parempaa närästyslääkettä. Samarin ei auta ollenkaan:sad-face:
 
Söin tänään neljä Dumle lakritsinmakuista karkkia. Vaikka varmistin sisällön monta kertaa, niin yhä epäilyttää onko ihan sallittua tavaraa? 🤔 Siis kun lakritsia ei lue sisällössä, mutta voiko se sisältyä mitenkään noihin aromeihin vai onko lakritsi pakollisesti ilmoitettava sisällöissä?
Tietäisi uskaltaako jatkossa syödä rauhallisin mielin.

Glukoosisiirappi, sokeri, kasvirasva (palmu), täysmaitojauhe, kaakaovoi, herajauhe (maidosta), melassi, aromit, kaakaomassa, rasvaton maitojauhe, emulgointiaine (lesitiini mm. Soija), suola. Saattaa sisältää pähkinää, mantelia ja vehnää. Maitosuklaassa vähintään 30% kaakaota.
 
Suht ohjeiden mukaan olen elänyt. Salmiakkia yksi suupala ehkä kerran viikossa. Olen miettinyt että onkohan vihannekset ja hedelmät tullu tarpeeksi hyvin pestyä. Yhdessä työpaikassa raskaana oleva huuhtoi vihanneksia ja hedelmiä varmaan 5min ja hinkkasi suunnilleen juuriharjallakin. Itse en niin huolellisesti...
 
Takaisin
Top