Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Ajattelin kyllä noudattaa näitä. Ainoa mikä voi tehdä noista tiukkaa on salmiakki, mutta kyllä ilman sitäkin selviää.

Vaikkei se olekaan suosituksissa, niin kyllä tässä on paljon googlailtu karkkien (=sokerin), sipsien ja sokerittoman limsan vaikutuksista raskauteen ja sikiöön, eikä nekään nyt kauhean positiiviselta kuulosta. Sokeritonta limsan menee 0.5l suunnilleen joka toinen päivä ja karkkia melkein päivittäin, sipsiä vähemmän, ehkä kerran pariin viikkoon. Mutta silti hirvittää ja tiedä että pitäisi vähentää, mutta tuntuu niin vaikealta. Toki moni varmasti syö enkä varmaan voi itse kokonaan lopettaa, mutta jos nyt saisi edes vähennettyä. Muuten koitan kyllä syödä mahdollisimman terveellisesti.
 
Minulla on jo ennestään perusterveelliset ruokailutottumukset, onneksi suklaata saa syödä edelleen! :tears: aion noudattaa kaikkia Eviran ohjeistuksia, vaikeimpia ovat sushi, kahvi ja "energiattomat makeutusaineet", sillä olen käyttänyt lähes päivittäin välipalana proteiinijuomia, -rahkoja ja -patukoita. Yritän varmaan jatkossa syödä mahdollisimman puhtaasti, mutta melko rennolla otteella myös.
 
Menin sanomaan että vain salmiakki tekisi tiukkaa. Hah. Kyllä lakritsikin. Ja kypsäksi tehty liha ei ole lemppari, mieluiten söisin pihvini mediumina. Täytyy ehkä valita pääsääntöisesti sitten muuta kuin pihviä. Mies teki viikonloppuna grillissä flank steakia, ja teki mulle kypsän palan. Oli se onneksi ihan hyvää niinkin.
 
Kaikista salmiakeista ei tarvitse luopua, vaan niistä, jotka sisältävät glykyrritsiinia. Esim. Fazerin Salta Katten taisi olla sallittu ja varmasti moni muukin, jos jaksaa koluta tuotesisältöjä. Toki miksei sitten välttelisi kokonaan, sillä ei ne erikseen sallittujen listalla silti ole vaikka ovatkin glykyrritsiinivapaata.

Mä noudatan suosituksia silleen, etten ehdoin tahdoin syö mitään mitä ei saisi. 9kk on loppujen lopuksi lyhyt aika. Varmaan juustot ja raaka/medium liha on se vaikein noudatettava, mutta eihän niistä tarvitse onneksi totaalikieltäytyä, valmistaa vain hyvin. Toi meetvursti oli vähän yllätys, että eikö edes kuumennettuna..? 🤔

Totta kai mun tekis ihan hirveesti mieli just jotain aurajuustoo koko ajan, kylmänä, suoraan paketista sellaisenaan. 😁
 
Meetvursti ja salami on kyllä jännä. Kuumennettuna sopii ja muistaakseni jossain oli, että jos pitää pakkasessa vähintään kaksi vuorokautta niin sitten pitäisi olla ok syödä kypsentämättömänäkin.
 
Olen tutustunut Ruokaviraston ohjeisiin ja pyrin niitä myös noudattamaan. Tiukkaa kuitenkin varmasti tulee tekemään. 😅 Syön melko terveellisesti ja monipuolisesti, mutta energiajuomat ja sushi on todella suuri paheita mulle ja niistä erossa oleminen tulee vaatimaan rautaista itsekuria.

Hirveen jännä, miten heti plussaamisen jälkeen alkoi tehdä mieli parmankinkkusiivuja suoraan paketista, pehmeitä pastöroimattomia juustoja ja sushinigirejä.
 
Kahvin säännöstely tekisi mulle tiukkaa, mut onneks nyt ei tee edes mieli. Lähinnä ällöttää pelkkä ajatuskin. Sushi ja juustot mulle pahimmat! Ja valehtelisin, jos väittäisin, ettei olisi kiva kesän tullen nauttia lasillista valkkaria tai kuohuvaa silloin tällöin :Relieved Face:
 
Seljankukkakuohuva ja lehtikuohu on musta jopa parempia kun oikea alkoholillinen kuohuva! Suosittelen maistamaan, jos ette jo ole. Mulla on valmistujaiset lauantaina, ja varasin itselleni kilistelyyn lehtikuohua. Kukaan muu ei tiedä vielä raskaudesta kuin minä ja mies, enkä ajatellut kertoa vielä. Onneksi mulle ei ole ollut kauhean epätavallista olla juomatta alkoholia, joten tuskin tulee utelua.

Onneksi en juo kahvia muutenkaan, tuntuu että se on monille suomalaisille vaikea paikka 😅
 
Kovimmalle tullee ottamaan naapuriavun parhaasta vaihtotuotteesta, tuoreista savusilakoista syömisestä pidättäytyminen. Etenkin kun ne ovat olleet kalakasvispiiraani ja -salaattini "se" juttu. No, samalla vähenee itse kasvatettujen nokkosten käyttö, nekin taisivat olla pannaan julistettuja. Riisiä vältän sen tod.näk sangen kovien kadmiun? pitoisuuksien vuoksi.
Syksyllä, toivottavasti on ihanan hyvä syy kieltäytyä osasta mökkilän hirviseuran peijausruuista, sillä siellähän taitava ikipitoemäntä on maksaa, voita, suolaa säästämättä tehnyt uunipaistia perunamuussin kaveriksi.
 
Mulla ei ruokavalio kamalasti muutu. Alkoholia en muutenkaan juo tai maksaa syö. Raaka kala jää pois ja chian siemeniä en enää laita puuroon. Suomalaisia juustoja meinasin syödä ja salmiakkia mahdollisesti. Salmiakkia lähinnä mun todella matalien verenpaineiden takia.
 
Noudatan suosituksia kyllä tiukasti. Kahvia oon vähentänyt jo alkuvuonna raudansyönnin takia ja juon sitä max n.2-3dl/päivä. Lakritsijäätelö ja salmiakkikarkit on sellaset mitä varmasti tulee kaivattua välillä...Samoin parmesaanijuusto pastan päällä on ollut yks herkku, joka nyt pitää jättää pois. Onhan normi kermajuusto pästoroidusta maidosta ok? 😅 En juuri muita maitotuotteita käytä kuin juustoa, sekä kahvissa kauramaitoa, niin pitänee alottaa kalsiumlisä.🤔
 
Noudatan suosituksia kyllä tiukasti. Kahvia oon vähentänyt jo alkuvuonna raudansyönnin takia ja juon sitä max n.2-3dl/päivä. Lakritsijäätelö ja salmiakkikarkit on sellaset mitä varmasti tulee kaivattua välillä...Samoin parmesaanijuusto pastan päällä on ollut yks herkku, joka nyt pitää jättää pois. Onhan normi kermajuusto pästoroidusta maidosta ok? 😅 En juuri muita maitotuotteita käytä kuin juustoa, sekä kahvissa kauramaitoa, niin pitänee alottaa kalsiumlisä.🤔
Parmesaani: enpäs ollut ajatellutkaan. RA-boikottilistalleni nyt heti lisätty. Valion Mustaleima tai Alppikreivi toimikoot korvikkeina. Keisariinna on tosi hyvää sellaisenaan, tai ainakin oli ennen näitä äklöilyjä :rolling:
 
Muokattu viimeksi:
Eikös parmesaani ole ihan sallittu? Pästoroimattomana kovat, pitkään kypsytetyn juustot on ok, mutta pästoroimattomat pehmeät ei ole paitsi kypsennettynä.

Yllättäen vähän kaipaan salmiakkiakin, täytyy varmaan hakea salta katteneita, niissä ei ole glykyrritsiiniä. Nykyäänhän sitä ei suositella sen takia että voi vaurioittaa sikiön aivoja, ei niinkään verenpaineen takia.
 
Eikös parmesaani ole ihan sallittu? Pästoroimattomana kovat, pitkään kypsytetyn juustot on ok, mutta pästoroimattomat pehmeät ei ole paitsi kypsennettynä.

Yllättäen vähän kaipaan salmiakkiakin, täytyy varmaan hakea salta katteneita, niissä ei ole glykyrritsiiniä. Nykyäänhän sitä ei suositella sen takia että voi vaurioittaa sikiön aivoja, ei niinkään verenpaineen takia.
Parmesaani on pästöroimattomasta maidosta kypsyttämällä tehty eli voi sisältää listeriaa
 
Parmesaani on pästöroimattomasta maidosta kypsyttämällä tehty eli voi sisältää listeriaa
Listeria ei kuitenkaan pysty lisääntymään tai elämään pitkään kypsytetyissä kovissa juustoissa, koska niissä on niin vähän jäännösvettä. Näin ainakin lukee useammassa eri lähteessä. Toisaalta joissain lähteissä kehotetaan välttämään näitäkin. Ota näistä sitten selvää…
 
Listeria ei kuitenkaan pysty lisääntymään tai elämään pitkään kypsytetyissä kovissa juustoissa, koska niissä on niin vähän jäännösvettä. Näin ainakin lukee useammassa eri lähteessä. Toisaalta joissain lähteissä kehotetaan välttämään näitäkin. Ota näistä sitten selvää…
Kuulostaa loogiselle toi hengiltä kuivassa kuivuminen, mutta... itse aion olla venettä varomattomuudella kaatamatta
 
Kuulostaa loogiselle toi hengiltä kuivassa kuivuminen, mutta... itse aion olla venettä varomattomuudella kaatamatta
Se on ihan hyvä ajatus toki. Itse en kovista, pitkään kypsytetyistä juustoista oikeastaan edes välitä, joten sinänsä en menetä mitään.
 
Oon pyrkinyt noudattamaan mahdollisimman hyvin, oon toki muutenkin aika valikoiva ruoan suhteen niin ei oo kovin paljoa sellasia mitkä tarvis jättää pois :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Lakritsi, juustokakku ja parmesan-raaste oli sellaiset mitä kaipasin viime raskauden aikana.
 
Oon pyrkinyt noudattamaan mahdollisimman hyvin, oon toki muutenkin aika valikoiva ruoan suhteen niin ei oo kovin paljoa sellasia mitkä tarvis jättää pois :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Lakritsi, juustokakku ja parmesan-raaste oli sellaiset mitä kaipasin viime raskauden aikana.

Kai juustokakkua voi syödä jos se on tehty pästoroidusta tuorejuustosta?
 
Takaisin
Top