Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Söin tänään neljä Dumle lakritsinmakuista karkkia. Vaikka varmistin sisällön monta kertaa, niin yhä epäilyttää onko ihan sallittua tavaraa? 🤔 Siis kun lakritsia ei lue sisällössä, mutta voiko se sisältyä mitenkään noihin aromeihin vai onko lakritsi pakollisesti ilmoitettava sisällöissä?
Tietäisi uskaltaako jatkossa syödä rauhallisin mielin.

Glukoosisiirappi, sokeri, kasvirasva (palmu), täysmaitojauhe, kaakaovoi, herajauhe (maidosta), melassi, aromit, kaakaomassa, rasvaton maitojauhe, emulgointiaine (lesitiini mm. Soija), suola. Saattaa sisältää pähkinää, mantelia ja vehnää. Maitosuklaassa vähintään 30% kaakaota.
Jos laitat Fasulle viestiä, vastaavat varmaan kyllä.
 
Sain dumle liqourice karkkeihin liittyen nyt fazerilta vastauksen:

"Pakkauksen ainesosaluettelossa on mainittu kaikki mitä tuote sisältää, eli siihen ei ole lisätty mitään ylimääräistä jota ei olisi mainittu, kuten glykyrritsiini.

Aromit eivät sisällä glykyrritsiiniä."

Jee 🙏🙂
 
Joulu ja kylmäsavulohi! Pitääköhän tässä koettaa nukkua talviunta 🐻 lailla pahimpien juhlapäivien yli!
Kuinkas muilla, onko kiellettyjen linjaus pysynyt?
 
Kiellettyjen ruokien linjaus on kutakuinkin pysynyt. Välillä olen yksittäisen salmiakkipastillin ottanut. En edes viikottain. Kahviloissa harvoin käyn ja en ole niissä alkanut varmistelemaan, että onko juustot varmasti pastoroituja tai onko pakasteherneitä keitetty. Ehkä on saattanut tulla jotain yksittäisiä ruokarikkeitä mutta ei säännöllisesti eikä paljoa.

Jouluna tekisi kyllä mieli graafilohta mutta jätän väliin.
 
Musta on tullut hiukan alkuraskautta hövelimpi näissä rajoituksissa. Esim. Muutamia yksittäisiä salmiakkeja oon syönyt kun tarjottu, enkä jokaista ainesosaa syynää ja googlettele mikäli ruoka on kuitenkin menossa uuniin 😄 Kerran uskaltauduin sushibuffaan jopa ja sielä siis vetelin vain kypsiä ja kasvissusheja mut jälkeenpäin tuli kuitenkin morkkis siitäkin kontaminaatioriskin takia etten oo enää käynyt. 🙈
 
Kiellettyjen ruokien linjaus on kutakuinkin pysynyt. Välillä olen yksittäisen salmiakkipastillin ottanut. En edes viikottain. Kahviloissa harvoin käyn ja en ole niissä alkanut varmistelemaan, että onko juustot varmasti pastoroituja tai onko pakasteherneitä keitetty. Ehkä on saattanut tulla jotain yksittäisiä ruokarikkeitä mutta ei säännöllisesti eikä paljoa.

Jouluna tekisi kyllä mieli graafilohta mutta jätän väliin.
Voihan pöh! Joulu ja graavikala, sen olin unohtanut. Onneksi on joulu on joka vuosi... 😉
 
Musta on tullut hiukan alkuraskautta hövelimpi näissä rajoituksissa. Esim. Muutamia yksittäisiä salmiakkeja oon syönyt kun tarjottu, enkä jokaista ainesosaa syynää ja googlettele mikäli ruoka on kuitenkin menossa uuniin 😄 Kerran uskaltauduin sushibuffaan jopa ja sielä siis vetelin vain kypsiä ja kasvissusheja mut jälkeenpäin tuli kuitenkin morkkis siitäkin kontaminaatioriskin takia etten oo enää käynyt. 🙈
 
Aarmollisuus omille valinnoille on osa tulevaa vahvaa vanhemmuutta! 🌸🌸🌸
Eikös se alkuraskaus alkion/sikiön osalta ole muutoinkin herkempää aikaa? ... eli silloin on hyväkin olla tarkkana.
 
Jaa-a mitäköhän sitä sitten jouluna uskaltaa syödä.. on tuo raskausdiabetes myös huolena.
On tehnyt paljon mieli meetvurstia ja maksamakkaraa kun niitä nyt ei saa.. ja karkkeja vielä enemmän kun nyt niitäkään ei sais..
 
No eiköhän jouluna voi herkutella (ei nyt ehkä niitä listeria/toksoplasmoosijuttuja) muutaman päivän. En usko, että vauvan vointi radin takia muuttuu suuntaan tai toiseen, vaikka pari päivää olisi sokerit vähän korkealla... jos nyt ei joulua kahta kuukautta juhli 😀

Itsellä kyllä meinaa aina tähän vuoden loppuun lipsahtaa konvehti/pulla/joulutorttudieetille 🙈
 
No eiköhän jouluna voi herkutella (ei nyt ehkä niitä listeria/toksoplasmoosijuttuja) muutaman päivän. En usko, että vauvan vointi radin takia muuttuu suuntaan tai toiseen, vaikka pari päivää olisi sokerit vähän korkealla... jos nyt ei joulua kahta kuukautta juhli 😀

Itsellä kyllä meinaa aina tähän vuoden loppuun lipsahtaa konvehti/pulla/joulutorttudieetille 🙈
Mä en jotenkaan osaa olla kauhean tiukka itseäni kohtaan herkkujen suhteen vaikka radidiagnoosin sainkin, varsinkin nyt kun kotimittauksissa viime viikolla kaikki arvot priimaa eikä lähelläkään rajoja 🤷🏼‍♀️ Lisäksi sf-mitta keskikäyrällä ja vauvankin paino oli yksityisen ultrassa viime viikolla hieman keskikäyrän alla. Tottakai yritän silti minimoida herkut, mutta mun päähän ei jotenkaan ole iskostunut se että tekisin jotain pahaa vauvalle syömällä vähän karkkia silloin tällöin
 
Jouluajan ruokavalio itseäkin mietityttää, ei ehkä niinkään herkkujen/yms osalta vaan lähinnä se että samaa ruokaa syödään monta päivää ja usein on vielä tehty päiviä aiemmin itse h-hetkeä (ainakin osat).

Oon ollu niin tarkka että en syö ku Max pari päivää sitten tehtyä ruokaa. oonko vaan hysteerikko? Onko todellista vaaraa vai mun omia höpöjuttuja 😂 mitä mieltä olette?
 
Jouluajan ruokavalio itseäkin mietityttää, ei ehkä niinkään herkkujen/yms osalta vaan lähinnä se että samaa ruokaa syödään monta päivää ja usein on vielä tehty päiviä aiemmin itse h-hetkeä (ainakin osat).

Oon ollu niin tarkka että en syö ku Max pari päivää sitten tehtyä ruokaa. oonko vaan hysteerikko? Onko todellista vaaraa vai mun omia höpöjuttuja 😂 mitä mieltä olette?
Ei vara :Sailboat:kaada!
Hysteriasta ei mielestäni voida tässä yhteydessä puhua, jos jättää syömättä ne epämääräiset (säilytys, valmistus, esillelaitto) vaihtoehdot tarjolla olevista.
Oman jääkaappinsa laatuun voi (toivottavasti) jokainen meistä luottaa, muualla syödessä järjen käyttö on jopa pakollista!
 
Joko olette tälle syksylle jouluruokia ja/tai -herkkuja syöneet? Itse olen glögikauden aloittanut jo varmaan lokakuun alussa. Joulusuklaatakin olen syönyt. Tänään ekan kerran joulutortun. Ihana oli huomata että työpaikkaruokalassa mainostettiin jo päivää milloin on jouluruokailu. Toki lounaan hinta sinä päivänä tietenkin kaksinkertainen.
 
Mä sorruin syömään tänään hieman rusinallista maksalaatikkoa.😱 Onneksi 🐕:n tuijottava, selkeän odotuksen sisältävä katse pelasti tilanteen.
On kaupan eineksistä hernekeiton lisäksi ainut jota ostan.
Maistui muuten niin hyvälle!
Hmm Saakohan sitä syödä imetysaikaan?
 
Kaupan valmismaksalaatikossa on niiiiin vähän itse maksaa, tai sitä a-vitamiinia, että sitä voi huoletta syödä silloin tällöin ilman omatunnon tuskaa. Imetyksen aikana ei pitäisi olla enää edes senkään vertaa kiellettyä
 
Kaupan valmismaksalaatikossa on niiiiin vähän itse maksaa, tai sitä a-vitamiinia, että sitä voi huoletta syödä silloin tällöin ilman omatunnon tuskaa. Imetyksen aikana ei pitäisi olla enää edes senkään vertaa kiellettyä
Tuon täytyy olla totta! - eihän se läheskään samalle maistunut kuin vasikanmaksasta itsetehty laatikko.
Vaan huomenna teen tuorepinaatista keittoa, siitä ei koira saa leijonanosan.
 
Takaisin
Top