Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Oho, onpa outo, kun näin eilen toisen kirjallisen vastauksen, että myös 140g ok. Ja itseasiassa Fazerin sivujen mukaan näissä kahdessa samat ainesosat. Nyt alkoi sen verran kiinnostaa, että laitan itse viestiä:rolling:. Saavat kyllä luvan korjata nettisivunsa, jos siellä virhe.
Mä en kestä.... Toisaalt mun asiakaspalvelija ei ollu kovin asiakaspalveluhenkinen vaan laitto chatin kiinni ku sanoin et toi on ihan järjetöntä hommaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Maalaisjärjellä mennään. Alkoholi jäi täysin toki. Sushin jätin pois ja kahvi väheni kolmeen kuppiin automaattisesti kun mieli ei tee kuten ennen (vedin aiemmin n. 2 täyttä pannullista/vrk). Maksamakkaraa en vedä kaksin käsin. Siinäpä se.

Ei meillä Suomessa majoneesit sisällä yleensä raakaa munaa vaan yleensä ovat pastöroituja/munajauheesta. Aurajuustot ym. sopii kyllä, pastöroituja ja saati kun hyvin kuumentaa. Suurin osa tuorejuustoista on ok. Kylmäketjut ja hygienia toista kuin suurimmassa osissa maita.

Majoneesihan ei ole edes kiellettyjen listalla, vaikka se toistuvasti nousee keskusteluissa esille.:smiling-eyes: Valion sivuilla oli muuten hyvin selostettu, mitkä juustot ok. Aurajuusto ok kuumennettuna ja Auratuorejuustoa saa syödä sellaisenaankin (Aurajuustofanina oli pakko tarkistaa toi tuorejuusto, vaikka ei se kyllä yhtä hyvää ole kuin Aurajuusto:Grimacing Face:). Mutta joo Suomessa on onneksi yleisesti elintarvikevalvonta ja elintarvikehygienia tosi hyvällä tasolla.

Sama fiilis, ettei toi raskaus lopulta kovin paljon rajoita ruokavaliota. Mä vihaan maksaakin niin paljon, että mieluummin kuolen nälkään kuin laitan sitä suuhuni:rolling:
 
Noudatan tarkkaan. Esikoisen raskaudessa oli järjetön lakritsin himo. Silloin kyllä söin sitä joitakin kertoja. Tuntui että se auttoi huimaukseen. Itselle pahinta tulee olemaan olla ilman juustoja ja punaviiniä :rolling:. Siis mä rakastan sitä yhdistelmää. En tykkää humalahakuisesta juomisesta vaan olen tykännyt nautiskella lapsivapaana noita miehen kanssa. No nyt jää sekin sitten tauolle :smiling-eyes:.
 
Yritän noudattaa tarkasti. Feta mietityttää, kun siitä on vähän ristiriitaista tietoa. Ilmeisesti pastöroitua fetaa kuitenkin saa syödä myös ilman kuumennusta?

Ehkä haasteellisin on majoneesi, varsinkin jos käy ulkona syömässä. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin keltuaisjauheesta tehty majoneesi on ok (näitä aika monet kaupan hyllystä otettavat majoneesit kai ovat), mutta jos on itse tehty majoneesi jossa on raakaa kananmunaa, niin siinä on salmonellariski ja sitä ei kannattaisi syödä. Mutta aina kauhea säätö kysellä tarjoilijalta, että onko raakaa kananmunaa vai ei, koska eihän tarjoilija sitä itse yleensä voi tietää ja sitten pitää käydä kysymässä kokilta jne... :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ja tuntuu että tuo helposti vielä sotketaan siihen että onko kananmunaa ylipäätään, eli varmaan luullaan kananmuna-allergiaksi helposti.

Kalat ovat myös sellainen mitä täytyy vielä selvitellä että miten ne suositukset meneekään. Kun kalaa pitäisi syödä paljon, mutta sitten on niitä rajoituksia mitä ei saisikaan syödä.
 
Yritän noudattaa tarkasti. Feta mietityttää, kun siitä on vähän ristiriitaista tietoa. Ilmeisesti pastöroitua fetaa kuitenkin saa syödä myös ilman kuumennusta?

Ehkä haasteellisin on majoneesi, varsinkin jos käy ulkona syömässä. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin keltuaisjauheesta tehty majoneesi on ok (näitä aika monet kaupan hyllystä otettavat majoneesit kai ovat), mutta jos on itse tehty majoneesi jossa on raakaa kananmunaa, niin siinä on salmonellariski ja sitä ei kannattaisi syödä. Mutta aina kauhea säätö kysellä tarjoilijalta, että onko raakaa kananmunaa vai ei, koska eihän tarjoilija sitä itse yleensä voi tietää ja sitten pitää käydä kysymässä kokilta jne... :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ja tuntuu että tuo helposti vielä sotketaan siihen että onko kananmunaa ylipäätään, eli varmaan luullaan kananmuna-allergiaksi helposti.

Kalat ovat myös sellainen mitä täytyy vielä selvitellä että miten ne suositukset meneekään. Kun kalaa pitäisi syödä paljon, mutta sitten on niitä rajoituksia mitä ei saisikaan syödä.

Pastöroitua fetaa saa syödä kuumentamattomanakin niinkuin suurinta osaa pastöroidusta maidosta valmistettuja juustoja.

Majoneeseista monia ei tehdä tosiaan raa’asta kananmunasta ja Suomessa salmonellariski on niin pieni, että virallisissa suosituksissa ei ole rajoituksia majoneesin käytöstä.

Kalojen osalta haukea tulee välttää, muuten voi syödä eri kalalajeja vaihdellen.

P.s. Kun täällä oli aiemmin puhe lakritsijäätelöstä. Niin Ruokaviraston suosituksissa oli maininta, että pieni annos salmiakkia/lakritsia eli muutama makeinen tai pieni annos lakritsijäätelöä silloin tällöin on ok :smiling-eyes:
 
Mitenhän on muuten riisiviinin eli saken laita? Käytetään esim sushissa? Olisi uusi resepti jossa uunilohi maustetaan mm. sakella ja scirachalla. Voikohan sakea käyttää?
 
Mä muuten kuitenkin menin heti syömään medium pihvin joka oli keskeltä ihan vaaleanpunainen ja kävin jo toksokokeissa. Hyvin alkoi tää "olen tosi tiukkana" :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: en vaan yhtään muistanut että pihvit pitää pyytää kypsänä.
 
Minä olen noudattanut tarkasti. Varmaan välillä vähän liiankin. Alkuun meni helpolla, kun kaikki tuore maistui todella hyvälle. Mutta nyt olen alkanut haaveilemaan kaikesta kielletystä fetaa minäkin olen miettinyt, kun ennen sitä meni päivittäin. Ja kai se olisi ok pastöroituna, mutta olen silti toistaiseksi jättänyt syömättä...
 
Minulle Ruokaviraston ohjeet ovat muuten melko selkeät ja olen niitä noudattanut, mutta muutama asia mietityttää:

- Inkivääri. Ohjeessahan todetaan, että mausteenomainen käyttö on Ok, mutta ns inkiväärituotteet (teet, kapselit jne) vältettäviä (ilmeisesti km-riskin vuoksi?). Minulle terveydenhoitaja neuvolassa kuitenkin sanoi että mausteenakin pitäisi välttää. En nyt tahallani sitä itse mihinkään lisää edes mausteena kun ei ole pakko, mutta kun pidän intialaisesta ja muustakin aasialaisesta ruoasta ja sitä niissä usein on niin on mennyt vähän hankalaksi sen osalta… Kun en nyt tiedä pitääkö sitten varmuuden vuoksi välttää kaikkia näitä ruokia vai ei. Onko tästä tietoa/kokemuksia kenelläkään? Kerran kävin jo intialaisessa ja söin tyytyväisenä vaikka mitä (kuumennettuja ruokia) kun tämä ei ollut vielä tullut minulle esille, mutta nyt epäilyttää.

- Tuo parin muunkin mainitsema pästoroitu fetajuusto/salaattijuusto kuumentamattomana esim. salaatissa. Ohjeet eivät sitä ymmärtääkseni kyllä kiellä, vaan kuumennusta niiden mukaan vaaditaan vain pästoroimattomilta, mutta olen kuullut vähän eri ohjeita muualta joskus… Miten olette muut asiassa toimineet?

- Lämminsavulohi ilman kuumennusta esim. salaatissa. Sitä ei oltu kielletty ainakaan ohjeissa. Sehän on alun perin kypsennettyä. Mutta silti alkoi mietityttää… Mutta ymmärtäisin että on OK?

- Tuo majoneesi mistä moni muukin kysellyt ja pohtinut. Olen välttänyt vähän, en täysin, mutta haluaisin kyllä syödä sitä jos voi. Ohjeissa ei kyllä sanota siitä mitään, mutta se kananmuna? Vaikea tietää aina mistä on tehty, ei kaupankaan paketeissa aina lue…

Jotenkin kyllä myönnän olevani vähän turhankin varovainen näiden suhteen ja muutenkin huolestuvani kaikesta liian helposti, mutta kun haluaisi näin omalta osaltaan tehdä kaiken mitä voi asian onnistumisen eteen :smiling-eyes:
 
Jokainen tekee toki omat päätöksensä, mutta itse olen luottanut ruokaviraston suosituksiin (olen myös itse elintarvikealalla ja tosi paljon tuoteturvallisuuden kanssa tekemisissä, niin toki myös jossain tapauksissa koitan soveltaa omaa osaamistani. Inkiväärin kohdalla olen itse ymmärtänyt niin, että pieni määrä mausteena ei haittaisi, mutta tosiaan isompia määriä kannattaa välttää.

Pastoröitu feta on ruokaviraston suosituksen mukaan ok (toki ei kannata syödä ihan vkp lähellä olevaa), niin olen itse kyllä syönyt. Ja tulipa tossa mielenkiinnosta tsekattua, että lähicittarin verkkokaupassa oli aika monta eri fetaa myynnissä, mutta yksikään ei ollut pastöroimattomasta maidosta, että vaihtoehtojakin riittää. Feta on kuitenkin tosi suolainen juusto, ettei muutenkaan ole mikään pöpöjen paratiisi.

Lämminsavulohta olen myös syönyt, kunhan on mahdollisimman tuoretta ja ei ole vakuumipakattua.

Suurimmassa osassa majoneesia on käytetty kananmunajauhetta ja koska Suomessa on tosi hyvä tilanne mm. salmonellan suhteen, niin raakaa kananmunakaan ei kielletä suosituksissa. Missään ulkomailla en kyllä raakaa kananmunaa uskaltaisi syödä varsinkaan raskaana.

Ja aina kannattaa olla mieluummin vähän liian varovainen, kuin varomaton. Mutta onneksi nää raskaana olevien ruokarajoitukset on lopulta aika vähäiset, että aika helppo niitä on noudattaa. ehkä kahvi voi teettää eniten murheita, jos sitä tottunut juomaan pannukaupalla.
 
Noudatan pääsääntöisesti. Yks salmiakki tai lakritsi sillon tällöin mennyt mut morkkis sen mukainen
 
Syön melkeimpä mitä huvittaa. Tavoitteena on ollut kuunnella kropan tarvetta. Syön muutenkin enemmän lihaa ja vihanneksia, kuin leipää ja kasvirasvatuotteita. Tuntunut sopivan parhaiten mulle. Kahvi jäi suurimaksi osaksi, mutta juon muutaman kupin vihreetä tai mustaa teetä joka päivä. Koen syöväni tavallista kotiruokaa, vaikka en syökkään kaurapuuroa aamiaiseksi tai noudata THLn ruokaympyrää.
 
Oon aika tarkasti noudattanut suosituksia. Oon fetaa ja muitakin pehmeitä juustoja välttänyt, vaikka ne olisi pastöroituja. Lakujätskiä oon syönyt pari kertaa kun sitä on vierailulla tarjottu ja siitä en oo ollut huolissaan, kun se lakukielto ei perustu mihinkään infektiotaudin saamiseen.
 
Mitenhän noi metrilakut ja muut hedelmälakut? En äkkiseltään löytänyt tietoa onko niissä käytetty glykyrritsiiäniä?
 
Ekassa raskaudessa olin tosi tarkka, mutta nyt on pakko myöntää, että en oo (jaksanut olla) läheskään yhtä tarkka… Toki ruokaviraston suosituksia noudatan, mutta en oo yhtä tarkkaan katsonut että on monta monta monta päivää päiväyksiä jäljellä (toki katson että ei oo kuitenkaan päiväys mennyt yli) ja annoin just eilen miehen tehdä esim ceasarsalaatinkastiketta meille tavallisesti, viimeraskaudessa mies sai pastöroida kananmunan sitä varten että uskalsin syödä :Grinning Face:
 
Takaisin
Top