Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Meinasin eilen heittää tottumuksesta lakupussin kaupassa hihnalle. Ne on siinä aina tyrkyllä ja mun suurin paheeni. Varmasti muutama kielletty salmiakki/lakritsi tulee herkuteltua tässäkin raskaudesta. Niitä kun nyt on melkein joka karkkipussissa.
 
Täällä olikin jo linkattu ruokaviraston sivut, tosiaan feta ei ole kiellettyä, jos on tehty pastöroidusta maidosta. Sama koskee myös muita juustoja, että voi syödä, jos maito pastöroitua (pl. homejuustot).

Aion noudattaa suosituksia mahdollisimman hyvin, Aurajuustoa, sushia ja lakritsia & salmiakkia tulee eniten ikävä. Tosin aurajuustoa voi onneksi käyttää kunnolla kuumennettuna. Olen itse elintarvikealalla tuoteturvallisuuspuolella, niin helpottaa riskinarviointia monessa kohtaa, vaikka toisaalta tieto voi lisätä tuskaa. :Hear No Evil Monkey:
 
Juustojen kanssa saattaa tulla eniten vaikeuksia, mutta koitan huolehtia ettei nyt tule ainakaan mässäiltyä kiellettyjen kanssa. Salmiakki ja lakritsi olivat kieltolistalla mulle yllätyksiä. Sattumalta olin valinnut tänne nimimerkiksi salmiakin, mutta aion jättää ne silti nauttimatta. :)
 
Juustojen kanssa saattaa tulla eniten vaikeuksia, mutta koitan huolehtia ettei nyt tule ainakaan mässäiltyä kiellettyjen kanssa. Salmiakki ja lakritsi olivat kieltolistalla mulle yllätyksiä. Sattumalta olin valinnut tänne nimimerkiksi salmiakin, mutta aion jättää ne silti nauttimatta. :)
Jatkuva muistutus herkusta mitä ei saa syödä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Edellisessä raskaudessa mulla oli himo aurajuustoon ja sitä oli pakko saada aina välillä. En ole supersyynäri, mutta pyrin parhaan tietämyksen mukaan välttämään. Varmoja välttämisen kohteita on salmiakki, sushi tai ylipäätään raaka liha/kala. Metukkaa yritän välttöä, sitäkin pari kertaa söin viime raskaudessa.
 
Mä söin himoissani viime raskaudesta meetwurstia kun en edes tajunnut sen olevan kiellettyä. Maksamakkara on toinen raskaushimoni ollut kahdessa aiemmassa raskaudessakin. Sitä tosin saa pieniä määriä syödä.
 
Mulle pahin olla ilman on salmiakki :Face Savouring Delicious Food: sushia meinasin myös jo tilata ennenkuin muistin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: aion kyllä olla tosi tarkka täälläkin kertaa. Radia odotellessa... Tästä tulee varmaan taas "tosi hauskaa" tästä syömisestä.
 
Oon suht tarkka, juustoja ja lakuja tulee eniten ikävä. Ja radin takia jääkin sitten kaikki herkut pois jossain vaiheessa. Harmi, mutta ehkä nyt löytyy motivaatiota. Nimimerkillä yli nelikiloisen pihalle ponnistanut
 
Muokattu viimeksi:
Yritän kyllä noudattaa, mutta välillä tuntuu että kaikessa on jotain kiellettyä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Juustoista on hankala luopua ja yrtti- tai inkivääriteetä tykkäisin juoda iltaisin…pitäisi löytää jotain kivoja sallittuja vaihtoehtoja
 
Yritän parhaani mukaan noudattaa suosituksia. Sushi ja lakritsi on kyllä pahimmat houkutukset :Grimacing Face:
 
Mä pyrin noudattamaan tarkasti. En kestäis ajatusta että omilla valinnoillani voisin tehdä vahinkoa sikiölle ja aiheuttaa vaikka keskenmenon.

Oon myös ensikertaa raskaana joten varmaan siksikin vähän hysteerinen näissä
 
Mä plussasin myöhään ja oon kyllä syönyt nyt tosi paljon kaikkea kiellettyä :disappointed-face: raakaa kalaa, mätiä, paljon salmiakkia... pahin tietty alkoholi. Olen kolmesti juonut yhden saunajuoman. En siis joo ole kännejä ottanut, mutta kyllä on huono omatunto noistakin.

Mulla oli kans edellisessä raskaudessa radi, varmaan tulee siis nytkin. Kyllä meinaan otti päähän kun sokerit meni yli aina kun söi jotain hiilaripitoista, mutta karkista ja suklaasta ei. Oli useinkin sormi suussa että mitä ihmettä pitäisi syödä. Onneksi vauva oli ihan normikokoinen 3,5 kiloa.
 
Mä plussasin myöhään ja oon kyllä syönyt nyt tosi paljon kaikkea kiellettyä :disappointed-face: raakaa kalaa, mätiä, paljon salmiakkia... pahin tietty alkoholi. Olen kolmesti juonut yhden saunajuoman. En siis joo ole kännejä ottanut, mutta kyllä on huono omatunto noistakin.

Mulla oli kans edellisessä raskaudessa radi, varmaan tulee siis nytkin. Kyllä meinaan otti päähän kun sokerit meni yli aina kun söi jotain hiilaripitoista, mutta karkista ja suklaasta ei. Oli useinkin sormi suussa että mitä ihmettä pitäisi syödä. Onneksi vauva oli ihan normikokoinen 3,5 kiloa.

Älä turhaan murehdi. Aika harvinaista että Suomessa raa'asta kalasta mitään saisi ja alkoholi määräkin on todella pieni.
 
Älä turhaan murehdi. Aika harvinaista että Suomessa raa'asta kalasta mitään saisi ja alkoholi määräkin on todella pieni.

Samaa meinasin tulla kirjoittamaan. Alussa ei myöskään ole vielä yhteistä verenkiertoa, niin ei suoraan siirry alkoholia kehittyvään alkioon. Ja tosiaan noi mäti ja raaka kala on enempi kielletty
varotoimena, että kun ei ole tullut niistä mitään oireita (mikä Suomessa tosi harvinaista), niin ei mitään hätää:smiling-eyes:
 
No näinhän se on, että monet suositukset on vain hätävarjelun liitoittelua, ja näin varhain ei vielä omasta verenkierrosta mikään alkiolle siirry. On kyllä silti syvään iskostettu nämä suositukset, kun heti tulee kauhea morkkis :Grinning Face With Smiling Eyes:
 
No näinhän se on, että monet suositukset on vain hätävarjelun liitoittelua, ja näin varhain ei vielä omasta verenkierrosta mikään alkiolle siirry. On kyllä silti syvään iskostettu nämä suositukset, kun heti tulee kauhea morkkis :Grinning Face With Smiling Eyes:

No niinpä :Grimacing Face: mä tykkään alkoholittomasta oluesta ja usein viikonloppuisin tulee nautittua pari. Nyt oli pakko nekin vaihtaa 0,0%-versioon,
vaikkei sillä nyt oikeasti ole mitään väliä, onko <0,5% vai 0,0%.
 
Oon tosi tarkka. Jos en jotain tiedä,niin googletan. Mies pari pari kertaa ihmetellyt ääneen et mitä mä enää voin syödä,kun kaikki tuntuu olevan kielletyllä listalla. :tears: Aurajuustosta luopuminen on kaikkein pahin! Oon aina tunkenu sitä joka ruokaan. Saisikohan sitä edes kypsennettynä syödä? Hmm..:Eyes::Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Oon tosi tarkka. Jos en jotain tiedä,niin googletan. Mies pari pari kertaa ihmetellyt ääneen et mitä mä enää voin syödä,kun kaikki tuntuu olevan kielletyllä listalla. :tears: Aurajuustosta luopuminen on kaikkein pahin! Oon aina tunkenu sitä joka ruokaan. Saisikohan sitä edes kypsennettynä syödä? Hmm..:Eyes::Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Kuplivan kuumaksi kypsennettynä voi aurajuustoa syödä, pelätyt bakteerit kuolee kuumassa! :smiling-eyes:
 
Oon tosi tarkka. Jos en jotain tiedä,niin googletan. Mies pari pari kertaa ihmetellyt ääneen et mitä mä enää voin syödä,kun kaikki tuntuu olevan kielletyllä listalla. :tears: Aurajuustosta luopuminen on kaikkein pahin! Oon aina tunkenu sitä joka ruokaan. Saisikohan sitä edes kypsennettynä syödä? Hmm..:Eyes::Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Valion aura tuorejuusto on turvallista syödä raskaana. Valiolla erikseen sivu missä kerrotaan mitkä niiden juustot turvallisia raskaana.:Ok Hand Sign:
 
Takaisin
Top