Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

En syö lihaa tai kalaa, eli suositusten noudattaminen on aika helppoa. Kahteen kertaan olen kuitenkin sortunut salmiakkiin, kun se tuntuu auttavan niin hyvin pahoinvointiin. Olen ajatellut nyt kuitenkin käydä ostamassa salmiakkia, mitä saa syödä myös raskausaikana.
 
Mulle oli vähän pettymys ne namituvan salmiakit, oisin tykänny pehmeistä karkeista mieluummin. Siinäpä olis jollekin kehittämisen paikka. Olen satunnaisesti napannut jonkun salmiakkikarkin, jos on ollut tarjolla, ite en oo ostanu.
 
Mulle tekee tosi vaikeeta olla ilman sitä salmiakkia. Muutenkin ennen raskautta söin aika paljon sushia. Tälle vähän neuvolassa naureskeltiin, että miten moni mun lähes joka päivä syömä asia on nyt kieltolistalla. Mutta noudatan silti ohjeita. Sairaalakassiin kyl lähtee monta pussia salmiakkia sit.
 
Ootteko miettyny näitä rajoitusten taustoja? Et vaikka miksi ja millä tuloksilla on päädytty suosittelemaan salmiakkikieltoa?

Mä löysin sille perustelun, että yli 250 g viikossa lakritsaa syöneiden äitien lasten äö on 7 yksikköä matalampi kuin vähemmän syöneiden.

Kuitenkin kalaöljyä syömällä saa 4,1% älykkäämpiä 4-vuotiaita, niin voisko tällä kumota salmiakin haitat? Ja myös kurvikkaat naiset synnyttää älykkäämpiä lapsia, niin haitanneeko tuo salmiakki nyt niin kovasti, kun on rasvaa reisissäkin :angel4:angel4:angel4

Joo, tuottaa tosissaan tuskaa tää salmiakin puute :smiley-angry017
 
Itse olen kyllä salmiakkia silloin tällöin syönyt. Mielestäni suurempi stressi tulee vauvalle siitä kun odottava äiti miettii että vitsi kun tekis mieli ihan älyttömästi, mutta en voi syödä kun että ottaa 2-3 salmiakkia :)
Tämä siis vain minun mielipiteeni .
 
Liitän alle Fazerin tuoreimman vastauksen heidän tuotteiden glykyrritsiinipitoisuuksista. Salta kattenit 70g testattu ja suosittelen pehmeiden salmiakkien ystäville. :woot:

Fazer:
Alla luettelo tuotteidemme glykyrritsiinipitoisuuksista. Pitoisuudet on ilmoitettu 100g tuotetta kohden.

Salmiakkisuklaa 100g-suklaalevy 0,01g
Lakritsirae 200g-suklaalevy 0,04g


Super Salmiakki 80g 0,36g
Pantteri 180g 0,12g
Mini Merkkari 80g 0,23g
Lontoo rae 150g 0,2g
Salmiakki Mix 180g 0,54g
Skolekridt 180g 0,15g

Tyrkisk Peber 150g 0,24g
Tyrkisk Peber Hot&Sour 150g 0,14g
Tyrkisk Peber Lakritsi 20g 0,23g

Lakritsi Soft Original 150g 0,34g
Lakritsi Original 20g 0,34g
Lakritsi Salmiak 20g 0,33g
Lakritsi Lemon 20g 0,23g
Lakritsi Choco 20g 0,23g
Lakritsi Raspberry 20g 0,23g
Moomin Mustikka-vadelmajogurttitäytelakritsi 20g 0,23g
Moomin Metsämansikkalakritsi 0,23g
Salmiakkipastillit 40g 0,69g
Super Salmiakkipastillit 40g 0,43g
Pantteripastillit 40g 0,28g
Salmiakki Mix-tikkarit:
Salmiakki 0,2g
Tyrkisk Peber 0,26g
SuperSalmiakki 0,2g
Missä X:n salmiakkimakeinen 0,3g
Ässä Mixin salmiakkimakeinen 0,4g
Ässä Mässä yx 0,25 g


Salta Katten 70g – tuotteessa ei ole glykyrritsiiniä, koska se ei sisällä lakritsiuutetta. Tuotteessa on kuitenkin salmiakkia, eli ammoniumkloridia 48g/kg. Salmiakki (ammoniumkloridi NH4Cl) itsessään ei sisällä glykyrritsiiniä, vaan ainoastaan lakritsiuute sisältää glykyrritsiiniä.


Useasti salmiakkimakeisissa käytetään lakritsiuutetta, mutta halutessa lakritsiuute voidaan jättää pois ja salmiakkimakeisen suolaisuutta voidaan pehmentää anis-ja/tai lakritsiaromilla – ja juuri näin on tehty Fazerin Salta Katten salmiakkimakeisissa. Aromit eivät sisällä glykyrritsiiniä.


THLn suositus välttää lakritsia ja salmiakkia (jos salmiakkituote sisältää glykyrritsiiniä) raskauden aikana liittyy lakritsiuutteen luontaisesti sisältämään glykyrritsiiniin. THLn suosituksen taustoihin opastusta saa terveysviranomaisilta, samoin kuin ammoniumkloridiin erikseen liittyvistä suosituksista erityisryhmien ruokavaliossa.
 
Hei! itse yritän noudattaa mahdollisimman hyvin raskausajan ruokavaliota. Yritän katsoa jokaisesta ruokatuotteesta, että ne eivät sisällä mitään kiellettyä. Jääkaapissa kuitenkin olisi puolisoni ostamaa salamia, joka sisältää myös jalapenoa sekä juustoa. Niin tekisi mieli maistaa edes yksiviipale sitä, mutta vielä olen pystynyt pitämään näppini niistä erossa.:arghh:
 
Vähänkö ärsyttävää, kun meilläkin mies ostelee itselleen kaikkea, mitä mä en saa syödä. Siellä ne jääkaapissa sit mua vainoaa. Kauhulla odotan joulua, kun muut syö graavilohta ja silliä ja englannin lakuja, mut mä en saa :confused:
 
Mulla pakkaa noiden salmiakkien ja lakritsien kanssa käymään niin, että syön ennen kuin muistan raskautta. Itse en osta, mutta jos joku tarjoaa niin hups ku meni jo... No eipä sitä tarjottuna paljoa tule kuitenkaan syötyä.
 
Käytän järkeäni suosituksissa. Muutama salmiakki tai laku silloin tällöin ei ole vaaraksi, näin luin jostain neuvolan suositusoppaastakin.

Raa'at kalat, kuten graavit, kylmäsavut, hauen jätän pois, samoin inkiväärituotteet, medium pihvit ja tietysti alkoholin.

Kotimaisia juustoja aion syödä kyllä ilman huolta, myös aurajuustoa. Raakamaidon jätän kahvissa/juomana pois. Ollaan itse maidontuottajia ja sitä normaalisti tulee käytettyä jonkun verran.
 
Samoilla linjoilla kuin Sivettikissa. Maalaisjärkeä ja ohjeita noudattaen, mutta pari salmiakkia silloin tällöin ei haittaa.

Mun kipukohta on enemmänkin se, että medium pihvit ja parmankinkku on kieltolistalla. Ongelma on, että mun ei tee mitään mieli syödä eikä juoda. Koko alkuraskaus mennyt siinä, että syön sen mikä menee alas ohjeiden puitteissa. Mutta on oikeasti jotenkin tosi raskasta, kun pitää miettiä ruokaa laittaessa, että mikä edes menee alas.
 
Liitän alle Fazerin tuoreimman vastauksen heidän tuotteiden glykyrritsiinipitoisuuksista. Salta kattenit 70g testattu ja suosittelen pehmeiden salmiakkien ystäville. :woot:

Fazer:
Alla luettelo tuotteidemme glykyrritsiinipitoisuuksista. Pitoisuudet on ilmoitettu 100g tuotetta kohden.

Salmiakkisuklaa 100g-suklaalevy 0,01g
Lakritsirae 200g-suklaalevy 0,04g


Super Salmiakki 80g 0,36g
Pantteri 180g 0,12g
Mini Merkkari 80g 0,23g
Lontoo rae 150g 0,2g
Salmiakki Mix 180g 0,54g
Skolekridt 180g 0,15g

Tyrkisk Peber 150g 0,24g
Tyrkisk Peber Hot&Sour 150g 0,14g
Tyrkisk Peber Lakritsi 20g 0,23g

Lakritsi Soft Original 150g 0,34g
Lakritsi Original 20g 0,34g
Lakritsi Salmiak 20g 0,33g
Lakritsi Lemon 20g 0,23g
Lakritsi Choco 20g 0,23g
Lakritsi Raspberry 20g 0,23g
Moomin Mustikka-vadelmajogurttitäytelakritsi 20g 0,23g
Moomin Metsämansikkalakritsi 0,23g
Salmiakkipastillit 40g 0,69g
Super Salmiakkipastillit 40g 0,43g
Pantteripastillit 40g 0,28g
Salmiakki Mix-tikkarit:
Salmiakki 0,2g
Tyrkisk Peber 0,26g
SuperSalmiakki 0,2g
Missä X:n salmiakkimakeinen 0,3g
Ässä Mixin salmiakkimakeinen 0,4g
Ässä Mässä yx 0,25 g


Salta Katten 70g – tuotteessa ei ole glykyrritsiiniä, koska se ei sisällä lakritsiuutetta. Tuotteessa on kuitenkin salmiakkia, eli ammoniumkloridia 48g/kg. Salmiakki (ammoniumkloridi NH4Cl) itsessään ei sisällä glykyrritsiiniä, vaan ainoastaan lakritsiuute sisältää glykyrritsiiniä.


Useasti salmiakkimakeisissa käytetään lakritsiuutetta, mutta halutessa lakritsiuute voidaan jättää pois ja salmiakkimakeisen suolaisuutta voidaan pehmentää anis-ja/tai lakritsiaromilla – ja juuri näin on tehty Fazerin Salta Katten salmiakkimakeisissa. Aromit eivät sisällä glykyrritsiiniä.


THLn suositus välttää lakritsia ja salmiakkia (jos salmiakkituote sisältää glykyrritsiiniä) raskauden aikana liittyy lakritsiuutteen luontaisesti sisältämään glykyrritsiiniin. THLn suosituksen taustoihin opastusta saa terveysviranomaisilta, samoin kuin ammoniumkloridiin erikseen liittyvistä suosituksista erityisryhmien ruokavaliossa.
Olipa mahtava kuulla että salta kattenit on turvallisia. Yksi pussi jo tuhottu ja kelpaa kyllä :happy:
 
Voi apua. Mä oon ollut ihan mielissään siitä että salta kattenit on sallittuja. Oon sitte ostanu niitä pieniä rasioita ja luullut että ne on samaa tavaraa mitä pusseissa. Mutta niissä onkin lakritsi uutetta. Jää nyt kauppaan kyllä. Oon syöny tänäänkin puolikkaan rasian :sad001
Mut positiivista on nyt se, että se tv-mix mini suolainen pussi on sallittua myös :rolleyes:
 
Voi apua. Mä oon ollut ihan mielissään siitä että salta kattenit on sallittuja. Oon sitte ostanu niitä pieniä rasioita ja luullut että ne on samaa tavaraa mitä pusseissa. Mutta niissä onkin lakritsi uutetta. Jää nyt kauppaan kyllä. Oon syöny tänäänkin puolikkaan rasian :sad001
Mut positiivista on nyt se, että se tv-mix mini suolainen pussi on sallittua myös :rolleyes:

Mä huomasin tän saman, kun ilahduin noista pienistä rasioista, kun kaupasta löysin. Jäi sitten sinne kauppaan, kun luin selosteen. Onneks ne pussitkin on pieniä ja yks pussi on riittäny jo kuukauden ajan. :D Oon kyllä ihan hyvällä omalla tunnolla napsinu supersalmiakkia ym. mitä autosta välillä miehen takia löytyy. Määrät on kuitenkin niin pieniä ja harvassa, että en jaksa stressata.
 
Tuntuu että salmiakkia ja lakritsia tekee mieli joka päivä :woot:
Mutta tähän asti olen pärjännyt hyvin ja muutamia salmiakkeja syönyt koko raskausaikana
 
Tuntuu että salmiakkia ja lakritsia tekee mieli joka päivä :woot:
Mutta tähän asti olen pärjännyt hyvin ja muutamia salmiakkeja syönyt koko raskausaikana

Sama. Ja sushia kanssa. Mä en tohdi ottaa yhtään, mun luonteella helpompaa olla kokonaan ilman. Ainakin vielä. :hilarious:
 
Tuntuu että salmiakkia ja lakritsia tekee mieli joka päivä :woot:
Mutta tähän asti olen pärjännyt hyvin ja muutamia salmiakkeja syönyt koko raskausaikana

No niinpä! Sit vielä kesällä jo tuli fazerilta joku uus remix salmiakki, mitä en kerenny maistaa ennen plussaa, niin vähän korpeaa. Oon kyllä vähän lipsunut, mutta en niin paatunut oo, että kehtaisin ostaa kunnon satsin salmiakkia :rolleyes: Oon myös vähän ronkeli, ne namituvan salmiakit on kyl tuolla kaapissa, mut ei ne nyt vaan vedä vertoja mun lemppareille.
 
No niinpä! Sit vielä kesällä jo tuli fazerilta joku uus remix salmiakki, mitä en kerenny maistaa ennen plussaa, niin vähän korpeaa. Oon kyllä vähän lipsunut, mutta en niin paatunut oo, että kehtaisin ostaa kunnon satsin salmiakkia :rolleyes: Oon myös vähän ronkeli, ne namituvan salmiakit on kyl tuolla kaapissa, mut ei ne nyt vaan vedä vertoja mun lemppareille.

Mie himoitsee niitä uusia turkinpippureita :smiley-ashamed004
 
Mie himoitsee niitä uusia turkinpippureita :smiley-ashamed004

Nää on kyl pahoja nää mieliteot. Noo, keväällä sitte. Ja tietääpä ainakin, mitä varmasti sairaalakassiin pakkaa mukaan :grin
 
Nää on kyl pahoja nää mieliteot. Noo, keväällä sitte. Ja tietääpä ainakin, mitä varmasti sairaalakassiin pakkaa mukaan :grin

Mies totesikin mulle että sitte saa ilmeisesti varautua ostamaan salmiakkia kilo tolkulla :laughing025
 
Takaisin
Top