Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Yritän noudattaa suosituksia parhaani mukaan [emoji4]

Onko teillä muuten tuosta kieltolistalla olevasta inkivääristä tietoa? Mitä tekee sikiölle?
 
Yritän noudattaa suosituksia parhaani mukaan [emoji4]

Onko teillä muuten tuosta kieltolistalla olevasta inkivääristä tietoa? Mitä tekee sikiölle?

Ruokaviraston sivuilta muistelen lukeneeni vaan, että saattaa sisältää sikiön kehitykselle haitallisia ainesosia. Tutkimustietoa ilmeisesti aika vähän. Tuoretta tai kuivattua inkivääriähän tämä ei käsittääkseni koske, vaan ainoastaan noita teollisesti valmistettuja esim. ravintolisiä, inkivääriteetä yms. Me käytetään usein tuoretta inkivääriä ruuanlaitossa ja säikähdin ensin, että ei kai nyt sitäkin tarvii lopettaa, mutta ei onneksi. Inkivääriteetäkin voi tehdä itse, joten ei tarvi siitäkään luopua talvella.
 
Joissain maissahan inkivääriä itse asiassa käytetään raskauspahoinvoinnin hoitoon. Mä luulin kyllä, että se koskee myös tuoretta inkivääriä, mut hyvä jos ei, kun himoitsen yhtä ruokaa, johon sitä tulee :rolleyes:
 
Kävin perheen kanssa Hesellä syömässä. Katsoin kotona, että majoneesit on siellä ok. Enpä vaan tajunnut, että niissä on cheddarjuustoakin. Tai siis joo joissain, mutta kuvassa ei näkynyt siinä mitä tilasin. Pöydässä sitten googlettelin ja juuston osaltakin luki pastöroitu. Kaipa se turvallista sitten oli.
 
Joissain maissahan inkivääriä itse asiassa käytetään raskauspahoinvoinnin hoitoon. Mä luulin kyllä, että se koskee myös tuoretta inkivääriä, mut hyvä jos ei, kun himoitsen yhtä ruokaa, johon sitä tulee :rolleyes:

Asun Isossa-Britanniassa jossa inkivääri on ok. Itse en huolehdi pienien määrien käytöstä tämän perusteella.
 
Sen verran tarkkaan syön, että en syö vältettävissä aineita ja pyrin syömään enemmän kasviksia, hedelmiä, kanaa ja kalaa ja munaa (vitamiinit, hivenaineet ja proteiinit). Lakua, salmiakkia en syö lainkaan ennen ultraa, tai rv15. Rv13 on keskenmenon riskin raja, mutta välttämään varuiksi vielä pari viikkoa siitä. Laku ja salmiakki siis sisältävän sitö ainetta (en muista mikä, mutta kyse ei ole ammoniakista, joka lisää mm. riskiä keskenmenoon)
 
Sen verran tarkkaan syön, että en syö vältettävissä aineita ja pyrin syömään enemmän kasviksia, hedelmiä, kanaa ja kalaa ja munaa (vitamiinit, hivenaineet ja proteiinit). Lakua, salmiakkia en syö lainkaan ennen ultraa, tai rv15. Rv13 on keskenmenon riskin raja, mutta välttämään varuiksi vielä pari viikkoa siitä. Laku ja salmiakki siis sisältävän sitö ainetta (en muista mikä, mutta kyse ei ole ammoniakista, joka lisää mm. riskiä keskenmenoon)
Glykyrritsiiniä, jota ei suositella ollenkaan käytettäväksi koko raskausaikana, koska se voi vaikuttaa aivojen kehitykseen.
 
Glykyrritsiiniä, jota ei suositella ollenkaan käytettäväksi koko raskausaikana, koska se voi vaikuttaa aivojen kehitykseen.

Tiedän myös sen ettei suositella lainkaan. Mutta myöhemmin raskaudessa mun on verenpaineen takia välillä syötävä lakua jotta pysyn edes pystyssä. Lisäksi olen niin perso salmiakille, että 9kk tuntuu mahdottomalta ilman. Mulla on 4lasta ja mietin heitä, että ovat sen verran fiksuja, että uskallan syödä salmiakkia kohtuudella jos on aivan pakko. MUTTA: en voi suositella sitä, kun siinä on terveysriskit. En missään nimessä kannusta ketään syömään. Tämä on siis mun oma riskini, josta itse kannan vastuuni,:happy119
 
Pyrin kyllä välttämään kaikkea kiellettyä. Toki kaikkea ei aina muista joka hetkessä mutta selkeimmät kiellot ovat selkärangassa. Ehkä pahinta on raa'an kalan välttäminen, rakastan kylmäsavulohta ja sushia! Pitänee yrittää kokkailla muita japanilaisia ruokia, josko vähän sushinhimoa vähentäisi. Merileväkin taisi olla kiellettyjen listalla.

Mäkkärin ruokia kun selailin vähän etukäteen että tietää uskaltaako kaikkea syödä, tuli vastaan joku hampurilainen jossa kastikkeen kananmunaa ei oltu pastöroitu. Eri asia tietysti miten suuri riski kyseessä, mutta näköjään näitä saa tarkistella jos haluaa olla varma.
 
Onko nyt joku uusi suositus, edes pästöroituja pehmeitä juustoja ei saa syödä? Esikoisen aikaan oli muistaakseni vaan aurajuusto kielletty. Eilen olin ristiäisissä missä söin voileipäkakkua, siinä oli tuore juustoa ja majoneesia. En kyllä muistanut siinä hetkessä tätä asiaa. Myös juustokakkua söin. Tehtiin perjantaina pizzaa mihin laitettiin aurajuustoa mut sehän oli kypsänä ok.

Miten muut tekee juustojen kanssa?
 
Onko nyt joku uusi suositus, edes pästöroituja pehmeitä juustoja ei saa syödä? Esikoisen aikaan oli muistaakseni vaan aurajuusto kielletty. Eilen olin ristiäisissä missä söin voileipäkakkua, siinä oli tuore juustoa ja majoneesia. En kyllä muistanut siinä hetkessä tätä asiaa. Myös juustokakkua söin. Tehtiin perjantaina pizzaa mihin laitettiin aurajuustoa mut sehän oli kypsänä ok.

Miten muut tekee juustojen kanssa?

Jostain mäkin luin jotain tuohon suuntaan viittaavaa ja kun yritin neuvolassa aiemmin tästä kysellä, niin asia vain sivuutettiin, että tärkeintä nyt on vaan se pastörointi. Hämmentävää! Mä syön tollasia tuotteita pieniä määriä melkein joka aterialla, että tosi paljon joutuis karsimaan, jos oikein pilkuntarkasti kaikkea noudattais. En ajatellut ottaa ressiä tästä.
 
Onko nyt joku uusi suositus, edes pästöroituja pehmeitä juustoja ei saa syödä? Esikoisen aikaan oli muistaakseni vaan aurajuusto kielletty. Eilen olin ristiäisissä missä söin voileipäkakkua, siinä oli tuore juustoa ja majoneesia. En kyllä muistanut siinä hetkessä tätä asiaa. Myös juustokakkua söin. Tehtiin perjantaina pizzaa mihin laitettiin aurajuustoa mut sehän oli kypsänä ok.

Miten muut tekee juustojen kanssa?
Vältän varmuuden vuoksi kaikkia tuore- ja pehmeitä juustoja. Paitsi jossain pizzassa voin syödä esim fetaa kun on kuplivan kuumaksi paistettu.
 
Mä noudatan ruokavaliota tarkasti, koska koen sen itselleni helpoimmaksi. Koskee siis myös juustoja. Esikoisen aikana opin, että Violat pakataan kuumana, joten niitä uskallan käyttää. En viitsi linkkiä laittaa, kun ei ole tarkoitus mainostaa mitään, mutta Valio listaa sivuillaan hyvin eri juustojen sopivuuden raskaana oleville, ehkä muillakin meijereillä sama.
 
Mä oon syönyt mozzarellaa pizzan päällä ja raejuuston ostin sosekeiton lisukkeeksi. Hellmannsin majoneesia olen syönyt huoletta. Viikonloppuna on kummitytön ristiäiset ja siellä aion syödä voileipäkakkua. Mä en juo maitoa, niin juusto on niitä harvoja mistä saa sit kalsiumia riittävästi.
Parmesaanin, homejuustot ja vuohenmaidosta tehdyt juustot olen jättänyt pois. Ainakaan en kaupasta löytänyt pastöroitua parmesaania.
 
Minä käytän ihan omaa järkeäni näissä asioissa. En syö lihatuotteita kuin kypsennettynä. Ja en edes ole tiennyt aiemmissa raskauksissa ettei saisi syödä homejuustoa ja sitä kyllä söin ja terveitä lapsia sain. Minä kun luin noita suosituksia niin ymmärsin että oli nimenomaan puhetta pastöroiduista juustoista mitä voi syödä, ne jotka eivät ole pastöroituja niin lämmitettynä. Salmiakkia pieniä määriä (en ole suurkuluttaja ikinä ollutkaan) semmoinen suklaahiiri. Sitä yritän tosin välttää noin muutenkin, koska eihän se nyt terveydelle hyväksi ole ja jonkinlaisessa koukussakin siihen olen edelleen.
 
Mahdollisimman tarkkaan olen yrittänyt suosituksia seurata. Namituvan raskauteen sopivat rakkaussalmiakit muuten testattu ja hyviksi koettu!
 
Mahdollisimman tarkkaan olen yrittänyt suosituksia seurata. Namituvan raskauteen sopivat rakkaussalmiakit muuten testattu ja hyviksi koettu!

Onko ne salmiakit kovia vai pehmeitä? En välitä kovista karkeista, enkä sitkeistäkään, niin oon miettiny kannattaako ostaa.
 
Onko ne salmiakit kovia vai pehmeitä? En välitä kovista karkeista, enkä sitkeistäkään, niin oon miettiny kannattaako ostaa.

Voi höh, nuo on kyllä kovia :sad001. En tiedä olisiko siellä namituvan nettikaupassa sitten ollut mitään pehmoisempia.
 
Tein kokeeksi tilauksen noista Namituvan salmiakeista, ne rakkaussalmiakit ainakin vaikutti vähän pehmeämmältä. Varmaan salmiakintuskissa menee kovemmatkin karkit. :grin
 
Takaisin
Top