Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Noudatan suosituksia suurinpiirtein, Ruokaviraston sivu on ajantasainen. Lakua ja salmiakkia syön sillointällöin.

En nyt ymmärrä, miksi koette pastöroidusta maidosta tehdyt juustot vaarallisina? Suosituksissahan sanotaan nimenomaan, että voi nauttia jos säilyvyysaikaa on paljon jäljellä eikä paketti ole ollut ikuisuutta auki. Itse aion syödä huoletta, homejuustot ja pastöroimattomat toki kuumennettuna.
 
Raaka kala ja metukka kokonaan pois. Salmiakkia ja lakuja voin syödä pari. Juon kahvia ja colaa. Energiajuomat jätin pois. Maalaisjärjellä meen. :)
 
Noudatan suht tarkasti. Tarkoitus on tämä homma vain kertaalleen tehdä niin tehdään sitten kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Raaka lohi lienee se pahin haaste, muiden kanssa ei ongelmaa. Täysinyväisten tuotteiden syönti ainakin riisin osalta on haastavaa, se on niin kuivaa. Onneksi vaihtoehtoja silti on.
 
Aika tarkasti kotioloissa mut muualla kesäkyläillessä voi joutua vähän joustamaan,esim fetaa oon syönyt merkkiä kysymättä. Kahvia oon vähentänyt radikaalisti,muuten ei oo tuottanut ongelmia juurikaan paitsi just noi Tekilan mainitsemat raa'at kalat. Onneksi keväällä syötiin sushia vähän varastoonkin!
 
Mä noudatan ruokaviraston ohjeita melko tarkasti. Siemeniä saatan syödä hieman aamupuuron päällä. En ressaa juurikaan. Kahvia juon kupin aamulla.

Ennen kuin uskalsin tehdä testin (koska en halunnut pettyä, mutta Kuinkas kävikään :D ) söin muutamana päivänä sushia, vähän lakuja ja paljon karkkia... Mutta testin jälkeen oon jättänyt lähes kaiken ylimääräisen pois :)
 
Raa’asta kalasta sen verran, että Japanissa vissiin just suositellaan susheja raskaana oleville! No joo, sushista erossa pysyminen on hankalin juttu. Riideltiin puolison kanssa kahvin juonnista, kun hänen mielestä ei sais juoda yhtään ja ite juon sen kaksi puolikasta kuppia päivässä. Kuulemma pitäisi käyttää maalaisjärkeä eikä seurata suosituksia. Mutta mun maalaisjärki sanoo, että kahvi on hyvää eli sitä voi juoda pannu kaupalla. Eli taidan seurata suosituksia. Eli kahvia saa juoda sen tietyn määrän :p
 
Raa’asta kalasta sen verran, että Japanissa vissiin just suositellaan susheja raskaana oleville! No joo, sushista erossa pysyminen on hankalin juttu. Riideltiin puolison kanssa kahvin juonnista, kun hänen mielestä ei sais juoda yhtään ja ite juon sen kaksi puolikasta kuppia päivässä. Kuulemma pitäisi käyttää maalaisjärkeä eikä seurata suosituksia. Mutta mun maalaisjärki sanoo, että kahvi on hyvää eli sitä voi juoda pannu kaupalla. Eli taidan seurata suosituksia. Eli kahvia saa juoda sen tietyn määrän :p

Jep, ei taitais Suomen ruokaviraston suositukset sushista mennä Japanissa läpi :happy118 Mutta Japanissa sushi - ja ruokakulttuuri ylipäätään - on kunnia-asia eikä ravintolat tarjoa varmastikaan edes aavistuksen vanhaa kalaa (ainakaan näin keskimäärin).

Mun mies on kans sitä mieltä että suositukset on vähän turhankin tiukkoja ja tosiaan, että maalaisjärjellä mennään. Ehkä se kaikkea kohtuudella pätee raskaanakin :) Paitsi tietty oikeesti haitalliset asiat.
 
Moni ruokasuositusten asioista on itselle sellaisia, joita en muutenkaan syö - en tykkää tai olen allerginen. Eli suhkot helppoa on vältellä näitä asioita.
Pahin on tuo salmiakki, se on mun salainen paheeni. Aivan hillitön himo Draqster renkaisiin ja mietin jo nyt näin alussa, että miten selviän 9kk ilman salmiakkia :hilarious: Se voisi olla myös asia mikä mut voi paljastaa lähipiirille, tai se etten enää teekkään juustokakkuja tai syö niitä.
 
Minunkin on aika helppo noudattaa suosituksia. Salmiakki ollut aina mielestäni ihan hirveää, lakuista ainoo hyvä Kouvolan lakritsi, sitäkin tullut syötyä todella harvoin.

Kahvia olen tottunut juomaan vain aamulla pari kuppia, ehkä kylässä vielä kolmas. Nyt ei ole tehnyt mieli kahvia ollenkaan muutamaan viikkoon.

Juhannuksena maistui hyvin kokis! Maistui sen verran, että mies kysyi jossain välissä, että monesko lasi :D jos sitä kokista ei joka päivä pullokaupalla juo, niin tuskin on haitaksi.
 
Moni ruokasuositusten asioista on itselle sellaisia, joita en muutenkaan syö - en tykkää tai olen allerginen. Eli suhkot helppoa on vältellä näitä asioita.

Jep, ei tule itselläkään ihan hirveästi listan asioista syötyä. Ehkä sushi on se mikä tekee tiukkaa ja kahvia joisin mielelläni kunnon tuopillisen aamulla. Niin ja irtokarkit! Ja erityisesti kaikenlaiset lakut. Niitä tulee ikävä...

Veli myös kalastelee ja usein on mökillä haukea tarjolla. Pitää keksiä jokin veruke kieltäytyä, kun ajateltiin kertoa perheelle vasta kun ollaan varmemmilla vesillä.
 
Moni ruokasuositusten asioista on itselle sellaisia, joita en muutenkaan syö - en tykkää tai olen allerginen. Eli suhkot helppoa on vältellä näitä asioita.
Pahin on tuo salmiakki, se on mun salainen paheeni. Aivan hillitön himo Draqster renkaisiin ja mietin jo nyt näin alussa, että miten selviän 9kk ilman salmiakkia :hilarious: Se voisi olla myös asia mikä mut voi paljastaa lähipiirille, tai se etten enää teekkään juustokakkuja tai syö niitä.

Jos pitää vahvasta salmiakista, niin ne namituvan glykyrritsiinittömät Rakkaussalmiakit ovat hyviä. Itsellä tosin saavat aikaan hillittömän oksennusrefleksin raskaana, kun se jauhe on siis tujua :hilarious:
 
Ennen kuin uskalsin tehdä testin (koska en halunnut pettyä, mutta Kuinkas kävikään :D ) söin muutamana päivänä sushia, vähän lakuja ja paljon karkkia... Mutta testin jälkeen oon jättänyt lähes kaiken ylimääräisen pois :)

mulla oli sama homma, alitajunta varmaan tiesi missä mennään jo mutta oli pakko saada vika Hanko sushiin pokebowl
 
Täällä sama kuin lillatilla ja muutamalla muulla - muutenkaan en syö monia asioita joita ei nyt raskausaikanakaan suositella, esim. salmiakkia/lakuja, sushia (kalaa ylipäätään), ja kahvia juon vain harvoin.

Vaikeinta nyt kesällä on se että tekis mieli syödä koko ajan jätskiä! Ehkä ei oo kuitenkaan ihan fiksua vetää joka päivä :grin
 
Mulla on kyllä haasteita tuon lakritsin ja salmiakin kanssa... :banghead: Oon siis välillä muutaman ottanu, mutta yritän välttää.

Muista ei oo ongelmaa. Kahvia en juo muutenkaan, teetä juon korkeintaan kaks kuppia päivässä, cokista vain satunnaisesti. Juustokakkua toki vois tehdä mieli, mutta eiköhän sen kanssa pärjää.

Nuo siemenet kyllä vähän mietityttää, ja niistä pitääkin muistaa neuvolassa kysyä, kun gluteenittomissa leivissä niitä tuntuu olevan enemmän kuin tavallisissa - ainakin näin mutu-tuntumalla... Sattuuko täällä olemaan muita odottavia keliaakikkoja, joilla ehkä olis tietoakin tästä?
 
Mulla on kyllä haasteita tuon lakritsin ja salmiakin kanssa... :banghead: Oon siis välillä muutaman ottanu, mutta yritän välttää.

Muista ei oo ongelmaa. Kahvia en juo muutenkaan, teetä juon korkeintaan kaks kuppia päivässä, cokista vain satunnaisesti. Juustokakkua toki vois tehdä mieli, mutta eiköhän sen kanssa pärjää.

Nuo siemenet kyllä vähän mietityttää, ja niistä pitääkin muistaa neuvolassa kysyä, kun gluteenittomissa leivissä niitä tuntuu olevan enemmän kuin tavallisissa - ainakin näin mutu-tuntumalla... Sattuuko täällä olemaan muita odottavia keliaakikkoja, joilla ehkä olis tietoakin tästä?

Ei ole tietoa, mutta esikoista odottaessa panikoin ihan hulluna, kun tajusin syöneeni paahtoleipää missä pellavansiemeniä. Oli vielä joku leivänhimo ja söin neljä putkeen. Sisko sitten googlaili ja rauhoitteli minua! Ehkä tässä raskaudessa osaan ottaa rennommin!
 
Ruokaviraston sivuilla oli noista siemenistä jonkin verran, yleisesti ottaen pitäisi noudattaa kohtuutta raskausaikana, kun öljykasvien siemenet keräävät itseensä raskasmetalleja. Olisin ainakin supervarovainen nyt ekat 12vk noiden kans. Toki en ehkä alkais rapsuttamaan niitä leivän päältä irti, mutta välttelisin ainakin jos hoksaan ajoissa.

Kolassa on muuten kofeiinia kans, eli ei siis sitäkään mahdottomia, kun menee samaan kategoriaan kuin kahvi.

Minulla joskus raskaus on ilmiantanut itsensä siten että kalanhaju on yököttänyt, jo reilusti ennen kuin testi on näyttänyt mitään. Luulen etten voisi syödä kalaa nyt vaikka se olisi turvallista ja kypsennettyä.
 
Suhtaudun aika rennosti ja etsin itse googlella tutkimustuloksia jos joku mietityttää. Nokkosta tulen käyttämään, koska rauta on alhaalla. Kamomillan otan käyttöön jos alkaa tuntua varhaisia supistuksia. Magnesium tosin niitä jo nyt ehkäisee. Juustot ei ole mitään lemppareita, joten niistä ei ongelmaa. Kalaa tekee mieli, mutta sen voi syödä kuumennettuna. Sille yhdelle kahvikupille minkä yleensä juon, keho sanoi jo aikaa sitten että ei kiitos. Joka päivä keholla tuntuu olevan omat mieliteot ja ei ällötykset, niin välillä haastavaa.
 
Voileipäkakut ja juustokakut pieni ongelma nyt kesäjuhlien aikaan. Salmiakkia ja lakua menee pieniä määriä. Siemeniä välillä leivässä, enkä ole kovin huolissani. Se määrä on kuitenkin melko pieni.

Kahvia ei tee mieli, mutta joka aamu väkisin se puoli kuppia menee, koska entisenä kahvihiirenä päänsärky on muuten kamala.

Kuopuksen (poika) aikaan teki muuten mieli kahvia ihan koko ajan. Olisin saattanut juoda koko pannullisen, jos ei olisi tarvinnut himmailla. Esikoisen (tyttö) taas ei maistunut ja haisi pahalta :grin
 
mulla jää kahvi nyt ihan itsestään yhteen kuppiin päivässä - aamulla kaadan puolikkaan kupin ja puolet siitä jää juomatta, sitten saatan toisen puolikkaan ottaa ja siitäkin puolet juomatta.. colajuomat taas olis ehdotonta herkkua, mutta onneksi limut ei kuulu päivittäiseen juomavalikoimaan muutenkaan. Nyt tässä kun positiivisesta testistä alkaa olla kuukausi, niin kyllä on suht helppoa noudattaa ohjeistuksia, maalaisjärjellä. Siskolle paljastuin ruokapöydässä heillä kun kyselin salaatissa olleesta juustoraasteesta mitä se oli. Hän vaan tokaisi että heillä syödään kyllä raskausystävällistä ruokaa :grin (oli siis jotain kovasta juustosta tehtyä valion raastetta)
 
En oikein vieläkään meinaa muistaa, että mikä kaikki on vaarallista ja mikä ei, ja mulla onkin google jatkuvassa käytössä. Luin vasta nyt ensimmäistä kertaa siitä, mitä listeria tosiasiallisesti tekee, ja sen jälkeen päätin vielä vähän skarpata omaa linjaani. Maitotuotteet tuottavat suurinta ongelmaa varsinkin, jos syön jonkun muun tekemää ruokaa. Helpoin ratkaisu toistaiseksi on ollut vaan skipata niissä tilanteissa, joissa ei ole ihan varma (nyyh, mitä herkkuja onkaan jäänyt pöytään).
 
Takaisin
Top