Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Salmiakki jäi pois jo yrittäessä, raakaa kalaa tai lihaa en toki muutenkaan söisi ja jatkossa nautakin mieluummin well done.
Normaalisti vältän napostelua, mutta nyt pyrin syömään sillä tavalla kuin pahoinvoinnin välttäminen vaatii, eli mahdollisimman terveellisesti pitkin päivää. Karkkeina suklaa + mahdollisimman luonnolliset, hedelmissä suosin kotimaista ja luomua ja kotimaisuus tuntuu muussakin turvallisimmalta vaihtoehdolta. Ehdoton en kuitenkaan ole kuin vaarallisimmissa asioissa, eli alkoholissa ja tartuntariskeissä.
 
Minäkin noudatan suosituksia aika tarkkaan. Onkohan tullut jotain uusia muutoksia sitten viime raskauden :scratch Juuri löysin yhdet lakritsitaatelit kaupan hyllyltä ja niitä ehdin muutaman pussin syödä, kunnes nekin pitää jättää pois! Höh :D ne oli paljon parempia kuin karkit ja niitä pystyi hyvällä omallatunnolla syödä. Täytyy keksiä joku muu herkku tilalle :)
 
Noudatan niitä kyllä. Kahvin rajottaminen on kaikista vaikeinta. Munkin pitäs tarkistaa ne, et onko tullut uusia.
 
Noudatan kyllä tarkkaan. Onneksi suurimpia osaa juustoja voi kuitenkin kuumennettuina syödä, ne tuottais muuten isoimman haasteen. Esim. lakritsaa en syö muutenkaan kun en tykkää. Oon iloinen siitä että oon ollut pari viime vuotta ”kuntokuurilla” eli syönyt terveellisesti ja puhdasta ruokaa sekä juonut paljon vettä, niin oikeastaan ei tarvi muuttaa raskauden takia ruokatottumuksia juurikaan.

En usko että sitten tulee olemaan mitään ongelmia kun asiasta on kertonut lähipiirille, mutta nyt on kyllä siinä haastetta jos käy vaikka samana päivänä anoppilassa ja miehen veljen luona, niin jommassa kummassa pitää jollain verukkeella kieltäytyä kahvista ettei tuu päivän aikana liikaa juotua. :grin
 
mäkin kyllä noudatan tarkkaan, mutta en mitenkään neuroottisesti. aika helppoa mun mielestä oli niitä ohjeita seurata ainakin esikoisen kanssa. täytyy toki tarkistaa onko muuttunut :)
 
Samoilla fiiliksillä kun annana, eli noudatan tarkkaan, mutten neuroottisesti.
Ensimmäinen raskaus niin saa olla tarkistamassa netistä saako jotakin syödä vai ei:grin
 
Pääpiirteittäin kyllä. Ehdottomasti en esimerkiksi graavilohta syö, mutta jokusen salmiakkikarkin silloin tällöin syön ja kahvia juon.
 
Mä olin aivan hysteerinen näistä esikoisen odotuksen kohdalla. Listalla ei näytä olevan muutoksia sitten viime odotuksen, mutta tällä kertaa toivottavasti vähän rennommin. Kahvi on ainoa joka tekee tiukkaa. Alkoholia/energiajuomia en muutenkaan käytä. Raaka liha ei muutenkaan oikein maistu, eikä nuo pehmeät juustot.
 
Pyrin noudattamaan liikoja stressaamatta, katsotaan miten se sujuu :D toistaiseksi aika maalaisjärjellä menty
 
Aika tarkkaan pyrin noudattaan. Muutenkaan en syö "haisevia" juustoja ja suosin niissä kotimaista. Graavikala on kova paikka, tykkään itse tehdä gravilohta, mutta ehkä nyt malttaa olla ottamatta.

Nyt olis hirveä mansikanhimo, mutta kaupoissa tietty vaan espanjalaisia tai hollantilaisia mansikoita. Uskaltaakohan niitä syödä? Suosituksissa puhutaan vaan pakastemarjoista, mutta jotenkin mietin että miksei EHEC-bakteeria olis tuoreissakin?
 
Nyt olis hirveä mansikanhimo, mutta kaupoissa tietty vaan espanjalaisia tai hollantilaisia mansikoita. Uskaltaakohan niitä syödä? Suosituksissa puhutaan vaan pakastemarjoista, mutta jotenkin mietin että miksei EHEC-bakteeria olis tuoreissakin?

Olen kanssa siinä ymmärryksessä, että kotimaisia pitäis tuoreissakin suosia. Nyt en varmuudella osaa sanoa että mistä tämä ajatus tullut, infotkaa jos jiku tietää. Toi ehec-bakteeri kuulostaisi ainakin järkeenkäyvältä
 
Aika tarkkaan pyrin noudattaan. Muutenkaan en syö "haisevia" juustoja ja suosin niissä kotimaista. Graavikala on kova paikka, tykkään itse tehdä gravilohta, mutta ehkä nyt malttaa olla ottamatta.

Nyt olis hirveä mansikanhimo, mutta kaupoissa tietty vaan espanjalaisia tai hollantilaisia mansikoita. Uskaltaakohan niitä syödä? Suosituksissa puhutaan vaan pakastemarjoista, mutta jotenkin mietin että miksei EHEC-bakteeria olis tuoreissakin?


Muistan lukeneeni, että kyseinen bakteeri ei säily elossa tänne asti tuorekuljetuksessa, mutta kun marjat laitetaan suoraan poiminnan jälkeen pakastimeen, ne säilyvät. Ja voihan ne tuoreet marjat vielä varmuuden vuoksi huuhdella.
 
Muistan lukeneeni, että kyseinen bakteeri ei säily elossa tänne asti tuorekuljetuksessa, mutta kun marjat laitetaan suoraan poiminnan jälkeen pakastimeen, ne säilyvät. Ja voihan ne tuoreet marjat vielä varmuuden vuoksi huuhdella.

Järkeenkäypää. Kaikki ulkomaiset tuoreet jutut kyllä kannattaa muutenkin pestä (= huuhdella), miksei kotimaisetkin.
 
Mulla tekee tiukkaa salmiakin ja lakun kanssa :hilarious: kaupassa tänään (nälkäisenä) kuolasin salmiakkeja, kunnes tajusin että ainiin, niitä ei nyt voikaan ostaa :rolleyes: Silloin tällöin oon niitä vähän uskaltanut syödä, mutta aika tarkasti yritän ottaa sen suosituksen. Eipä karkki muutenkaan mitään terveysruokaa ole :joyful:
 
Yritän olla mahdollisimman tarkka ja aika helposti ne tulevat selkärangasta vaikka edellisestä raskaudesta on kohta neljä vuotta. Uusia suosituksia en ainakaan huomannut. Ainoa muutos tuntui olleen tarkennus juustoista. Aiemmin lause meni jotenkin niin että oli tulkinnan varaista, tarkoittiko suositus kaikkia pehmeitä juustoja vai vain pastöroimattomasta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja. Nyt huomasin, että erikseen mainittiin, ettei suositella edes pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja. Tätä viimeksi pähkäilin ja googlailin, mutten löytänyt vastausta.

Juustojen lisäksi vaikeimpia vältettäviä ovat salmiakki ja lakritsi (huomasin muuten viimeksi, että jotkut karkit saattoivat sisältää lakritsiuutetta vaikkeivät olleet mustian karkkeja) sekä graavikala. Graavikala kuuluu niin uusien perunoiden kanssa kuin joulupöytäänkin. Juustot on muuten aika hankalia kun yrittää etsiä eväitä töihin. Tuntuu, että valikoima on kaventunut melkoisesti, kun melkein kaikki valmissalaatit sisältävät jotain kiellettyä juustoa.
 
Noudatan kyllä, mutta esimerkiksi graavilohta olen syönyt aiemmissa raskauksissa "merestä pöytään" tyylillä, eli varmistaen, että kala on varmasti tuore. Nyt en tosin tiedä aionko sitäkään syödä ollenkaan. Kahvi vähenee aina automaattisesti, kun alkaa tekeen jossain vaiheessa pahaa... :grin Muuten en koe hankalaksi jättää pois lakritsia, salmiakkia, pehmeitä "raakoja" juustoja, kypsennettynähän niitä kait saa vapaasti syödä, yms.. :)
 
Colajuomat ja salmiakki vaikeimmat. Kesäjuhlien mukana voileipäkakkujen välttely.

Pitääkin ladata puhelimeen se lista, jonkin verran oli tullut uusia rajoituksia kuopuksen odotukseen. Viime kesänä olin raskaana niin pienen hetken, että ei kauan ehtinyt noita vahtia.
 
Mä olen yllättynyt siitä, miten huonosti muistan nuo rajoitteet! Etukäteen luulin, että olisin aivan superneuroottinen, mutta ruokakaupassakin joudun joka kerta googlaamaan erikseen esim. että mikäs se juustopolitiikka taas olikaan. Ja viime viikolla olin ravintolassa ja söin menun, jonka sisällöstä en tiennyt etukäteen, mutta olin pyytänyt raskausyhteensopivat vaihtoehdot. Tarjoilija toi pöytään annoksia, ja kysyi, että kenelle tuli maksaton annos. Meni aika kauan ennen kuin tajusin, että kyse oli minusta :facepalm::grin
 
Mä olen yllättynyt siitä, miten huonosti muistan nuo rajoitteet! Etukäteen luulin, että olisin aivan superneuroottinen, mutta ruokakaupassakin joudun joka kerta googlaamaan erikseen esim. että mikäs se juustopolitiikka taas olikaan. Ja viime viikolla olin ravintolassa ja söin menun, jonka sisällöstä en tiennyt etukäteen, mutta olin pyytänyt raskausyhteensopivat vaihtoehdot. Tarjoilija toi pöytään annoksia, ja kysyi, että kenelle tuli maksaton annos. Meni aika kauan ennen kuin tajusin, että kyse oli minusta :facepalm::grin

Joo siis miten se voiki olla niin vaikeaa muistaa, vaikka itelläki kuitenki neljä lasta ennestään, mutta kyllä kai ne joskus alkaa muistua automaattisesti mieleen? En tiiä :grin
 
Takaisin
Top