Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2020/23/duo15923
Ruokarajoitukset raskauden ja imetyksen aikana - onko riskeistä näyttöä?
LÄÄKETIETEELLINEN AIKAKAUSKIRJA DUODECIM

Tuo linkki vaikuttaa kans aika pätevältä, päivitetty 2020 joten tiedon pitäisi olla tuoreimmasta päästä.
 
Muokattu viimeksi:
Tuossa Duodecimin artikkelissa on lähteenä käytetty tuota Vadelmapirtelön linkkaamaa Ruokaviraston sivua. Siellä näkyi viimeisin päivitys olleen tän vuoden helmikuun lopussa. Samoin eri kaupunkien ruokasuositusohjeet vaikuttaisivat mukailevan Ruokavirastoa.
 
Mie oon aatellu että se tarkoittais paketin parasta ennen- tai viimeinen käyttöpäivä-päiväystä. Tosin eilisten ruoka-aivopierujen takia kallistun kyllä tuohon kuumennukseen nyt itsekin. Ilmeisesti nyt tarviin hiilareita kun sekä lounaaksi että päivälliseksi vedin hyvällä omallatunnolla pasta-annokset. Joissa valitettavasti oli noita kuumennettavaksi suositeltavia juustoja. :banghead: :banghead:

Luulen että olet oikeassa!
Kaikissa pakkauksissa ei vaan ole kauhean selkeästi merkitty milloin ne juustot on tehty, niin tuo ruokaviraston ohje on vähän vaikea välillä :hilarious:

Onko 2kk ennen parasta ennen päiväystä ok, vai onko kokonaissäilymisaika vuosi :confused005
 
Paitsi että riittääköhän mikrokäsittely juustolle, mietin että kuumentaakohan tuo tarpeeksi tasaisesti juuston jotta mahdollinen listeria sieltä tuhoutuisi. :bored:

Voin myöntää että mittasin lämpömittarilla että onko ruoka kokonaan yli 70 asteista, kun lämmitin mikrossa :hilarious::hilarious::hilarious:

Aloitan raskaudet aina asenteella "no, seurataan rajoituksia suuntaa-antavasti" ja viikkoa myöhemmin löydän itseni tutkimassa pakkausselostuksia suurennuslasin kanssa ja mittailemassa ruoan lämpötilaa, että onhan yli 70 :hilarious:
 
Nojoo, tuo Ruokaviraston sivu on kattava. Ja näppärä. Viimeksi taisin etsiä sieltä makeutusaineiden käyttösuosituksia raskaana ollessa, ja sinkin käyttöä. Monet vitamiineista, varsinkin pureskeltavat on nähty aiheellisiksi makeuttaa mikä on vähintäänkin epäilyttävää.
 
Äääh just söin kahvilassa sieni-raejuustotäytteisen vohvelin :sour: Onpa outoa että kaikki pastöroidutkin on nyt listalla, periaatteessa helpompi vaan pidättäytyä aina vegaanisissa vaihtoehdoissa (yleensä kaikissa listalla olevissa kasvisannoksissa on vuohenjuustoa, fetaa tai niinku nyt, raejuustoa..)
 
Äääh just söin kahvilassa sieni-raejuustotäytteisen vohvelin :sour: Onpa outoa että kaikki pastöroidutkin on nyt listalla, periaatteessa helpompi vaan pidättäytyä aina vegaanisissa vaihtoehdoissa (yleensä kaikissa listalla olevissa kasvisannoksissa on vuohenjuustoa, fetaa tai niinku nyt, raejuustoa..)

Tätä just valmissalaattia töihin valitessa päivittelin. Jokaisessa salaatissa on jotain juustoa, jota pitäisi vältellä..
 
Hei kiitos kaikille! Kaksi vuotta sitten kun olin raskaana niin riitti kun oli juustot tehty pastöroidusta maidosta. Nyt mua hämmensi tuo ilmaisu ”pehmeät juustot”. Söin esikoista odotellessa kyllä aika huolettomasti kaikkia juustoja, kunhan olivat pastöroitu. Mozzarellaa meni lounaaksi ja välipalaksi jne.
 
Pohdittuani tätä juustoasiaa tarpeeksi tulin siihen tulokseen etten edes haaveile ostavani muuta kuin kovia juustoja. Vaikka pehmeän juuston saisikin turvalliseksi kuumentamalla, niin silti jääkaapissasi on mahdollinen listeriapommi. Muistatko varmasti pestä kätesi sen jälkeen kun olet käsitellyt juustopakettia? Ennen kuin alat syömään kuumennettua juustoasi? Listeriaa ei tarvitse saada paljon kun se aiheuttaa jo ongelmia raskaanaolevalle. Minä en ole varma että muistan pestä kädet saippualla joka kerta, joten taidan jättää pehmeät juustot hankkimatta. Ainakin ekat 12vk vältän noita ehdottomasti.
 
Just tarkistin onko tofussa listeriariski (mulla on tapana höylätä sitä leivälle) ja paljastui että on! Miten tätä oikein jaksaa kun tuntuu, että ihan kaikki on potentiaalisesti vaaraksi mutta kuitenkin pitäisi syödä monipuolisesti?! :eek: Oon yleensä hirveän höveli, en esim. ikinä katso parasta ennen -päiväyksiä vaan luotan omiin aisteihin. Ehkä siks tällainen kytistely käy niin pahasti luonteen päälle, vaatii nimittäin aika isoa muutosta omiin tottumuksiin..
 
Just tarkistin onko tofussa listeriariski (mulla on tapana höylätä sitä leivälle) ja paljastui että on! Miten tätä oikein jaksaa kun tuntuu, että ihan kaikki on potentiaalisesti vaaraksi mutta kuitenkin pitäisi syödä monipuolisesti?! :eek: Oon yleensä hirveän höveli, en esim. ikinä katso parasta ennen -päiväyksiä vaan luotan omiin aisteihin. Ehkä siks tällainen kytistely käy niin pahasti luonteen päälle, vaatii nimittäin aika isoa muutosta omiin tottumuksiin..
Sama täällä! Stressaa tosi paljon kun kaikki on niin hankalaa. Kotona nyt pärjää jos vaikka päättää ettei osta tiettyjä asioita, mutta jos menee jonkun luo syömään niin aika työlästä selvittää mitä tässä ruuassa nyt on ja todeta että enpäs voikaan syödä.

Käytiin ravintolassa viime viikolla ja tuntui tosi hankalalta kun joka asia siinä ateriassa piti pohtia että saakohan tuota syödä, ja pyytää tarjoilijaa jättämään jotain pois. Mulla ei oo ennen ollut juurikaan ruokarajoitteita niin tuntui tosi haastavalta. Tietty saa olla kiitollinen että ei oo ollut muita rajoitteita ennen..
 
Oon tosi tarkka, en syö mitään kiellettyä, mutta en muistanutkaan (yli 11v viimeisestä raskaudesta) että miten paljon näitä kiellettyjä ruokia onkaan:sour::bored::meh: Pari lakua oon vahingossa napannut karkkipussista:rolleyes: Ja taas muistanut että ainiin ei näitäkään, mielellään yhtään…:meh: Päiväyksissä ja vihannesten yms. pesuissa oon muutenkin aina ihan supertarkka.
 
Tuota listeriaa kyllä todella kannattaa varoa, ja ihan läpi raskauden. Riittää että maistaa jotain missä sattuu listeriaa olemaan, seuraukset kun voi olla todella ikäviä… Sama koskee toksoplasmoosia… Kannattaa kaikin keinoin kyllä välttää…
 
Saako syödä raparperia?
Tiedän, että sen kanssa pitäisi käyttää maitotuotteita ihan ilman raskauttakin, mutta onko turvallista syödä raskaana? :grin
 
Oreo, en näkisi estettä raparperissa. Mihin tuo maitotuotteen käyttö liittyy? :)

Viikonloppuna juhlissa oli vähän vaikeuksia kun ei ollut tietoa sisällöistä, jollain maalaisjärjellä koitti syödä sitten sen enempiä kyselemättä. Kylläkin kauhistitti, että voileipäkakku seisoi tunteja pöydällä sen jälkeen kun otin. Eipä tehnyt mieli santsata enää :stop:
 
Oreo, en näkisi estettä raparperissa. Mihin tuo maitotuotteen käyttö liittyy? :)

Viikonloppuna juhlissa oli vähän vaikeuksia kun ei ollut tietoa sisällöistä, jollain maalaisjärjellä koitti syödä sitten sen enempiä kyselemättä. Kylläkin kauhistitti, että voileipäkakku seisoi tunteja pöydällä sen jälkeen kun otin. Eipä tehnyt mieli santsata enää :stop:

Ymmärrän hyvin ettei tehnyt mieli lisää voileipäkakkua :wideyed:

Raparperin oksaalihappo sitoo kalsiumia elimistöstä. Siksi suositellaan, että syödään maitotuotteita samalla, niin oksaalihappo ottaa kalsiumin siitä. Näin ainakin muistelen :)
 
Kahvi ja salmiakki on itselle pahimmat. Olen ollut sellainen kahvin suurkuluttaja, ettei mitään järkeä. Onneksi nyt alkoi 4 viikon kesäloma ja kotona kahvia ei tule normaalistikaan juotua niin paljon kuin töissä, joten se helpottaa vähän. Salmiakki taas on ainoa herkku mitä muutenkaan syön jos herkkuja on tehnyt mieli. Nyt kun tekee mieli jotain hyvää, niin kaupasta ei tunnu löytyvän mitään sellaista mikä maistuisi :arghh: Se on toisaalta ihan hyvä, niin eipä tule sitten herkuteltua liikoja. Muilta osin ei ainakaan vielä ole tullut ongelmia. Näin korona-aikaan nyt vähemmän muutenkin tulee ulkona syötyä, kotona on aika paljon helpompi katsoa mitä suuhunsa laittaa.
 
Täällä kanssa seuraan aika tarkasti, mitä syön. Ainakin muissa näin ollut.
 
Muuten noudatan suosituksia, mutta salmiakkia ja lakua syön välillä pieniä määriä.
 
Takaisin
Top