Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Juustot tekee kyllä tiukkaa! Brie, aura, vuohenjuusto on ihan lemppareita. Pitää alkaa miettiin tapoja syödä niitä kuumennettuna :grin

Kalaa en syö ollenkaan, joten se ei tuota ongelmia. Medium-pihvi kyllä kaivertaa, mutta onneks 9kk on lyhyt aika... :woot:
Kahvia oon viime aikoina juonutkin tosi vähän, yleensä vaan kylässä tai vieraiden kanssa.
 
Esikoisesta oli kovat suunnitelmat, mutta pahoinvoinnin myötä söin sitä mikä meni alas. Alkoholi täysin nou tietenkin ja myös raaka liha. Suomessa on hyvät kylmäketjut niin luotan aika paljon siihen. En pystynyt syömään lihaa käytännössä ollenkaan muutenkaan.
 
Pitää itsekin tsekata nyt vielä noita juustoja. Olen huoletta nyt syönyt juustoja, jotka on pastöroitu, aurajuusto tietenkin uunin tai grillin kautta. Mites se suositus nyt menee ja mitkä juustoista on pehmeitä? Googlesta löytyy toki myös tietoa, mutta joku osaa täälläkin varmasti vastata :grin
 
Viimeksi googlailin voinko syödä punajuurilevitettä, tulin loppupäätelmään että voin :D kauheaa tämä kytistely!

Miten tarkkoja muuten ootte siementen kanss, monissa granoloissa on esim. pellavan- ja auringonkukansiemeniä. Ne määrät tuntuu niin kovin pieniltä, että voiko niistä oikeasti olla jotain haittaa..
 
Mä pyrin noudattamaan ohjeita tarkkaan. Niitä siemeniähän voi olla leivässä, mutta suuremmat määrät vaikka myslissä voi sit jo olla vähän liikaa, varsinkin jos sitä syö useamman kerran viikon aikana.
 
Mä oon tänä keväänä kylvänyt erilaisia salaatinsiemeniä, rukolaa ja pinaattia ruukkuihin kasvamaan. Ja näköjään mies saa pistellä ainakin rukolan poskeensa yksinään, siinä lienee liian korkeat nitriittipitoisuudet :grumpy:
 
Noudatan ruoka- ja juomaohjeet pilkulleen erityisesti ekat 12vk. Maksamakkarankin säästän sitten myöhemmäksi jos on ihan pakko pieni siivu joskus maistaa. Mut nyt tiukka keskittyminen vain, ei se ole kui n. 2kk.

Muuten tuo oma ruokavalio on aika siisti jo, ei paljoa fiksattavaa. Juustot vaan pitää kuumentaa ihan varalta. Pitäisi varmaan aloittaa myös kalkkitabletit, kun ei tule juotua maitoa tarpeeksi. Mutta en ekojen viikkojen aikana sitä.

Olin myös ennen plussausta kevyellä vhh-dieetillä, nyt alan taas palauttelemaan ruokavalioon juttuja mutta kohtuudella. Ajatuksena että pitää syödä monipuolisesti kaikkea terveellistä. Saapa nähdä mitä sitä muutaman viikon päästä ylipäätään pystyy syömään kun ällötykset iskevät kunnolla päälle.
 
Pyrin kyllä noudattamaan mutta nyt alussa tuntuu että ei meinaa muistaa vielä kyllä kaikkia. Joitakin uusiakin tullut edellisen raskauden jälkeen, niinkuin juustoissa. En kyllä tiedä miten pystyn fetaa välttämään, syön sitä hyvin usein. :D
 
Mies osti mulle tänään pandan suklaa lakupaloja. Mun lemppareita, mutta unohti, etten saa syödä niitä. Nyt se uhrautu ja mutustelee niitä tossa mun vieressä :Heartred
 
Onko vai eikö mozzarella ja raejuusto välitettävien listalla :smiley-angelic003
Ymmärtääkseni raejuusto on ok, jos se on tehty pasteröidystä maidosta. Mozzarella menee kuumennettuna, pitsan tai lämpimän voileivän päällä, niinkuin monet muutkin pehmeät juustot.
 
Itse tarkistan melkein kaiken täältä:
https://www.ruokavirasto.fi/henkilo...isen-kayton-ohjeet/turvallisen-kayton-ohjeet/
Siinä on kätevä hakukenttäkin :)

Suora lainaus sieltä:
Koska on paljon eri juustoja ja valmistustapoja, kannattaa asia varmistaa vielä valmistajan kotisivuilta. Yleisesti ottaen tuorejuustoja (kuten raejuusto, leipäjuusto, salaattijuusto) ja kuumana rasioihin pakatut levitettävät tuorejuustot ja sulatejuustot, joiden pakkausmerkinnöissä on maininta ”pastöroitu maito” voi nauttia myös kuumentamattomina. Halloumi-, mascarpone-, mozzarella- ja ricottajuustoja voi nauttia kuumentamattomina, jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta ja ne nautitaan tuoreina, hyvissä ajoin ennen parasta ennen päivää (kaksi kolmannesta säilyvyysajasta on jäljellä).
 
Tosin en tiedä kuinka helposti näkee onko kaksi kolmannesta säilyvyysajasta jäljellä, joten minusta on helpompaa syödä ne kuumennettuna.
 
Tosin en tiedä kuinka helposti näkee onko kaksi kolmannesta säilyvyysajasta jäljellä, joten minusta on helpompaa syödä ne kuumennettuna.

Mie oon aatellu että se tarkoittais paketin parasta ennen- tai viimeinen käyttöpäivä-päiväystä. Tosin eilisten ruoka-aivopierujen takia kallistun kyllä tuohon kuumennukseen nyt itsekin. Ilmeisesti nyt tarviin hiilareita kun sekä lounaaksi että päivälliseksi vedin hyvällä omallatunnolla pasta-annokset. Joissa valitettavasti oli noita kuumennettavaksi suositeltavia juustoja. :banghead: :banghead:
 
Musta noi just muuttui noi juustojen suositukset. Ne on itellekkin vähä epävarmat
 
Ehkäpä miehelläni pettää nyt pokka kun työnnän raejuusto-jotain-muuta -herkkuni vielä mikroon ja syön sen sulaneena klönttinä. :laughing025
 
Paitsi että riittääköhän mikrokäsittely juustolle, mietin että kuumentaakohan tuo tarpeeksi tasaisesti juuston jotta mahdollinen listeria sieltä tuhoutuisi. :bored:
 
Takaisin
Top