Miten isät mukana odotuksessa

Meilläkin minä kannan suuremman vastuun kotitöistä. Ollaan oltu miehen kanssa reilu kolme vuotta yhdessä ja asuttu saman katon alla reilut kaksi. Yhteen muutettaessa tehtiin suunnitelma, miten kotityöt ja raha-asiat yhteisessä taloudessa hoidetaan.

Minä olen ihminen, joka tekee kaiken mieluiten etukäteen ja hyvissä ajoin, mies puolestaan silloin, kun jokin on välttämätöntä tehdä. Alkuun, kun oltiin molemmat töissä sovittiin mitkä kodin työt tehdään viikoittain, mitkä päivittäin ja kumpi ne hoitaa. Mun piti toki laskea rimaani, mutta tuli hänkin vastaan. Esimerkiksi astianpesukoneen laitto ja keittiön siistinä pito sovittiin vuoropäiville. Toki mun piti kestää sitä, että aamulla kone ei välttämättä heti tyhjentynyt ja aamupäivän ja iltaruoan astiat odottivat koneeseen pääsyä välillä iltaan asti, mutta aina ne iltaan mennessä oli hoidettu.

Nyt, kun olen ollut kesästä asti kotona, niin on luontevaa, että teen enemmän kotitöitä. Suurimman osan kun voi tehdä kotona olon ohessa. Viikonloppuun sovittiin, mitä mies tekee. Arkisinkin hän kyllä käy kaupassa ja laittaa ruokaa varmaan puolet.

Meillä tämä on toiminut. Vihaan nalkuttamista ja tällainen kankeankin kuuloinen vuorosysteemi ehkäisee sitä hyvin. Toki meillä on molemmilla pidemmät ihmissuhteet jo takana ja nalkutuskuviot ja töiden jakamisen vaikeus tuttuja sieltä. Nyt mennään näin ja jatkossa katsotaan ehkä uudestaan..
 
Meillä kanssa todella huomaavainen mies hoitaa kotityöt pääsääntöisesti! Mää saan pyykki- tai astiahuollon silloin, kun ehdin ennen miestä :) Se nalkuttaa mulle jos jätän vaatetta tms pitkin paikkoja! :D Itse oon aina ollut hieman hutelo siivooja, en koe tarvetta pultata pienestä sotkusta. Kunhan paskaista ei ole. Eli, mies siivoo ja hoitaa ruoat, yhdes käydää kaupas, mies hoitaa aamu/iltapalat jos on kotona ja minä hoidan muut lasteni jutut. Meillä menee loistavasti! Mit hei, mää oon se joka pesee vessan, koska rakastan kloriitin hajua :D
Raha-asiat: muutoin yhteisesti maksetaan, kummalla nyt sattuu rahaa olemaan, paitsi omat lainat ym omista tileistä :)

Mulla on ihana mies!! :)
 
Sen verran pittää vielä tästä asiasta laittaa, että lapsia mies hoittaa tosi hyvin. Hoidettaan lasten iltapuuhat ja nukutukset vuorotellen ja mie pääsen omille menoilleni aina kun tarttee. Siitä oon tosi tyytyväinen, koska tääkään asia ei oo aina näin ollu, mutta kun mies huomas miten mie väsähin, kun olin aina kotona, rupes ite patistelemmaan minnuu harrastuksiin.
 
Takaisin
Top