Mitä yleisesti paheksuttavaa teette lapsiperhearjessa?

Meillä vanhemmilla ei ole mitään ongelmia jaksamisessa. Mies on töissä ja minä kotona, mutta lapsillemme suositeltiin varhaiskasvatusta kuntouttavassa mielessä. Tekevät lyhennettyä viikkoa ja silti mieluummin jäisivät kotiin minun kanssani. Isoveikan mukaan kotipäivät on parhaita. Itse korvaan lapselleni leikkikaverin paikkaa, kun oman ikäisten kanssa leikkimen on hänelle tosi vaikeaa… äidin kanssa leikkiminen on hänelle hirmuisen tärkeää ja kuntouttavaa.

Toki myönnän että jaksan paremmin kun tekevät lyhennettyä viikkoa ja heidän kuntoutuksensa puheterapia, sekä toimintaterapia tapahtuu päiväkodissa pienryhmässä.

Eli kun on erityislapset, niin sekin on yksi syy miksi voidaan suositella varhaiskasvatusta vaikka perheessä olisi kaikki hyvin. ❤️

Ensimmäiset kolme vuotta olen molempia hoitanut itse kotona, kun koen että olisivat olleet liian pieniä ja sosiaalinen hyöty olisi ollut aivan mitätön mitä päikystä saa. Alle kolme vuotias tarvitsee mielestäni ensisijaisesti vanhemman hoivaa.
Itsekin siis tarkoitin, että varhaiskasvatus ei vain olisi se automaatio, vaan suositeltu tukitoimi tarvittaessa (vanhempien tai lasten vuoksi). Tai, että jos vanhempi on kotona niin se olisi rajattu vaikka siihen puolikkaaseen päivään tms. Kuitenkaan en ehkä ihan ymmärrä miksi kaikkien lasten pitäisi olla oikeutettuja täyteen päivään muutenkin tiukoilla olevissa päiväkodeissa, vaikka kotona olisi hoitamaan kykenevä vanhempi eikä lapsellakaan olisi tarvetta siihen päiväkotien varhaiskasvatukseen.

Kunnat, seurakunnat ja järjestöt tarjoavat kuitenkin paljon toimintaa mihin voi osallistua ilmaiseksi/halvalla. Jos on kotona eikä töissä eikä vanhemmalla ole mitään rajoitetta niin (yritin nyt huomioida kaikki tässä😅) pitäisi olla aikaa käydä sellaisissa. En itsekään niissä viihdy, mutta lapsen takia ollaan käyty, jotta tulee sosiaalista kanssakäymistä myös muiden lasten kanssa. Meillä rauhallinen lapsi viihtyy muutenkin paremmin isompien lasten seurassa, kun eivät ole niin arvaamattomia niin nuo ovat siinäkin mielessä hyviä paikkoja, kun on muitakin kuin ikäisiään. Meidän kaupungissa on ainakin vaikka mitä palveluita, kun vaan ottaa selvää. Myös neuvoloissa markkinoivat noita ahkeraan (ja olen siis käynyt kolmen eri kaupungin neuvolassa tässä odotus/lapsiaikana).

Miulta tämä oli täysin poliittinen avaus jonnekin tuonne väliin, kun aloin tuota pohtimaan, enkä syyllistä vanhempia, jotka laittavat lapsensa päiväkotiin, vaikka ovat kotona. Enemmän oli kyse siitä onko tällaiselle järjestelmälle tarvetta vai pitäisikö se raha kohdentaa sinne missä sitä oikeasti tarvitaan. Kaikki varmasti tiedämme, että päiväkodeissa on resursseista pulaa.

Ajetaan rattailla liikkuessa bussilla parin, kolmen pysäkkivälin matkoja. Usein tunnen niskassani kanssa matkustajien selkeää paheksuntaa...
Tää just, kun ei pitäisi haitata ketään. Tai no kieltämättä, jos muut ei mahu vaunuineen kyytiin jonkun toisen takia, joka ei bussia olisi alunperin tarvinnutkaan, niin kyllä se sitten on vähän ikävää. Mut joskus se parikin pysäkinväliä on välttämätön, itse joutunut myös joskus menemään kun ei vaan paukut oo enää riittänyt. Et en tuntisi huonoa omaatuntoa.

@Pikkupikkupikkunen ja @Pilkki24
En ole sinänsä eri mieltä teidän kanssa. Kun on kotona kykenevät vanhemmat, niin minun toiveeni on että lapset olisivat kotona ainakin siihen asti että hyötyvät jollain tavalla päiväkodista. Lapsi hyötyy normaalissa tilanteessa eniten omista vanhemmistaan. ❤️

Jos vanhemmalla ei ole juurikaan niinkuin mainitsittekin, mitään psyykkisiä tai fyysisiä esteitä pitää lasta kotona, niin olisi kyllä paljon parempi että lapsi olisi kotona.

Kaverisuhteita ei alle kolmevuotiaat mielestäni normaalisti tee eli se ei ole hyvä peruste varhaiskasvatukselle… sosiaaliset taidot kehittyy vasta myöhemmin siihen, että lapset edes noteeraavat toisiaan saatikka leikkivät yhdessä.

Varhaiskasvatus on muutenkin outo nimitys. Hoivaa ja huolenpitoahan sen pitäisi olla pienten kohdalla…

Kunnat, seurakunnat ja järjestöt tarjoavat kuitenkin paljon toimintaa mihin voi osallistua ilmaiseksi/halvalla. Jos on kotona eikä töissä eikä vanhemmalla ole mitään rajoitetta niin (yritin nyt huomioida kaikki tässä😅) pitäisi olla aikaa käydä sellaisissa. En itsekään niissä viihdy, mutta lapsen takia ollaan käyty, jotta tulee sosiaalista kanssakäymistä myös muiden lasten kanssa.

Mulla ei ole autoa käytössä, koska mies tarvii sitä, ja asutaan maalla /eristyksissä, niin en pääse oikein noihin kerhoihin ym.. En edes leikkipuistoon. Ovat liian kaukana. Lisäksi leikkipuistossa ei ole koskaan ollut ketään muuta lasta kun kesällä käytiin pyörällä (enää ei voi pyöräillä kun tiet niin huonot ja ei auarata tarpeeksi). Siksi säälin lasta ja odotan et pääsee päiväkotiin! Isommassa kaupungissa toki kaikki olisi helpompaa.

@Niittyleinikki_ kuten sanoin en lähde moralisoimaan yksittäistä ihmistä järjestelmän käyttämisestä vaan itse järjestelmää. Minusta kasvatusvastuun siirtäminen kykeneviltä vanhemmilta ei ole hyvä peruste järjestelmän pitämisenä nykyisellään.

@Pingviiniemo minusta se kasvatus tulee siitä, että lasta osallistetaan ihan normaaliin arkeen. Annetaan harjoitella vaatteiden pukemista ja kotitöitä ikätasoisesti sekä opetellaan tunne- ja ihmissuhdetaitoja. Siksi miullakin vähän särähtää tuo varhaiskasvatus korvaan, kun se saa asian kuulostamaan hirvittävän monimutkaiselta ja joltain mitä vain ammattilaiset voivat tehdä. 😅

Ajetaan rattailla liikkuessa bussilla parin, kolmen pysäkkivälin matkoja. Usein tunnen niskassani kanssa matkustajien selkeää paheksuntaa...
Täytyy myöntää, että oon itekin vasta äitinä ymmärtänyt, että joskus vaan on pakko mennä pari pysäkinväliä, jos haluaa esim. pysyä aikataulussa. No, oppia ikä kaikki. 😅
Annan myös lasten syödä (herkku)eväitä julkisissa, jos sattuu olemaan ruoka-aika silloin. Parempi se kuin nälkäkiukkuisia huutajia.

Tuosta varhaiskasvatuksesta, ehkä se on myös enemmän sitä, että arvostettaisiin sitä työtä tekeviä ihmisiä, että he ovat "kasvattajia" eikä "päiväkodin tätejä" 😃 Kuitenkin nykyään siihen on ilmeisesti ihan pitkä koulutus? Ennen varmaan ollut ihan vaan näitä tätejä joilla ei mitään erikoista koulutusta.. Tai en tiedä?

Täytyy myöntää että ennen lapsen saantia ajattelin että luen lapselle ja leikin ja vien ulos ja askartelen ja ja.. Mutta käytännössä olen huomannut etten ole oikein sellainen luonteeltani, enemmän turhaudun kun kaikki pitää tehdä lapsen kanssa hitaasti. Siksi ihanaa, kun on muita (=päiväkodin tätejä 😉) , jotka jaksavat ja tekevät näitä työkseen. Olen itse vähän suorittaja luonteeltani niin hidas puuhastelu tosiaan ottaa koville. Yritän toki itsekin noita tehdä mutta liian harvoin..

Tuosta varhaiskasvatuksesta, ehkä se on myös enemmän sitä, että arvostettaisiin sitä työtä tekeviä ihmisiä, että he ovat "kasvattajia" eikä "päiväkodin tätejä" 😃 Kuitenkin nykyään siihen on ilmeisesti ihan pitkä koulutus? Ennen varmaan ollut ihan vaan näitä tätejä joilla ei mitään erikoista koulutusta.. Tai en tiedä?

Täytyy myöntää että ennen lapsen saantia ajattelin että luen lapselle ja leikin ja vien ulos ja askartelen ja ja.. Mutta käytännössä olen huomannut etten ole oikein sellainen luonteeltani, enemmän turhaudun kun kaikki pitää tehdä lapsen kanssa hitaasti. Siksi ihanaa, kun on muita (=päiväkodin tätejä 😉) , jotka jaksavat ja tekevät näitä työkseen. Olen itse vähän suorittaja luonteeltani niin hidas puuhastelu tosiaan ottaa koville. Yritän toki itsekin noita tehdä mutta liian harvoin..

Totta tuo nimitysjuttu ja arvostus! Vaikka kyllä ennenkin ollut koulutukset 🤔

Itse olen päiväkodissa töissä, enkä kyllä jaksaisi nimittää itseäni muuta kuin lastenhoitajaksi 😅 ja ennen omia lapsia, ihmettelin miten kukaan tuo lapsiaan hoitoon jos on vauva kotona. Niinpä vain itsekin vien. Tosin oli ajatus, että jos olisi ollut pienempi ikäero, enkä olisi ollut välissä töissä, niin olisin pitänyt esikoisen kotona. Ja enkä kyllä millään jaksa tai tykkää tai osaa hirveästi kotona leikkiä. Ehkä sitä on töissä tehnyt jo tarpeeksi, en tiedä. Mieluiten kyllä sielläkin hoidan pieniä. Eli perushoitoa. Taaperolleni yleensä kelpaakin vain isä leikkeihin 😅

Meillä jää leikit levälleen monesti iltaisin olohuoneeseen. Yleensä en jaksa siivota leluja takaisin laatikkoon enää iltamyöhällä lasten nukkuessa, vaan priorisoin oman iltapalan ja suihkun tai saunomisen kautta itseni nukkumaan. Tuntuu usein että joku ihanne olisi kodin olla illalla järjestyksessä, mut ei meillä ole.

Asiaan liittyen, pyykki kertyy myös herkästi tuolille eikä pyykkikoriin 😅 siis jos jossain vaatteessa on eritteitä tai valtava ruokatahra, ne saan kiikutettua koriin, mut vaikka pidetty pesua kaipaava teepaita jää lojumaan 🙈 Oon kyllä ihan aina ollut neiti-tavarat-hujanhajan, enkä jatkuvasta harjoittelusta huolimatta taida tämän tarkemmaksi muuttua 😅
Joo ei meilläkään kerätä niitä leluja pois päivittäin, ihan turhaa energian haaskausta kun taapero levittää se viimeistään seuraavana päivänä uudestaan 😂

Joo ei meilläkään kerätä niitä leluja pois päivittäin, ihan turhaa energian haaskausta kun taapero levittää se viimeistään seuraavana päivänä uudestaan 😂
Mie siivoan taaperon kanssa yhdessä. Oppiipahan samalla siivoamaan jälkensä. 2v monesti nukkumaan mennessä jo omatoimisesti keräilee lelut huoneensa lattialta. Mies on laiskempi, mutta silläpä jää omatkin tavaransa pitkin lattioita. 😬 Meillä taitaa taapero olla miestä siistimpi. 😂

Tuosta uudelleensotkemisen logiikasta tuli mieleen Nikki Sixxin kirja missä kertoo heroiinihelvetistään ja tuo logiikka menee sinne asti, että miksi käydä suihkussa, kun kuitenkin huomenna likaantuu uudelleen. 😅

Mie siivoan taaperon kanssa yhdessä. Oppiipahan samalla siivoamaan jälkensä. 2v monesti nukkumaan mennessä jo omatoimisesti keräilee lelut huoneensa lattialta. Mies on laiskempi, mutta silläpä jää omatkin tavaransa pitkin lattioita. 😬 Meillä taitaa taapero olla miestä siistimpi. 😂

Tuosta uudelleensotkemisen logiikasta tuli mieleen Nikki Sixxin kirja missä kertoo heroiinihelvetistään ja tuo logiikka menee sinne asti, että miksi käydä suihkussa, kun kuitenkin huomenna likaantuu uudelleen. 😅
Me ollaan muutamaan otteeseen yritetty tätä lelujen keräämistä yhdessä, aluksi se menee ihan hyvin mut liian usein on päättynyt siihen että herra kaataa koko lelukorin sisällön takaisin lattialle 🫠 Ja toki siivotaan kyllä ne pois useamman kerran viikossa, ei vaan välttämättä ihan joka päivä 😂

Meilläkin kyllä esikoinen käy päikyssä 6h/pvä kun mä oon vauvan kanssa kotona. Todettiin että hän saa siellä paljon enemmän aktiviteetteja ja sosiaalista toimintaa, kun mun kaa tässä kotona. Ja on selvästi tyytyväisempi. Mä joudun kuitenkin olemaan aika paljon kiinni vauvassa koko ajan, syötöt yms. Esikoinen on nimittäin todella, siis TODELLA energinen tapaus ja totesivat tämän siellä päikyssäkin 😄

Meidän esikoinen siivosi innoissaan taaperona, kun seurasi mun esimerkkiä. Sittemmin se on vähän jäänyt, mutta nyt palaillaan taas siivoamisrutiiniin, kiitos luonnollisten seuraamusten. Lapsi on oppinut, että legojen päälle astuminen sattuu ja että lelut saattavat mennä rikki tai kadota, jos ne ovat jääneet lattialle levälleen.

@Pilkki24 Olisi myös virkistävää, jos neuvolassa ja päiväkodissa ym. olisi myös miespuolisia työntekijöitä. Aikamoinen ns. akkavalta on noissa paikoissa, ja se kyllä joskus näkyy. Joku tasapainottava miesnäkökulmakin lasten kasvatukseen voisi joskus olla aika jees.
Meidän päiväkodissa on peräti 2 miestä, toinen eskarin puolella ja toinen oman tyttöni ryhmässä. ( Kolmas lähti toisen päiväkodin johtajaksi) Muutenkin vaihtuvuus on ollut tosi vähäistä. Kiertävät sijaisetkin ovat aina samoja ja lapsille tuttuja.

Mutta me asummekin täällä ns. ”paremmalla” alueella, joten pysyvää henkilökuntaa on helppo saada.

Meillä (niinku aiemmin sanoinkin) 4v on päivähoidossa vaikka mä vauvan kanssa kotona. Vauva menee myös keväällä päivähoitoon, jotta saan tilan keväthommat tehtyä. 10pv/kk molemmat hoidossa, joten koen että eivät siitä kärsi millään tasolla edes pienempänä. Meillä päivähoidossa kevätpuolella nyt 4 lasta, 5 kun meidän vauva menee, eli ainakaan liian paljon ei lapsia siellä ole 🤭

Pahin paheksuttava teko meillä on varmasti hiukan köh köh suositeltua isommat ruutuajat.

Toinen: Meillä on suurimman osan lämpimistä ruuista jälkeen saa jonkun pikku makean suupalan. Tosin 1,5v taapero ei saa muutakun pastillin mutta 12v ja me vanhemmat saadaan taaperolta piilossa. 🤣

Muokattu viimeksi:
Takaisin