Pilkki24
Seurustelun sensei
Itsekin siis tarkoitin, että varhaiskasvatus ei vain olisi se automaatio, vaan suositeltu tukitoimi tarvittaessa (vanhempien tai lasten vuoksi). Tai, että jos vanhempi on kotona niin se olisi rajattu vaikka siihen puolikkaaseen päivään tms. Kuitenkaan en ehkä ihan ymmärrä miksi kaikkien lasten pitäisi olla oikeutettuja täyteen päivään muutenkin tiukoilla olevissa päiväkodeissa, vaikka kotona olisi hoitamaan kykenevä vanhempi eikä lapsellakaan olisi tarvetta siihen päiväkotien varhaiskasvatukseen.Meillä vanhemmilla ei ole mitään ongelmia jaksamisessa. Mies on töissä ja minä kotona, mutta lapsillemme suositeltiin varhaiskasvatusta kuntouttavassa mielessä. Tekevät lyhennettyä viikkoa ja silti mieluummin jäisivät kotiin minun kanssani. Isoveikan mukaan kotipäivät on parhaita. Itse korvaan lapselleni leikkikaverin paikkaa, kun oman ikäisten kanssa leikkimen on hänelle tosi vaikeaa… äidin kanssa leikkiminen on hänelle hirmuisen tärkeää ja kuntouttavaa.
Toki myönnän että jaksan paremmin kun tekevät lyhennettyä viikkoa ja heidän kuntoutuksensa puheterapia, sekä toimintaterapia tapahtuu päiväkodissa pienryhmässä.
Eli kun on erityislapset, niin sekin on yksi syy miksi voidaan suositella varhaiskasvatusta vaikka perheessä olisi kaikki hyvin.
Ensimmäiset kolme vuotta olen molempia hoitanut itse kotona, kun koen että olisivat olleet liian pieniä ja sosiaalinen hyöty olisi ollut aivan mitätön mitä päikystä saa. Alle kolme vuotias tarvitsee mielestäni ensisijaisesti vanhemman hoivaa.
Kunnat, seurakunnat ja järjestöt tarjoavat kuitenkin paljon toimintaa mihin voi osallistua ilmaiseksi/halvalla. Jos on kotona eikä töissä eikä vanhemmalla ole mitään rajoitetta niin (yritin nyt huomioida kaikki tässä) pitäisi olla aikaa käydä sellaisissa. En itsekään niissä viihdy, mutta lapsen takia ollaan käyty, jotta tulee sosiaalista kanssakäymistä myös muiden lasten kanssa. Meillä rauhallinen lapsi viihtyy muutenkin paremmin isompien lasten seurassa, kun eivät ole niin arvaamattomia niin nuo ovat siinäkin mielessä hyviä paikkoja, kun on muitakin kuin ikäisiään. Meidän kaupungissa on ainakin vaikka mitä palveluita, kun vaan ottaa selvää. Myös neuvoloissa markkinoivat noita ahkeraan (ja olen siis käynyt kolmen eri kaupungin neuvolassa tässä odotus/lapsiaikana).
Miulta tämä oli täysin poliittinen avaus jonnekin tuonne väliin, kun aloin tuota pohtimaan, enkä syyllistä vanhempia, jotka laittavat lapsensa päiväkotiin, vaikka ovat kotona. Enemmän oli kyse siitä onko tällaiselle järjestelmälle tarvetta vai pitäisikö se raha kohdentaa sinne missä sitä oikeasti tarvitaan. Kaikki varmasti tiedämme, että päiväkodeissa on resursseista pulaa.