Mitä yleisesti paheksuttavaa teette lapsiperhearjessa?

3-vuotias tykkää makkarasta. Täytyy pitää huolta, ettei syö sitä liikaa. Ei ole myöskään päivähoidossa/varhaiskasvatuksessa, eikä ole tarkoituskaan pistää vielä, kun on pikkusisarus syntymässä keväällä. (Kerhoon ajateltiin ilmoittaa ensi syksyllä pariksi päiväksi viikossa).
Hän on myös ihan pienestä asti ollut selvästi iltavirkku ja aamutorkku. Nukkumaan mennään yhdentoista aikoihin ja hän heräilee 10-11.30 välillä. En ole ottanut paineita siitä toistaiseksi.

Päivähoitoasia tuntuu kyllä jakavan mielipiteet. Teet niin tai näin, aina menee jonkun mielestä väärinpäin. Meillä taisi tulla esikoisen kohdalla rimanalitus, kun hän oli päiväkodissa, vaikka oltiin molemmat vanhemmat kotona (sikäli kun mies ei ollut sairaalassa). Toisaalta kukaan ei ole ainakaan päin naamaa sitä kehdannut paheksua ja olihan se elämäntilanne melkoinen. Tämän elämänvaiheen myötä olen kyllä sitä mieltä, että kaikilla lapsilla on hyväkin olla oikeus päivähoitoon. Eikä kyse ole siitä, etteikö lapsesta olisi kotona huolehdittu kaikella rakkaudella. Kyse oli meidän vanhempien voimavaroista. Jaksettiin olla sitten loppuaika hyviä vanhempia, kun lapsi kävi hoidossa.

Päivähoitoasia tuntuu kyllä jakavan mielipiteet. Teet niin tai näin, aina menee jonkun mielestä väärinpäin. Meillä taisi tulla esikoisen kohdalla rimanalitus, kun hän oli päiväkodissa, vaikka oltiin molemmat vanhemmat kotona (sikäli kun mies ei ollut sairaalassa). Toisaalta kukaan ei ole ainakaan päin naamaa sitä kehdannut paheksua ja olihan se elämäntilanne melkoinen. Tämän elämänvaiheen myötä olen kyllä sitä mieltä, että kaikilla lapsilla on hyväkin olla oikeus päivähoitoon. Eikä kyse ole siitä, etteikö lapsesta olisi kotona huolehdittu kaikella rakkaudella. Kyse oli meidän vanhempien voimavaroista. Jaksettiin olla sitten loppuaika hyviä vanhempia, kun lapsi kävi hoidossa.
Luulen, että jokainen laskisi sen erityisen tuen piiriin vakavan sairastumisen. 💁🏼‍♀️ Eikä pidä mielestäni syyllistää yksittäistä ihmistä vaan järjestelmää, johon meistä jokainen voi jossain määrin vaikuttaa.

Ja tosiasia on se, että nykyisenlainen hyvinvointivaltio on velaksi elämistä. Rahaa pitäisi jostain saada, mutta edelliset hallitukset ovat eläneet velaksi ja nykyinen sakkaa talouden veronkorotuksilla. Tulevaisuudessa tullaan aivan varmasti siihen pisteeseen, että joudutaan leikkaamaan vielä rankemmalla kädellä ja tekemään niitä oikeasti taloutta elvyttäviä toimia.

Ihan vaan tuon varhaiskasvatuksen nykytilanteen takia (meilläpäin ainakin kuullut tutuilta alalla olevilta, että on ihme ettei satu enempää haavereita) me yritetään kitkutella käytännössä yhden ihmisen palkalla, kun toisen osa-aikaisen työn palkka menee tuoreen yrityksen aloituskuluihin.

Itseltäni tuo oli puhtaasti yhteiskunnallinen avaus siitä pitäisikö se täyspäiväinen vakaoikeus olla kaikilla, kun resurssitilanne (raha, henkilöstö) on heikossa jamassa. Että voitaisiinko sitä rajaamalla helpottaa kuntien taloudellista tilannetta.

Laittaisin mielelläni lapsen päiväkotiin, mutta en saa laittaa, koska on molemmilla vanhemmilla iltatyö. Se on kyllä mielestäni tosi ikävää, että ne joilla on iltatyö, eivät saa laittaa lasta loma-aikoina/äitiyslomalla päiväkotiin. Lapsi viihtyisi siellä paljon paremmin kun tylsistyy vain kotona. Kesälläkin joutuu olemaan monta kuukautta kotona yksin ilman toisten lasten seuraa. Ja tosiaan harmillista että saa viedä vain työaikana päiväkotiin, kun kaikki aktiviteetti siellä tapahtuu yleensä päiväsaikaan.

Laittaisin mielelläni lapsen päiväkotiin, mutta en saa laittaa, koska on molemmilla vanhemmilla iltatyö. Se on kyllä mielestäni tosi ikävää, että ne joilla on iltatyö, eivät saa laittaa lasta loma-aikoina/äitiyslomalla päiväkotiin. Lapsi viihtyisi siellä paljon paremmin kun tylsistyy vain kotona. Kesälläkin joutuu olemaan monta kuukautta kotona yksin ilman toisten lasten seuraa. Ja tosiaan harmillista että saa viedä vain työaikana päiväkotiin, kun kaikki aktiviteetti siellä tapahtuu yleensä päiväsaikaan.
Öööm saahan vuorohoidossa oleva lapsi siis tietysti myös käydä hoidossa päiväaikaan. Siis ei tietenkään voi olla siellä aamusta iltaan, jos molemmat vanhemmat ovat illan töissä ja vapaapäivät ja lomat tietysti kaikilla niin lapsilla kuin aikuisillakin on. Mutta kyllähän esim. Äitiyslomalla on kaikilla oikeus viedä päiväkotiin päivällä vaikka lapsi olisi vuororyhmässä. Vai siis enkö nyt ymmärrä jotain oikein? 😂

Öööm saahan vuorohoidossa oleva lapsi siis tietysti myös käydä hoidossa päiväaikaan. Siis ei tietenkään voi olla siellä aamusta iltaan, jos molemmat vanhemmat ovat illan töissä ja vapaapäivät ja lomat tietysti kaikilla niin lapsilla kuin aikuisillakin on. Mutta kyllähän esim. Äitiyslomalla on kaikilla oikeus viedä päiväkotiin päivällä vaikka lapsi olisi vuororyhmässä. Vai siis enkö nyt ymmärrä jotain oikein? 😂

Siis mä oon tosi huono näissä enkä ymmärrä ihan näitä miten nämä menee, mutta siis kun olen kysynyt päivähoidosta, lapsi saa olla siellä vaan tasan sen ajan kun sekä mieheni että minä ollaan töissä. Eli päivällä n. 9-15 ollaan molemmat kotona. Niin lasta ei saa viedä siihen aikaan. Ja jos toinen meistä on kotona /viikko vapaalla /lomalla, ei saa viedä lasta, koska vaaditaan et molemmat on töissä.

Jos oisin yksinhuoltaja ja mulla olis määräaikainen työ joka loppuu aina kesäksi, saisin viedä vaikka koko kesäksi ilmeisesti lapsen hoitoon. Mutta jos olen mieheni kanssa, ei lapsi saa mennä kesällä hoitoon, koska mies on vuorotyössä, ja katsotaan et minä olen lomalla ja voin katsoa lasta..

Sit taas jos syntyisi toinen lapsi, käsittääkseni taaskaan ei saa viedä lasta päiväkotiin, koska mies on vuorotyössä ja katsotaan et mä olen kotona vauvan kans äitiyslomalla eli vapaa hoitamaan lasta.. 😖

Vai saanko siis viedä lapsen "normaali" päiväkotiin päiväksi ja vuoropäiväkotiin illaksi?! 🤔😳 Ei kai sentään?

Siis saa korjata jos ole väärässä ja toivon että olen väärässä ja saisin viedä lasta useammin hoitoon😅 Kertokaa viisaammat ilta/vuorotyössä olevat miten nämä menee!

Siis mä oon tosi huono näissä enkä ymmärrä ihan näitä miten nämä menee, mutta siis kun olen kysynyt päivähoidosta, lapsi saa olla siellä vaan tasan sen ajan kun sekä mieheni että minä ollaan töissä. Eli päivällä n. 9-15 ollaan molemmat kotona. Niin lasta ei saa viedä siihen aikaan. Ja jos toinen meistä on kotona /viikko vapaalla /lomalla, ei saa viedä lasta, koska vaaditaan et molemmat on töissä.

Jos oisin yksinhuoltaja ja mulla olis määräaikainen työ joka loppuu aina kesäksi, saisin viedä vaikka koko kesäksi ilmeisesti lapsen hoitoon. Mutta jos olen mieheni kanssa, ei lapsi saa mennä kesällä hoitoon, koska mies on vuorotyössä, ja katsotaan et minä olen lomalla ja voin katsoa lasta..

Sit taas jos syntyisi toinen lapsi, käsittääkseni taaskaan ei saa viedä lasta päiväkotiin, koska mies on vuorotyössä ja katsotaan et mä olen kotona vauvan kans äitiyslomalla eli vapaa hoitamaan lasta.. 😖

Vai saanko siis viedä lapsen "normaali" päiväkotiin päiväksi ja vuoropäiväkotiin illaksi?! 🤔😳 Ei kai sentään?

Siis saa korjata jos ole väärässä ja toivon että olen väärässä ja saisin viedä lasta useammin hoitoon😅 Kertokaa viisaammat ilta/vuorotyössä olevat miten nämä menee!
Okei luulen että teillä on väärinkäsitys ollu tässä, koska noin sen ei pitäisi mennä. Yritän selittää yksinkertaisesti, mutta jos silti epäselvää niin pyydä tarkennusta. 😅

Eli siis vuorohoidossa= ilta, yö, viikonloppu ja muut pyhät, voi lapsi olla hoidossa vaan todellisen tarpeen mukaan, eli silloin kun molemmat vanhemmat (tai yhden vanhemman talouden ainut vanhempi) on töissä. Mutta sen lisäksi on lapsella oikeus käydä myös päivällä oman ryhmän toiminnassa, siis esim. Jos sinä olet töissä aamun ja puoliso illan ei lapsella ole oikeutta vuorohoitoon eli iltahoitoon, koska toinen vanhempi on kotona, mutta voi lapsi tällaisena päivänä käydä hoidossa päiväaikaan eli yleensä 7-17 välillä. Mut jos lapsen todellinen hoidon tarve on se ilta niin tietenkään lapsi ei voi olla aamusta iltaan hoidossa. Mut sitä et varmaan tarkoittanu sinäkään. Tietenkin lapsella täytyy olla viikossa myös vapaapäiviä, vaikka esim. olisi viikonloppuna hoidossa. Jos sinä jäisit vanhempainvapaalle niin lapsen vuorohoito-oikeus päättyy, koska molemmat vanhemmat ei ole vuorotyössä, mutta lapsi voisi jatkaa hoidossa normi päivälapsena. Toki en tiedä asuinpaikkasi tilannetta, että joutuvatko tässä tilanteessa siirtämään pois vuororyhmästä normi päiväkotiin, mutta oikeus varhaiskasvatukseen on silti.

Ja siis tosta loma-ajasta sen verran et eihän päiväkoti voi pakottaa pitämään lasta kotona vaikka vanhemmat olisi lomalla. Tää on oikeesti aika harmi, koska valitettavasti on niitä lapsia jotka ei koskaan ole kunnolla lomalla. Mut jos sinä olet lomalla ja puoliso tekee vuorotyötä niin lapsi ei ole oikeutettu vuorohoitoon, koska toinen vanhempi on kotona eli lomalla oikeus olisi olla tavalliseen päiväsaikaan hoidossa

Muokattu viimeksi:
@Pikkupikkupikkunen Okei kiitos tosi paljon! Pitää lukea ajatuksella 😅 Mulle ovat kyllä aina tosi tiukasti sanoneet vuorohoidosta että vain silloin saa tuoda kun molemmat töissä. Otanpa paremmin selvää! Me siis ollaan aina miehen kans yhtä aikaa töissä n.klo 15-19 (ja muulloinkin mut tuolloin yhtä aikaa).

@Pikkupikkupikkunen Okei kiitos tosi paljon! Pitää lukea ajatuksella 😅 Mulle ovat kyllä aina tosi tiukasti sanoneet vuorohoidosta että vain silloin saa tuoda kun molemmat töissä. Otanpa paremmin selvää! Me siis ollaan aina miehen kans yhtä aikaa töissä n.klo 15-19 (ja muulloinkin mut tuolloin yhtä aikaa).
Joo luulen et toi sekaannus johtuu just siitä vuorohoidosta. Se on monelle hankalaa hahmottaa, et ei mikään ihme jos jää epäselväksi! ☺️

Missä lapsi on tuon ajan hoidossa jos ootte töissä samaan aikaan? 🤔

Nojoo, meilläkin syödään kai lihaa/kana/kalaa yli suositusten, mutta mitkään ” korvikkeet” eivöt uppoa ja ei oikein miellytä heittää ruokaa turhaan roskiinkaan.
Toki joka ruualla on myös kasviksia/hedelmiä - vähön sen mukaan mitä tämä moniallerginen äiti pystyy syömään, ( toivon, etteivät lapset peri allergioita)

Joo, käydään Hesessä silloin tällöin, mutta hyvin harvoin ostetaan siellä ranskalaisia, kun lapset haluavat vaihtaa ne kurkkuihin ja miehen kanssa vaihetaan salaattiin.

Ja mitä päivähoitoon tulee, niin omat lapset menivät päiväkotiin n. 1,5-vuotiaina. Minulla on yli tunnin työmatka - eli aika pitkiä ovat päivät, mutta kuopus tykkää olla päiväkodissa, kun on leikkikavereita.
Me kuulutaan siihen kaksivuotisen Eskarin kokeiluun, eli syksylllä siirtyy siihen, jollloin 5h on ilmaista.

Luulen, että jokainen laskisi sen erityisen tuen piiriin vakavan sairastumisen. 💁🏼‍♀️ Eikä pidä mielestäni syyllistää yksittäistä ihmistä vaan järjestelmää, johon meistä jokainen voi jossain määrin vaikuttaa.

Ja tosiasia on se, että nykyisenlainen hyvinvointivaltio on velaksi elämistä. Rahaa pitäisi jostain saada, mutta edelliset hallitukset ovat eläneet velaksi ja nykyinen sakkaa talouden veronkorotuksilla. Tulevaisuudessa tullaan aivan varmasti siihen pisteeseen, että joudutaan leikkaamaan vielä rankemmalla kädellä ja tekemään niitä oikeasti taloutta elvyttäviä toimia.

Ihan vaan tuon varhaiskasvatuksen nykytilanteen takia (meilläpäin ainakin kuullut tutuilta alalla olevilta, että on ihme ettei satu enempää haavereita) me yritetään kitkutella käytännössä yhden ihmisen palkalla, kun toisen osa-aikaisen työn palkka menee tuoreen yrityksen aloituskuluihin.

Itseltäni tuo oli puhtaasti yhteiskunnallinen avaus siitä pitäisikö se täyspäiväinen vakaoikeus olla kaikilla, kun resurssitilanne (raha, henkilöstö) on heikossa jamassa. Että voitaisiinko sitä rajaamalla helpottaa kuntien taloudellista tilannetta.

Mielestäni lasten hyvinvointi on niitä viimeisiä paikkoja, mistä tulisi leikata. Valitettavasti tässä on menty jo syteen rytinällä ja vahinkojen korjaus maksaa vielä enemmän.

Mielestäni lasten hyvinvointi on niitä viimeisiä paikkoja, mistä tulisi leikata. Valitettavasti tässä on menty jo syteen rytinällä ja vahinkojen korjaus maksaa vielä enemmän.
Juuri näin!

Tuli muuten mieleen, että olenko ainoa joka saa palautetta päikyssä vaikka mistä? Mieheni ei saa vaikka tekee samat asiat, mutta minä saan!

Toi pukeminen on yksi ja toinen on selvänäköisyys, eli he ovat nyt jostain päätelleen etten ulkoiluta lapsiani tarpeeksi ja siksi isoveikka on villi? Me siis ollaan suositusten mukaan ulkona vapaapäivinä ellei olla kipeänä ja minä vien lapsia puistoon aina kun olen heidän kanssaan.

Etsivät siis syytä esikoisen käytökselle ja tämän nyt totesivat! Hänellä on diagnoosia mitä nyt itse veikkaisin ennemmin syyksi.

Niin ja vaikka mitä muuta jos käytös on ollut päivän aikana villiä…

Yhteiskunnan tämän hetkisen tilanteen juuret ovat mielestäni jossain syvemmällä yhteiskunnassa kuin kaikille täysipäiväisesti kuuluvassa varhaiskasvatusoikeudessa. Ehkä se on jo meidän sukupolvi, joka on kasvatettu keskittymään vain itseensä ja meidän saadessa lapsia uuden yhteiskuntajärjestyksen puutteet lävähtävät tosissaan kasvoille. 💁🏼‍♀️ Täällä on maailmanlaajuisesti totuttu elämään todella helppoa elämää ja joskus mietin väkisinkin, että ehkä vähän liiankin helppoa. Useammalta suunnalta olen kuullut etteivät nuoret enää kestä normaalia työelämääkään. Mielestäni se viimekäden kasvatusvastuu on kuitenkin meillä vanhemmilla ja nyt me (yhteiskunnan mittakaavassa) kasvatamme nuoria, jotka eivät osaa lukea, eivät kestä työelämää ja koukuttuvat ruokaan, puhelimeen ja päihdyttäviin aineisiin. He tuntevat kyllä kaikki oikeutensa ja myös vaativat jatkuvasti uusia, mutta heitä ei ole kasvatettu hoitamaan velvollisuuksiaan ja ottamaan vastuuta. Tämä nyt todellakin kärjistetysti.

Se ettei me saada esimerkiksi kouluväkivaltaa kuriin vaan se pahenee jatkuvasti on mielestäni aivan käsittämätöntä. Tämän päivän opettajan kun tulisi ymmärtää tilannetta myös järjestyksen ylläpidon näkökulmasta eikä kaikille todellakaan ole selvää mitkä ovat missäkin tilanteissa sopivia voimakeinoja ja miten niitä käytetään. Tässä korostuu se, että pelätään ottaa vastuuta ettei vahingossakaan loukattaisi jonkun oikeuksia.

Nyt mentiin kyllä taas ohi alkuperäisestä aiheesta. 😅

Meillä syödään eineksiä esim. valmislihapullia ja pinaattilettuja. En rehellisesti sanottuna viitsi edes nähdä vaivaa ja käyttää aikaa noiden itse tekemiseen. Syödään myös hesessä/macissa silloin tällöin, syödään kotonakin ranuja, nugetteja, nakkeja jne.
Oon vauvan kanssa kotona mut isommat on päiväkodissa. Ei juurikaan syksyllä/talvella ulkoilla päiväkotipäivän jälkeen kotona.
Lista olis varmasti pitkä kun alkaisi miettiä kunnolla mut enpä jaksa välittää mitä muut ajattelee 🤗

Juuri näin!

Tuli muuten mieleen, että olenko ainoa joka saa palautetta päikyssä vaikka mistä? Mieheni ei saa vaikka tekee samat asiat, mutta minä saan!

Toi pukeminen on yksi ja toinen on selvänäköisyys, eli he ovat nyt jostain päätelleen etten ulkoiluta lapsiani tarpeeksi ja siksi isoveikka on villi? Me siis ollaan suositusten mukaan ulkona vapaapäivinä ellei olla kipeänä ja minä vien lapsia puistoon aina kun olen heidän kanssaan.

Etsivät siis syytä esikoisen käytökselle ja tämän nyt totesivat! Hänellä on diagnoosia mitä nyt itse veikkaisin ennemmin syyksi.

Niin ja vaikka mitä muuta jos käytös on ollut päivän aikana villiä…
Meillä ei lapsi ole päiväkodissa, mutta noihin kaksoistandardeihin olen kyllä törmännyt. Esimerkiksi neuvolassa kyselevät minulta asioita, vaikka olemme juuri kertoneet miehen olevan lapsen kanssa kotona ja minun käyvän pääsääntöisesti töissä. Ja ovat olevinaan hirveän turhautuneita, jos en tiedä miten lapsi pääsääntöisesti vaikka menee nukkumaan, vaikka minä en häntä sinne pääsääntöisesti laita. 😂 Tuntuu olevan häiritsevää, kun siirrän kysymyksen miehelleni sanomalla suoraan, että hän varmaan tietää paremmin. 😄

Nyt mies on käynyt viime kerrat yksin ja tuntuvat kuulemma epäilevän kaikkea hänen sanomaansa, kun ilmeisesti hän ei voi olla niin hyvä vanhempi. 😆

Eli ehkä monet odottavat naisilta enemmän. Se on minusta loukkaavaa myös miehiä kohtaan olettaa etteivät pysty huolehtimaan lapsistaan.

Toisaalta täällä on kyllä varsin tasa-arvoinen yhteiskunta, sillä monessa muussa maassa on ihan tosissaan ihmetelty mieheni osallistumista lapsen hoitoon ja annettu paheksuvia katseita, jos olen jättänyt lapsen lohduttamisen isälle (vaikka huuto tuplaantuisi, jos väkisin alkaisin lohduttamaan kerran isikin on tarjolla😆).

Takaisin