Mitä yleisesti paheksuttavaa teette lapsiperhearjessa?

@Pilkki24 Olisi myös virkistävää, jos neuvolassa ja päiväkodissa ym. olisi myös miespuolisia työntekijöitä. Aikamoinen ns. akkavalta on noissa paikoissa, ja se kyllä joskus näkyy. Joku tasapainottava miesnäkökulmakin lasten kasvatukseen voisi joskus olla aika jees.

Onpa surkeaa toimintaa neuvolassa @Pilkki24 laita palautetta et nyt ei ihan tätä päivää oo toiminta. Meillä onneks ei oo väliä kumpi vanhempi vie neuvolaan tai ylipäätään kumpi vastaa kysymyksiin. Ihan pidetään isää vanhempana siinä missä äitikin. Niinkuin kuuluisikin. 😐

Olen samoilla linjoilla kuin @Pilkki24 tuon subjektiivisen varhaiskasvatuksen suhteen.

En minä ajattele, että subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen olisi lapsen oikeuksien polkemista. Minä en ihan saa kiinni siitä ajatuksesta, että lapsella pitää oikeus päästä ryhmään ammattikasvatettavaksi. Toki tilanteissa, joissa perhettä rasittaa sairaudet, päihteet tai vanhempien kykenemättömyys edes suht tasapainoiseen vanhemmuuteen (tvs), on lapsella oikeus saada kasvulleen tukea myös kodin ulkopuolelta. Ja perheellä oikeus saada tukea, jotta vanhemmat jaksavat.

Enkä sano, että tämän oikeuden käyttäminen on paha tai huono asia, enkä syytä ketään siitä. Tarkoitan sitä, että jos oikeus otettaisiin pois, ne lapset, jotka sitä eivät tarvitse, eläisivät silti varsin tasapainoista elämää. Heille ei tulisi yhtään enempää ongelmia elämässä. Sinällään siis subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen ei polkisi lapsen oikeuksia. Siinä se ongelma vain tulee, että yhteiskunnalla ei ole resursseja tunnistaa niitä perheitä, joiden lapset tarvitsevat varhaiskasvatusoikeutta. Eli resursseja tarvitaan joka tapauksessa, joko ongelmien varhaiseen tunnistamiseen ja niihin puuttumiseen, tai varhaiskasvatukseen.

@Niittyleinikki_ ja @Pikkupikkupikkunen ollaan vaihdettu neuvolaa muuton yhteydessä ja edellisessä vaihtui hoitajat koko ajan niin aina automaattisesti oletrivat minun tietävän lapsen asiat paremmin. En tiedä miksi oletettiin minun vastaavan kysymyksiin kerrottuani meidän tilanteen (tuskin kuitenkaan ilkeyttään), mutta ehkä se ärtyminen osaltaan johtui aika suorasta tavastani osoittaa heidän virheensä. Ihmiset eivät pidä siitä, että heidän virheistä huomautellaan. Joku toinen varmaan vastaavassa tilanteessa vastaisi parhaansa mukaan puolison täydentäessä (ehkä peläten vastaanottoa, kun ei olekaan oletusten mukaan se kahteen paikkaan täydellisesti jakautunut äiti).

Mies on vähän rosvon näköinen niin oletan epäuskon johtuvan siitä. 😂 Mutta hän käy lapsen kanssa päivittäin ulkona, ruokkii tämän säännöllisesti, hoitaa päiväunille, lukee kirjoja ja leikkii. Vie kerhoihin, käyvät kahvilla tai joskus tyttö on mukana miehen ja kavereidensa kanssa liikkumassa. Hän on ihan älyttömän hyvä isä lapselle.

Kertoo vain siitä kuinka tiukassa ennakko-oletukset ihmisillä ovat. Ehkä ne pikkuhiljaa muuttuvat, kun asiasta tulee normaalimpi. Eihän kukaan enää ihmettele vaikka naisbussikuskeja tai mieshoitajiakaan. Voi olla ettei oma suora tapani siirtää kysymys miehelle ole myöskään meidän kulttuuriin sopiva.

Ja kuulemma meillä oli ollut viime talvena neuvolassa joku mies (en siis ole varmaan vuoteen ollut mukana, kun olen ollut aina töissä). Oli miehestänikin ollut muistaakseni ihan virkistävää.

Mietin @VäriSointu tuota ongelmien tunnistamista. Miten neuvoloissa toimitaan, jos lapsi ei toimi ikätasoisesti? Kun meillä on kuitenkin neuvolat, niin voitaisiinko sieltä suosittaa varhaiskasvatuksen piiriin jo varhaisessa vaiheessa, jos lapsi jää ikätovereistaan jälkeen tai vanhemmilla on kuormittava tilanne. Tällöin se apu kohdistuisi sitä tarvitseviin eikä olemassaolevaa järjestelmää tarvitsisi juuri muuttaa. Eli käytettäisiin ne tunnistamiseen olemassaolevat resurssit tehokkaasti.

Mietin @VäriSointu tuota ongelmien tunnistamista. Miten neuvoloissa toimitaan, jos lapsi ei toimi ikätasoisesti? Kun meillä on kuitenkin neuvolat, niin voitaisiinko sieltä suosittaa varhaiskasvatuksen piiriin jo varhaisessa vaiheessa, jos lapsi jää ikätovereistaan jälkeen tai vanhemmilla on kuormittava tilanne. Tällöin se apu kohdistuisi sitä tarvitseviin eikä olemassaolevaa järjestelmää tarvitsisi juuri muuttaa. Eli käytettäisiin ne tunnistamiseen olemassaolevat resurssit tehokkaasti.
Tässä on se ongelma, että kaikki vanhemmat eivät kertoisi rehellisesti ongelmistaan kun eivät halua ulkopuolisten sekaantuvan asioihinsa.

Mitä tulee tuohon päivähoito-oikeuteen, ajattelen että kyllä lapsilla pitäisi olla jonkinlainen oikeus päästä omanikäistensä seuraan oppimaan sosiaalisia taitoja. Vaikka olisi kuinka hyvä vanhempi, niin ei aikuinen korvaa lapsia leikkitovereina. Toki jotain kerhoja on olemassa, mutta en tiedä niiden toiminnasta juurikaan mitään. Kuinka monena päivänä viikossa kerho on? Kauanko siellä ollaan kerrallaan? Miten se eroaa päivähoidosta olennaisilta osin?

Tässä on se ongelma, että kaikki vanhemmat eivät kertoisi rehellisesti ongelmistaan kun eivät halua ulkopuolisten sekaantuvan asioihinsa.

Mitä tulee tuohon päivähoito-oikeuteen, ajattelen että kyllä lapsilla pitäisi olla jonkinlainen oikeus päästä omanikäistensä seuraan oppimaan sosiaalisia taitoja. Vaikka olisi kuinka hyvä vanhempi, niin ei aikuinen korvaa lapsia leikkitovereina. Toki jotain kerhoja on olemassa, mutta en tiedä niiden toiminnasta juurikaan mitään. Kuinka monena päivänä viikossa kerho on? Kauanko siellä ollaan kerrallaan? Miten se eroaa päivähoidosta olennaisilta osin?
Meidän lapsen kerho oli 4pvä/vko, 3h kerrallaan. Se ei poikennut päivähoidosta mitenkään merkittävästi. Sinne sai myös halutessaan viedä vain esimerkiksi kahtena päivänä viikossa.

Ymmärrän sinänsä tuon ajatuksen sosiaalisista taidoista, mutta enemmän ajattelen sen toteuttamisen olevan vanhemman velvollisuus, ei valtion.

@VäriSointu Ei mulla ainakaan ole suht uudella paikkakunnalla ketään tuttua eikä näin ollen ketään lapsiperheitä tuttuina. Olen yrittänyt tutustua, mutta ei oikein ole tapahtunut. Joten musta on huippua että on olemassa päiväkoti /päivähoito. Lapsi ei oikeasti muuten näkisi ketään muuta kuin vanhempansa! 😱 Ja on vielä sosiaalinen tapaus.

En myös itse ole mikään kyläilijä, kylään kutsuja tai leikkipuistossa kävijä, joten minusta on hienoa, että voin "ulkoistaa" lapsen sosiaalistamisen päiväkodin tädeille. Yksinkertaisesti en vain luonteeltani ole mikään toisten mammojen kanssa kahvittelija tms, vaan se olisi tosi kuormittavaa mulle yrittää olla sosiaalinen lapsen takia. (Siis netissä äitien kanssa kommunikoinnista nautin kyllä!) Mulla on kaverit jääneet toisille paikkakunnille tai muuttaneet kauemmas, joten ei ole oikeasti yhtään tuttuja paikkakunnalla. Hienoahan se olisi jos olisi iso suku, ystäväpiiri ja kiva naapurusto, mutta kun ei ole..

@VäriSointu Ei mulla ainakaan ole suht uudella paikkakunnalla ketään tuttua eikä näin ollen ketään lapsiperheitä tuttuina. Olen yrittänyt tutustua, mutta ei oikein ole tapahtunut. Joten musta on huippua että on olemassa päiväkoti /päivähoito. Lapsi ei oikeasti muuten näkisi ketään muuta kuin vanhempansa! 😱 Ja on vielä sosiaalinen tapaus.

En myös itse ole mikään kyläilijä, kylään kutsuja tai leikkipuistossa kävijä, joten minusta on hienoa, että voin "ulkoistaa" lapsen sosiaalistamisen päiväkodin tädeille. Yksinkertaisesti en vain luonteeltani ole mikään toisten mammojen kanssa kahvittelija tms, vaan se olisi tosi kuormittavaa mulle yrittää olla sosiaalinen lapsen takia. (Siis netissä äitien kanssa kommunikoinnista nautin kyllä!) Mulla on kaverit jääneet toisille paikkakunnille tai muuttaneet kauemmas, joten ei ole oikeasti yhtään tuttuja paikkakunnalla. Hienoahan se olisi jos olisi iso suku, ystäväpiiri ja kiva naapurusto, mutta kun ei ole..
Ymmärrän tämänkin puolen asiasta ja hoito-oikeudessa on myös hyvät puolensa. Niillekin perheille, joissa asiat on hyvin. Ajattelen asiaa ehkä enemmän siltä kannalta, että varhaiskasvatuksessa on huutava pula työntekijöistä. Jos hoito-oikeutta joudutaan rajaamaan, niin ei se ole hyvinvoivien lasten kannalta mikään dramaattisen huono asia. Heidän on kuitenkin mahdollista löytää lapsiseuraa muualtakin.

Heidän on kuitenkin mahdollista löytää lapsiseuraa muualtakin.
Mikäli näin on, pitäisi sitä markkinoida huomattavasti paremmin. Nythän tilanne on se, että suurin osa lapsista on päiväkodissa vanhempien työssäkäynnin takia. Kotona ovat pääasiassa vain ihan pienten lasten vanhemmat. Leikki-ikäiselle seuran löytäminen päiväkodin ulkopuolelta voi ollakin jo hankalampi juttu.

Mulla on välillä huono omatunto, kun meidän lapset käy 4pv/vk hoidossa, vaikka toinen vanhempi on kotona. Mutta olisi kyllä loppunut oma jaksaminen aika pian kun 1. ja 3. lapsen välillä ikäeroa on vain 3 vuotta ja kaikkien pienien kanssa olisin ollut yksikseni.

Yhden pienen kanssa jaksaa vielä kotona hyvin, kun voi mennä hänen tarpeidensa mukaan. Pieniemmän synnyttyä isompi lapsi aloitti hoidossa 1,5v iässä 2-3pv/vk. Sitä minulle suositteli psykoterapeutti oman jaksamisen parantamiseksi. Nyt kaksi "isompaa" käy tosiaan 4krt/vk n. 7h kerrallaan hoidossa. Tuo aika tulee lähinnä siitä, että mies vie töihin mennessää ja lapset nukkuvat päiväunet hoidossa, joten vasta sen jälkeen ne haetaan. Jos lapset pitäisi hakea ennen päiväunia kotiin, varmaan ottaisin kokonaan hoidosta pois heidät. Eli me ollaan juurikin tälläisiä varhaiskasvatuksen turhaan kuormittajia, mutta tämä toimii meidän perheelle parhaiten. Ajateltiin myös, että lapsilla säilyy hyvä rytmi hoidossa käymisessä, kun pieninkin aloittaa hoidossa jo 11kk iässä.

Meidän 2v:stä huomaa sen, että ei ole kovin innoissaan hoidosta. 3v taas sanoo, että tykkää hoidosta ja siellä on kivaa. Puhuu myös kavereistaan.

Ei meidän maailma kaatuisi, jos sanottaisiin, että saatte vaikka vain 50% tunnit. Voi olla, että olis vaan aika paljon stressaantuneempi, väsyneempi ja kiukkuisempi äiti :Weary Cat Face: ja sitten valittaisin jossain neuvolassa ja kohta meillä kävisi neuvolan kotipalvelu :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: jota meille on useampaan otteeseen tarjottu, kun on useampi pieni ja itsellä mt-taustaa.

Syön ja annan lapselle eineksiä. Mies ei syö eineksiä vaan syö silloin esim. Proteiinirahkaa tai kaurapuuroa raejuustolla. Käyn taaperon kanssa pitsalla ja kahviloissa. Hesessä ei olla vielä käyty mutta käytiin kerran ala carte ravintolassa niin kyllä taaperolle vaikutti ranskalaiset maistuvan 🤭

@Kipuna Hyvä kirjoitus. Itse en ole saanut omaa vapaa-aikaa yli 1,5 vuoteen. Ellei lasketa päiväuniaikaa niinä päivinä kun en ole töissä. Silloin on 1 h vapaata aikaa, joka menee lähinnä huokaistessa - ei puhettakaan, että ehtisi harrastaa, luoda jotain tms. Ennen lähes koko elämäni oli "omaa vapaa-aikaani". Muutos on iso.

Täällä on vähän outo suhtautuminen myös päiväkodin johtajalla. Kovasti yrittää, etten toisi "niin pientä lasta" hoitoon. Sanoin että toivon että lapsi saisi siellä seuraa muista lapsista (hän on nyt kohta 2 v. elänyt siinä käsityksessä, että on tyyliin maailman ainoa lapsi, ei sekään tee mielestäni hyvää), niin täti sanoi että lapselle tärkein on tässä iässä isä ja äiti. Juu, ymmärrän senkin mutta jos lapsessa näkyy selkeitä turhautumisen merkkejä, koko ajan haluaisi kovasti leikkiä / lukea / piirtää eikä vanhemmilla ole koko ajan moiseen aikaa kotihommilta. Muutenkin päiväkodin johtaja ikään kuin antaa ymmärtää että ei kannata tuoda päiväkotiin lasta, että täältä saa vain kaikki flunssat ja tartuntataudit sun muut. 🤔🙄

Ps. @Kipuna Olen kuullut ja luullut että yhden lapsen kanssa on vaikeinta.. Että jos on kaksi tai useampi, pitävät toisilleen seuraa. Eikö näin olekaan? 😬

@Kipuna Hyvä kirjoitus. Itse en ole saanut omaa vapaa-aikaa yli 1,5 vuoteen. Ellei lasketa päiväuniaikaa niinä päivinä kun en ole töissä. Silloin on 1 h vapaata aikaa, joka menee lähinnä huokaistessa - ei puhettakaan, että ehtisi harrastaa, luoda jotain tms. Ennen lähes koko elämäni oli "omaa vapaa-aikaani". Muutos on iso.

Täällä on vähän outo suhtautuminen myös päiväkodin johtajalla. Kovasti yrittää, etten toisi "niin pientä lasta" hoitoon. Sanoin että toivon että lapsi saisi siellä seuraa muista lapsista (hän on nyt kohta 2 v. elänyt siinä käsityksessä, että on tyyliin maailman ainoa lapsi, ei sekään tee mielestäni hyvää), niin täti sanoi että lapselle tärkein on tässä iässä isä ja äiti. Juu, ymmärrän senkin mutta jos lapsessa näkyy selkeitä turhautumisen merkkejä, koko ajan haluaisi kovasti leikkiä / lukea / piirtää eikä vanhemmilla ole koko ajan moiseen aikaa kotihommilta. Muutenkin päiväkodin johtaja ikään kuin antaa ymmärtää että ei kannata tuoda päiväkotiin lasta, että täältä saa vain kaikki flunssat ja tartuntataudit sun muut. 🤔🙄

Ps. @Kipuna Olen kuullut ja luullut että yhden lapsen kanssa on vaikeinta.. Että jos on kaksi tai useampi, pitävät toisilleen seuraa. Eikö näin olekaan? 😬
Seurasta on puolensa ja toisaalta ei, riippuu miten paljon tappelevat keskenään. Meillä ainakin 3v ja 2v tappalee aika paljon keskenään kotona. Tulee riitaa ja kinaa leluista ja kuka saa tehdä ja mitä. Kuka saa minkä pulkan, kuka saa tietyn lusikan, kuka saa istua milläkin tuolilla, kuka saa avata koiralle portin, mikä kirja luetaan jne :No Evil Monkey: Riidat menevät nykyään välillä ihan fyysisiksikin, repivät toisiaan hiuksista ja käyvät kynsillä kiinni. Pikkusisko on ollut se tulisempi ja isoveli on sitten pikkusiskoltaan oppinut tuollaisen käsiksi käymisen. Isompi kun on ikänsä puolesta jo verbaalisesti lahjakkaampi, niin pikkusiskolla kun ei sanoja ole niin paljon, niin antaa sitten takaisin fyysisesti. Välillä taas heillä on tosi kivaa yhdessä ja leikkivät pitkäänkin nätisti.

Joskus kun on vaan yhden lapsen kanssa kotona, niin on paljon helpompaa ja leppoisampaa siinä mielessä, että ei tule noita sisaruksien välisiä nahinoita ja ei tarvitse selvitellä niitä.

Toki sitten kun on useampi lapsi, niin tuntuu aina että olipa yhden kanssa helppoa tai olipa kahden kanssa helppoa, kun on joku vertailukohta :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Joululomaa innolla odottaessa, onneksi molemmille on tulossa lähes identtiset joululahjat 🤣

@Niittyleinikki_ En tiedä voiko yhden ja kahden (tai useamman) lapsen kanssa olemista verrata suoraan. Molemmissa on puolensa.

Silloin kun lapset tulevat toimeen, heillä on mahdottoman hauskaa ja itse voi vain ihastella vierestä tai tehdä vaikka kotitöitä. Toisinaan tulee riitoja ja silloin ei tietenkään ole niin kivaa toimia erotuomarina ja keksiä ratkaisuja.

Yhden lapsen kanssa taas (riippuu toki lapsesta) joutuu olemaan leikkikaverina eikä silloin saa omia hommia tehtyä niin hyvin. Ja kyllähän myös yksi lapsi voi kiukutella kun jotain kielletään. Pukeminen, vessakäynnit/vaipanvaihdot ja ruokailut ovat tietysti helpompia.

Palaan vielä tuohon makkara-nakki-leikkele asiaan. Pitää huomioida että 80-90 -luvulla suositukset saattoivat olla vähän erilaiset ja myös lisäaineiden rajoitukset toisenlaisia mitä nykyään. Mutta asiaan. Lapsena söin kyllä prinssinakkeja (mikrossa lämmitettynä, näitä oli aina mummolassa), nakkikeittoa ja nakkikastiketta. Mutta grillimakkara oli ehdoton ei. En vaan pystynyt sitä syömään. Aina tuli järkyttävän huono olo / pahoinvointi tuosta. Toinen oli keitetyt nakit. Ei vaan pystynyt. Johtuikohan paha olo siitä nitraatti/nitriittimäärästä?
Toinen mistä sain pahoinvointia, oli kermakakku. Sellainen mansikkakermakakku olisi ollut taivaallisen hyvää ilman sitä kermaa. Siitäkin tuli vastaavanlainen huono olo.

Meillä katsotaan liikaa televisiota (lapsi herää viimeistään klo 8 ja me kömmitään ylös ehkä puoli kymmeneltä). Telkkari saa olla auki taustalla ja puhelinkin saa olla ruokapöydässä (tosin esim. iltapalalta soittaa videopuhelua isovanhemmille). Leluja ja leikkejä ei tarvitse omassa huoneessa aina siivota pois, mutta olohuoneesta pitää kerätä pois illan tullen. Olishan näitä jos muistaisi kaikki.

@Pilkki24 kyllä neuvolat jo nyt suosittelee varhaiskasvatusta tukitoimena lapselle, jos näkevät tarpeelliseksi. ☺️

Meillä vanhemmilla ei ole mitään ongelmia jaksamisessa. Mies on töissä ja minä kotona, mutta lapsillemme suositeltiin varhaiskasvatusta kuntouttavassa mielessä. Tekevät lyhennettyä viikkoa ja silti mieluummin jäisivät kotiin minun kanssani. Isoveikan mukaan kotipäivät on parhaita. Itse korvaan lapselleni leikkikaverin paikkaa, kun oman ikäisten kanssa leikkimen on hänelle tosi vaikeaa… äidin kanssa leikkiminen on hänelle hirmuisen tärkeää ja kuntouttavaa.

Toki myönnän että jaksan paremmin kun tekevät lyhennettyä viikkoa ja heidän kuntoutuksensa puheterapia, sekä toimintaterapia tapahtuu päiväkodissa pienryhmässä.

Eli kun on erityislapset, niin sekin on yksi syy miksi voidaan suositella varhaiskasvatusta vaikka perheessä olisi kaikki hyvin. ❤️

Ensimmäiset kolme vuotta olen molempia hoitanut itse kotona, kun koen että olisivat olleet liian pieniä ja sosiaalinen hyöty olisi ollut aivan mitätön mitä päikystä saa. Alle kolme vuotias tarvitsee mielestäni ensisijaisesti vanhemman hoivaa.

Takaisin