Mitä yleisesti paheksuttavaa teette lapsiperhearjessa?

Meillä jää leikit levälleen monesti iltaisin olohuoneeseen. Yleensä en jaksa siivota leluja takaisin laatikkoon enää iltamyöhällä lasten nukkuessa, vaan priorisoin oman iltapalan ja suihkun tai saunomisen kautta itseni nukkumaan. Tuntuu usein että joku ihanne olisi kodin olla illalla järjestyksessä, mut ei meillä ole.

Asiaan liittyen, pyykki kertyy myös herkästi tuolille eikä pyykkikoriin 😅 siis jos jossain vaatteessa on eritteitä tai valtava ruokatahra, ne saan kiikutettua koriin, mut vaikka pidetty pesua kaipaava teepaita jää lojumaan 🙈 Oon kyllä ihan aina ollut neiti-tavarat-hujanhajan, enkä jatkuvasta harjoittelusta huolimatta taida tämän tarkemmaksi muuttua 😅
Heh täälläkin yksi ilmoittautuu.🙋‍♀️ En tiennytkään että on ihan yleisesti paheksuttua😂.
Joskus iltaisin jaksan/ehdin järjestellä mutta jos se lopputulos on jokaisen päivän jälkeen sama niin motivaatio kyllä laskee🤣. Ja omaan sottasuuteen yritän koko ajan keskittyä, mutta jos joku vaatii yhtäkkiä jotain niin äkkiä se tavara unohtuu ja sitä hyvä kun löytää itsekään enää saatikka muistaa että se oli äsken kädessä😆

Meillä muuten yhtenä paheksuttuna asiana on esikoisella (10v) älypuhelin. Hän saa sillä myös katsoa yle areenasta ja youtubesta videoita ja pelata. (Olemme varsin hyvin kartalla siitä mitä katsoo, jokaisesta ladatusta pelistä tulee ilmo vanhempien puhelimeen Family linkin kautta ja somea ei käytä.)

Onko tää sittenkin joku vertaistukiketju? Musta tuntuu kun luen, että en oo yksin niin monessa paheksuttavassa asiassa. 🤣❤️

En tiiä onko tää paheksuttavaa, mutta kodin siisteys menee monen asian edelle. Mun mielenterveys ei kestä epäjärjestystä ja sit jos mun pitää saada siivottua, niin sanon lapsille myöhemmin sitten tehdään jotain kivaa. Nykyään kun sanotaan, että lapset pitäisi mennä aina siivoamisen edelle..,

Mua on paheksuttu siitä, että en patista lapsia tekemään kaikkea itse vaan autan liikaa… kuullut tästä myös hoitotädeiltä… saavat kokeilla siipiään, mutta kyllä minä kahden lapsen kanssa joudun auttaa pukemisessa vaikka toinen osaisi itse kun muuten kestää 100 vuotta päästä ovesta ulos.

@Pingviiniemo minusta tämä on hyvä muistutus siitä ettei meistä kukaan ole täydellinen vanhempi. 😊 Eikä tarvitsekkaan olla.
Toki, jos ketjun jokaisen vanhemman kanssa huomaisi miettivänsä, että niin meilläkin tehdään niin sitten ehkä alkaisin pohtimaan omaa elämänhallintaani.. 😅 Mutta luulen, että joka perheessä on muutama juttu joissa tehdään suositusten tai yleisen hyväksynnän vastaisesti. 💁🏼‍♀️ Se missä sitä aitaa alitetaan on sitten jokaisen omien resurssien ja arvovalintojen tulos.

Meillä saa renkuttaa valoja. 😂 On niin vähäpätöinen asia, etten jaksa nähdä kieltämisen vaivaa. En tiedä, onko tämä enää mitenkään paheksuttua, mutta omassa lapsuudessa tuo oli ehdottoman kiellettyä.
Muakaan ei haitannut aluksi, mutta esikoinen onnistui rikkomaan kaksi lamppua renkuttamisella. Modernit led-lamput 🙄 Sen jälkeen olen ehdottomasti kieltänyt.

Minä en aina jaksa ottaa lapsia mukaan kauppaan, vaan jätän autoon odottamaan, jos ei ole paljoa ostoksia😅 joskus lahjon lapsia välipalapatukoilla odottamaan autossa😆 en siis kesähelteillä enkä kireillä pakkasilla, mutta muutoin.

Meillä syödään eineksiä (lähinnä lapsi koska ei syö muuta kasvisten lisäksi), pinaattilettuja, nakkeja, leikkeleitä ja nugetteja..mutta näin ollut vasta pari kuukautta..onneksi määrät ei ole valtavat kerrallaan.

Ruutuaikaa on yleensä päivässä ainakin 1-2h.. usein syödessä katsotaan tv.

En siivoa kaikkia leluja päivittäin. Lapsi kyllä itse usein siivoaa osan jäljistään.

Joskus annan herkkuja kun on raivarit tai vaikka pitää leikata kynnet, jotta asiat sujuisi helpommin 😄

Vien lasta päiväkotiin vaikka olen kotona vauvan kanssa (tätäkin osa paheksuu).

Meillä sitä syödään nykyisten ja etenkin uusien ruokasuositusten vastaisesti!
Taapero kun tykkää sekä lihasta sekä kalasta. Niitä pitäisi olla joka lounaalla/ päivällisellä. Tuorekasvikssista oikeastaan vain tomaatit, kurkku ja paprika maistuvat muut ovat hyviä vain lämpöisinä.
Pumppupata eli 0.6kg broilerin sydämiä+ kasviksia riittää meille molemmille kahdelle eri ruokakerralle. Poron vasan sisäfileitä popsii sormiruoksna kerralla kaksi ja itse valmistettua suolatonta keppilihaa (=broilerin koipi) syö kerralla yhden. Kalaa söisi mieluusti savustettuna suoraan savustuspöntöstä lautaselle nostettuna... Niinpä kaupassa hän osaakin jo palvelutuskiltä valita sekä kalaa että lihaa.
Toinen perisynti meillä on tuo veden kulutus. Suihkuun kun hänen olisi päästävä lähes joka ilta. Tiesittekös että ammekylvyt ovat vain vauvoille l=vauvanukelle) tai lelujen / omien vaatekaapista haettujen vaatteiden pesemistä varten🙈🥰

Meillä sitä syödään nykyisten ja etenkin uusien ruokasuositusten vastaisesti!
Taapero kun tykkää sekä lihasta sekä kalasta. Niitä pitäisi olla joka lounaalla/ päivällisellä. Tuorekasvikssista oikeastaan vain tomaatit, kurkku ja paprika maistuvat muut ovat hyviä vain lämpöisinä.
Pumppupata eli 0.6kg broilerin sydämiä+ kasviksia riittää meille molemmille kahdelle eri ruokakerralle. Poron vasan sisäfileitä popsii sormiruoksna kerralla kaksi ja itse valmistettua suolatonta keppilihaa (=broilerin koipi) syö kerralla yhden. Kalaa söisi mieluusti savustettuna suoraan savustuspöntöstä lautaselle nostettuna... Niinpä kaupassa hän osaakin jo palvelutuskiltä valita sekä kalaa että lihaa.
Toinen perisynti meillä on tuo veden kulutus. Suihkuun kun hänen olisi päästävä lähes joka ilta. Tiesittekös että ammekylvyt ovat vain vauvoille l=vauvanukelle) tai lelujen / omien vaatekaapista haettujen vaatteiden pesemistä varten🙈🥰
Nyt täytyy myöntää, että taitaa meilläkin lihaa kulua yli suositusten. 😅 Ja taapero jättäisi perunatkin syömättä, kun vaan saisi vetää mahansa täyteen pelkkää lihaa. 🙈 Hän tykkää kyllä kovasti hapankaalista, pikkelöidyistä kasviksista ja kurkusta niin niitä yritän aina antaa lihan kanssa, ettei menisi pelkäksi pihvinmussuttamiseksi. 😅

Toisaalta hän kyllä tykkää tofustakin, kun minä toisinaan sitä himooni paistelen. 😁

Nyt täytyy myöntää, että taitaa meilläkin lihaa kulua yli suositusten. 😅 Ja taapero jättäisi perunatkin syömättä, kun vaan saisi vetää mahansa täyteen pelkkää lihaa. 🙈 Hän tykkää kyllä kovasti hapankaalista, pikkelöidyistä kasviksista ja kurkusta niin niitä yritän aina antaa lihan kanssa, ettei menisi pelkäksi pihvinmussuttamiseksi. 😅

Toisaalta hän kyllä tykkää tofustakin, kun minä toisinaan sitä himooni paistelen. 😁
Ja mehän, puhtaasti mainosten orjina teemme kuten joskus joulun alla sanottiin : "syökää kanaa, syökää kanaa" ja "riista on kuulemma terveellistä" ja "rotukarjan liha rodukasta" niin säästyy sitten monien 🐷 henki...

Muokattu viimeksi:
Puhelimet ruokapöydässä (lapsella "oma" puhelin, josta katselee youtubesta faktavideoita omasta halustaan), syödään eineksiä, ei jakseta mennä joka pv ulos päiväkotipäivän jälkeen, esikoinen jatkaa vakassa normaalisti vaikka itse jään kotiin vauvan kanssa

Vauva 8kk nukahtaa aina rinnalle, en käytä mitään unikouluja. 4v on päivähoidossa vaikka olen vauvan kanssa kotona, syödään eineksiä, herkutellaan, lapset syö nakkeja.... Mitähän kaikkea sitä oliskaan kun alkais miettimään 🤣

@Lumikukka0 Miten käytännössä saa viedä lapsen päivähoitoon jos ei ole töissä...? Vai onko se maksullinen hoito?
Lasten oikeus kokoaikaiseen varhaiskasvatukseen palautui elokuussa 2020. Oikeus on siis yhtäläinen kaikille suomalaisille, alle kouluikäisille lapsille, eikä riipu perheen asuinkunnasta, lapsen vanhempien työssäkäynnistä, opiskelusta, työttömyydestä tai perhe- ja hoitovapaista.

Lasten oikeus kokoaikaiseen varhaiskasvatukseen palautui elokuussa 2020. Oikeus on siis yhtäläinen kaikille suomalaisille, alle kouluikäisille lapsille, eikä riipu perheen asuinkunnasta, lapsen vanhempien työssäkäynnistä, opiskelusta, työttömyydestä tai perhe- ja hoitovapaista.
Päivähoidon maksullisuudesta ja tulorajoista löytyy parhaiten tietoa kunkin kunnan/ kaupungin omilta sivuilta. Suomessa on lukuisia kuntia esim Tammela (Forssan naapurikunta) jossa se on kaikille perheille maksutunta

@Niittyleinikki_ käytännössä lapsi saa ma-pe olla hoidossa yleensä 7-17 välillä riippumatta oliko vanhemmat kotona, töissä, missä vaan. Vuorohoito määräytyy ns. Oikean tarpeen eli töiden/opiskelun perusteella. Eli esim. Viikonloppuna voi viedä hoitoon vaan jos molemmat vanhemmat (tai yhden vanhemman taloudessa se yksi vanhempi) on töissä.

Mut siis teit niin tai näin niin tästä hoitoasiasta kyllä joku paheksuu jotakin. Meidän keväällä neljä vuotta täyttävä on kotona, koska minä olen pikkusisaruksen kanssa, enkä osaa kuvitella että veisin hoitoon, kun kuitenkin ollaan kotona. Ja tääkin herättää niiiiiiin paljon ihmetystä, hämmennystä ja minusta välillä vähän närää ihmisissä. 🙈

@Niittyleinikki_ käytännössä lapsi saa ma-pe olla hoidossa yleensä 7-17 välillä riippumatta oliko vanhemmat kotona, töissä, missä vaan. Vuorohoito määräytyy ns. Oikean tarpeen eli töiden/opiskelun perusteella. Eli esim. Viikonloppuna voi viedä hoitoon vaan jos molemmat vanhemmat (tai yhden vanhemman taloudessa se yksi vanhempi) on töissä.

Mut siis teit niin tai näin niin tästä hoitoasiasta kyllä joku paheksuu jotakin. Meidän keväällä neljä vuotta täyttävä on kotona, koska minä olen pikkusisaruksen kanssa, enkä osaa kuvitella että veisin hoitoon, kun kuitenkin ollaan kotona. Ja tääkin herättää niiiiiiin paljon ihmetystä, hämmennystä ja minusta välillä vähän närää ihmisissä. 🙈
Ainiin! Onhan meillekin jo 2v taaperosta ihmetelty, että miksi hän ei ole päiväkodissa. Kai sitäkin joku paheksuu, mutta meille paras ratkaisu on pitää häntä vielä kotona. Hoitoon viedään sitten, jos on pakko tai lapsi alkaa kerhoja enemmän kaipaamaan muiden lasten seuraa. Vaikka joskus on rankkaa niin mieluummin minä kasvatan lapseni itse.

En rehellisesti sanottuna ole itse ihan varma olenko tuon kaikille kuuluvan päivähoito-oikeiden kannalla, kun päiväkodit ovat nyt jo todella tiukilla ja rahat loppu kunnilta. Ymmärrän, että halutaan lapset samalle viivalle ja tämän on ajateltu olevan parasta niille perheille, joissa lapsista ei kunnolla huolehdita. Mutta ehkä sitten niihin perheisiin, missä aikuiset eivät pärjää, voisi kohdistaa jotain toisenlaista tukea ja erillisiä "varhaiskasvatusryhmiä" muutamana päivänä viikosta. Se mitä pelkään on, että ne jotka sitä päiväkotia oikeasti tarvitsevat, kärsivät sen palvelun puutteesta, kun tyhjästä on vaikea nyhtää lisäresursseja. Ja eikö se ole jo lastensuojeluasia, jos lapsia ei kotona ollessa hoideta, kasvateta ja hellitä? Tämä ei siis paheksuntana lapsen päiväkotiin viemistä kohtaan, vaan pohdintaa olisiko tässä järhestelmässä parantamisen varaa ja riittääkö resurssit nykyisenkaltaiseen järjestelmään, kun ainakin julkisuudessa puhutaan vain varhaiskasvatusalan ahdingosta.

Takaisin