Mitä yleisesti paheksuttavaa teette lapsiperhearjessa?

Täälläkin syödään nakkeja ja käydään välillä hesessä. Joskus turvaudutaan myös valmisruokiin. Ja onpa niitä päiviä myös, kun kukaan ei pistä nenäänsä ulos ovesta. Uskon kokonaisuuden ratkaisevan eikä yksittäisten päivien tai ruokien. Ja se kokonaisuus on toimivampi, kun joskus menee yli siitä missä aita on kaatunut. (Pääasiassa syödään kuitenkin ns. kunnon ruokaa ja ulkoillaan.)

Annetaan lasten syödä nakkeja.

En tiennyt että nakit on kiellettyjä? 😄 Miksi? Onko makkarat kiellettyjä vai vain nakit? 😅 Täälläkin syödään nakkeja, tosin niitä parempia, 95% lihaa tms. En itse millään antaisi, mutta lapsi itkee "nakki, nakki!" jos en anna😄

@Pilkki24 Sama meillä, pitkään nukutaan minä sekä lapsi. Herätään yhtä aikaa. Ennätys on klo 12. Hyvin sopii molemmille. Tosiaan kouluun on vielä aikaa, ehtii muuttaa rytmin kyllä.

En tiennyt että nakit on kiellettyjä? 😄 Miksi? Onko makkarat kiellettyjä vai vain nakit? 😅 Täälläkin syödään nakkeja, tosin niitä parempia, 95% lihaa tms. En itse millään antaisi, mutta lapsi itkee "nakki, nakki!" jos en anna😄

@Pilkki24 Sama meillä, pitkään nukutaan minä sekä lapsi. Herätään yhtä aikaa. Ennätys on klo 12. Hyvin sopii molemmille. Tosiaan kouluun on vielä aikaa, ehtii muuttaa rytmin kyllä.
Eikös noissa makkaroissa ole suolaa jonkun verran? En tarkalleen tiedä, kun en itse ole mikään makkaroiden ja nakkien ystävä, mutta käsittääkseni ovat aika suolaisia ja prosessoituja mikä ei olisi hyvästä. 🤔 Vastatkoon joku nakkiasiantuntija, jos tietää paremmin. 😁

Meillä on miehellä välillä kinkkupaketti kaapissa ja on siitä taaperokin toisinaan leikkelesiivun saanut ja jos ulkona syödään mitä vaan niin samaa ruokaa me lapselle annetaan tai tilataan hänelle oma pieni annos. En usko, että satunnaisista herkuista (suolaisista tai sokerisista) on haittaa.

Nakit, makkarat ja leikkeleet sekä esim kinkkusuikaleet ovat siellä ns kiellettyjen listalla koska ne sisältävöt paljon mm nitriittejä/ nitraatteja. Muistaakseni se syöntisuosuositus oli luokkaa 1nakki/ viikko..
Minä olen saanut neuvolasta sellaisen A4 paperin jossa asiasta oli kerrottu.
Jos makkaraa tms haluaa tehdä terveellisemmäksi niin se pitäisi lämmittää reilussa vedessä johon osa haitallisista aineista yms samalla poistuisi.
Käy kurkkaamassa ruokaviraston sivuilta, sieltä löytyy hyvin tietoa eri saanti suosituksista ja myös esim vältettävissä kasviksista.

@Aaltokukka @Niittyleinikki_ No vähän enemmän kun 1 nakki viikossa 😅 Ruokaviraston sivuilta kuvakaappaus aiheesta:

IMG_1070.jpeg

IMG_1071.jpeg

Ja mitäs se nitriitti sitten tekeekään 😄 Onko aikuisellekin vaarallista. Itse tykkään esim. nakkikeitosta, en paljaaltaan syö nakkeja. Mies kyllä syöttää liikaakin makkaraa ym. Vaan minkäs teet kun ei kiellot auta..

Ja mitäs se nitriitti sitten tekeekään 😄 Onko aikuisellekin vaarallista. Itse tykkään esim. nakkikeitosta, en paljaaltaan syö nakkeja. Mies kyllä syöttää liikaakin makkaraa ym. Vaan minkäs teet kun ei kiellot auta..
Häiritsee muistaakseni hapen kulkua. Mutta se määrä on kai aikamoinen mitä pitäisi syödä, mutta lapsilla tulee toki nopeammin täyteen.

Häiritsee muistaakseni hapen kulkua. Mutta se määrä on kai aikamoinen mitä pitäisi syödä, mutta lapsilla tulee toki nopeammin täyteen.
Oikein muistit @Pilkki24.
Päivitin juuri tietoja kookkelin avulla;
"Suuret nitraatti- ja nitriittimäärät voivat haitata hapenkuljetusta elimistössä. Nitriittialtistuksen on myös epäilty lisäävän diabeteksen, sepelvaltimotaudin sekä syövän riskiä, mutta tutkimustulokset ovat osin ristiriitaisia eikä suoraa syy-yhteyttä ole toistaiseksi osoitettu. Satunnaiset suuret käyttömäärät eivät ole ongelma, vaan toistuva runsas käyttö."
Onneksi minä en ole koskaan ollut makkaroiden tai leikkeleiden ystävä, vaikka maukasta ruokaa niistä osaan muiden syötäväksi tehdäkin. Niinpä taapero parka on joutunut kasvamaan ilman niiden maistelua.

Oikein muistit @Pilkki24.
Päivitin juuri tietoja kookkelin avulla;
"Suuret nitraatti- ja nitriittimäärät voivat haitata hapenkuljetusta elimistössä. Nitriittialtistuksen on myös epäilty lisäävän diabeteksen, sepelvaltimotaudin sekä syövän riskiä, mutta tutkimustulokset ovat osin ristiriitaisia eikä suoraa syy-yhteyttä ole toistaiseksi osoitettu. Satunnaiset suuret käyttömäärät eivät ole ongelma, vaan toistuva runsas käyttö."
Onneksi minä en ole koskaan ollut makkaroiden tai leikkeleiden ystävä, vaikka maukasta ruokaa niistä osaan muiden syötäväksi tehdäkin. Niinpä taapero parka on joutunut kasvamaan ilman niiden maistelua.
Miulla on vähän sama vaiva. En vain välitä noista erityisemmin. 😅 Taitaa olla yli 20 vuotta siitä, kun olen viimeksi nakkia syönyt. 🤭

En kehtaa alkaa edes luettelemaan koko listaa. 😂 Enkä varmaan edes tiedä kaikkea, kun tuntuu, et teetpä niin tai näin niin joku paheksuu. Meillä mennään arjessa sillee rennolla meille sopivalla otteella.

Takaisin