Mitä vitamiineja käytössä?

@Syysvuokko tänään oli hoitavan tiimin kans puhelu ja sain lähetteet ferritiiniin, d-vitamiiniin ja halusi ottaa vielä perusverenkuvan ferritiinin kans varuiksi. 😊 Lääkärin soittoaika on reilun viikon päästä, millon jutellaan sit miten mennään jatko lisien kans. Onneksi YTHS:llä on pelannut koko ajan tosi hyvin nää jutut, kaikki on tähän mennessä tutkittu mikä on mua huolestuttanut ja lääkäri ollut hyvin kartalla aina tilanteesta.

Mäkin yritin katsella, et onko sillä "liiallisella" d-vitamiinin käytöllä oikeasti haittaa sikiölle, mutta en löytänyt järkevää tietoa itsekään. Tuntuu, että neuvolassa menevät tosi tarkasti virallisten linjausten mukaan eikä siitä poiketa lainkaan 😅 toisaalta ymmärrettävää, mutta toisaalta taas tuntuu, että unohdetaan se, että ihmiset on erilaisia. No, jännä joka tapauksessa kuulla mitä mun arvoille kuuluu ja mitä lääkäri tuumaa tilanteesta.
 
Mulla on käytössä vaihtelevasti multi tabs raskaus ja Femibion. Lisäksi kalsiumlisä. Tuo Femibion vaan on ihan tosi kallis niin taitaa jatkossa olla enemmän tuo multi tabs vain käytössä.

Myös teen silleen että otan aamulla tuon rautaa sisältävän monivitamiinin ja illalla kalsiumtabletin koska kalsium estää raudan imeytymistä.
 
Mäkin yritin katsella, et onko sillä "liiallisella" d-vitamiinin käytöllä oikeasti haittaa sikiölle, mutta en löytänyt järkevää tietoa itsekään. Tuntuu, että neuvolassa menevät tosi tarkasti virallisten linjausten mukaan eikä siitä poiketa lainkaan 😅 toisaalta ymmärrettävää, mutta toisaalta taas tuntuu, että unohdetaan se, että ihmiset on erilaisia. No, jännä joka tapauksessa kuulla mitä mun arvoille kuuluu ja mitä lääkäri tuumaa tilanteesta.

Joskus tätä tutkailin ja useammassa ulkomaisessa lähteessä mainittiin turvallisesksi 100µG/päivä. Suomessa. Sitä en tosin saanut selville, mitä haittaa tuon ylittämisestä on. Enemmän pelkään liian vähäistä d-vitamiinin saantia, kun viimeaikoina tällä on havaittu yhteys autismiin ja adhd:n
 
Mulla on käytössä minisun mama, d-vitamiini, kalsium ja rauta. Rautaa ja d-vitamiinia ei neuvolan mukaan tarvitsisi syödä, mutta yksityiseltä lääkäri suositteli käyttämään molempia.
 
Minullakin monivitamiinin lisäksi rauta ja d. Ferritiini oli 30, mikä oli neuvolan mielestä hyvä 🙄 mutta aloin heti syömään rautalisää.
 
Minullakin monivitamiinin lisäksi rauta ja d. Ferritiini oli 30, mikä oli neuvolan mielestä hyvä 🙄 mutta aloin heti syömään rautalisää.
Joo, tää on kyllä outoa, miten neuvolassa (ja meillä hoidoissakin) tuo ferritiini ohitetaan olankohautuksella. Kun ei se ferritiinin kuitenkaan vaarallisen korkeaksi kovin helpolla nouse ilman taustalla olevia tulehduksia tms, niin ei kai siitä haittaakaan ole, jos ei tieteellisesti tutkittua hyötyäkään...
 
Joo, tää on kyllä outoa, miten neuvolassa (ja meillä hoidoissakin) tuo ferritiini ohitetaan olankohautuksella. Kun ei se ferritiinin kuitenkaan vaarallisen korkeaksi kovin helpolla nouse ilman taustalla olevia tulehduksia tms, niin ei kai siitä haittaakaan ole, jos ei tieteellisesti tutkittua hyötyäkään...
Meillä ihan nyt vasta on kuulemma ollu puhetta, että ferritiinii täällä päin otetaan kaikilta jotka tulee lapsettomuushoitoihin. Aloitettiin hoidot marraskuussa ja hoitaja silloin puhuin et on ihan uus juttu.

Mullaki otettiin ja se oli jotenki aika yläkanttiin. Ei oo nyt varmuutta, et mikä se sit oikeesti ois ollu, kun todennäköisesti kilpirauhasen liikatoiminta ja sen aiheuttamat asiat on sitä nostanut. Mut olin ihan positiivisesti yllättynyt, että se on täällä otettu mukaan siihen perus verikoe pakettiin mikä alussa tutkitaan.

Neuvolaa ei oo tietenkään kiinnostanu, nii en oo ees yrittänyt pyytää uusintaa. Plus en kyl tiiä miten nopeesti se tulehdus tila kilpparista laskee.
 
Joo, tää on kyllä outoa, miten neuvolassa (ja meillä hoidoissakin) tuo ferritiini ohitetaan olankohautuksella. Kun ei se ferritiinin kuitenkaan vaarallisen korkeaksi kovin helpolla nouse ilman taustalla olevia tulehduksia tms, niin ei kai siitä haittaakaan ole, jos ei tieteellisesti tutkittua hyötyäkään...
Minä kysyin neuvolassa että oisko otettu ferritiini samalla ku muut labrat niin hyvä ettei nauranu ja sanoi että sen ottaminen on muoti ilmiö, että ei oteta. 🙄 Eipä siinä, itellä taipumusta anemiaan yms. niin saa nähdä miten alas pitää hemoglobiinin tippua ku aletaan kattoo nuita muita rauta-arvoja..
 
Minä kysyin neuvolassa että oisko otettu ferritiini samalla ku muut labrat niin hyvä ettei nauranu ja sanoi että sen ottaminen on muoti ilmiö, että ei oteta. 🙄 Eipä siinä, itellä taipumusta anemiaan yms. niin saa nähdä miten alas pitää hemoglobiinin tippua ku aletaan kattoo nuita muita rauta-arvoja..
Minulta ei myöskään suostuttu mittaamaan ferritiiniä, vaikka edellisessä mittauksessa arvo oli vain 3. Kuulemma riittää, kun hemoglobiini on yli 100 🙄
 
Minulta ei myöskään suostuttu mittaamaan ferritiiniä, vaikka edellisessä mittauksessa arvo oli vain 3. Kuulemma riittää, kun hemoglobiini on yli 100 🙄
Onpa järkkyä, varsinkin jos jo tiedossa että aiemmin ollut tosi matala.
 
Minulta ei myöskään suostuttu mittaamaan ferritiiniä, vaikka edellisessä mittauksessa arvo oli vain 3. Kuulemma riittää, kun hemoglobiini on yli 100 🙄
:Grimacing Face: Voi ei, ihan hirveä asenne. Mulle neuvolan terkka itse ehdotti ferritiinin mittausta viime syksyn keskenmenon vuoksi, ja kun siinä raskaudessa oli ollut muutenkin runsaita vuotoja koko ajan. Enpä olisi itse osannut sitä pyytääkään.
 
Foolihappo+d-vitamiini siitä kun plussasin. Neuvolan täti suositteli myös kalsiumlisää, koska maitotuotteet eivät ole raskauden myötä maistuneet oikein ollenkaan, etenkään juusto mitä normaalisti söisin päivittäin.

Luulen, rautalisä saatetaan aloittaa, kun hemoglobiini laskenut ja jatkuvaa vuotoa. Noh onneksi maanantaina senkin suhteen tarkistus.
 
Mulla on käytössä vaihtelevasti multi tabs raskaus ja Femibion. Lisäksi kalsiumlisä. Tuo Femibion vaan on ihan tosi kallis niin taitaa jatkossa olla enemmän tuo multi tabs vain käytössä.

Myös teen silleen että otan aamulla tuon rautaa sisältävän monivitamiinin ja illalla kalsiumtabletin koska kalsium estää raudan imeytymistä.
Juuripa noin kalsium tekee (myös ruuassa oleva maito estää sen imeytymistä). Kalsiumin ja monivitamiinit voi ottaa samaan aikaan. C-vitamiini tukee raudan imeytymistä. Oletko käyttänyt D-vitamiinia?
 
Juuripa noin kalsium tekee (myös ruuassa oleva maito estää sen imeytymistä). Kalsiumin ja monivitamiinit voi ottaa samaan aikaan. C-vitamiini tukee raudan imeytymistä. Oletko käyttänyt D-vitamiinia?
D-vitamiini ei ole erikseen, syön kalaa aika hyvin ja aurinkokin alkaa paistella!
 
D-vitamiini ei ole erikseen, syön kalaa aika hyvin ja aurinkokin alkaa paistella!
Hyvä ruokavalio on parempi kuin purkit. Aurinkoon en Suomen suvessa luottaisi tuolta osin. Onkos siinä raskaus multitabs myös D?
Tosin ainakin mulla oli veriarvot 2022 tammikuussa (ennen raskautta) niin matalalla että piti purkkeihin tyytyä niin raudan kuin D-osalta. (syön hyvin ja tosi paljon kalaa, juon maitoa, johon kai lisätään mm.D:tä)
 
Itellä nyt minisun maman ja omegan lisäksi alkoi obsidan 100mg rautalisä, toistaiseksi joka toinen pv ellei joudu hetkeksi nostaa vielä annosta alhaisten rauta-arvojen takia 🙈
 
Takaisin
Top