Mitä vitamiineja käytössä?

Minä olen lapsettomuustaipaleella ollut huolellinen lisäravinteiden suhteen, ja ennen viimeistä hoitoa vedettiin miehen kanssa intensiivinen 3kk:n tehokuuri It starts with the egg-kirjan mukaisesti. Sit kun hoito oli valmis niin lopahti kaikki, en syönyt mitään 2-3:een kuukauteen, mut sit tulikin kauan kaivattu plussa, 😄. Nyt pitää siis kasata jotain vitamiineja taas tatamille. Vahva D, folaatti, rauta ja B ovat minulla ollut normaalisti käytössä, mut täytyy ehkä lisätä ainakin kalsiumia.

Ferrit minulla oli vuosi sitten 35, aloin syömään rautaa niin oli keväällä 59. Täytyy käydä itsenäisesti mittaamassa ferrejä mikäli tämä raskaus jatkuu. Ja muistaa tankata sitä rautaa. Ettei vaan ihan tyhjene varastot.
 
Itse olen ottanut vuodesta 2018 asti msma vitaa 😁. Se jäi käyttöön vaikka imetys loppui melki kaks vuotta sitten. Ihan hyvä lisä toi varmaan muutenkin on 😁. Mulla on ollut rauta yleensä aika alhainen, mutta edellisessä raskaudessa se nousi, syystä tai toisesta 😄
 
Kätilön suosituksesta otin B6 vitamiinit käyttöön 3x päivässä. Sen pitäisi auttaa pahoinvointiin.
Mammavitamiinit jätin viikko sitten pois, kun oksentaessa se juuri maistui kamalalta.
Foolihappoa vedän nyt sit erikseen. Ja rautaa.
 
Mama vitskut ollu jo pari vuotta käytössä. Plussan jälkeen alkanu ottaa myös kalkkia purkista.
 
Monivitamiinit, foolihappo ja rautalisä.
 
Unohdin lisätä että myös b vitamiinia otan erikseen. Oisko ollu b 6 vai b12 josta ollut jotain pientä tutkimusta että auttaisi ehkä pahoinvointiin.
 
Täällä myös Minisun Mama käytössä. Kalsiumlisä pitäisikin aloittaa; ei varmasti tule ruuasta riittävästi kalsiumia...
 
Miula käytössä multivita raskaus ja imetys ja sit foolihappo 2mg. Sit syön lisäksi primaspan 100mg (lääkärin ohjeista tämä ekakertaa kokeiluna keskenmenotaustantakia)
 
Mulle tuli neuvolasta noottia, että kalsiumia en saa tarpeeksi. Eli sitä kans menee nyt purkista, lisäksi multivitan raskausvitamiini.
 
Joo, mulle kans tuli neuvolasta käsky syödä kalsiumia lisää. Sit mulla on äitiys-monivitamiini, d-vitamiini, rauta ja magnesium käytössä. Tuota foolihappoa oon miettiny, että riittääköhän se määrä mikä tuossa äitiysmonivitamiinissa tulee?🤔
Ja sitä b6-vitamiinia oon myös miettiny tämän pahoinvoinnin helpotukseksi.
 
Joo, mulle kans tuli neuvolasta käsky syödä kalsiumia lisää. Sit mulla on äitiys-monivitamiini, d-vitamiini, rauta ja magnesium käytössä. Tuota foolihappoa oon miettiny, että riittääköhän se määrä mikä tuossa äitiysmonivitamiinissa tulee?🤔
Ja sitä b6-vitamiinia oon myös miettiny tämän pahoinvoinnin helpotukseksi.
Se foolihappo riittä hyvin. Eikö EUssa on se 400mg, minulla Ainoa multi ja siellä 500mg. Neuvolasta sanottin, että se sopiva
 
Joo, mulle kans tuli neuvolasta käsky syödä kalsiumia lisää. Sit mulla on äitiys-monivitamiini, d-vitamiini, rauta ja magnesium käytössä. Tuota foolihappoa oon miettiny, että riittääköhän se määrä mikä tuossa äitiysmonivitamiinissa tulee?🤔
Ja sitä b6-vitamiinia oon myös miettiny tämän pahoinvoinnin helpotukseksi.
Niissä on kyllä se saanti suositusten mukaisesti määrät. Mulla oli normi monivitamiinissa myös. Kysyin sillo lapsettomuuslääkäriltä onko se ihan jees vai pitäiskö ottaa vielä erikseen, niin sanoi että riittää se.
 
Minulla on iät ja ajat ollut käytössä Minisunin mama. Mutta huomasin, että Multivita raskaus ja imetys on 100 mikrog enemmän foolihappoa ja vaihdoin nyt alkuraskaudessa siihen. Vaikken kyllä tiedä onko se niin tarkkaa.
 
Mulla ennen plussaa monivitamiini, d,c ja ruoansulatusentsyymejä tukemaan vatsaongelmia, plussauksen jälkeen vaihdoin mminisunin mama-monivitamiiniin ja jouduin jättämään muut pois. Nyt pitäisi varata aika omalle lääkärille rauta- ja d-vitamiinista, kun aiemmin söin 100mikrogrammasta d:tä (lääkärin ohjeistuksella), mut nyt sanoivat neuvolassa, että kannattaa jättää pois, ennen ku varmistetaan onko niin iso annos ok. Rauta oli keskenmenon jälkeen käytössä, kun silloin tippui 30, ja sian nostettua 86 sen ennen raskautta, mutta vähän mietityttää tää väsymys. Neuvolassa ei ottanut kantaa, koska hb hyvä (kuten ollut aina), sain vaan ohjeen keskustella tästäkin oman lääkärin kanssa 🙄
 
@faunitius Olen myös pohtinut tuota D-vitamiinin määrää. Itse olen tottunut syömään 50 mikrogrammaa normaalisti, mutta nyt yhtäkkiä raskausmonivitamiinissa on vain 10 mikrog. Neuvolassa tuntuivat olevan huolissaan siitä, että söin alkuun D-vitamiinin erikseen ja kuulemma tuo raskausmonivitamiini korvaa kaiken yksinään. Viralliset suositukset ovat Suomessa tosi alhaiset, ja tuntuu että juuri neuvolassa noista ollaan tiukkoja (myös lukemieni keskustelujen perusteella on jäänyt tällainen kuva). En silti ole löytänyt oikeen tietoa siitäkään, että voiko tuosta ylimääräisestä annostuksesta olla oikeasti muka jotain haittaa raskauden aikana. Aiemmin on lähinnä rummutettu, että D-vitamiinia pitää kaikkien syödä, mutta nyt raskauden aikana siitä onkin tullut "epäilyttävä myrkky". 😅

Toivottavasti lääkäri mittaa sinulta myös ferritiinin. 🤔 Olisi varmasti hyvä, että mahdolliset rautaongelmat saataisiin hoitoon heti näin alkuraskaudesta, ettei tarvitse sitten loppuvaiheessa alkaa vasta paikkailemaan. Itelläkin neuvolassa mitattiin vain hemoglobiini.
 
Takaisin
Top