Mitä vitamiineja käytössä?

Elliephant

Sukkela juttelija
Marrasäidit 2020
Elokuiset 2023
Tästäkään ei ketjua vielä ollut, mietin vain olenko kaikki muistanut 😌

Tällähetkellä menee :

Minisun Mama monivitamiini (mennyt jo yrityksen alettua)
Orion Multivita Omegalive raskaus&imetys (aloitin plussattua)
 
Muokattu viimeksi:
Mulla sama mammavita menny kans kohta kaks vuotta 😝 Ja rauta +c nappailen aina sillon tällöin, itellä ollu ferritiini alhainen niin sen vuoksi vielä se lisänä
 
Oon ottanu keskenmenosta lähtien rautaa kapseleina, sana-sol mama monivitamiinia ja nyt aloitin taas vitabalans folic acid (reseptillä saatava vähän isompi foolihappo) ☺️
 
Minulla oli mama enneen, nyt vaihdoin sen Ainoan monivitamiinin, koska se sisältää folaattia mikä on luonnollinen B9

Foolihappo on syntteettinen ja Suomen väestöstä 10% ihmisillä on MTHFR-geeni ja se ei anna foolihapolla imeyttyä elimistöön ja se jää sinne verenkiertoon pyörimään.
Ja aiheutta erilaisia sairauksia.

Ihme, että näistä asioista ei puhutta.
Magnesiumi pitäisi myös otta lisää, kun monivitamiineissä sitä vähee.

 
Perus raskauden vitamiini purkki. Lääkäri määräsi lisäksi D-vitamiinia, rautaa ja kalsiumia koska arvot ovat alhaiset.
 
Olen syönyt jo miltei koko syksyn yhdistelmää D-vitamiini (50 µg), Makrobioksen folaatti + D-vitamiini (20 µg) ja vielä Omega-3-kalaöljykapseleita. Tuota kalaöljyä aloin vielä googlailla, mutta ilmeisesti se on sallittu, kun kalanmaksaöljyssä puolestaan olisi liikaa A-vitamiinia. Nuo öljykapselit jätän pois, kunhan purkki joskus loppuu. Saapa nähdä, sanooko neuvola jotain tuosta D-vitamiinin yliannostuksesta, kun neuvolasuositus olisi kai vaan 10 µg. Toisaalta asutaan Lapissa, jossa oikeasti ihmisillä on oireita D-vitamiinin puutoksesta.

Pitäisi varmaan vielä hankkia rautaa, kun minulla on tavannut olla matalat rauta-arvot. Pitää vaan löytää riittävän vahva tabletti ja mielellään sellainen, että sen saa ottaa kaikkien ruoka-aineiden kanssa. Otan kaikki tabletit aamulla, jolloin yleensä aina syön myös maitotuotteita ja/tai juon teetä, joten menee kauheaksi säätämiseksi aina sen raudan kanssa. Saa suositella, jos on hyviä kokemuksia jostain rautavalmisteesta!
 
Olen syönyt jo miltei koko syksyn yhdistelmää D-vitamiini (50 µg), Makrobioksen folaatti + D-vitamiini (20 µg) ja vielä Omega-3-kalaöljykapseleita. Tuota kalaöljyä aloin vielä googlailla, mutta ilmeisesti se on sallittu, kun kalanmaksaöljyssä puolestaan olisi liikaa A-vitamiinia. Nuo öljykapselit jätän pois, kunhan purkki joskus loppuu. Saapa nähdä, sanooko neuvola jotain tuosta D-vitamiinin yliannostuksesta, kun neuvolasuositus olisi kai vaan 10 µg. Toisaalta asutaan Lapissa, jossa oikeasti ihmisillä on oireita D-vitamiinin puutoksesta.

Pitäisi varmaan vielä hankkia rautaa, kun minulla on tavannut olla matalat rauta-arvot. Pitää vaan löytää riittävän vahva tabletti ja mielellään sellainen, että sen saa ottaa kaikkien ruoka-aineiden kanssa. Otan kaikki tabletit aamulla, jolloin yleensä aina syön myös maitotuotteita ja/tai juon teetä, joten menee kauheaksi säätämiseksi aina sen raudan kanssa. Saa suositella, jos on hyviä kokemuksia jostain rautavalmisteesta!
Mulla Nogelin superrauta, ei ole vaikuttanut vatsan toimintaan ja otan sen ihan välittämättä mitä sen kanssa syön. Ei se suositeltavaa ole, mutta tuskin se nyt ihan hukkaankaan menee. Edellisessä raskaudessa oli joku nestemäinen rauta, se oli niin ällöä että jäi kyllä lopulta kaappiin.
 
Aiemmin söin vain foolihappoa ja d-vitamiinia, mutta kävin plussauksen myötä hakemassa Minisunin Mama-vitamiinit niin saa kaikki yhdestä purkista.
 
Minulla on foolihappo folaatti-muodossa (Foliren) ja useampana päivänä otan Multi-tabsin mama -monivitamiinia, jos ei ole tullut syötyä niin terveellisesti. Päälle D-vitamiinia lisää lähes joka päivä.

Mutta pyrin syömään sen 500g kasviksia, hedelmiä ja marjoja päivittäin. Usein ei onnistu, mutta 400g saan monesti täytteen kuitenkin. Minusta pitää olla kohtuullinen, täydellisyyttä ei tarvitse tavoitella. Ennen en syönyt näin terveellisesti, mutta lapsettomuus sai viilaamaan ruokavaliota sillä ajatuksella, jos vaikka auttaisi. Vaikea sanoa, mikä tässä oli se vaikuttava asia kuitenkin.

Lapsettomuuden vuoksi söin nyt syksyllä myös ubikinonia (Q10) ja N-asetyylikysteiinia, mutta niitä en enää nyt raskaana ole käyttänyt.

Magnesium on käytössä jos jalat ovat levottomat, mutta olen lukenut että sitä olisi turvallinen käyttää jatkuvasti, vähentää myös ummetusta.
 
Minisunin mama taitaa olla tuo mitä syön, muita vitamiineja en syö.
 
Rauta ja D käyttössä

Kiitos tästä linkistä
Käynkin etsimässä seuraaavalla kaupunkireissulla sopivan valmisteen
 
Magnesiumi on todella väheseen niissä monivitamiineissä, MAMA pakkauksessa vain 180mg , suositus on se 320mg päivässä.
Ja kalsiumia ei ole niissä vitamiineissä ollenkaan.
Mutta magnesiumi ja kalsiumi tarvittaan otta yhdessä, kun magnesium auttaa kalsiumin oikeen paikkaan, luuston.

Monivitamiineissä on rauta, se tarkoita että kalsiumi ei voi otta saman aikaan, kun rauta muuten ei imentyy.

Sen takia neuvolan soittaessa he sanoivat, että voit osta erikseen vitamiinit, eikä sitä monivitamiiniä.

Omega 3 on myös vitamiini, mitä pitäisi otta joka päivä (kun nykypäivällä kaloissa ei ole enää ollenkaan omega 3, kaikki on kasvatettu, kala saa sen omega3 omasta ruoasta, mutta kasvatetut kalat ei syö niitä samoja ruokia)
 
Mulla on "normielämässäkin" d ja c tuplamäärällä🙊 ja rauta, sinkki sekä b-vitamiini. Nyt sitten vielä ladyvita mama😅 kutsukaa pöhköksi mutta enpä ollut esim koronassa 2vkoo sitten kun muu perhe oli 😅 ja oon myös urheileva kasvissyöjä ja ferritiini ollut siellä 14 tuntumassa viimeksi kun otettu🙄
 
Mulla on "normielämässäkin" d ja c tuplamäärällä🙊 ja rauta, sinkki sekä b-vitamiini. Nyt sitten vielä ladyvita mama😅 kutsukaa pöhköksi mutta enpä ollut esim koronassa 2vkoo sitten kun muu perhe oli 😅 ja oon myös urheileva kasvissyöjä ja ferritiini ollut siellä 14 tuntumassa viimeksi kun otettu🙄
Ei oo pöhköä huolehtia omasta kehostaan!
Toi sun ferritiini on kovin matala! Mikähän sen imeytymistä oikein estää?
Kofeiini ja kalsium 2h ennen ja jälkeen rautalisää ovat ainakin mulle kielletyiksi sanottu.
 
Ainiin, oon myös b12 vitamiinia ottanut välillä, kun olen ymmärtänyt että sitä tarvitaan foolihapon imeytymiseen.
 
Itselläni on nyt käytössä d, kalsium, foolihappo ja rauta. Kunhan pilleripurkit tyhjenevät aion hankkia jonkin raskausmonivitamiinivalmisteen ja kokeilla toista rautaa. Itselläni on ollut ferritiini jo vuosia murheena, mutta kunnallisella siitä ei ole niinkään murehdittu. Neuvolassa ajattelin ottaa asian puheeksi kyllä.
 
Takaisin
Top