Mitä saa syödä?

Yhdyn Maajoon tuossa maitoasiassa. Olen itse opiskellut alaa kolme vuotta sekä työskennellyt melkein toiset kolme. Suomessa on erittäin tarkkaa mitä maailmalle meijeristä pääsee. Jokaisessa meijerissä on oma laboratorio ja kaikista tuotteista viedään monta näytettä, josta labra tutkii kaiken mahdollisen. Jos jotain rajoja ylittävää jostain tuotteesta löytyy, se ei pääse kauppoihin tai vedetään kaupoista pois. Joten ihan täysin tyystin turvallisesti aioin syödä maitotaloustuotteita. Mikäli jotain ei suositella raskaana oleville, se mainitaan kyllä purkin kyljessä. 
 
Nyt on pakko kyllä sanoa oma mielipiteeni tästä sipsi/näkkileipä/ranskanperuna-asiasta. En ymmärrä miksi asia piti uutisoida noinkin näkyvästi, koska uutinen vain lietsoo hysteriaa muutenkin ruoka-asioita liikaa pähkäilevien odottavien äitien keskuudessa. Uutisessa nimenomaan sanottiin, että ed. mainittuja tuotteita täytyy syödä KOHTUUTTOMIA MÄÄRIÄ päivässä, että tästä olisi sikiölle mitään haittaa. Eli kuka teistä syö niitä sipsejä tai ranskanperunoita tolkuttomia määriä? En minä ainakaan. Jos joskus kerran kuukaudessa mieleni tekee sipsejä, ne aion kyllä ostaa. Kuten myös näkkileipä, terveellinen kuitujen lähde, siitä en aio luopua, sillä enhän syö sitä kilotolkulla.
 
Voi kamalaa, tämä syömisasia on loputon suo - muistuttaa vähän keskustelua ekologisesta syömisestä:

(tämä siis vähän off topic, mutta idea se, että kaikki vaihtoehdot ovat lopulta väärin joltakin toiselta kantilta punnittuna)

Meinasi mennä hermot tuossa pari vuotta sitten kun tein paluuta kasvispainotteisempaan ruokavalioon. Oli talviaika, halutti kauheasti tuoretta, hyvää salaattia jossa paljon tomaatteja. Lähiruoka on hyvä valinta, mutta talvella ei kannata syödä kotimaisia vihanneksia kasvihuoneiden kuluttaman energian takia. Liäksi ne on sika kalliita. Myöskään Espanjasta lentokoneella tuotettuja tomaatteja ei kannata syödä (kuljetuksen päästöt), vaikka ne ovatkin edullisimpia. Puolassa kasvatetut tomaatit, hintaluokka noiden kahden väliltä, tuodaan laivalla, kuormittavat vähiten ympäristöä, mutta viljelyaineissa voi olla joitakin epämääräisiä aineita ja viljelymenetelmä rehevöittää Itämerta. Ok, minkä vaihtoehdon valitset? Minä päätin lopulta vetää kotiinpäin ja ostaa kotimaisia, perustelin tämän sillä että koska teensalaatin, ei itse ruuanvalmistukseen enää kulu energiaa. Jos tein tomaattikeittoa, käytin niitä vähemmän virtasyöppöjä tomaatteja. Myönnettäköön: pari kertaa jaksoin toimia teorian mukaisesti ja lopulta kyllästyin tiedostavuuteen, kun se kävi niin hankalaksi.

Niinpä haluan lisätä maarisen kommenttiin juureksista: jos juureksia ei voi välttää, ne pitää sitten muistaa kuoria huolella ja kypsentää ettei saa toksoplasmoosia :D

Itselläni on kova ikävä isän tekemiä maksapihvejä jo nyt. Rautaa saisi ja pitäisi syödä, A-vitamiinia ei. Jouluna aion syödä _vähäsen_ suolakalaa, kun se on isän itse pyytämää & tekemää eikä mitään vakuumipakattua. Muutenkin koska olen hieman ylipainoinen raskauden alkaessa, käy välillä mielessä kuinka kamalan paljon niitä kiloja voikaan kertyä odotusaikana. Siksikin on tärkeää oppia syömään vähän paremmin että jaksaa kiloiltaan touhuta lapsen kanssa sitten kun aika on. Vai?
 
Anoppi kertoi hänellä olleen toisen lapsensa kohdalla vajaa 18v sitten aivan hillitön himo salmiakkiin ja kertoikin sitten mättäneensä sitä menemään ihan huolella.
Itelläni kanssa tuo salmiakki on karkeista se kaikkein paras ja eniten himotuksia aiheuttava. Sitä on nyt jonkin verran tullut syötyä silloin tällöin enkä kyllä aio huonoa omaa tuntoa tästä ottaa.

Mitenkähän ennen tätä nykyajan lääketiedettä ja sen tarjoamia tutkimustuloksia saatiin terveitä lapsia, kun ei ollut jumalatonta määrää rajoituksia... [:D]
 
Moon aina syöny kovasti purukumii. Nyt mulla on kaapis iso pussi salmiakin makuisia xylitol-purukumeja ja syömättä jäävät. Ajatuskin niistä ja varsinkin se maku öllöttää. Nyt on kokeilemalla pitäny etsii jotain xylitolii mitä voin syödä. Yllättävää kyllä, mikään maku ei oikein maistu. Aivan kuin olisi pikkupiru kuiskimas korvaan että älä huolehdi hampaistasi. Ja nyt jää usein hampaatkin pesemättä kun hammastahnaa EI VOI työntää suuhun. Huoh. Hampaattomana kohti äitiyttä...[X(]
 
Minä olen miettinyt tuota cheddar-juustoa, mitä on hampurilaisissa. Onkohan kenelläkään tietoa, onko se tehty pastöroimattomasta maidosta?
 
Kysymyksesi rupesi kiinnostamaan ja googletin juustoa. Eräällä hampurilaisketjulla oli esillä tarkat tuoteselosteet kaikista tarjolla olevista aineksista ja siellä luki että juustosiivu on cheddaria ja se on pastöroitu. Ja kaupasta ostettussa paketissa varmaankin lukee, mitä aineksia on käytetty. Suomalaisissa tuotteissa taidetaan käyttää pastörointia yleisesti. 
 
Lisäyksenä vielä edelliseen, toisen hampurilaisketjun tuoteselosteessa ei pastöroinnista ollut merkintää. Juusto on irlantilaista. Tässä löytyykin jo yksi syy valita ruokapaikka tai tehdä hampparit itse. 
 
Ja vielä yksi lisäys, erään pizzerian sivuilla oli maininta Mozzarella-juustosta. He käyttävät espanjalaista normaalia pidemmällä kypsytettyä eli ei ihan perinteistä tuorejuustoa ja juusto on pastöroitu. Ja ruokapaikan hyvästä palvelusta kertoo se, että siellä pystytään vastaamaan asiakkaan kysymyksiin ruoan laadusta ja alkuperästä. Rohkeasti siis kysymään.  
 
Nämä terveysruuat...!! Nappasin kaupasta, jossa harvemmin käyn, jugurttipurkin mukaani. Isosti oli tyrnin kuvat kylessä!
Tätähän pitää maistaa!

Eikös vain kotona, sitä syödessä, iskenyt vasta silmiin teksti KOLESTEROLIA ALENTAVA.
Ja pienellä präntättynä ei suositella raskaana oleville! Valmistajan sivuilla kerrotaan vain ettei ole haittaa muillekaan! Entäs se suositus!

Tietääkö kukaan, mitä haittaa kolesterolia alentavista tuotteista voi olla??
Eihän yksi pikku purkki ojaan kaada, mutta muutoin.
 
Ja ruokapaikan hyvästä palvelusta kertoo se, että siellä pystytään vastaamaan asiakkaan kysymyksiin ruoan laadusta ja alkuperästä. Rohkeasti siis kysymään.  


Kotipizzassa kävin pari päivää sitten ja halusin zorbas-kotzonen, johon tulee mm fetaa. No halusin sitten varmistua, onko se pastöroitua vaiko eikö ja kysyin. No, hän ei osannut vastata siihen ja sanoi, ettei heillä ole niiden kääreitäkään tallessa tällä hetkellä eikä tehnyt elettäkään, että olisi asiaa jostain muualta lähtenyt selvittelemään. Ystävällisesti ja asiallisesti toki. Taisi olla melko kiire, kun yksin oli ja tilauksia oli jonossa...
Sanoin sitten, etten ota sitä, jos hän ei osaa kertoa siitä. Tilasin sitten berlusconi-kotzonen - joka on kalliimpi - mutta hän laskutti loppujen lopuksi sen zorbas-kotzonen mukaan vähemmän. Että loppujen lopuksi olin suht tyytyväinen kuitenkin tähän [:)] Hyvää se oli tuokin... :P
 
Kotipizzan sivuilla sanotaan, että raastemainen feta on tehty pastöroidusta vähälaktoosisesta maidosta, valmistettu Tanskassa. Eli Zorbakselle seuraavaksi [;)]
 
Sellaiseen asiaan en ole muuten vielä saanut vastausta, että miksi yrttitee on kiellettyjen listalla..? A-vitamiinissa, korvasienissä ja muissa on kyllä löytynyt perusteluja mitä väärää ainesosaa ne sisältävät/miten saattavat vaikuttaa sikiöön, mutta tuo yrttitee (ja yrttivalmisteet) on jäänyt vähän hämärän peittoon. Entäs sitten yrtit ruuan valmistuksessa, kun mielelläni kyllä jatkaisin ruuan valmistamista yrttien kanssa, mutta en ole uskaltanut kun en ole asiasta muistanut kysyä neuvolassa. [&:]
 
Arwen: Noiden yrttivalmisteiden kiellon takana on kai se, että niiden vaikutuksista sikiöön ei ole tutkittu (ainakaan tarpeeksi). Mutta mitä ruuanlaittoon tulee, niin minä ainakin olen käyttänyt ihan normaalisti yrttejä (esim. basilika, oregano, persilija ja timjami) ruuissa ja salaateissa.
 
ALKUPERÄINEN: multatassu

Tietääkö kukaan, mitä haittaa kolesterolia alentavista tuotteista voi olla??
Eihän yksi pikku purkki ojaan kaada, mutta muutoin.

 
Tämmöisen vastauksen löysin netistä (http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,26266):
 
"Kasvisterolit- ja stanolit  (kolesteroliin suotuisasti vaikuttavat elintarvikkeet)
Kolesterolia alentamaan tarkoitettuja kasvistanoleita sisältäviä elintarvikkeita ei suositella raskauden aikana. Kolesteroli on tärkeää sikiön kehitykselle, eikä tiedetä, vaikuttaako näiden tuotteiden syöminen sikiön kolesterolipitoisuuksia alentavasti."
 
HAH! Hesessä ei myöskään osattu vastata kysymykseen heidän cheddarinsa pastöroinnista. Tyttö käväisi pikaisesti keittiön puolella ja tuli takaisin kassalle kysyäkseen MIKSI sen pitäisi olla pastöroitua 
Meni kyllä mulla nyt jonkun asiakaspalvelun rajat yli... Ei tuollaista saa kysyä. Asiakkaan kysymyksiin pitäisi osata vastata. Jos ei, sitä voisi vaikka pikkuisen pahoitella mutta kysyä nyt tuollainen, mielestäni melko henkilökohtainen, kysymys. En kyllä alkanut tilittää sille myyjätytölle yksityisasioitani... [8|]
 
ALKUPERÄINEN: miiuhoo

HAH! Hesessä ei myöskään osattu vastata kysymykseen heidän cheddarinsa pastöroinnista. Tyttö käväisi pikaisesti keittiön puolella ja tuli takaisin kassalle kysyäkseen MIKSI sen pitäisi olla pastöroitua 
Meni kyllä mulla nyt jonkun asiakaspalvelun rajat yli... Ei tuollaista saa kysyä. Asiakkaan kysymyksiin pitäisi osata vastata. Jos ei, sitä voisi vaikka pikkuisen pahoitella mutta kysyä nyt tuollainen, mielestäni melko henkilökohtainen, kysymys. En kyllä alkanut tilittää sille myyjätytölle yksityisasioitani... [8|]


Huhhuh.. Jotenkin tosi typerä kysymys. Olen varaosamyynnissä töissä ja täällä tulee joskus kyseltyä, että no miksi tarvitset juuri sitä osaa. Ihan vain sen takia, että osaamme sanoa, jos jonkun muun, esimerkiksi halvemman, osan vaihto auttaakin. Ja se on ihan eri asia kysyä miksi - kysymyksiä tässä tapauksessa. Auton osat nyt on kuitenkin vähän eri asia.. Eivät mielestäni niinkään henk.kohtaisia tai mitään yksityisyysjuttuja. Tyttöä olisi ehkä hieman nolottanut, jos olisit ruvennut selittämään, kuinka saat tyyliin kamalan ripulin ja mahavaivoja pastöroimattomasta juustosta [8|] [:D] [:D] 
 
^ Miksi-kysymykset omassa ammatissani myös helpottavat meitä itseä. Muutenhan tultaisiin marisemaan, että vaihdoin sen ja sen osan, mutta ei auttanut. Osaa ei saisi edes palauttaa enää sen jälkeen, kun se on asennettu, joten maristaisiin, kuinka emme neuvoneet heitä ostamaan tätä toista osaa, joka nyt täytyy sitten ostaa...
 
No on kyllä miiuhoo törmännyt outoon asiakaspalveluun.. [:D] Mie voisin tuossa tilanteessa olla niin hiilenä, että palauteboksiin laittaisin tulikiven katkuisen palautteen. Todella asiatonta, ja varsinkin typerää.. [:-]

Kiitokset Nenn1:lle vastauksesta! Uskaltauduin nyt sitten ostamaan basilikaa makaronilaatikkoa varten, mutta tosiaan jännä tuo yrttitee/valmistekielto. [:)]
 
Takaisin
Top