Mitä saa syödä?

Cruz

Vasta-alkaja
Kiinnostaisi. Mitä saa syödä ja juoda, mitä ei? Erilaisilta sivuilta löytyy ohjeet yleisellä tasolla, mutta kun muistelee mitä omat tutut aikoinaan ovat sanoneet, niin nehän meni ihan ristiin ne suositukset. Onko esimerkiksi coca cola kielletty vain kofeiinin ja sokerin takia?
 
Hei! Tietäisikö kukaan, saako syödä hapankaalia raskaana? Sellaista venäläistä laatutavaraa [:)] Ei kai siinä mitkään listeriabakteerit elä, kun on niin hapanta?

Entä onkohan ok syödä kuivatettua papaijaa myslin seassa? Luulisin, että se on raaka papaija, jota jossain päin maailmaa käytetään keskenmenon aiheittamiseen. Olen löytänyt tästä vain tietoa keskustelufoorumeilta, en virallista lähdettä, joten jäin miettimään asiaa.
 
Oletteko syöneet tai juoneet jotain mitä ei raskauden aikana suositeltaisi?

Neuvolassa tunnusti mulle kätilö että kyllä hän hyvän ruoan kanssa joi lasin punaviiniä?! Itse en ole alkoholiin koskenut mutta ihan alkuraskaudessa söin  häränpihvin mediumina, homejuustoa pitsassa(viimeksi tänään) ja mozzarellaa. Muita olen vältellyt, herne-maissi-paprikaakaan ei voi enää laittaa suoraan pakasteesta salaattiin ja pakaste wokkivihanneksia pitää kuulema kypsentää tosi pitkään pannulla(listeriaa)..?

Musta tunruu ettei silloin 8 vuotta sitten esikoista odotellessani ollut tällaisia rajoitteita tai sitten en vaan tiennyt. Graavilohta en toki silloinkaan syönyt.
 
Isosiskoni oli työharjoittelussa Italiassa ja kertoi kaikkien raskaana olevien naisten juovan punaviiniä aterian yhteydessä. Ilmeisesti viinin alkoholi ei ole niin pahasta kuin muiden, koska terveitä lapsia sielläkin synnytetään, mutta en minä silti ainakaan uskaltaisi.

Itse olen syönyt naudanpihvejä mediumina pariinkin otteeseen. Toivottavasti siitä ei haittaa ole. Eihän naudanlihassa ole vaarana esim. salmonella kuten kanassa.
 
Itse olen syönyt ihan kaikkea, en oo mitään vältellyt, tosin aurajuuston kaa oon ollut varovainen vain kypsennettynä, mutta muuten syön mitä vaan, en jaksa noita ohje kirjojakaan lukea, mitä väliä, onhan ne ennenkin ne lapset selviytynyt terveinä jos mamma syö mitä syö. Itse syön mitä haluan ja liikun niin ei ongelmaa, turhaa avaan hössötystä ja pelottelua osa.[&:]
 
Mä oon tiputtanut kofeiinin, sokerin ja "raa'at" lihat+kalat minimiin. Vähemmän tahallisesti myös ylimääräiset rasvat ja suolaiset asiat on kans jääneet, koska ne vaan etoo! Ne olis kyllä varmaan muutenkin ollut tossa karsintalistalla, mutta käyhän se näinki päin :)

Listoja jonkun verran lukenut, mutta onneks oon muutenkin niin nirso; mitään homejuustoja en voi sietää, sisäelimet ja veri on ihan hirveää, eikä kyllä myöskään herahda vesi kielelle monista muistakaan noista kiellettyjen listalla olevista!
 
Tuolla lokakuun mammojen keskuteluissa olenkin kertonut, että minulla on ollut kaksi keskenmenoa ennen tätä raskautta. Ekan raskauden aikana en ollut niin kovinkaan tarkka siitä mitä söin, mutta nyt on tullut seurattua listaa tarkemmin. Toivoisin niin kovasti saavani masuasukin valmiina kotiin.

Mutta ei sitä millään muista kaikkea. Eilen ja tänään tuli syötyä pellavansiemeniä valmisleivän päällä, en alkuunkaan muistanut, että nekin on vältettävien listalla. Niissä ongelma on ilmeisesti kadmium, sama aine kuin tupakassa. Mutta tupakoivat naisetkin ovat saaneet lapsia, joten pari siementä ei voi hetkauttaa tilannetta suuntaan eikä toiseen.

Alkoholia en ole kyllä juonut, vaikka kai tuossa kotitekoisessa simassa sitä jonkun verran on. Mutta ei sitäkään tule juotua kuin lasillinen kerrallaan.
 
Heippa Katsku!

Tuskin muutama siemen leivän päällä satunnaisesti mitään tekee. Säännöllinen käyttö voi olla eri juttu ja kuinka paljon sitten sitäkin kerralla pitäisi syödä, että olisi vaikutusta. En väheksy noita kieltolistoja, mutta satunnainen lipsahdus tuskin keskenmenoa tekee.
Varsinkin km:n kokeneena tulee oltua niin hirvittävän tarkka kaikesta, tiedän, olen kokenut km:n juuri ennen tätä raskautta. Tulee kuunneltua itseään ihan erityisen tarkkaan ja varottua vähän kaikkea [:)] Odotellaan ilolla kuitenkin. Äitini sanoikin, että älä nyt koko ajan pelkää, sitten harmittaa kun ei ole tullut nautittua koko raskauden ajasta täysillä. Peukkuja sinulle!
 
Onko muuten viinirypäleet kiellettyjen listalla vai olenko vain kuullut urbaanin legendan lapsista joiden raajat eivät ole kunnolla kehittyneet viinirypäleissä olleiden torjunta-aineiden takia (ei saisi pois vaikka huuhtelisikin)?

Missään siitä en ole lukenut ja äitikin sille vähän naureskeli, koska oli kuulema syönyt aina silloin tällöin viinirypäleitä jokaisen raskautensa aikana. Ja meitä on jo 4 tervettä lasta.

Tonnikalan pois jättäminen on ollut mulle vähän hankalaa, koska siitä pidän todella paljon.
 
korento juuri yhden ystävän kanssa juttelin kaikesta raskausajan jutuista, ja hän kertoi, että hänellä oli molempien kahden raskautensa aikana ihan käsittämätön himo juuri viinirypäleisiin! Ja niitä sitten popsikin, helposti puolen kilon rasiankin päivässä! Ja hänellä tosiaan on nyt 2 ihan täysin tervettä lasta. Eli hänen kokemuksensa perusteella sanoisin, ettei pidä paikkaansa :) Tosin monissa hedelmissähän tosiaan on hurjia määriä vieraita kemikaaleja, joten pesu ja kuoriminen (jos mahdollista) niin kannattaa kyllä suorittaa huolella.

Ja onneksi tulee kesä, ja suomalaiset kasvikset ja tuoreet ruoat muutenkin!
 
liekki,
tuoretta tonnikalaa ei suositella en muista tarkkaan miksi, mutta muistaakseni todennäköisyys, että se sisältäisi raskasmetalleja olisi suurempi. Toisten lähteiden mukaan purkitettu tonnikala olisi turvallista toisten ei. Joten päätin olla syömättä, mutta en ole koskaan kuullut kenenkään lapselle tapahtuneen mitään purkkitonnikalan syömisestä.

SannaKoo, ehkä uskaltaudun siten siis popsimaan noita viinirypäleitä. Ja ainahan ne voi ostaa luomuna niin niissä ei pitäis niin paljoa myrkkyjä olla.
 
Moi,
 
Mulla on just lounaaksi tonnikalasalaattia (purkkitonnikalaa) ja aion sen kyllä syödä. Tää ruokien kanssa vouhottaminen on menny kyllä älyttömäksi ja ruokkii vaan kaikenlaisia pelkoja[:@]. Ja sen takia sanon näin, että oon niin herkkä itsekin uskomaan kaikenlaista soopaa.
 
Nytkin tuli kurja olo, kun olen tällä vkolla joka päivä syönyt viinirypäleitä ja nyt sitten sitä tonnikalaa...[:o].
 
Yhtenä päivänä viikkoja sitten söin salaatissa parmesaania ja olin ihan paineessa seuraavan vuorokauden[&:].
 
Purkkitonnikalakin muutaman kerran raskaudessa ei varmasti haittaa. Se on eri asia aina, jos ruokavalio menee yksipuoliseksi ja syö esim. tonskua harva se päivä.
 
Nautitaan raskaudesta ja ruuasta,
Koivunlehti
 
Heippa kaikki!

Ei nyt ihan hysteriaa kannata lietsoa. Ainakaan minä en ole missään törmännyt tekstiin jossa tonnikalan syöminen kiellettäisiin taikka viinirypäileiden syöminen. Toki viinirypäleet tulee pestä ennen syömistä hyvin, mutta ainakin itse olen niitä syönyt hyvällä mielellä pesemisen jälkeen. Ja meidän neuvolan oppaassa sanotaan näin "Kala-aterioita voi syödä 2-3 kertaa viikossa vaihdellen valtameri- ja sisävesikaloja, kuten kirjolohta, taimenta, siikaa, muikkua, puna-ahventa ja haukea." Samainen opas sanoo ettei haukea saa syödä ollenkaan, itämeren yli 17 cm silakkaa ja itämeren lohta 1-2krt/kk, rajoitetusti sisävesien suuria ja vanhoja petokaloja mm.  ahven ja kuha. Ja tonnikalahan on valtameren kala joten en ymmärrä miksi se ois kielletty?

Koivunlehti: Ihan suotta tunnet kurjaa oloa siitä että olet syönyt tonnikalaa ja viinirypäleitä.

Ja muistakaa tämä: Suomessa maito pastoroidaan lakisääteisesti niin eiköhän se koske kaikkia Suomessa valmistettuja maitotuotteita, joten ovat turvallisia syödä.

Maajo
 
Tarkistin nyt ja purkkitonnikalaa voi syödä n. 50 g päivä ilman mitään haittaa. Tuoreessa tonnikalassa on riskinä elohopea.

Ja toi viinirypäle juttu oli vain jotain jota kuulin eräältä naiselta muutama vuosi sitten enkä ollut ollenkaan varma onko se edes totta kun en mistään lukenut, että Koivunlehti ota rauhassa vaan. Itsekin taidan mennä ostamaan viinirypäleitä kun on niitä jo pidemmän aikaa tehnyt mieli...
 
Moi! Mulla on iskenyt kans kamala himo nugetteihin, viinirypäleisiin sekä lakritsiin, ja tomaattiin! Tomaattia en nyt voi syödä oikeen muutenkaan, kun olen allerginen, mutta entäs noi muut? Kun jotkut sanoo yhtä, ja toiset sitten toista.... [&:]
 
Eikös lakritsi kuulu samaan sarjaan salmiakin kanssa, eli nostaa verenpainetta. Kauheita määriä ei siis kai kannata mutustella. Nugeteista en tiedä muuta sanoa, kuin että niissä nyt ei kauheasti ravintoarvoa ole + taitavat sisältää jonkun verran rasvaa (tietty riippuu aika paljon myös valmistustavasta), tällä perusteella olis myös vähemmän syötävien listalla.
 
Oon kyllä Maajon kanssa samoilla linjoilla, et kannattaa pitää maalaisjärki mukana näissä hommissa. Ite oon kyllä syöny myös salmiakkia ja vähän rasvasempiakin ruokia (esim pizzaa) aina joskus, kun mieliteko on pahimmillaan. Mut pääsääntösesti yrittäny pitää ruokavalion terveellisenä. Monipuolisesti kun syö, niin ei tuu ainakaan mitään yhtä "vähemmän suositeltavaa" ruokaa/herkkua mutusteltua liikaa.
 
Itse kyllä olen syönyt lakritsia/salmiakkia, mutta tosiaan sitä ei suositella enempää kuin 50 g/päivä. Mutta täysin kiellettyähän se ei ole.

Ostin muuten niitä viinirypäleitä ja voi miten ihanalta ne maistui!
 
Ja niille joilla on se verenpaine alhainen sanotaankin että syökää lakua/salmiakkia verenpaineen nostamiseksi. Itse olen hieman salmiakkia syönyt joskus mutta se on niin harvoin ettei se verenpaineeseen vaikuta (seuraan kotona 2xvko arvoja).

Maajo
 
Takaisin
Top