Mitä saa syödä?

Ehkä mun siis kannattais syödä sitten enemmänkin lakua kun tämä mun verenpaine on ollut melko alhaalla raskaaksi tulon jälkeen. Mukava uutinen [:)]
 
Mä en hirveesti syö kalaa ja tänään neuvolassa th sanoi, että jos voin syödä seitä (esim. kalapuikkoja) ja tonnikalaa (purkkitonnikalaa) kerran viikossa. 
 
Ruokavaliosta sen verran että terveellinen normaali ruokavalio käyttäen lautasmallia. Miten se on joidenkin niin vaikea tajuta?????????????


Kaverilleni sanoi neuvolatäti aikoinaan että viimesen kolmanneksen aikana saa juoda yhden siiderin per viikko jos on niin kova hinku juoda alkoholia. Mutta vain yhden. Ja tottakai lasi punaviiniä on ok ellei se mene sitten yli.. eli korkeintaan se 12cl. Ja mielellään sekin per viikko ei joka päivä.

Punaviinissähän on jo muutenkin tutkittu olevan terveydelle edistäviä aineksia. Kohtuudella ja järjellä käytettynä ei vahingoita lasta.


TUpakoinnista olen tälläisen kuullut että joiden on vaikea lopettaa niin ei saisi lopettaa kerralla missää nimessä sillä äiti ja lapsi saa vieroitusoireet. Eli mielellään tottakai lopettaa mutta nämä tapaukset jotka polttaa tyyliin toppa tai kaks viikossa niin vähentää siihen yhteen tupakkaan päivässä mielellään mutta ei kokonaan koska se on kuulemma pahempi. TOTTAKAI mieluiten tupakka pois mutta ku o näitä saamattomiakin jotka eivät pysty mitenkään estämään riippuvuuden aiheuttamaa pakkoa ja halua.

Olen kärkäs koska itselleni ei ole ollut koskaan vaikea luopua tupakasta tai alkoholista. Päin vastoin.
 
Tupakoinnista tosiaan... paljon tupakoivan on USEIMMITEN parempi vähentää ja sitä kautta lopettaa, kuin lopettaa suoraan seinään. En tiedä, mistä olet voinut lukea, ettäkö kokonaan ei pitäisi lopettaa??!

Neuvolalääkärini sanoi myös, että jos tauon jälkeen lipsahtaakin, ja polttaakin vaikka alle viis (jopa näin paljon!) päivässä, niin paniikkia ei tarvitse siitä silti ottaa. Pahempaa kuulemma se stressi voi aiheuttaa...

Mutta niin, maalaisjärjellä eteenpäin. Kärkkäys ei ehkä oo paras vaihtoehto nettipalstoilla...
 
Hmm, ilmeisesti tarkoitettiinkin lopulta molemmat samaa asiaa...? [:D]
Että parempi vähentää, jos ei millään pysty lopettamaan, ja joskus stressi voi olla pahempi kuin se pari tupakkaa päivässä.
 
Kirjoitin tonne toiseen kohtaan omana tekstinä myös mut tässä siis sama: Oon aina ajatellu et salmiakki ja lakritsa kuuluis "kohtuudella"-kategoriaan ja aiheuttavan lähinnä verenpaineen nousua, nesteen kerääntymistä ja turvotuksia ja niitä saisi syödä vain pieniä määriä harvoin, MUTTA nyt luin tutkimusartikkeleita, joiden mukaan lakritsiuute voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen/keskenmenon?! Artikkeleiden mukaan lakritsi voisi olla jopa pahempi kuin tupakka haitoiltaan!

Hullu himo just lakritsaan ja en oo säästelly ku verenpaineet todella alhaiset ja huimaa reippaasti, mut nyt pitäs vissiin olla huolissaan siitäki?! Pitäskö pakata ittensä koko raskausajaks kuplamuoviin ja kasvattaa masua pumpulisessa tynnyrissä... Ohessa tietoa, käykää katsomassa:


http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo93363.pdf

http://www.poliklinikka.fi/terveysuutiset/&id=9890882

Ps. Purkkitonnikala on turvallista, mutta se täytyy syödä samantien avaamisen jälkeen (ei saa säilyttää enää avatussa tölkissä)
 
Pitää tänne kommentoida, kun joskus näin että aspartaami oli todettu täysin turvalliseksi makeutusaineeksi raskauden aikana. Itse en kuitenkaan olisi ihan samaa mieltä. Aspartaamin vaikutuksista on kiistelty pitkään ja sen on mm. epäilty aiheuttavan aivokasvainta. Joten itse on ole sitä sisältäviin tuotteisiin koskennut en ennen raskauttani enkä aio koskea sen aikanakaan. Mielummin sokeri sokerina, ainakin se tiedetään ja tunnetaan tarpeeksi hyvin! [:)]
 
Mä olen näissä ruoka-asioissa sitä mieltä, että mikään ei ole täysin kiellettyä. Neuvolasta saadut ohjeet ovat vain suosituksia, joita olisi hyvä noudattaa. Itse olen koittanut niitä noudattaa niin hyvin kuin pystyn.
 
Ja sitten tuosta alkoholista... Sitähän ei sen takia suositella juotavaksi, koska turvallista määrää ei tiedetä. Ja kyllä se viinin alkoholi on juuri samanlaista kuin oluen/siiderin/viinan. Italiassa se vaan sattuu olemaan ihan normaalia, että ihmiset juovat aterioiden kanssa viiniä ilman humaltumistarkoitusta.
 
Se on paha, että nykypäivänä on tää internet olemassa, josta löytyy välillä vähän liikaakin "tietoa"... [:D]
 
Mua ärsyttää ihan hirveästi tämä ,kun tuntuu, että joidenkin mielestä ei saisi syödä oikein mitään! Kaikessa on aina jotain pahaa. Loppujen lopuksi, kun miettii näitä kiellettyjä aineita joista joku kaverin serkun kaima joskus mainitsi, niin niitähän olisi melkein kaikessa niin, että tässähän saisi elää nälässä!! [:D]
Tuosta viinin juomisesta kommentoin itse sen verran, että oma neuvolatätini ainakin sanoi, että jotkut juovat yhden kaljankin tai juuri lasillisen viiniä, koska se ei vaikuta omaan olotilaan, mutta käski miettiä vaikutusta esim.5 sentin kokoiseenkin vauvaan... [&:] Itse en kyllä joisi. Maistanut olen joskus kavereilta jotain siideriä pienen suullisen, mutta en muuta..
 
Itse olen syönyt aika paljokin salmiakkia, en nyt tietenkään päivittäin, enkä omasta mielestäni yhtään liikaa, voi toki olla, että muut ajattelevat eri lailla...
Muutenkin tuo "kohtuus kaikessa", on aika laaja käsite, koska toisille normaalia on syödä esim.isompikin pussi karkkia päivässä, toiset taas syövät tyyliin muutaman karkin viikossa..
Ja niinkuin Nenn1 mainitsikin, niin ne ovat vain suosituksia. Niillä ei välttämättä ole mitään vaikutuksia, mutta neuvoloiden täytyy vain varoittaa, jos tuleekin jotain, kun niissä on kuitenkin riski tulla jotain(tai joskus ehkä jollakin vaikuttanut jotenkin pahasti?)..
 
Moikka!
 
Mun oikein piti alkaa googlettamaan hunaja ja sen syöminen raskausaikana.
Tulin siihen tulokseen, että raskausaikana ok, mutta sitten alle 1v vauvalle ei.
Onko muut samaa mieltä?
 
Heips!
Lisäänpä minäkin lusikkani tähän ruoka-soppaan! Aiheena hedelmät ja niiden sisältämä sokeri.

Jotenkin sitä aina luulee, että hedelmät ovat NIIN tervellisiä ja hyviä. Minäkin pidin itseäni oikein kävelevänä terveyden pilarina. Pari tiukkaa omppua, persikkaa ja kourallinen viinirypäleitä päivässä.
Päälle terveysmehua kolme desiä eli iso lasillinen. Putelin kyljessä kirjaimet: EI LISÄTTYÄ SOKERIA! Valion ihanaa tavallista masikkajogurttia purkki aamiaisella ja rapsaus mysliä siihen päälle.

Sokerirasitusten tuloksena jouduin selvittelemään ruokailutottumuksiani ja niinhän siinä kävi, että koko "terveellinen" hedelmäsarja lensi aatteineen nurkkaan. Elikkä siis: hedelmät sisältävät yllättävän paljon sokeria, josta ei todellakaan kerrota! Luullaan, että karkit ym limut on niitä vaarallisia, mutta mutta...

Tänään porkkannaa, puolukkaa, lanttua ja kaalia. Ja kilot hupenee ja sokeriarvot pysyy kuosissa. Kyse on siten nimenomaan pitkäliukoisesta sokerista ja paljosta kuidusta, joka todellakin pitää nälän tunteen pois. Ja sen hillittömän " munonpakkosaadaherkkua" jutun pois. Niin ja SOKERINA kaupan päälle: eipä tarvitse ummetuksesta kärsiä!

Niin peeäss: eikä niitä juureksia sitten tarvinnutkaan hauduttaa läpeensä pehmeiksi, niinkuin mummo 70-luvulla karjalanpaisti lisukkeeksi.

Tämän halusin kommentoida ja herättää ajatuksia. Miten on?
 
Minusta ne, joiden sokeriaineenvaihdunta on kunnossa, saavat rauhassa nautiskella hedelmistä. Itse olen ollut sokerittomalla (sakkaroosittomalla) ruokavaliolla kymmenisen vuotta ja myös hedelmäsokerin käyttö on ollut vähäistä ts. hedelmien yms. käyttö. Uskon myös samoin kuin maarinen, että sokerittomalla tai vähäsokerisella ruokavaliolla herkkujen himo vähenee pidemmällä tähtäimellä. Pidän itsekin vihanneksia ja juureksia terveellisempinä kuin hedelmiä. Mutta kuitenkin, jos jollakulla hedelmät eivät mitään negatiivista aiheuta, niin minusta niitä voi ihan hyvin syödä reilumminkin.
 
Mä löysin tämmöisen sivun.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,26266

Tosta pisti silmääni kahvisuosituksen tippuminen kolmesta kahteen kuppiin...

Kai se on vähennettävä sitäkin.

Viimeinen
 
Olen samaa mieltä Nenn1:n kanssa! Olen jo miettinytkin, että pitää vissiin lopettaa syöminen kokonaan [:D] Näkkileivässä, sipseissä ja ranskalaisissa näytti muka myös olevan sikiölle haitallisia aineita.. Näkkileipä on intohimoni ja sitä syön tosi paljon, sipsejä taas nautin ihan normaalisti. En todellakaan edes viikottain, mutta jos sattuu joskus mieli tekemään niin sitten voin ostaa. Myös ranskalaisia varmasti kuka tahansa syö aina silloin tällöin! Vaikuttaisi vähän liioittelulta taas [8|]
 
Tohon mäkin tunnustan, että oon sipsien perään ja niitä on mennyt useampana päivänä viikossa muutama kourallinen. Mutta tuo uutinen, jonka kuulin radiosta siitä väikkäristä (akryyliamiinit ym. karsinogeenit äidistä sikiöön), vähän pelästytti. Sen jälkeen en ole syönyt, mutta en viitsisi ihan älyttömän neuroottinen olla kaiken suhteen, joten luultavasti tulen vielä muutamia sipsejä suuhuni laittamaan raskauden aikana. (Mulla kun on herkut hieman rajoitetummat kuin monilla muilla, mulla on jossain määrin rankka ruokavalio, tai en itse niin koe, mutta monet kommentoi niin, kun kuulee siitä).
 
Takaisin
Top