Moikka moi! Mä putosin kyydistä loppuraskaudesta ja en oikein tiedä miten tästä enää mukaan pääsisi, mutta ehkä koitan tälle puolelle vähän päivittää kuulumisia jos saisi vaaditut viestit täyteen ja vois kokeilla uudestaan aktivoitua salaisella puolella! Tuntui ettei loppuraskaudesta ollut oikein sellaista tarvetta ja asiaa, mutta vauvaan liittyen ois taas kiva kysellä ja lukea muiden kokemuksia
Tässä vaikka nyt ensihätään "synnytyskertomusta". Meillä meni laskettu aika ohi 4.7. ja käynnistyminen alkoi perjantaina 9.7. Ensimmäiset supistukset tuli aamuyöllä ja jatkui iltapäivään asti helposti kestettävinä ja epäsäännöllisinä. Klo 17 jälkeen kipeytyi ja tiheni. Sairaalaan lähdettiin illalla 22 aikoihin ja synnytys kirjattiin alkaneeksi tuosta klo viidestä. Tästä sit seuraavat 40 tuntia oli yhtä kituutusta ja hidasta etenemistä, sentti kerrallaan avautumista, pysähtelyä ja etenemistä vuorotellen. Epiduraalia meni täydet annokset, sitä ei lopulta saanut enää lisää. Sunnuntaiaamuna oltiin 9 senttiä auki mutta taas pysähdyksissä ja vihdoin joku alkoi epäillä virhetarjontaa. Sehän sitten ultralla todettiinkin, päälaki edellä oltiin tulossa ja ei kuulemma mahdollista jatkaa alateitse.
Sektiopäätös otti koville, mua itketti ja harmitti "luovuttaa" loppusuoralla, harmitti ettei vauva saa synnytyksen bakteereita. Mutta eipä siinä ollut vaihtoehtoja. Sektio sitten itsessään oli myös tosi ahdistava ja dramaattinen kokemus. Vauva oli ehtinyt laskeutua syvälle lantioon ja oli siellä tiukasti jumissa. Mua jouduttiin leikkaamaan lisää, tehtiin T-mallinen viilto eli sekä vaaka että pystyviilto. Lääkäri yritti auttaa vauvaa ulos ja kätilöt työnsi alakautta irti lantiosta, heillä väsyi kädet ja vaihtoivat vuoroa, salissa oli kiivas tunnelma, henkilökunta juoksi ja huusi että jumissa on, ei irtoa, vaihdetaan vuoroa, kädet väsyy. Mä olin todella järkyttynyt ja pelkäsin että käy huonosti. Mun taustalla lapsettomuus, hoidot, raskausajan pelot, liikkumattomuus ja liikehälytykset, olin niin peloissani että tähänkö asti lopulta päästiin ja nyt hänet menetetään. Ehdin vaimolle sopertaakin että taitaa käydä huonosti.
Lopulta huudot vaihtui, nyt irtoaa, syntyy syntyy ja pian perään virkeä parkaisu. Hurja helpotus, vauva nopeasti näytille meille, mutta rinnalle en saanut koska olin saanut niin paljon lisälääkitystä sekä vauvan vointi piti heti tarkistaa, ettei tullut hapenpuutetta. Kaikki oli hyvin, vauva sai 9/9 apgar pisteet ja pääsi vaimon kanssa tarkkailuun. Mä jäin parsittavaksi ja sitten perässä perheen luokse ja sain vauvan rinnalle.
Jälkikäteen vielä todettiin että vauva ei missään nimessä olisi syntynyt alakautta. Virhetarjonnan lisäksi hänen mitat oli huikeat 56 senttiä ja 4590 grammaa.
Vauva siis syntyi lopulta sunnuntaina 11.7. rv 41+0 ja huomenna tulee tasan 4 viikkoa. Oon palautunut sektiosta fyysisesti tosi hyvin ja henkisestikin varmaan päällisin puolin, mutta on siinä vähän vielä työstettävää. Välillä iskee fiilis että raskausmaha ja vauva on kadonnut ja riistetty, ja on vaikea yhdistää että tämä meidän vauva on se sama mahassa ollut vauva. Luulen että sektiokokemus aiheuttaa tällasta fiilistä. Mutta aivan ihana hän on ja ollaan täysin vauvakuplassa ja hänen pauloissa
Uskomattoman ihanaa olla vihdoin äiti ja juuri tämän vauvan äiti.
Kirjoittelen tähän lisää kuulumisia myöhemmin josko saisin tarvittavat viestit täyteen ja takaisin salaiselle puolelle.