Mitä et tiennyt synnytyksen jälkeisestä elämästä :)

Hei taas kaikki,

kiitos kannustuksesta. Alkaa ilmeisesti elämä jo voittamaan. Tänään saatiin Nyytille isä. eli edessä oli isyyden tunnustus. Nyt pitäisi soittaa kirkkoherranvirastoon ja sopia kasteaika. Ei vaan uskalla soittaa kun pikkuneiti on aika "mulle heti kaikki nyt" (äidiltä peritty piirre), sillon ei saa keskittyä mihinkään tai kehenkään muuhun kun häneen itseensä kun hän on hereillä :D

Ei vaan kello meinaa toukalla kääntyä oikeinpäin millään. Olin jo ihan innoissani kun kahteentoista asti oli hereillä ja simahti sen kahden tunnin jollottelun jälkeen :) heräsi kolmelta ja jollotteli seitsemään... huh. onneksi mies antoi minun nukkua toi välillä viereen syömään :)

Pahimmat raivarit selvis sillä että pikkusella masu kovalla ja ilmavaivoja... jalkajumppaa ja masun painelua sekä kuumeen mittailua hanurista. Helpottaa pikkusen oloa huomattavasti. Kapaloon käärittynä nukkuu ja rauhottuu vähän helpommin :)

Mutta siis sanoma on se että elämä alkaa helpottumaan, eikä mieli enää niin musta. Nytkin mennyt pari päiväää itkemättä ja en oo enää nukkunut iltaan asti :D

sekä alkaa jotkut asiat menemään jo rutiinilla :D Illalla yöpullo valmiiksi jonka isukki hakee siinä vaiheessa kun tissiä vaihdetaaan. :) Kuitenkin pitää puhua neuvolassa torstaina vähän ommista mielialoista. Vähän vaivaa jo itseänikin. Bussiin ei uskalla vieläkään mennä :/
 
Mulle tuli todellisena yllätyksenä, että itkettää vieläkin herkemmin kuin raskaus aikana ! Ihan mitättömistä asioista tuli laitoksellaki itku, ja aina ei tarttenu olla syytäkään. Itkeskely jatku kotonaki, onneksi nyt jo alkaa pikkuhiljaa helpottaan. [:)]

Sit empä ois uskonu tosiaan, että imettäminen voi olla niinkin hankalaa aluksi ku oli.. ja on edelleen hiukan harjottelua mutta kyllä se tästä, päivä kerrallaan sinnikkäästi [:)]

Kivut vielä tänä päivänäki alakerrassa on melkoset. Sentään pystyy jo normaalimmin istumaan. ei tarvi toisella kankulla kököttää. mutta vessareissut on jotain ihan järkkyä [:(] saa nähä kuin kauan vatta on näin jumissa!

Jälkivuoto onneksi hiipumassa, vaikka synnytyksestä vasta 9päivää...

Ja jostain sitä saa energiaa vaikka öisin tarvii herätä monta kertaa valvomaan pienen miehen kans.

Imettäminen tosissaan on väsyttävää touhua, ja pistää aina hirveesti janottaan. Ja jännä ku mulla aina imettäessä alkaa varpaat ja jalkapohjat hikoileen niin paljon et on pakkonykiä sukat pois [:D]
Jälkisupistuksiaki on tullu, ja ei ne kivoilta tunnu. Mutta verrattuna oikeisiin supistuksiin jälkisupistukset ei oo mitään.. [:)]

Tosiaan synnytyksestä nyt kulunu 9 päivää ja paino tippunu 11kg!! [:)][:)] Lähtöpainoon vielä matkaa kuitenki 5kg... [:'(]

Hirvee himo suklaaseen mutta ei kärsi sitä kovin syyä, pojun masu ei tykkää...[&:]
 
Melelaltahan on hienosti tippunu paino, tuo 5kg oo enää mitään ja lähtee varmasti sekin melko nopsaan! [:)] ..täällä ihan mielenkiinnosta ja uteliaisuudesta vaan haluisin tietää kuin muilla vauvatuneilla on painon kanssa käyny? ..tai noin yleisesti muutenkin miten on palautumiset synnytyksestä/raskaudesta sujunu?

Mua neuvolassa yks sijainen lohdutteli, että varsinkin nää nesteestä johtuvat kilot sitten vaan niinkun "sulaa" synnytyksen jälkeen ja valuu pois - on kuulemma ihana tunne.. sitä odotellessa siis [:D]
 
Mulla ei jääny laitokselle kun 5 kg ja turvotukset ei ole hävinny vieläkään! Kovasti oottelen että paino lähtis tippumaan, tosin raskauskiloja tuli koko aikana 13 kg eli 8 kg olis jälellä! Ja synnytyksestäkään ei ole kuin vasta 5 päivää!
 
mulla oli viikko synnytyksestä tipahtanut 9kg paino, olis vielä n. 4kg jäljellä.

...on tuo vessassa käynti vaan kammottavaa, jotenkin mua pelottaa ponnistaa se kakkonen ulos tuolta :S ja kyllähän se vähän sattuukin :( ...mutta aikalailla vähän kylläkin, on tässä lähiaikoina paljon pahempiakin kipuja koettu [:D]

ärsyttää tuo epparin paraneminen, tikit kutiaa ihan perhanasti, yritän sitten vaan möngertää jotenkin että helpottais [:D] onneks ei kutise enää niin paljoo kun 4pv sitten, se oli kamala päivä se!

on se kumma miten sitä ei oo tän väsyneempi, vaikka nukkuu semmosia 5h yöunia. kaippa ne hormonit hoitaa homman aika hyvin [:)]

ja tuo imetys, ei se ookkaan niin helppoo mitä olis voinut luulla. nyt siihen on päässyt mukaan, mutta aluks tuotti kyllä vähän vaikeuksia. plus, että mulle tuli nirhauma toiseen nänniin, sattuu muuten ihan samperisti kun tositosi nälkäinen, juuri päikkäreiltä herännyt vauva tarraa raivolla kiinni. kyllä siin pitää huulta purra [&:] mutta tuokin vaiva parempaan päin, kiitos rasvauksen.
 
Kokeeko muut imetyksen epämiellyttäväksi? Siis fyysisesti? Mun mielestä se tuntuu äärimmäisen vastenmieliseltä. Ei satu mutta siis tuntuu inhottavalta. 
 
Mulla oli Melela ihan sama juttu ton imetyksen kanssa esikoisesta. Oli myös pakko ottaa aina sukat pois jalasta, kun imetys alkoi. hiki virtasi käsissä ja jaloissa. Samoin aina piti olla pari lasia vettä ja mehua vieressä, kun jano oli ihan hirvee.
Esikoisesta mulla jäi kaikki 10kg laitokselle (olin siellä viikon) ja kuukausi synnytyksestä olin -8kg aloituspainosta. Nyt voi olla asia ihan eri, kun on tää toinen.
Mä en oikeen koskaan päässyt esikoisen kanssa sinuiks ton imetyksen kanssa. Eikä kyllä nytkään oikein oo sellasta jes imettämään, fiilistä.
 
Täällä ihmetystä herätti:

Sairaalassa
- kuinka yksin sitä olikaan alkuun ellei älynnyt kysyä niin ei kauheasti tultu neuvomaan.
- miten niin hirveä ruoka voi maistua niin hyvälle ja aina on nälkä
- kakkimisen vaikeus

Kotona

- ainainen jano
- hedelmät on ihan sairaan hyviä
- miten paljon apua isästä onkaan ensi viikkojen aikana,ihan pelottaa yksin jäänti
- Istualtaan imettämisen vaikeus
- miten voi olla mitään niin ihanaa ja kauniimpaa kun oma vauva imee rintaa
- imettämisen luonnollisuus vaikka tupa on täynnä vieraita
- rintapumpun kätevyys
- oma aistiherkkyys kaikki muut tuhatkertaistuu mut vauvan kakka ei haise
- miten helppo on nukahtaa yöllä uudestaan sekä imetyksen aikana...
- nopea painon pudotus, synnytyksestä 13 päivää ja 12,6 kg lähtenyt reilu 4 jäljellä...
- isot tissit


vieläköhän oli jotain..... [:)]
 
En ole jaksanut enkä ehtinyt täällä käymään. Nyt ajattelin jonkun ketjun pitkaisesti lueskella, kun kauratyyny lämmittää kipeitä hartioita. Pakko kommentoida tätä. Hattiwatti oli niin oikeassa että naurattaa. Mut yllätti moni sama asia ja erityisesti:
- Välilihan leikkaamista ja repeämistä ei huomannut siinä tohinassa kun sattui niin saakelisti jokatapauksessa. Ompelu ei sattunut yhtään puudutteista johtuen.
- Pissiminen ja kakkiminen pelotti, mutta ei sattunut yhtään! Kakkaa ei voinut pusata, mutta se tuli ulos luumuja syömällä, kun vaan sitten "antoi luvan" Kuivaluumuja siis sairaalakassiin!
- Miten oma vauva voi olla niin rakas. Ja pelkästään sen näkeminen lievittää kipuja nytkin

Imettämisestä muutama asia:
- En uskonut sen olevan niin hankalaa ja kivuliasta (mutta se palkitsee)
- Vauva osaa kaikki niksit, miten saada maito herumaan. Uskotaan vauvaa, mutta ei anneta imeä väärällä otteella!! (Se sattuu)

kiloista:
Yllätyin, miten laiha olen!!
Maidon noustua aika kivan uhkea [:D]
 
Joo tuo tissien kasvu kyllä yllätti. Ja se, et kuin kipeet ne oli 3-4 päivää ja kivikovat! Kuuma suihku oikeestaan vaan autto hetkeksi siihen järkyttävään jomotukseen :)
Janottaa tosiaan kokoajan, varsinki imettäessä. Vettä ja mehuja menee litra tolkulla päivässä.
Rakkauden määrä vauvaa kohtaan on sanomattoman suurta... <3 Vauvaa vois vaan kattoa tunnista toiseen, mutta muutakin on tehtävä [:)]
 
Moi kaikki!

Tutulta kuulosta nuo ihmetyken aiheet...hiotus, janotus, jaksaminen, hormonimyrskyissä rypeminen, itkeskelyt, imetyksen alkuvaikeudet jne...

Ennenkaikkea se kummastuttaa ja tuo suunnatonta onnentunnetta miten tuo pieni nyytti on niin rakas. Vaikka miten väsyttäis tissimaratoonit (eilenkin 2,5h yhtäsoittoa rinnalla) ja yöherätykset niin mitäpä sitä ei vauvan vuoksi jaksais [:)]

Vaan se mitä en todella tiennyt: MITEN VOI SAUNOMINEN TUNTUA NIIN HYVÄLTÄ 9KK:N TAUON JÄLKEEN [:D] Mähän en voinut löylytellä raskaana ollessa ollenkaan kun alkoi ihan tajuton päänsärky, ja saatte siskot uskoa että oon nauttinut kiireettömistä löylyistä tän viikon aikana, ihanaa [:D]

Niin, mulla jäi laitokselle 7kg ja 9 olis vielä tuossa lanteilla odottelemassa sulamista [:)] Mies lupasi ostaa mulle kahvakuulan niin voidaan yhdessä kotona treenailla mammaa kuntoon ennenkuin pääsen taas jumpalle oikeesti. Ja kohtahan sitä pääsee vaunulenkeille, jos nyt vähän lauhtuis tuo pakkanen [:)]
 
Peukaloisen kanssa samat sanat noi ensimmäiset pari lausetta!

Mutta onpa pitkä aika tissillä! Mites muilla, kauan yleensä imetätte? Itse yritän vähintään puoli tuntia ja pidempään, jos poika ei aina nukahtaisi, kun ei haluaisi koko ajan herätellä. Yritän sitten lypsää lainatulla rintapumpulla n.15min per tissi ja saan n.15 ml yhteensä maitoa lypsettyä. Minulla on pienet tissit ja vaikka ei pitäisi vaikuttaa maidon määrään niin vähän epäilen kyllä. Paljon teiltä tulee maitoa? Me annamme nyt 30 ml korviketta varuiksi, koska pojan paino ei ole noussut ja on tarkkailussa. No poika täyttää tänään vasta viikon..

Paino: tuli n.14 kg raskausaikana, tosin ihan hirveä turvotus. 10 kg jäi laitokselle suoraan ja on tosi laiha olo, kun turvotus lähtenyt jaloista ja ihanaa kasvoista!! Näytän taas normaalilta (paitsi toi masu, mut eiköhän se siitä sula sit pikku hiljaa, en jaksa välittää just nyt sellaisesta)
 
Kisu2 - pumppaamallahan toiset saa ihan toisenlaisia määriä kuin mitä vauva sieltä imuttelee. [:)] toisilla on vaan ehkä sellaiset rinnat joista tulee hyvin pumpatessa ja toisilla taas ei tule kuin pari vaivaista milliä, vaikka miten pumppais. 
 
Baby Bluesista sen verran, että en tajunnut kuin mieliala voikaan heittelehtiä näin. Välillä onnen kukkuloilla, välillä hirvee itku, epätoivo ja masennus.

Imetys ei suju kuin rasvattu, joten varautukaa siihen te vielä masuttelevat... Tai siis se ei yleensä suju kuin rasvattu. Mulla ainakin vauvan imuotteen ja oman asennon opettelu on vaatinu hermoja ja aikaa. Ja vauva ei aina syö niinku kunnolla, väsyy rinnalle ja sitte se masentaa.

Raskauskilot VOI masentaa, vaikka on ihanin paketti siin vierellä. Vauva on paras, mutta silti sitä saattaa varsinkin baby bluesissa tuskailla myös sitä omituista, itselle vierasta kehoa.. (jos niit kiloja on tullut reippaasti kuten mulle).

vauva ei nuku eikä syö missään rytmissä. Se väsyttää, mutta siihen pitää tottua. välillä syöminen ei suju, nukahtaminen on vaikeaa vauvalle ja itkua tulee vauvalta suorana huutona. Sekin pitää vaan jaksaa.
 
Mulla tuli aluksi pumppaamalla jopa 60ml per tissi, mutta nyt kun vauva on oppinu imemään ja ottaa vain tissiä (onneksi) niin pumppuun ei tuu ku hädintuskin n.40ml yhteensä kummastaki tissistä. Poika kyllä saa siis imemällä masunsa täyteen, välillä maitoa tulee niin voimalla että meinaa töpeksiä.

Eli on ihan normaalia ilmeisesti, että pumppaamalla ei tuu juurikaan maitoa.

Meillä imetykset kestää puolesta tunnista tuntiin. Riippuu tietenki onko päivä vai yö :) päivisin poika tykkää lussutella ja nautiskella pidempään ennenkuin nukahtaa. Ongelmana vaan tahtoo olla se, että ei röyhtäse vaikka missä asennossa pitäs..
Nielemisestäki kuulee, että saako vauva sitä maitoa. jos kovin tiuhaan nieleskelee, niin varmasti maitoa tulee :)
Mutta onko totta, että vauva saa 5-10 minuutissa tarvitsemansa määrän, ja loppu aika on sitten sitä nautiskelua?

Raskauskiloista sen verran että kyllähän tuo roikkuva mahanahka välillä tympäsee, mutta sitten joulun jälkeen vasta aattelin alottaa kunnolla sen sulattelun [:D] Ei kannata ennen joulua (ainakaan mun) koska emmä pysty oleen ilman kinkkua ja joulutorttuja [:D] NAM!

Rechaka: 
Ei meilläkään vauva nuku tai syö missään rytmissä. Jos en herättelis päiväs aikaan syömään niin nukkuis varmaan koko päivän iman syöntejä. Öisin asia on eri, koska valvoo.
Nukkumaan päästiin aamulla 6:30. Eli yö mennä hurahti poikaa kannellessa ja syöttäessä ja hyssytellessä..

Tuli nyt vähän väärään osioon tätä vauva pulinaa, mutta suonette sen anteeksi tämän kerran [:)]
 
Mulla maha alkaa nyt olee saman kokoinen kuin ennen raskautta, mulla palautunu ilman mitään jumppailua...onnex, kun oon niin laiska urheileen ja ajallisestikin ois täysin mahdotonta nyt.
 
voi hyvä tavaton miten sairaalassa ollessa oli rinnat kipeet [:(] pikkusen nousi maitoa rintoihin, ei kestäny yhtään koskea ja se mekko, vaikka löysä oliki, hinkasi niin kipiästi [:(] sitte pääsin onneksi pumppaamaan nii yhteensä 100ml tuli maitoa :D sen jälkeen ei ookkaan tarvinu pumppua :)
 
mutta miten voi tippasta maitoa rinnoista [:D] keskellä yötäki herään ku on rintsikat ja sänky märkänä [:D][>:] niin ärsyttävää mutta samalla huvittaa ku sitä tulee niinku niin paljon! oon miettiny että tuttipullo alle, mutta sen kiinnitys voi olla vaikeeta joten maidon kerääjä vois olla hyvä.. [8|]
 
Joo mua kans huvittaa tuo maidon tippaseminen ! Suihkun jälkeen aina tippasee kivasti pesuhuoneen lattialle [:D]  Ja imettäessä on aika vakio et toinen tisu alkaa lorottaa hirveesti [:D]
 
Peukaloinen, mulla on ton saunomisen kanssa ihan sama juttu! Mulla ei siitä tule jatkuvaa päänsärkyä, mutta joka kerta kun heittää löytyä, pidän päästä kaksin käsin kiinni kun sattuu niin julmetusti. Siksi olen voinut olla vain keskimmäisellä lauteella saunassa ja kädet tiukasti ohimoilla. Ja tää alkoi heti kun tulin raskaaksi. Aluksi ei voinut mennä edes lisäämään saunaan puita, kun kuumuus iski kovan päänsäryn. Muuten taas sauna on mulla helpottanut sekä supistuksia että liitoskipuja, joten urheasti istun siinä keskilauteella joka päivä [:D].
 
Mä en esikoisesta oppinut imettämään istuen ollenkaan. Mä imetin aina makuulta. Siksi oli vaikea oikein lähteä mihinkään, kun aina piti imettää makuuasennossa.
 
 
 
mä en osaa imettää maaten ollenkaan. istaltaan en osaa imettää ilman imetystyynyä. kiva aina raahata sitä sitte mukana kyläpaikkaanki :P
 
Takaisin
Top