Missä vaiheessa kerrotte uutisen?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ilo13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äiti on aina ollut tuollainen. Ei ole ollut mitään keskenmenoja tms. Kun me mentiin kihloihin Äiti ei puhunut mulle pariin kuukauteen mitään koska olin VAIN 20v. Sitä on nyt 6 vuotta. Häistä se mökötti jne. No mutta onneks anoppi ja miehen sisko on niin ihania että saan toisen äidin ja isosiskon mitä mulla ei ole ollut. Ja äidin olen tuntenut kauan että osasin odottaa. En silti tajua mitä se tällä saavuttaa. Mutta se tästä avautumisesta :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Kyllähän se tietyllä tavalla on luopumista kun oma lapsi menee kihloihin, naimisiin tai saa oman lapsen(oman perheen), ehkä joidenkin on vaan niin vaikea luopua tietystä elämänvaiheesta että purkautuu kummallisena käytöksenä..
kyllä tässä on paljon saanut analysoida omien vanhempien/sukulaisten reaktioita, yleensä kaikkeen löytyy jokin ihan järkevä selitys, sen löytäminen kummasti helpottaa omaa olemista! Ties miten kumma sitä on sitten omien lasten itsenäistyessä:confused:..no joo, aikaa on vielä..

Meillä lähti tieto mun raskaudesta kaikille sukulaisille joulukortissa :greet008
Nyt kun viikkoja on 12+1 ja oltiin ultrassa torstaina ja siel oli kaikki oikein hyvin, niin nyt uskaltaa kertoa muillekin kuin ihan lähimmille.

Nyt on äitille kerrottu. (Ajettiin 65km nii 5km enne perilläoloa sain sanottua, mite se onkaa nii vaikeeta?) Liki eka kommentti oli että et aatellu sitte imetystä lopettaa. En raski vielä, yövierotan kyllä joulun aikaan pojan. Ikää hällä vajaa 9kk. Anoppi saa tietää uuenvuojen aikaan ja yks ystävä ja sisko saattaa saada tietää ennen sitä, tai sitte myöhemmin. Muut saa huomata omia aikojaan.

Se ON kertominen vaikeeta, joka kerta!
Mutta osaa ne olla sitten ärsyttäviä nuo kommentitkin! Ihan pistää vihaksi sun puolesta tuo kommentti imetyksen lopettamisesta.. (ikäänkun se mulle kuuluisi:wink).
Meillä kyllä ensimmäisten kanssa kommentoivat mummut (ja neuvola) imetystä, eivät nyt viimeisillä kerroilla enää ole sanoneet mitään :p, ja sinne 1,5v oon siis rauhassa saanut viimeiset imettää (kai ne mummut lopulta tajusi, että eiköhän tuo nainen jo tiedä mitä se tekee) !
Saatko tukea miltään suunnalta tuohon raskaana imetykseen? vai onko joka taholla lopetuspainostusta? Oma päätöshän se tosissaan on miten kauan jatkaa. että mitäpä tässä ulkopuolisena kommentoimaan..(sorry:))

täällä ystävä viettää edelleen hiljaiseloa,nyt on mennyt jo yli viikko...häipyy feisbuukistakin jos oon kans linjoilla...että hyvää joulua vaan sinnekin o_O

Mä oon nyt vähän avoimemmin kertonu ja en välitä enää jos maha näkyy. kaikki lähisukulaiset tietää ja pari työkaveria lisää.. Ens viikon ma (23.12) ku oon tälle vuodelle viimestä päivää töissä ajattelin pomolle kertoo. Pomo on toisella paikkakunnalla, niin mä varmaan vaan täräytän s-postilla. Jääpähän mustaa valkosella sillä palata jos unohtaa. ;) Lähinnä kai sitä kiinnostaa se millon jään äitiyslomalle. Jännä ku ajattelee et siihen on tosiaan enää 5kk. :p

mä oon alkanut kans kertomaan ihan vapaasti, mutta väännetään miehen kanssa kuka on kummankin kaveri alunperin et se saa sanoo kaverille. Yhdellä lähimmistä kavereista käytiin sunnuntaina mut ei saatu sanottua ku niillä on parisuhteessa niin vaikeeta :/

Neuvola oli sitä mieltä että kannattaa lopettaa, oma äiti myös. Mitta tiedän että suvussa on niitä, yks läheinen (tai siis ei läheistä sukua mutta mulle läheinen) sukulainen ainaki joka on itekki imettäny+odottanu et hän ainaki ymmärtää. Toki ei vielä tiedä, mutta joulun jälkeen sitten :) Aikasemmin sillon ku äiti on saanu lapsia nii on nii vahvasti neuvottu lopettaan imetys heti ku alkaa oottaan, nykyään se paremmin sallitaanki. Äitillä on 1,5v ikäerolla muutama, hän on aina lopettanutiltuaan raskaaksi.. Kyllä mää 1-vuotiaana oon valmis vierottaan kokonaan, ainaki nyt tuntuu siltä, en aijo tandemimettää, poika 1v3kk kun tämä syntyy.. Yövierotus on täysin mun oma päätös jaksamiseni takia.
Tää palsta on kiva ku täällä on muitaki jotka imettää vielä, samoin huhtikuisten fb-ryhmäs on muutama jotka odottaa jo kakkosta ja heistäkin joku on jatkanut imetystä.
Tänään maisteltiin korviketta nokkamukista josta se ei kyllä kelvannu, lasista hörppäs, että jos tuntuu joulun aikaan siltä että poika ei tartte tissiä nii on mitä antaa. Toivotaan että hän kestää korviketta (ei oo ikinä saanu). Vaikka en mää vielä oo valmis oikeesti vierottaan, pidän vaikka aamumaidon pojalla, hän on nii pieni vielä ja onpahan äitin perrään ku äitiltä saa mammaa. Äitin vauva, siitä tullee nii iso jossei se ennää roiku tissillä :')

Ne on kyllä olleet kummia nuo neuvolan ohjeet ennenmuinoin(kin)..omaa äitiäni neuvottiin jo synnytyssairaalassa että vauvaa imetetään 4 tunnin välein(kuulostaa ihan kidutukselta!)! ollut sitten ihmeissään että sitä voi mennä ihan vauvantahtiinkin..
Meillä viimesin vauva oppi hyvin juomaan vettä perusmukista siinä puolenvuoden paikkeilla- parikertaa meni nenään ja sitten oppi, ei tarvinnut kummempia härveleitä. Hienoa että imetystukea löytyy halutessaan!

Ja en oo saanut kerrottua pomolle raskaudesta, pikkujoulussa tilailin kovaan ääneen alkoholitonta viiniä, että kyllä jokunen taisi arvata, vaikka autolla olinkin matkassa (parinkymmenen km kotimatka). kolme työkaveria tietää nyt - melko yllättyneitä olleet, lestadiolais- ja tekemisen puutetta siellä maalla- vihjailuja kuullut kiitettävästi (sekä ehkäisyneuvontaa), hyvässä mielessä kuitenkin:grin! Pomolle puhun ehkä joulun jälkeen, viimeistään helmikuussa :rolleyes:

Ensimmäinen haparoiva "mikä tolla... onks tossa... ompa mahaa, ehkä?..." -katse saatu tänään :grin

Katsoja oli puolituttu työkaveri, jonka olen tuntenut vasta raskausaikana, eli on nähnyt mut vaan melko keskivartalopaksuna koko tuntemisen ajan.

Käytän edelleen tummia vaatteita ja useimmiten jotain neuletta roikkumassa, silmää hämäämässä :) Mutten enää ihan niin tarkkaan kulje säkeissä ja kato, että ihan koko ajan on mahalinja peitossa, kuin vielä muutama viikko sitten.

Ei vielä kuitenkaan kyselyjä, eli 16. viikon maha ei näemmä vielä riitä niihin. Onneksi :) Olin ajatellut, että rakenneultraan asti koitettaisiin sinniä ilman sen kummempia kyselyjä tai kertomisia (puolitutuille/töissä).

Mulla on oikeastaan viimeisen viikon aikana pamahtanut jo näkyvä masu ja tätä ei kyllä enää kauaa peittele. Viikkoja nyt 13+6... Raskaus ei enää oo tarpeen olla salaisuus, mut ihan oman olon kannalta ois saanut alkaa kasvaan vähän myöhemmin! Onneksi näin kun oon hoitovapaalla niin joulun ajaksi loppuu kaikki harrastukset ja pääosin tapaa vaan niitä tuttuja ihmisiä joille on helppo kertoa :)

Tänään tuli kerrottua mun vanhemmille, poika (jolle ei oo kyl kerrottu) alko höpötteleen vauvasta niin tuli sit sanottua että kyllä se ihan asiaa puhuu :rolleyes:
Ja anopille kerrotaan jouluna.

Ja kyllä täälläkin jos joku sattuu katsomaan niin luulis huomaavan että kumpu kasvanut, ja nyt menossa 12+4. En kyllä esikosta muista huomanneeni tällästä kasvua...

Mulla on hyvänä hetkenä aamuisin aika litteä vatsa, mutta heti kun syön jotain, niin tulee vatsanpuruja ja kauhea turvotus. Liittyy toki vauvaan, mutta ei se vielä vauvamaha ole, vaan ruuansulatusvaiva. Pian on kertomisen hetki perheelle. Osa taitaa jo epäillä jotain, kun viikonloppuna juhlissa en juonut skumppaa ja mekon alla iltaa kohden maha alkoi taas ihanasti turvota. Äiti kysyikin jo kauttarantain, että onko ristiäiset ennen häitä. :) Hän ei tiedä yrityksestämme. Maha ei siis ole vielä kasvanut, mutta turvotusta on tosi hankala peitellä.

Ja kuten epäilinkin, miehen sisko on mun mielestä raskaana ja varmaan kertovat uutisen myös jouluna. En ihmettelisi jos meillä olisi samoihin aikoihin LA. Sen verran hänen vatsansa pömpötti (3. tulossa). Aluksi ajatus suututti (vievät meiltä huomion), mutta nyt se on oikeastaan ihan kiva. Tulisi samanikäinen leikkikaveri, ja eihän se meiltä pois ole jos toiset saavat lapsia.

Minä myös vetäydyn taka-alalle loppiaiseen saakka, kun puhelimella on niin hidas kirjoitella. Lukemassa käyn kyllä.
Oikein hyvää joulua ja uutta vuotta kaikille! :)

Nyt sitte mun kaks isoveljee ja heidän vaimonsa tietää, toinen on unkarissa kevääseen asti nii äiti sano et niille vois kertoo ku ne ei meitä nää. Lupasin äitin sitte kertoo. Toinen veli oli vaimonsa kans joulun vietossa porukoilla ja laitoin sitte viestiä nyt illalla ku olivat lähteneet että jos tätä mahhaa kattoit nii kyllä sielä on pikkusisarus kasvamassa. On nimittäin pompsahatanu täs parin päivän aikana vauvamaha näkyviin. Viikkoja 14+5. Mun mummu ja yks täti kävi mummulassa tänään yhtäaikaa niin varmasti äitiltä kyselevät kohta. Viikonloppuna lähetään miehen kotiin nii pitää anopille ja osalle miehen sukulaisista kertoo. Vaikka näkeehän ne jossen jätesäkkiin pukeudu. ;)

Lähisukulaiset tietää kummeja myöten. Mun työpaikalla selvisi lopuillekkin viime viikolla ennen lomalle lähtöä. Mies taas on kertonut vain muutamalle työkaverille. Mun ystävät puolestaan tietää kaikki, mutta miehen vain muutama. Mies saa itse päättää milloin kertoo lopuille.. varmaan sittenkun on joku yhteinen illanistujainen, jonne pääsen esittelemään masua ;)

Muokattu viimeksi:
Kyllä taitaa ruveta raskaus näkymään, ettei tarvi pal miettiä kertomista... Oltiin tädillä käymässä, ja jotain siinä puhuttiin ja äitini kysy joko oot kertonu. Niin täti totee että ei, mutta kyllä hän sitä tossa jo vähän katteli...

Me tehtiin miehen kanssa tästä raskaudesta "some-julkista" RU:n jälkeen viime torstaina. Lähipiirihän nyt onkin tiennyt jo pidempään. Itse olen saanut vain positiivisia kommentteja ja onnentoivotuksia, mutta miehen työpaikalla saamat kommentit kyllä hämmästyttää.. Alkoi päivittely siitä miten kalliiksi kolmas lapsi tulee, pitää ostaa vaunut ja vaatteet ja uusi auto ja kotikin! Sanottiin jopa suoraan että "tämän asian olisi voinut ehkäistä puolen tunnin operaatiossa Loimaalla" eli puhe oli sterilisaatiosta, jossa monet miehen työkaverit on käyneet toisen lapsen jälkeen... Mikä ihmeen sääntö se on että perheessä pitäisi olla 1-2 lasta ja kolmas tuntuu nykypäivänä olevan jo jonkinlainen erikoisuus? Olisivat vaan onnitelleet ja pitäneet naamansa sitten kiinni!

Aika inhottavia kommentteja jotkut keksii, vaikka kyllä miehet tuntuu muutenkin osaavan aika raa-an huumorin näissä asioissa.
Töissä ollut ihmisillä vaikea puhua mun kanssa kun katse harhautuu mahaan:rolleyes:..ensi viikolla sitten kertominen edessä puoliväli olkoon se hyvä kohta kertoa..hävettää saamattomuus asiassa.

Liitteet

• clear[1].png
    clear[1].png
    137 bytes · Katsottu: 13
Takaisin