Missä sairaalassa synnytätte?

Meidän ensimmäinen syntyi K-sks ja kokemus oli mahtava. Kätilöt olivat kannustavia ja ystävällisiä. Ei sitä ilokaasua edes osannut kaivata siinä tilanteessa, kun onneksi oli epiduraali. Vaikka kaikkia hienouksia ei välttämättä löytynyt niin onni oli se rauhallisuus ja kiireettömyys joka siellä meidän käynnin yhteydessä oli. Itse nautin isosti siitä että vauvan sai antaa yöksi kansliaan nukkumaan, kun voimat olivat aivan poissa ja hirveä epäusko omaan osaamiseen yön aikana valloillaan.
Nyt synnytys tulee olemaan Tayssissa mikä varmasti on erilainen kokemus. Mutta itsekin siellä syntyneenä uskon ja luotan että omanikin saa varmasti hyvän alun. Ei se siitä sairaalasta vain ole kiinni, koska jokainen synnyttäjä ja synnytys on niin erilainen. Tietysti jos toiveet sairaalan ominaisuuksia ja mahdollisuuksia kohtaan ovat selvät niin tällöin odotuksetkin ovat korkeammalla. Tai jos on jotain etukäteen tiedettäviä syitä miksi pelit ja vehkeet pitää olla kunnossa. Itse toivon vain mahdollisimman kivutonta ja odotettavasti nopeaa synnytystä :)
 
Oulaskankaalla olen synnyttänyt 2 edellistä ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Osasto on tällä hetkellä lakkautus uhan alla joka on kyllä ihan järjetön asia jos vaikka vertaa tämän alueen korkeisiin syntyvyys lukuihin, niin saa vaan ihmetellä miksi asiaa edes harkitaan. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/765 tuossa osoitteessa voi käydä antamassa tukensa aloitteelle päivystys asetuksen muuttamiseksi, jolloin osasto saataisiin pelastettua. Eikä pelkästään asia koske synnytyksiä vaan naistentautiklinikka menee siinä samalla.
 
Sama: Pakko huudella, on se kyl kumma jos oulaskankaankin on sulkemassa, johan ne pari vuotta sitten raahen ajoivat alas :sad001 käväsen allekirjoittamassa
 
Kiva juttu lissufin:) Ja asiasta kannattaa pitää meteliä eli kertoa kavereille. Asian tiimoilta kerättiin jo adressi ja moni jonka kanssa olen puhunut nii ei ole tietoinen siitä että adressi ei riittänyt vaan asiaan koitetaan vaikuttaa nyt aloitteen kautta ja näin monelta jää kirjoittamatta kun ajattelee, että on jo kerran nimensä laittanut. Eli synnytykset uhkaa loppua uuden päivystys asetuksen takia ja siinä samalla naistentautiklinikka Oulaskankaan sairaalasta. o_O
 
K-Sks varmaan osoite vaikka taysinkin saisi valita, pidempi matka vaan jarruttaa. Esikoisen synnytys meni ihan ok mutta muuten en tykännyt yhtään, oli kai ruuhkaa mutta silti tosi kurjaksi ja puutteelliseksi koin kätilöiden/hoitajien työskentelyn.. Kuitenkin ajattelen että kunhan saa lapsen hyvinvoivana pihalle niin ei sen niin väliä, hetki siellä vaan ollaan!
 
Meillä n. 100 km sairaalaan. Ekan kohdalla satuttiin olemaan yökylässä sairaalan lähellä. En tiedä, miten olisin autossa istunut tuon matkan. Toisaalta en olisi odotellut ja viivyttänyt lähtöä niin kauaa, mitä sitten lähempänä ollessa sinnittelin.

Liikaa ei kannata suunnitella tai siis kannattaa muistaa, ettei kaikki mene välttämättä suunnitellusti. Olin itse ammeellisessa synnytyssalissa ja olisin ammetta kokeillut, mutta en voinut. Olin nimittäin alusta asti tipassa, koska lapsivettä oli tihkunut jo aiemmin. Olin muuten soittanutkin siitä, mutta eivät uskoneet sen lapsivettä olevan ja niinpä synnytyksen sitten alettua, oli tästä tihkumisesta (selvisi testillä synnärille mennessä) jo aikaa kulunut yli 12 h, joten laittoivat antibiootin tulehdusriskin vuoksi.
 
Mulle tuli yllärinä että mun kaikki tiedot on naikkarilla, eli siellä sittenkin synnytys? Pitänee vielä ensi viikolla kysellä, kun kättärille on ihan himpu suorempi reitti ja sinne mieluiten haluaisin :/
 
Jos täällä on Turun seudulta väkeä, niin tietääkö kukaan suosituksia Salosta?
Jotkut ovat suositelleen Saloa, koska siellä on perhehuoneita ja paikka on pienempi kuin Tyks, mutta jos tulee ongelmia niin pitää lähteä ambulanssilla Tyksiin.

Mies oli työkavereilta kuullut suosituksia. Itseä hirvittää ajatus pikkupaikasta, koska omalla äidilläni esikoisen synnytys ei sujunut ongelmattomasti. Lisäksi meiltä on semmonen 10 km Tyksiin ja 50+ km Saloon. Talvella kelit voi olla ihan mitä tahansa (eli jos lanssilla joutuu siirtymään sairaalasta toiseen loskasateessa niin vie aikaa).

Lopullista päätöstä en varmaan tee ennen synnytystapa-arviota, mutta itsellä Tyks on ensisijainen vaihtoehto. Hiukan harmittaa, kun siellä on taas löytynyt hometta ja ilmeisesti synnytyssalit siirtyvät taas evakkoon ullakolle. Onko kellään tietoa, miten vaikuttaa käytäntöihin?
Ajattelin kysyä synnytysvalmennuksessa, mutta eihän ne siellä voi asiasta tietää kun eivät ole Tyksissä töissä itse.
 
Voin lämpimästi suositella Lohjan sairaalaa. Synnytin toisen lapseni siellä ja oli ihanan rauhallista ja mahtavat kätilöt. Meinaan myös tämän pikkukolmosen synnyttää siellä.
 
Tyks olisi suuntana, mutta tuo KoBen mainitsema homeongelma mietityttää.. Tuskinpa siellä ullakkokerroksissakaan homeetonta on? :eek: Itse kärsinyt kauan homeisista työpaikoista ja asunnoista, ei haluaisi, että oman lapsen elämä alkaa homeen keskellä :oops: Eikö sieltä uusista rakennuksista Tyksistä muka löydy puolta, johon synnyttäjät voisi siirtää.. Muutenkin on ihmetyttänyt Tyksin U-sairaalassa osastojen paikoitus kun muistaakseni itse kävin ja äitini kävi kyseisessä rakennuksessa luuston kuvauksessa, jossa käytettiin jotain kuvausainetta jonka jälkeen kuvattava ei vuorokauteen saanut olla raskaana olevan lähellä kun aiheuttaa keskenmenon.. Ja tämä tuli todistettuakin kun äitini kuvauksen jälkeen saapui kotiin tiineenä olleen kissan luokse joka sai lähes samantien keskenmenon.. Hyvä siellä sairaalassa sitten raskaana olevien kulkea, kun ei tiedä ketä vastaantulijoista sieltä kuvauksista on tulossa.. o_O
 
^^^Ilmeisesti Salo lakkautetaan vuodenvaihteessa, joten ei tarvi miettiä. Tosin neuvolasta asiaa kysyttiin, joten ei siellä ainakaan tiedetty lakkauttamisesta.

TYKS:sa on tehty homeremppa kertaalleen, mutta ilmeisesti jotkut sulkusaumaukset oli juosten k**ten tehty, vettä pääsi rakenteisiin ja hometta taas.

Voihan siellä muuallakin hometta olla, mutta en tiedä oliko nää märkätiloista lähtöisin vai ulkoseinästä vai mistä. Joka tapauksessa oma altistuminen (kun en ole herkistynyt) on melko lyhyt. Enemmän vaivaa se, että minkälaiset ne tilat on, kun ei ole varsinaisesti synnytysosastoksi tarkoitettu.
 
Takaisin
Top