Miltä raskaus tuntuu tänään ?

Mun on vaikea osata lohduttaa tuohon maksun koon ihmettelyyn mitään - olen siinä itse niin eri maata. Mua ei siis ollenkaan vaivaa, jos/kun mahaa kommentoidaan tai kosketetaan... Mutta tosi kurjaahan toi on, jos olo on noin tukala työmaalla. :( Ehkä voisit ihan suoraan sanoa työkavereille ja tutuille, ettet pidä kommentoinnista? Asiakkaille jotenkin sitten kohteliaasti sivuuttaa kommentit ja vaihtaa puheenaihetta?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mua ärsyttää kun saan kuulla kommentteja tyyliin, eihän sun maha näy vielä ollenkaan, onpas sulla pieni vatsa viikkoihin nähden ja pahin et ei sulla toi raskaus kauheesti näy ku sulla on muutenkin tota ylinmääräistä.. Joo hitto läski olen ni ei se vauvamahakaan ole sellainen söpö ja pyöreä vaikka Ihan vauvamahan näköinen se jo mielestäni on.. Mietin tossa äsken että näytänkö mä loppuun asti vaan lihonneelta ja saako sitä ollenkaan kokea sitä että joku "ihailis" vauvavatsaa. Tää on eka ja vika raskaus mun kohdalla ni pois vaan oppia nauttimaan tästä eikä miettiä mitä muut ajattelee... Oon ihan älyttömän kateellinen söpöistä pyöreistä vauvamahoista jotka ei peity makkaroiden alle!

Voi, miten tokeroja kommentteja! Kannattaisi kylla kanssaihmisten miettia, mita suustaan paastavat.

Itse en ole juuri saanut kommentteja kuin onnitteluja aivan ventovierailta tai sitten aivan lahipiirilta. Mahani on kuitenkin melko pienennakoinen, mahdun edelleen vanhoihin vaatteisiin muuten, eika takaapain edes huomaa, etta olisin raskaana mutta sivulta tietenkin huomaa. Olen tallainen persjalkainen paaryna, joten naytan vain muumilta. ;) Yhdeksan kiloa on tullut painoa ja viikolla 29 ollaan - siina on nestetta, kohtua, vauvaa, etc. Raskaalta se alkaa pikkuhiljaa tuntumaan, mutta kylla tama menee. :)

Jokaisen vauvamaha on kaunis, oli se iso tai pieni, koska siella on valmistumassa uusi elama. Se, mita muut sanovat, on yhdentekevaa - kukaan muu ei voi rakastaa omaa vauvakumpua yhta paljon kuin odottava aiti itse. Etta asenteella vain reippaasti vain tiukka paita paalle, tissit tiskiin ja maha pystyyn, sanon ma! ;)

Muakin ärsyttää se vatsan koon taivastelu.. Se kun JOKA ARMAS KERTA täytyy kysyä, et olenko varma ettei tuu kaksosia..... Tätä oli siis ekassa raskaudessa. Nyt tässä raskaudessa moni tuttu, joka ei ole kuullut mun raskaudesta, on ihan hämmästynyt kun viittaan puheissani raskauteen. Eivät oo yhtään tajunnu ja huomannu ja blaablaa. Ja tää kyl todellakin jo näkyy ja on selkee vauvamaha. Kun joku kysyy et "ai ootsä raskaana?" ni sanonkin nykyään, et ei mun maha sentään näin iso oo muuten vaan... Sekin on loukkaavaa, et kommentoidaan tuohon suuntaan. Etteivät muka erota tätä valtavaa palloa mun normaalista olotilasta. HUOH. Kumminkaan päin ei oo oikein kiva. Ei oo mun mielestäni korrektia kommentoida toisen kokoa jatkuvasti.... Eikä raskaus ole syy kommentoida tolla tavalla. Eri asia on sanoa esim. että "onpa söpö toi sun masu" niinkun yks mun opiskelukaveri sanoi kun tänään nähtiin.

Tänään ollut todella paha olo rv 6
Mielialat vaihdellu tosi nopsaa. Esim lapsille suutun herkästi. Ja lapset huomannu sen.
esim. Poika kysy miksi me ei saada huutaa rampalla, minä vastaansiksi kun äiti on väsynyt ja huonovointinen,
Vähän ajan päästä olkaa hiljempaa, huudan takaisin silmät ristissä. Lapsille ei olla kerrottu raskautta vielä.mutta vihjailtu vaan. Enhän oikeasti olen noin ilkeä omille pienokaisille. Tää on näitä hormooni oikkuja.

Mulle yksi puoli tuttu sano kun näimme edellisessä raskaudessa olinko rv34 lla. Että kylläpä olet tukevassa kunnossa, ei mulla nyt niin paljoo ylipainoa ollut, ainakun näen kyseisen naisen se muistuu kyllä kirkkaasti mieleen törkeät kommentit. Raskaana ollessa ne tuntuu vieläkin voimakkaammalta. Ja sitten kun olin synnyttänyt vauva oli 4kktta vanha näin kyseisen naisen, niin se tokaisi etkö imetä yhtään lastasi kun ei raskaus kilot ole hävinneet.
Tietenkin imetin mutta eihän multa sitte lähtynyt kun hitaastine ylimääräiset kilot. Olen yrittänyt unohtaa nuo solvaukset kun taas raskauduin, mutta eihän ne noin vain lähde mielestä, varjostavat edelleen.

Mua ei myöskään haittaa tuttujen ihmisten kommentointi mahan koosta tai mahan koskettelu. Tuntemattomien ihmisten kylläkin. Olin viikonloppuna pienillä festareilla, jossa humalaiset ihmiset jatkuvasti koskettelivat ja kommentoivat. SE oli ärsyttävää.

Muutoin kannan vatsaani kyllä ylpeänä. Olen lyhyt, joten vatsa näyttää verrattain suurelta ja aika paljon saan kommentteja. Se kuitenkin kasvaa jopa miltei käyrän alapuolella.

MUTTA olen lihonut muutoinkin jonkun verran, kiloja tullut nyt lisää 9kg (rv 26+4) ja varmasti vieläkin tulossa. Se tuntuu oudolta ja vaatteisiin ahtautuminen välillä vähän ahdistaa. Koko ajan huomaan kuinka mammavaatteetkin vaan muuttuvat tiukemmiksi. Tekisi mieli pukeutua ainoastaan verkkareihin, mutta työn puolesta se ei ole mahdollista.

Miltä sitten tuntuu juuri tänään? Olen väsynyt. Muuten olen ihan älyttömän onnellinen :Heartred

Huh, mitä kommentteja ootte saaneet! Mulle ainoastaan sokerirasituksen labratäti on sanonut mahaa isoksi. Enkä sitäkään jotenkin jaksanut ottaa kovin vakavasti. Varmasti ottaisin, jos sitä kuulisi yhtenään.

Viime neuvolass terkka mittasi sf-mitan ja totesi, että yläkäyrillä mennään. Joten ei se masu täällä ainakaan kovin pieni ole.. :D Terkka sanoi, että poitsu on perätilassa, joka nostaa mittaa yleensä jonkin verran. Lisäksi istukka on edessä ja kohtu eteenpäin kallellaan. Oon lukenut niidenkin vaikuttavan mittaan.

Muahan ei töissä tunneta enää ollenkaan omalla nimellä, vaan oon pallukka, rantapallo, maha tai muu vastaava, ihan asiakkaidenkin kuullen.. Onneks olen selkä- ja iskiaskipujen takia ollut saikulla jo useemman viikon ja olen kesälomaan asti, joka alkaa 11.8, ja sitä sitten alkaakin jo mammis <3

ohhoh, töissä ja erityisesti asiakkaiden kuullen kuulisi aikuisten ihmisten osaavan käyttäytyä ja olla nimittelemättä, mutta kai me raskaana olevat ollaan hyvä kohde. Ne varmaan kuvittelee että joku tykkää kun sanotaan palloksi ja huomioidaan noin :mad:

Ompa kurjia kommentteja masuista ja muutenkin :sad001 Mulla on aina ollut kunnon pömppis ja muutenkin ylipainoa löytyy, joten alkuun kirpas melkosesti kun itse huomasi masun muodon muuttumisen, mutta silti sain ihmettelyjä kun kerroin olevani raskaana. Raskausajandiabeteksen ruokavalion myötä paino on pudonnut muutaman kilon ja vielä kun ihana vauvamasu on tullut kunnolla esiin niin olen äärettömän iloinen ja ylpeä muumimamma.
Olen onneksi saanut vain positiivisia kommentteja viimeiset viikot, joten ei ole tarvinnut ärähtää kenellekään. En meinaan sulattaisi kovinkaan helpolla ikäviä kommentteja enää tässä vaiheessa, naarasleijona taitaa nostaa jo nyt päätään :wink Vaatekaapistakin olen kaivanut mekkoja ja legginsseja, kunnon mammapukeutumista omaan silmääni, mutta viihdyn hyvin näissä vaatteissa. Aikaisemmin (ennen raskautta) kun en ois voinut kuvitellakaan pukeutuvani näin, vatsan takia jätin monet vaatteet ostamatta.

Viikonloppuna tunsin ensimmäiset liikkeet ja tuleva isukki sai myös osan potkuista käteensä :Heartred Pientä jännitystä tuleviin viikkoihin tuo vauvan sukupuolen epävarmuus. Rakenneultrassa arvioitiin vahvaa poikaa ja tietenkin sitä tuli hankittua ystäviltä neutraaleita ja poikien vaatteita. Viime viikolla äippäpolilla lekuri kuitenkin varoitteli ostamasta kaikkea sinisenä, joten meillä laitettiin jäihin kaikki täysin pojalle tarkotut värit. Nyt siis laittelen vaatteita kaappeihin niin että sopivat molemmille ja jos 4vkon kuluttua seuraavassa ultrassa sitten ehkä jotain näkyisi paremmin niin katsotaan sitten jatketaanko hankintoja vai odotellaanko lokakuun loppuun asti ja sitten isukki ja läheiset pääsevät ostoksille kun on täysi varmuus uuden perheenjäsenen sukupuolesta.
Onneksi kaikki muut tekstiilit on neutraaleja, joten ei tarvitse pinkeissä vaunuissa työnnellä pojua tai toistepäin.

mä oon kans saanu kommenttia mahan koosta jo ekassa raskaudessa.mun mahat ei oo koskaan olleet pieniä ja sit sitä on kummasteltu et monta siellä on ja koska sulla jo MENI la..sit saa vastata että kun se la on tulossa vasta parin kuukauden kuluttua ja yksi siellä vain on. mua ei varsinaisesti vituta ne kommentit mut tulee kyllä semmonen vaivautunu olo.mä ite tykkään et maha on iso,joten se se kaiketi tärkeintä on että itse viihtyy oman mahansa kanssa,oli se sitten pieni tai iso.

Tänään 28+0 <3 tuntuu onnelliselta, kaikki on sujunut tähän asti hyvin, vauveli potkii reippaasti ja enää 3,5 vk töitä ennen lomaa, jonka jälkeen alkaa äippäloma.

Mua ärsyttää kun ihmiset vertailee mun mahaa jonkun toisen mahaan, mutta muuten on ok jos joku kommentoi kohteliaasti. Yhdessä vaiheessa oli tosi vaikeeta hyväksyä kasvava maha, mutta nyt on päässyt sinuiksi ton pömpön kanssa. Mahaa ei kyllä moni oo kosketellut, luvan kanssa pari lähisukulaista. Tuntuu ettei jotkut tajua kommenttien loukkaavan...

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Tänäänkin väsyttää. Mutta onneksi aurinko paistaa ja vauvalla on kova meno. Asiakastapaamisten aikaan varsinkin laittanut kunnolla hulinaksi :)

Mulle tullut vatsan koosta kommenttia että "ai, laskettu aika vasta syksyllä, kuvittelin että aiempaa ko mahas on noin suuri" ja että "ooks varma että siel on vaan yks ku se on ton kokone" .... Nyt tietty vatsan kuuluukin jo olla näkyvä mutta noistakin kommenteista on jo muutama vko aikaa... :D Otin kyl huumorilla, ei siin mittää mutta kyl jotku vois miettii et mitä suustaan päästää ja kuinka tutulle--- mullekin noi kommentit tuli töissä ihmiseltä kenen kaa ollaan vaan moikkailtu eikä koskaan ees juteltu sen ihmeempii, on vaan toimistotilat siin samassa kerrokssesssa! :D

30+0. Tassa sita ollaan. Taytin tuossa juuri kalenterin kanssa "raskauskirjaa". Taalla Hollannin Kela lahettaa raskauspaivakirjan, johon viikko viikolta voi merkita kuulumisia, laittaa ultrakuvia, etc. Siina on myos paljon vinkkeja ja muita informaatiojuttuja. On tietenkin vahan jaanyt tuo tayttely ja joudun aina kerralla tayttamaan kuukauden edesta. :) Mutta nyt olikin hyva muistella, miten aika onkaan liitanyt eteenpain; justhan sita tunsi ensimmaiset hennot potkut... Tallakin hetkella tulee iskuja niin, etta vauvamaha vain tutisee. Siella saa sisaelimet kyytia. :D Melkoinen on matka ollut alkujarkytyksesta tahan hetkeen, ihmeellista ja upeaa yhtaaikaa. Paiva paivalta vain toivon, etta kaikki menisi hyvin loppuun kaikkien osalta ja saisin nahda taman uuden ihmisen. Voi pikkuista. :Heartpink

25+3

Aamulla huippasi välillä ja sitten menin kauppakeskukseen kävelemään ympäriinsä, kotiin tullessa otin sandaalit pois jaloista ja huomasin turvonneet jalat, oli jäänyt painaumat sandaalien reunoista ja nilkkojen kohdasta varsinkin paksunneet.. ei auttanut vedenjuonti tai parin tunnin unet.. nyt olen pitänyt jalkoja ylhäällä.
Huomenna käyn ostamassa lisää Floradixia ja jotain muuta, vaikka raskausajan vitamiinia.

Ajattelin raskauden alussa, että jee, kesämaha tulee, mutta en nyt olekkaan itse tilanteessa enää yhtä mieltä. Jos on mietteissä joskus toinen lapsi ja sitä yritetään saada tulevaksi, niin koetan raskautua mieluummin talven ajaksi.. ?!? Vaikka ei kai se niin suunnitelmallisesti mene noin vaan, että "minäpä haluan olla raskaana marraskuussa parhaimmillaan.."Tuntuu vaikealta kuumuus + vaateongelmat raskaana raskas olo muutenkin yms yhdessä paketissa, mieluusti piiloutuisin talvella isoihin neuleisiin ja legginseihin ja kaulahuiviin ja nauttisin pimeistä illoista kotona vatsan kanssa. Hyvä sanoa, mistäs sitä tietää, onko sekään sitten helpompi. :p
Eihän tämä tila nyt kuitenkaan kauaa kestä, niin kai tämä yksi kesä menee tässä vauvan eteen kärvistellessä :) :D
Eli oma olo on tukala ja harvoin tunnen itseäni hehkeäksi tai mitenkään kauniiksi,
mutta ajatus mahassani asuvassa vauvasta kuitenkin kantaa, ja se, että en malta odottaa, miten minä, mies ja kissat reagoi sitten syksymmällä kun on uusi, jännittävä perheenjäsen talossa.

Muokattu viimeksi:
29+1 viimeinen viikko kesälomaa alkaa huomenna, tuntuu hyvältä ja voisin erittäin mielelläni jäädä jo kotiin laittamaan kaikkea valmiiksi pienen tuloa varten. :)

Pieni liikkuu ahkerasti, on selkeästi enemmän ilta- kuin aamuihminen. Kuten äitinsäkin, eipä haittaisi yhtään, jos sama rytmi jatkuisi syksylläkin. ;)

Kuumuus on päivällä siedettävää, mutta kun pitäisi mennä nukkumaan, niin ajatuskin peiton alla makoilusta tuntuu tuskalliselta.. Koko viikoksi on luvattu lämmintä ja mökille pitäisi lähteä, saa nähdä kuinka ihania yöt siellä ovat.

Takaisin