Milloin ja mikä nimi vauvalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MayBe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen ollut erilaisissa nimenantojuhlissa, toisissa vanhemmat pitävät pienen puheen, jossa kertovat lapsen nimen, toisissa vieraat tai kummit ovat päässeet arvailemaan lapsen nimeä esim. järjestelmällä nimeen kuuluvat kirjaimet oikeaan järjestykseen tms.

Meillekin tulee nimenantojuhla, en ole koskaan sellaisissa ollut, ainoastaan ristiäisissä. Varmaankin meillä kotona pidetään ja ihan vaan molempien vanhemmat ja sisarukset perheineen kutsutaan paikalle. Jostain syystä vaan tuntuu jotenkin väkinäiseltä koko juhla. Pitänee etsiä netistä joku suht luonnollisen tuntuinen protokolla ja noudattaa sitä.

Veljen muksuille on ollut juhlassa kakku jonka päällä on sitten lukenut nimi. Mut toi kylläkään kuulostaa kivalta idealta että laittaisi ihmiset arvailemaan nimeä :)

Mä oon koko ajan ajatellut, että nimijuhlista tulee ihan pienet, koska kutsutaan vaan kummankin vanhemmat sekä sisarukset perheineen/puolisoineen sekä mahdollisesti kummi(t). Nyt vasta tajusin, että siitäkin tulee jo yli 20 henkeä, että ei ne nyt ihan pienet olekaan.

Ei olla sen enempää juteltu miehen kanssa aiheesta, mutta ajattelisin, että pidetään juhlat vaan kotona ilman sen kummempaa ohjelmaa. En tiedä pidetäänkö nimeäkään salaisuutena sinne asti, jos vaan ollaan saatu varmuudella päätetty aiemmin. Saadaanpa sitten hoidettua tuparit perheelle samalla, jos ei nyt enää ennen lapsen tulos ehditä.

Meillä ei sukupuolta tiedetä, mutta jo pitkän aikaa nimet olleet päätettynä. Jos on poika, niin miehen valitsema etunimi ja jos tyttö, niin minun valitsema nimi. Tilanne kun on se, että maitopurkki saattaa syntyä etukäteen niin päätettiin kertoa jo nimet lähipiirille, kun ei kuuluta kirkkoon kuitenkaan ja voi olla että sairaalassaoloaika on pitkä.

Esikoiselle oli nimenantojuhlat. Ohjelmassa oli vaan ruokailu, seurustelua, kahvittelu ja nimen paljastaminen :) rentoa ja mukavaa. Ekana päivänä sukulaisille ja kummeille, toisena ystäville. Erikseen pidin vielä täällä meidän asuinpaikkakunnalla tämän puolen suomen ystäville juhlat :)

Nyt vähän peräti ahdistaa juhlien järjestäminen. Haluaisin niin pitää nimiäiset meidän kotonamme. Meillä on kaunis koti ja olisi ihana järkätä juhlat täällä. Esikoinen täyttää myös alkuvuodesta kaksi vuotta niin menisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Meilläkin vaan sukulaiset ja ystävät asuvat kaukana, puhutaan monen tunnin ajomatkasta enkä usko että kukaan tulisi juhliin pariksi tunniksi kun automatkoihin menee talvikeleillä jopa 6tuntia. Niin surullista. Juhlat oli esikollakin, toki toisellekin siis juhlat olisi kivat. Esikoiset nimiäiset oli mieheni vanhemmilla, oli onnistuneet juhlat mutta nyt fiilis että haluaisin järjestää omien lapsieni juhlat, kuopuksen nimijuhlat ja esikon synttärit itse, en toisten nurkissa. Ehkä varaamme juhlatilan sitten. Pohdittavaa on :)

Meilläkin kertyy mun ja miehen sisaruksista ja vanhemmista semmonen 16 hengen joukkio. Ajattelin juuri vuokrata jonkun mökin ja siellä voitais olla koko porukka yötä, kun osa tulee kaukaa.
Itsekin ajattelin että joko vieraat arvuuttelee nimeä vihjeiden avulla tai sitten minä paljastan nimen jonkun minimaalisen puheen yhteydessä. Tai sitten valtuutan veljeni pitämään puheen, itse inhoan huomion keskipisteenä oloa,

Nimenantojuhlista löytyy täältä myös vinkkejä:

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=256

---
Meillä tulee olemaan ristiäiset.. mutta nimet vielä mietinnässä.. Ei hajuakaan, mitkä nimet..
Tai edes kummitkaan ole tiedossa.. Paikkana luultavasti taas kotona, mutta kun tilat alkaa olla niin pienet, että ois järkevää jokin toinen tila.. Mutta mutta.. Sitten pitäisi leivonnaiset kuljetella jne.. Sen puolesta ois helpompi pitää kotona.

Nimiäistyypit hoks - aiotteko pyytää kummeja lapselle? Mä vähän ajattelin et tottakai mutta toisaalta ei se kummi täyttäisi sitä "normaalia" kummin tehtävää. Tuli mieleen tossa kun Ampiaspesä puhui kummeista :)

Nimiäistyypit hoks - aiotteko pyytää kummeja lapselle? Mä vähän ajattelin et tottakai mutta toisaalta ei se kummi täyttäisi sitä "normaalia" kummin tehtävää. Tuli mieleen tossa kun Ampiaspesä puhui kummeista :)

Olen kuullut, että vaikka nimiäiset onkin kyseessä, niin myös kummeja kutsuvat.

Aiotaan pyytää kummit. Ollaan itse parinkin alpsen nimiäiskummeja ja samalla tavalla toimitaan kuin näiden "kristillisten"kummilastenkin kanssa.

Miten pian syntymän jälkeen nimiäiset voi pitää tai milloin pitää viimeistään pitää?

Aamutorkku, lapsen nimenhän voi ilmoittaa Kelaan (ja sitä kautta siis Väestörekisterikeskukseen) heti, kun lapsi on syntynyt. Eli saahan ne nimiäiset pitää ihan heti, kun vaan haluaa. Ja oliskohan se kolme kuukautta, mihin mennessä olis hyvä se nimi olla ilmoitettuna. Ei ne nyt heti 3kk1pv ikäisen nimetömän lapsen perään rupee kyseleen, mutta jossain vaiheessa tietty, jos ei mitään ilmoita, niin viranomaiset sitten nimeää lapsen. Ehkä ei kuitenkaan täällä tule kelleekään tämä sentään vastaan. :D

Me laitettiin esikoisesta paperit Kelaan heti, kun tultiin synnäriltä kotiin, nimi oli päätettynä siis jo valmiiksi. Ja mitään varsinaisia nimiäisiä enme edes pitäneet, kerroimme lapsen nimen vaan kaikille sitä mukaan, kun nähtiin tms. Nimeä juhlittiin äitienpäivänä lähisuvun kesken, poika oli silloin noin 4kk ikäinen.

Maistraatin sivuilta tällainen tieto:
Lapsen etunimet tulee ilmoittaa väestötietojärjestelmään kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Jos lapsi kastetaan, kasteen toimittanut pappi ilmoittaa lapsen nimet seurakunnan kautta väestötietojärjestelmään.

Nimiäistapauksessa sillä ei varmaan ole väliä vaikka pitäisi juhlat vasta puolivuotiaana jos siltä tuntuu, kunhan vain on maistrraattiin ilmoittanut ajallaan. Ristiäiset sitten pidettävä tuon 2kk sisällä ilmeisesti.
Meille myös nimiäiset tulossa, aikaa saati itse nimiä ei olla vielä yhtään mietitty.

Meille tulee ristiäiset jos yksi kummi kelpaa paikalliselle kirkolle, nimiäiset jos ei. Lähipiirissä on tasan kaksi kirkkoon kuuluvaa ja tälle tulokkaalle olisi pikkusisaruskin suunnitelmissa, lähdetään siitä että joko molemmat kastetaan tai ei kumpaakaan. Eli yksi kirkkokummi ja yksi pakanakummi per muksu. :happy: Juhlat varmaankin kotona ja vieraslistalla näillä näkymin pienokaisen isovanhemmat, isoisoisä, tädit ja sedät, kummit sekä mahdollisesti pari meidän läheisintä ystävää.

Itse nimi on vieläkin pohdinnassa, periaatteessa ekaksi nimeksi on yksi tosi vahva tarjokas jota mies on ehdottanut jo kauan ennen raskautta ja josta mäkin tykkään, ja toiseksi nimeksi sitten yksi mun kestosuosikki jonka mieskin on hyväksynyt. Mua vaan tökkii kummankin nimen yleisyys. Muut mun ehdotukset on miehen mielestä liian outoja ja muut miehen ehdotukset on vielä tavallisempia. Yhdestä uniikista mun itse keksimästä nimestä päästiin lähes yhteisymmärrykseen, kunnes lähipiirissä yksi pari antoi lähes saman nimen (yhden kirjaimen erolla, sekin on melko harvinainen muttei uniikki) omalle piltilleen.

Ehkä mun pitää vaan luovuttaa ja hyväksyä se meidän pyörittelemä yleinen nimi. Nyt sitä on toisaalta jo niin paljon vatvottu, että ehkä tuntuisi toisaalta oudolta olla antamatta sitä. Jospa keksittäisiin edes harvinainen tai uniikki kolmas nimi niin ei olisi ainakaan hirveästi täyskaimoja.

Ai vitsi, mikähän nimi sit tulis :grin
Kokeile sä ja kerro sit? :grin
Mutta oikeasti olisi kyllä ihan mielenkiintoista tietää minkä perusteella sitten nimen lykkäävät?

Ja montako kummia? Mä olin ajatellut pyytää kaksi mutta hirveän vaikeaa kun on niin paljon hyviä tyyppejä niin mietin et jos sekä minä, että mies pyytäis molemmat kaksi eli neljä yhteensä. Mut se on sit taas aika paljon...

Me ei millään keksitä pojalle nimeä, joten pitäisiköhän kokeilla tuota villiä korttia ja jättää viranomaisten päätettäväksi :grin.

Varmaan pyydämme lapselle kaksi kummia vaikka lasta ei kristillisesti kastetakaan. Itse kuulun kirkkoon mutta en todellakaan vastaa omien kummilasteni kristillisestä kasvatuksesta, joten yhtä hyvin nämä epäviralliset kummit saavat toimittaa kummin tehtävänsä haluamallaan tavalla.

Meilki on vaikeus keksii pojalle nimi, yks vaihtoehto on, mut ei tunnu kuitenka oikeelle. Tytölle olis keksiny vaik mitä :D Ehkä se nimi sit viimestään löytyy kun vauva syntyy :)

Mä oon kans joskus miettiny, että minkä nimen nämä viranomaiset sit antaa, jos sellainen tilanne vastaan tulee?! Ottaako vaikka viime vuoden suosituimmat nimet -listalta pari ensimmäistä ja se on siinä... :D

Pyllerö, mulla on just päinvastainen ongelma. Pojalle keksisin monta kivaa nimee, tytölle ei tunnu löytyvän mitään. Tyttöveikkaus meille on annettu tästä uudesta tulokkaasta, mutta varma ei uskalla olla, ennen kuin lapsi on syntynyt.

Takaisin