Milloin ensimmäiset hankinnat tulevalle vauvalle

Meillä on pinnasänky, jonka päälle saa hoitoalustan. Mutta koska se sijotetaan makkariin, haluan hoitotason myös suihkuhuoneen puolelle, lähelle vesipistettä. Siksi hankin ("vaan") taitettavan hoitopöydän sinne. Ja itse asiassa sen just löysinkin kans käytettynä tässä viimisen tunnin sisällä. Jokin hyllykkö tai lipasto vauvan tavaroille olis kiva, mutta en osaa oikein ajatella mihin se meillä mahtuis. Kyllä johonkin koloon, uskon!
 
Paratiisitar, en usko tuon olevan tuhoon tuomittu idea, päinvastoin kuulostaa ihan toimivalta :) meillä ei oo ikinä ollut hoitopöytää eikä tule nytkään, ei yksinkertaisesti mahdu mihinkään. Hoitoalusta on ollut kylpyhuoneessa pesukoneen päällä, jossa vesipiste aivan vieressä. Toimii ensinmäiset kuukaudet varsin loistavasti, sen jälkeen vaippa on tullut vaihdettua milloin lattialla ja milloin sohvalla.

Sent from my PadFone 2 using Vau Foorumi mobile app
 
Hoitopöytää en hanki, mut kylppärissä on pesukoneiden päällä puinen taso, jonka päälle laitan pelkän hoitoalustan. Jäänee melko pian koristeeksi, kun vaippaa tulee vaihdettua sylissä, sohvalla, lattialla... Mut nyt kun on kunnolla tilaa kylppärissä, ni yritetään hyödyntää sitä sit kans :) Aiemmin ei ole ollut edes hoitoalustaa, enkä oo kokenu et semmosta oisin tarvinnut :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ei meilläkään ensimmäisellä lapsella ollut hoitopöytää, vaan laitoin hoitoalustan keittiöön tiskipöydän viereen (ainut missä oli tilaa ja vesipiste vieressä) ja se toimi sen kaks kuukautta kunnes siirryttii sohvalle ja lattialle vaipanvaihtoon :)
Nyt kun ollaan muutettu niin eipä oo keittiössä enää samanlaista tilaa, eikä nytkään hommata hoitopöytää, ei ole ainakaa tarkotuksena ollu, paitsi jos jostain saa todella halvalla/ilmaiseksi ni mikäs siinä sitten.. Muuten sohvalla, sängyssä, lattialla, sylissä vaihtaa vaipat! :)
 
Mä oon empinyt just tuollaisen senkki+hoitoalusta-yhdistelmän ja varsinaisen hoitopöydän välillä. Alkuun ajattelin etten ainakaan hoitopöytää mee ostamaan, kun sen käyttöikä niin lyhyt. Mutta nyt on ruvennut mietityttämään onko noi senkit tarpeeksi syviä jotta siihen päälle sais toimivan hoitopisteen, ja olen nähnyt ihan kivannäköisiä hoitopöytiä joista sen hoitotason saa irroitettua vauvan kasvettua JA joissa on myös säilytyslaatikkoja. Tämä hoitopöytä, päädyn sit kumpaan vaan, tulisi vauvan omaan huoneeseen, jonne säilytystilaa kyllä tarvitaankin. Vauva tietenkin viettää aluksi aikansa meidän makkarissa, ja olohuone meillä on eri kerroksessa, joten olen ajatellut hankkia esim. alakerran kodinhoitotilan tasolle esim. IKEAsta sellaisen puhallettavan vaipanvaihtoalustan tms.

Mitäs mieltä muuten olette, hankitteko edes noita alustoja uusina? Ystäväni joka on kätilö on moneen otteeseen muistuttanut minua että ne pitäisi aina olla kullekin vauvalle omat, etenkin jos eivät ole konepestäviä tms. -Käsittääkseni hygieniasyistä, koska sanoi ettei ole törmännyt vauvaan jolla ei olis vahinkoja siihen alustalle sattunut... Noh, kieltämättä ei itseäkään houkuttelisi kölliä alustalla johon joku toinen on pissannut ja josta ei tiedä miten hyvin saatu pestyä... :p
 
Mä ostan vaipatkin käytettynä, ja niihin on taatusti joku pissannut ja kakannut :D Muovipinnotteisen hoitoalustan ostan huoletta käytettynä, senhän voi pyyhkiä vaikka desinfiointiaineella ennen käyttöä :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Totta! -Mutta käsittääkseni ne vaipat ainakin voi pestä koneessa, voihan? :grin
 
Toki pesen ne koneessa! Mutta en keittopese ku joskus harvoin, 60 asteen pesuilla mennään :) Itse en hoitoalustaa huolis ku muovitettuna, jollon en nää mitään syytä olla hankkimatta sitä käytettynä. Niitä vahinkoja kun sattuu, niin ihan hyvä sen omankin kanssa, et on helposti puhtaaks pyyhittävissä eikä vaadi konepesua :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Me ajateltiin laittaa hoitoalusta kodinhoitohuoneeseen, saa toimittaa hoitipöydän virkaa :)

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app
 
Oisin mäkin ostanu pelkän hoitotason pyykinpesukoneen päälle, mutta ainut paikka missä meillä pyykinpesukone voi olla, on niin että sen päälle on matalalle tuleva pyyhekaappi. Siinä raossa ei paljoa tehdä :D Sain eilen kotiin tuon kokoontaitettavan camin hoitopöydän (josta maksoin kolmekymppiä), siinä on myös amme, jotta voi sitten alussa seisaaltaan kylvettää. Pientä järjestelyä niin tavarat "hukkuivat" suihkuhuoneeseen...
 
En malttais millään odottaa, että saa käydä ostamassa kaikki kamat ja rueta levittään niitä nökkösen huoneeseen :) Meillä on pieni kodinhoitohuone/pukuhuone ennen suihkua ja saunaa eikä siinä yhteydessä ole muuta vesipistettä, kun hana pesukonetta varten, joten en siksi viitsi koneen päälle hoitatasoa laittaa. Sama matka tulee nökkösen makkarista vesipisteelle :) Pitäs vielä meidän siirtyä evakkoon makuuhuoneesta olkkarin puolelle, että pieni saa oman huoneen. Kaikkien kamat ei mahu samaan huoneeseen, kun on niin pienet tilat, joten isi ja äiti lähtee koisimaan olohuoneeseen :grin
 
Mä kattelin ikeassa, että siellä on sellanen lipasto, jonka ylimmän "levyn" saa taitettua auki ja siinä on sitten hoitopöytä :) Sit kun sitä pöytää ei tartte, ni jää nätti valkonen lipasto, johon saa esim. muksun vaatteita kätevästi säilytykseen. Ihan hyvä ostos ois mun mielestä. Mut en voi ostaa mitään ennen, ku saan tietää, että millaseen asuntoon pääsee muuttaa... tai pääseekö edes.
Tää nykyinen kämppähän olis ihan ihanteellinen, tosi tilava ja olkkarin sais helposti jaettua leikkitilaks ja olkkariks :) Ainut ongelma, että vuokra on niin suuri, että syö kyllä liikaa sit meidän budjetista. Nyt asutaan kolmeen pekkaan tässä, ku mun kämppiskin on, ni kulut jakaantuu kivasti, mutta ei tää kahelle ihmiselle ja vauvalle oikee sovi, ku sit rahaa tarttee kaikkeen muuhunki. Ei voi elää ihan niin tiukilla sitten, ku pitää olla varaa ostaa vaippoja ja esim. korvikkeita, jos imetys ei natsaa jne. Ja tarttee olla monipuolista ruokaa, että oppii jo pienestä pitäen, ettei pelkkää makaronia ja tarjousjauhelihaa syömällä kasva tervettä ihmistä.

RU:n jälkeen meen kyllä ostamaan pikkuselle jotain vaatetta, jos saan tietää sukupuolen ^^ Ja jos en, ni sit meen sinne 4D ultraan ja katellaan uudestaan sit siellä :) Voishan sitä jotain valkosta bodya tietty ostaa tms. mutta ne ei kuulemma oo kaikkein kätevimpiä, kun liat pinttyy kuulemma? Jotkut sanoo taas että ihan sama minkä väristä on, et ku lika näkyy kumminki. Nooh, vois joku vkl mennä kiertelee kirppiksiä, jos löytyis esim jotain ihan hyödyllisiä tarvikkeita (myös muuta, ku vaatteita). Onks kellään vinkata hyviä kirppareita helsingistä? Tiiän kyllä hietsun kirpparin, mut oisko muita? :)
 
Meiän eka hankinta vauvalle oli sit niinkin pieni kun vaunut :D Ja vielä upouutena tietty piti saada.. Mun perustelu oli että niitä emmaljungan mondial de luxe yhdistelmävaunuja ei enää tehdä sillä mun haluamalla kankaalla (london eli musta), niin oli sit "pakko" ostaa ettei lopu varastosta.. Saatiin siis ihan kätevä diili, et maksettiin käsiraha nyt, kaikki tulee sinne liikkeeseen jo ens viikolla, mut ite haetaan vaunut (+maksetaan) vasta lokakuun paikkeilla :) Ihanaa!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Täällä ei ole vielä hankittu vielä mitään.. odottelen, että saan heinäkuun alussa raskaustodistuksen, jonka jälkeen voi sitten alkaa katselemaan vaatteita yms. Vaunut+hoitopöydän hankinta jää syksylle, koska on niin pienet tilat että pitää järjestellä asuntoa vähän uusiksi. Sängyn vauvalle saan hyvältä ystävältä ja muutama muukin on ilmoitellut, että heiltä löytyy jotain lastentarvikkeita :) ja muutenkin on tarkoitus kierrellä kirppareita ja selata netistä eri myyntipalstoja, koska todella hyvälaatuisia tavaroita on tuntuu aina olevan liikkeellä. Nyt viikot 19+1 ja ensi viikolla RakenneUltra :rolleyes:
 
Täällä sama juttu :) tänään 19+1, rakenneultra ensi viikolla ja oikeastaan kaikki hankinnat tekemättä. Otetaan sitten loppukiri! :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Täällä ostellaan pikku hiljaa edelleen kaikenlaista ja sormet oikein syyhyää, että pääsee isompien hankintojen kimppuun. Pääsispä jo! :happy093.:smiley-bounce022 nyt rv 19+2
 
Täällä osteltu lähinnä vaatteita ja no pinnasänky ostettiin ku saatiin käyttämätön brion pinnis reilu satasella. Vaunuja yms katellaan varmaan tuossa heinäkuun puolella kun miehellä työkiireet hellittää. Seuraava projekti mulla oiskin vierashuoneen laitto vauvanhoitohuoneeksi :) Tänään rv 19+1.
 
Mitään ei olla vielä hankittu, tosin meillä nyt onkin varasto puolillaan kaikenlaista vauvakamaa ja lastenvaatteita. Paljon olen antanut kiertoon, mutta paljon on myös jäljellä ja saatu kierrosta takaisinkin. Ainakin vaunut, pinnis, turvakaukalo (+ eri kokoisia turvaisuimia), kylpyamme ja siihen teline, hoitopöytä ja sitteri löytyy. Vaatteet pitää jossain vaiheessa käydä läpi ja luultavasti tavaraa tulee tutuilta kunhan tieto asiasta leviää laajemminkin... Sattumoisin vielä äitiysvapaalla oleva työkaverini piipahti työpaikalla viime viikolla ja kutsui käymään - sanoi, että hänellä olis äitiys- ja vauvakamaa palautettavana mulle, jotka olen hänelle reilu vuosi sitten antanut. Kuinkas sattuikin. Sain myös viikonloppuna serkultani takaisin kahdet omat vanhat äitiysfarkkuni ja lisäksi kasan Mamaliciousin värikkäitä toppeja. :)

Mä olen vähän saamaton tässä(kin) asiassa ja odottelen inspiksen iskemistä. Kyllä se sitten jossain vaiheessa tulee - tiedän kokemuksesta. Toisaalta ehkä hyvä, koska meillä on kuitenkin kauhea sotku parvenrakennusprojektin ansiosta. Sitten pitäisi tyttärelle sisustaa oma huone kunhan parvi on valmis sekä pojan huone laittaa uusiksi kun tytär muuttaa sieltä omaansa ja vie osan huonekaluista ja tavaroista mukanaan. Luulempa, että vasta sitten alan järkkäillä uuden tulokkaan asioita. :grin
 
Meillä ois vielä edessä vaunujen ja turvaistuimen hankinta, siis näitä isompia. Jotkut miehen siskon lapsien vanhat rattaat on jo varastossa, mutta älysin että rattaisiin ei ole koppaa ja toisaalta liikun todennäköisesti niin paljon, että tarvitsen mahdollisimman hyvin hiekkateille soveltuvat. Käytettynä varmaan koitan etsiä, kun näkyi torissa ainakin paljon mieleisen mallisia olevan :).

Jonkin näköinen turvaistuin on kanssa, mutta luulisin yhdeksän vuotta vanhassa olevan turvallisuusmerkintöjen jo vanhentuneita, ja turvallisuus on ehdottomasti sellainen asia, johon kannattaa panostaa.

Pinnasänky saadaan minun isän varastosta, oli hänelle tärkeää, että vauva pääsee nukkumaan samaan sänkyyn missä on nukkunut äitinsä, enonsa ja ukkinsa :love2. Mielenkiintoista nähdä, miten omista vanhemmista kasvaa isovanhempia!
 
Takaisin
Top