Milloin aiotte kertoa muille?

Felia

Puuhakas puhuja
Jouluäidit 2020
Niin, ootteko jo mahdollisesti kertoneet jollekin raskaudesta tai milloin olette ajattelet kertoa?

Meillä mies toki tietää, kun hän oli paikalla silloin kun tein ekan testin (tasan viikko sitten). Eilen sunnuntaina kerroin äidille ja hänen kautta tieto meni myös isälle. Lähimmille kavereille kerron pikku hiljaa kun tuntuu hyvältä, ehkä rv 8 paikkeilla, jos kaikki menee siihen asti hyvin. Muille sitten joskus myöhemmin. Vaikka mieli kyllä tekis kertoa jo nyt kaikille ohikulkijoillekin! :-D
 
En tiedä milloin aijon kertoa, ehkä ekan ultran jälkeen viikolla 9. Silloin ainakin varmuudella tietää että siellä on vauva eikä esim. Tuulimuna. Mieli tekis kyl kertoa koko maailmalle, mutta pakko hillitä itsensä! :/ Meillä myös mies tietää, ja yhes ollaan sovittu että pidetään tieto vielä salassa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Me kanssa vielä mietintä asteella koska kerrotaan, edes isommat muksut ei vielä tiedä, vähän vissiin varmistellaan että raskaus on totta ja kehitys on normaalia. Mieli kyllä tekisi kuulutaa koko maailmalle :) Sitä olen miettinyt, että koskahan sitä töihin pitäis ilmoittaa..en ole sitäkään vielä tehnyt.
 
Tosiaan sisko ja sen mies tietää, samoin miehen sisko ja sen mies sekä mun paras kaveri miehensä kans tietää. Muille meinaan kertoa sitten np-ultran jälkeen jos menee kaikki hyvin sinne asti. Kyllähän sitä itsekin haluais kertoa kaikille, mut jos jotain menee vikaan, niin luulen et on vielä vaikeampaa jos kaikki ympärillä tietäis..
 
Eikös töihin tarvii ilmoittaa vasta joskus 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä, eli ei ihan vielä ;-) Mä varasin tänään ekan neuvola-ajan 22.4. eli rv 8. Mahdollisesti silloin myös ultrataan, koska mulla oli keskenmeno jouluna. Jos siellä näkyy jotain, niin sit voi jo muutamalle kaverille kertoa :-)
 
Eilen kerrottiin tuleville isommille sisaruksille..ilmeet oli kyllä näkemisen arvoiset ja alkujärkytyksestä selvittyään, rupesivat miettimään oisko tyttö vai poika toivottavampi :D
 
Miehen äiti tietää ja mun sisko. Kerrotaan lopuille vasta kun masu näkyy :)

Sent from my GT-I9205 using Vau Foorumi mobile app
 
No hitto, äippä oli mennyt kertomaan mun veljelle... No eipä siinä mitään, kyllä meidän perheessä voi asioista puhua ja toisaalta on ihan kivakin, että nyt hänkin tietää. Nyt sitten mieskin haluaa kertoa omalle perheelleen, kun minun perhe jo tietää. :) Olis vaan kiva edes tietää onko mitään kertomisen aihetta, ennen kuin kertoo.... Äh, mä varmaan kohta sekoon ja alan laskemaan päiviä ja tunteja siihen ultraan... 18 päivää vielä! :wink
 
Ela neuvola-aika lähestyy (ylihuomenna) ja jotenkin sitä mukaan alkaa tuntua todellisemmalta kaikki. Ei olla vielä kerrottu muille, vaan on pidetty uutinen kahdenkeskisenä salaisuutena.

Tiistaina varailen sitten heti lähetteen saatuani ultra-ajan, jospa sitten ekan ultran jälkeen. Sinällään oli kyllä mukava, että viimeksi läheiset tiesivät. Vaikka kaikki ei lopulta mennytkään putkeen, saatiin ainakin paljon tukea, ja se helpotti varmasti toipumista!

Oon luonteeltani aika malttamaton ja yleensä suht avoin, joten saa nähdä maltanko sinne ultraan asti. :D
 
Ymmärrän Olento ton fiiliksen täysin! :) Ite oon kans aika avoin ja haluan kertoa kaikki asiat läheisille ihmisille, on niin vaikeeta kun pitäs olla tästäkin nyt ainakin hetken vielä hissuksiin... :confused:
 
Olen kertonut nyt heti yhdelle hyvälle ystävälle joka on esikoisemme kummi ja sitten toiselle joka on myös juuri saanut tietää olvansa raskaana :) Kerron sopivan paikan tullen vielä muutamille ystäville. Sukulaiset ja ulkopuolisemmat saavat tietää vasta ekan ultran jälkeen, kun aletaan olla turvallisimmilla viikoillakin. Esikoisen kanssa teimme ihan samoin.
 
Tarkoituksena oli pitää raskaus ihan meidän kahden salaisuutena, mutta rakas ystäväni arvasi :)
Muille ei aijota kertoa ennen ensimmäistä ultraa joka on pääsiäisen jälkeen. Ainoa ongelma tässä salassa pidossa on se, että ollaan lähdössä viikoksi ulkomaille sukulaisten kanssa... Olo ku ei oo mikä mainion ja punaviinistä joutuu nyt kieltäytynyt nii jokuhan sen syyn kuitenki arvaa.. Olisko mitään hyvää tekosyytä mihin voisin vedota?
 
Mulle kävi muuten aika jännästi, kun viikkoa ennen kuin plussasin, yksi mun alzheimeria sairastava asiakas kysyi, että olenko raskaana, kun olen niin seesteisen oloinen. Sanoin, etten ainakaan tiedä. Tähän rouva tuumasi, että ei sitä aina itse heti tiedäkään. Sen jälkeen kertoi vielä, että on tiennyt monista :).


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Miehen äidille kerrottiin heti koska tiedettiin että tulee innostumaan. Mun sisko taasen oli kertonut äidilleni joka ei tosiaan ole innoissaan. :sad001 Tarkoituksena oli kertoa sukulaisille vasta ekan ultran jälkeen

Sent from my GT-I9205 using Vau Foorumi mobile app
 
Niin alussa on raskaus vasta, että en oo vielä kertonu kuin lapsen isälle ja parille läheisimmille kavereille, lisäksi poikaystäväni sisko tietää jo. :) Vanhemmilleni en oo vielä kertonut, nuoren ikäni takia jännittää kovasti kertoa, mut eiköhän sekin siitä ajan kanssa ala lutviutumaan.
 
Tässä on pari viikkoa jo aavisteltu raskautta ja epätoivosesti yritetty ajatella välillä jotain muutakin, parit testit tehty liian aikasin ja tänään sitten tuli positiivinen! Yrityksestä on kaks ystävää ja sisko tienneet, vaikkei kauaa ehdittykään yrittää. Tuntui tosi hassulta, että aamulla vain minä ja mieheni tiedettiin ja pian ainoat, jotka tästä salaisuudesta tiesivät, olivat me ja joku tuntematon neuvolatäti. Tuntui hassulta, että ensimmäinen onnittelija oli tuntematon nainen puhelimen päässä :D Toiselle näistä ystävistä tulikin jo illemmalla kerrottua, siskokin saa varmasti lähipäivinä tietää sopivan hetken tullen. Tekis mieli kertoa ihan kaikille! Heti uutisista kuultuani jouduin hämmentävään tilanteeseen, jossa jouduin kieltäytymään skumppalasillisesta. Tähän tarvii varmaan tottua. Vanhemmilleni tullaan varmasti kertomaan pian, kun mennään heidän luokseen kylään. Ruoan kanssa kun tarjotaan usein viiniä, josta kieltäytyminen herättäisi epäilyksiä. Suunniteltiin jo ennen raskautta, miten kerrottaisiin mun vanhemmille :) Miehen vanhemmille tuntuu hieman vaikeammalta kertoa, koska heillä ei muutenkaan puhuta asioista yhtä avoimesti. Vaikka ihan lähimmille tulee kerrottua sopivan hetken tullen aika piankin, pidetään tämä muilta salaisuutena ainakin 12. viikkoon asti, ellei ennen sitä näy ja tule ilmi. Jos raskaus menisi kesken, tiedän tarvitsevani muutaman läheisen ystävän ja perheenjäsenen tukea, miehen tuen lisäksi tietenkin. Haluan jatkaa sitä kulttuuria, että perheen ja läheisimpien ystävien kanssa voidaan puhua myös vaikeista asioista. Avoimuutta helpottaa tietenkin hyvä luottamus. Tiedän, että nämä ihmiset pystyvät pitämään salaisuuden :wink
 
Yksi työnantajista kyseli eilen tekstarilla, että paljonko voisin ottaa ensi lukuvuodelle opetusta. Mietin yön yli ja vastasin tänään tehellisesti, että mikäli perheprojektissa kaikki menee niin kuin pitää, niin olisin jäämässä lokakuun lopussa lomalle. Kuulostaa siltä, että se on ihan kauhean pian!
 
Mulla vasta viikkoja 4 ja rapiat, ja en ole edes miehelle vielä muistanut kertoa :wink
Muistan sen aina päivällä, mutta tuntuu tyhmältä soittaa töihin ja töksäyttää raskausuutiset :)
Ihan läheisille ystäville varmaan paljastuu pikapuoliin, mutta muuten pidetään omana tietona mahd pitkään.
Ekalla kerralla kerrottiin jo rv 11 ja kaverit taisi tietää jo aikaisemmin, mutta kerta kerralta on tullut kerrottua myöhemmin.
Mulla on kerta kerralta myös vahvistunut tunne, että tää on mun juttu, jota en tahdo jakaa julkisesti. En tiedä mistä johtuu. Hormoneista kait :)
Sitäpaitsi kun tämä on jo neljäs, niin ihmetystä varmaan aiheuttaa. Monella lähipiirissä tuntuu olevan tosi rankkaa yhden tai kahden kanssa, niin varmaan voi olla vaikeatakin käsittää, miksi joku haluaa lähes koripallojoukkueellisen lapsia :wink
Mä kun vielä 25-vuotiaana olin aivan varma etten halua lapsia ollenkaan, heh!
No joo, katsotaan kauan pysyy salassa. Mielenkiinnolla odottelen ihmisten reaktioita :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Vähän pakko oli jo kertoa. Luulin että olen jo 4kk raskaana ja tässä parinpäivän aikana kun olen vasta tiennyt olevani raksaana, jouduin kertomaan töissä työkavereille koska teen raskasta työtä (ensihoidossa) ja samalla tulin kertoneeksi kaikille ystävilleni. Varhaistahan se on, mutta ihme tämä on itselle. Mun ku ei pitänyt edes lääkärien tutkimustenkaan pohjalta koskaan tulla raskaaksi ja toisin kävi. Joten shokki ohitettu, ja mappi östä otettu asia käsittelyyn, joka itsellä tarkoittaa julkista itsepuhelua. :) Parempi puhua kuin odottaa on oma ajatukseni, käy miten käy. Mutta vahva tunne että loppuun asti tässä mennään, ku kerta on joku ollut noin sinnikäs että oikeeseen osoitteeseen on osannit mennä.
 
Takaisin
Top