Millaisissa jaksoissa teillä nukutaan/valvotaan?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Paljonko teidän vauvat jo valvoo päivisin? Meillä vaihtelee vielä, mutta ei kyllä mitää kovin pitkiä aikoja olla vielä hereillä. Välillä puol tuntia välillä tunti ja sit taas unta. Iltaisin saattaa olla hereillä max. 3h putkeen. Välillä on päiviä että tuntuu ku tyttö nukkuis koko ajan.. [8|]  Noh, onhan hän vasta 7 viikkoa [:)]

Ei ehkä kuulu juuri tähän ketjuun, mutta vitsit! Mä syötin vauvaa viime yönä ekan kerran vasta kolmelta! Menin siis nukkumaan ite kymmeneltä ja vauva tuli kohta perässä kun isä nukutti hänet. Niklas heräsi kyllä ekan kerran jo 01.20, mutta isänsä oli laittanut pojalle tutin suuhun sillä välin kun olin vessassa. Luulin, että nukkuisi max. 10 minuuttia, mutta nukkui sitten peräti puolitoista tuntia! Tätä tuttia täytyy koittaa muulloinkin[:)]

Josefina, meidän 7-viikkoinen on yleensä vähintään 2 tuntia putkeen hereillä. Yleensä jaksaa valvoa kerralla 2,5 tuntia. Jos menee pidempään niin alkaa rähjätä. Iltaisin saattaa hereilläolo venyä jopa 5 tuntiin. Yllättävän paljon valvoo päivisin, mun puolesta vois välillä nukkua enemmän niin sais kotihommia tehtyä[:D] Tosin nykyään hymyilee ja juttelee niin paljon niin mikäs siinä pojan kanssa seurusteltaessa. Tiskit saa odottaa[;)]

Päivä unet senkun pitenee mut yöunet ei. just heräs. klo 18. nukkumaan alkoi 11.30 eli sellaset 6.5 tuntia unta ja syöttövälii yli 7 seittemän tuntia. yöllä menee max 4 tuntia nykyisin. mä haluan tän pitkän pätkän sinne yöhön. tosin nää päikkärit nukkuu aina, siis aina ulkona. johtuupi ehkä siitä. yöksi ku ei viitti ulos laittaa.

Miellä Eetu nukkuu yöllä tosi hyvin. Nukahtaa 22-23 aikoihin (tankkaa Nannia TOSI PALJON illan mittaan), herää sit 4-5.30 syömään. Siitä nukkuu muutaman tunnin, syö, ja jatkaa unia lenkin ajan vaunuissa (1,5 tuntia). Sit syö ja valvoo lähes yhtäjaksoisesti jopa 4 tuntia. Sit syö taas ja nukkuu parin tunnin pätkissä iltapäivän. Sit valvoo illan, jopa 5 tuntia putkeen, tankkaa hirmuisia määriä nannia, kunnes kello alkaa olla 22..sit pikkuhiljaa unille. Vois sanoa että helppo vauva meillä [:D]. Isännän kans edelleen vuoroöin herätään poikaa ruokkimaan [:)].

juuri aina kun kuvittelen jotain rytmiä olevan niin kääntyy päälaelleen [&:]

Yöunille mennään kyllä viimeistään klo 22-23 ja herää syömään 03-06, aikamoista vaihtelua siis.
Välillä ollaan vartin torkkuja lukuunottamatta jopa 5-7h hereillä, välillä nukutaan koko päivän ajan ja syödään vain välillä.

Öisin syöttöajat ovat pitempiä onneksi, päivisin syö 3h välein. Enkä ole ainakaan vielä huomannut, että velli olisi auttanut pidentämään yöunia mitenkään.

Täytyy sanoa että mä olisin mielummin ilman mitään rytmiä, kun tässä rytmissä.

Meillä Elsa nukahtaa kolmatta viikkoa vasta 04-05 aikaan, koko yö siihen asti on ähisemistä ja huitomista. Toisaalta täytyy olla tyytyväinen, ettei ainakaan enää huuda koko sitä aikaa.

Kun nukahtaa, niin eka unipätkä onkin sitten 4-6 tuntia, mutta tuo jatkuva aamuyöhön asti valvominen on aika raastavaa.

Meillä tapahtui ekaa kertaa nukahtaminen ennen puolta yötä, n. klo 23 ja sain vielä heräämättä nostettua omaan sänkyyn eli sain nukkua rauhassa 23-02 [:D]  Sen jälkeen oli syöttö, heräsin 3.20 siihen että tyttö oli vieressä, yritin nostaa sänkyynsä -> heräsi ->syötin ->syötön jälkeen omaan sänkyynsä n. klo 4, mutta en itse saanut heti unta, seuraavat syötöt 5.25, 7.30 ja kymmeneltä noustiin. Aamu oli kamalaa ähinää, mutta kai siinä itsekin sain vähän nukuttua.

Päivällä ei meinaa millään saada sisällä nukkumaan puolta tuntia pidempään, mutta eilen kun oltiin ekaa kertaa kauppakeskusreissulla (Jumbossa ja lastentarvikeliikkeessä) 4h niin nukkui koko ajan vaikka siirreltiin kaukalosta vaunuihin ja takaisin. Yöllä tuollaisia 4h pätkiä ei juuri tule. Mutta tajusin että pitäisi kyllä saada tyttö nukkumaan parit kunnon päiväunet, niin pääsisi iltaisin vähemmällä kitinällä. Huonosta nukkumisesta seuraa kierre kun kitisee väsymystä mutta ei saa nukahdettua, tankkaa itsensä liian täyteen ja sitten kitisee kipeää masua..

Teidän tekstejä lukiessa sen huomaa, meille on suotu helppo lapsi [8|] Alusta asti Riia-Maria on nukkunut yönsä tosi hyvin... Vaikkakin ainoa huono puoli tässä oli se että lähes poikkeuksetta unille mentiin vasta 23.30-00.30 (mikä tarkoitti sitä etei isillä ja äitillä ollut lainkaan "kahdestaan olo aikaa") mutta nukuttiin kyllä joka yö vähintään 4-5h ekoina unina, kunnes herättiin syömään. Ei mitään ylimääräisiä mutinoita, söi ja nukahti jälleen tissille. Seuraava herätys olikin sitten jo aamuun. Nyt reilun viikon verran unet on muuttunut pidemmiksi, nukahtaa jo 21.-22.00 välillä ja nukkuu kevyesti 8h. Herää syömään ja vieläkin jatkaa n. 2h kunnes jälleen heräämme aamuun. Tästä äiti tykkää [:)] Aamulla jaksaa seurustella tunnin tai kaksi ja jatkaa vielä uniaan n. 1-2h... Päivisin en ole oikeastaan huomannut vielä minkäänlaista rytmiä, nukutaan silloin kun nukuttaa. Pienempänä oli niin etei nukkunut koko päivänä ja toisinaan koko päivän, tämä aiheutti ihmetystä! Näihin nukkumattomiin päiviin sain muutosta sillä että vaihdoin kofeiinittomaan kahviin, sen jälkeen on malttanut nukkua pitempiä unia päivisinkin.

Tällaista olen kovasti ihmetellyt täällä foorumilla tekstejä lukiessani, vaihtaako monikin naperon vaipan öisin?? Me ei öisin muutakun nukuta ja syödä, hmmm [8|]

Me ei vaihdella vaippaa muuten kun joskus aamulla 6 jälkeen, jos poika herää kunnolla ja alkaa itkeä. Jotenkin oon kokenut, että se vaipanvaihto auttaa uudelleen nukahtamiseen kun syötön jälkeen joskus saattaa nukkua puoli kymmeneenkin kun taas ilman vaihtoa me joudutaan nousta viimeistään puol 8. Ja mua alkaa jotenkin siinä aamutuimaan ällöttämään se vaippa kun haju on aika voimakas[:'(]

Mä vaihdan vaipan aamuyöstä sen takia että saan tytön hereille ja syömään toisestakin rinnasta - jos syö vaan toiselta puolelta niin nukkuu max 2h monesti vain tunnin ennenkuin on uudestaan nälkäinen.

Niin siis Madie onko sun vauva sitten kakannut yön aikana vai pissako haisee? Kun Riia ei ole koskaan kakannut yöllä...

Mäkään en ennen vaihtanu vaippa öisin, mutta nykyään vaihdan sen siinä 03.00 aikaan ennen kun alan syöttää, poika virkistyy sen verran että jaksaa syödä kummatkin tissit tyhjiksi eikä mun tarvi alkaa pumppailemaan oloani kevyemmäksi [:)] Meni muuten muutama yö ennen ku tajusin että kannattaa tosiaan eka vaihtaa se vaippa ja vasta sitten syöttää, se vaipanvaihto kuitenkin virkistää sen verran että sitten tissittely auttaa nukahtamaan uudestaan [:D]

minnikristiina, yleensä alkaa kakkaamaan just siinä kuuden aikaan eli periaatteessa ei yöllä kakkaa vaan sijoittuu siihen aamuun. Sen jälkeen alkaakin se huuto ja haju, joten pakko vaihtaa[:D] Toisinaan kyllä pelkkä pissa haisee jos sitä on ihan urakalla tullut.

meillä ei ole päiväsaikaan minkäänlaista rytmiä mutta nyt on muutamana yönä poju nukahtanut 24 aikoihin ja herännyt klo 4:30-5 välillä syömään(jolloin myös ukko herää töihin) ja nukutaan siihen klo 11 asti vierekkäin sängyssä![:D] ei tarvitse väsymystä potea kun poika äitinsä unen lahjat perinyt... [:D]

En vaihda vaippaa öisin ellei ole pakko. (jos tullut läpi tai kakkat). Kakkaa tulle tosi harvoin öisin. Mut se meneekin silleen mun tietääkseni et mitä paremmin vauva alkaa nukkumaan yöllä sitä vähemmän ne pissaa saati kakkaa yöllä. Si kun vauva nukkuu pääasiassa koko yön niin ei sieltä välttämättä tule kuin yhdet pitkät pissat vaippaan. Siis sitten isompana.

Mä ajattelen sen niin et silläkin tehdään eroa päivään ja yöhön. Sängystä nousta kuin ainoastaa syömään. mitään muuta ei yöllä tapahdu. Edelleen: ellei siis ole pakko.

Kyllähän se vaippa jo aamulla aikas voimakkaalle haiseekin mut haiskoon. Nykyajan vaipathan ovat aika lailla pintakuvia ja meillä ainakin iho on kestänyt vaikka silloin tällöin unohdan suojavoiteen iholle yöksi laittaa. Laitan siis sinkkisalvaa hyvän kerroksen yövaipan alle. Jos olis punoitusta (mitä siis ei ole ollut ollenkaan) niin laittaisin eka reilun kerroksen bebanthenia ja sitten päälle sinkkisalvan.

Ja mä pelkäisin sitä et mitä isommaksi vauvat kasvavat sitä varmemmin vaipan vaihto saa ne hereille. Ja mitä isompia he ovat sitä vähemmän se tissittely niitä uudelleen nukuttaa.

Eemi03 samalla ajatuksella itsekkin olen öisin toiminut, eli siis tavallaan myös tämän kautta "opetan" lapselle alusta alkaen että yöt ovat nukkumista varten. Tietysti jos Riia kakkaisi öisin tai muuten vaippa jotenkin haittaisi, olisi tilanne eri! Miten mä en sit sellasta hajua huomaa, voi tietty olla että itekkin on sen verran unenpöpperössä etei tuollainen asia ole haitannut [:D] Kyllä mä siis tunnen että siellä pissaa on, muttaku alusta asti olen tällä mentaliteetilla mennyt, niin miksi vaihtaa hyväksi todettua tapaa... Jokainen tietysti tavallaan!

Ja taas ihan uus juttu, en mitään rasvailuja ole suorittanut... Äh, tässähän tulee ihan tunne että jotain teen nyt pahasti pieleen; ainoastaan kylpyveteen öljyä hieman lirautan ja joskus harvoin talkkia laitan peppuun jos punoittaa, mikä tämäkin on harvinaista... Oikeastaan toisaalta kun ajattelee, vaikka nyt itse sanonkin; mä oon tainnu handlaa aika hyvin tään äitihomman, mennään silleen aika rennosti koko vauvatouhuilu! Pääasiahan on etei vauva joudu olemaan nälässä, lämmintä on päällä ja syli aina saatavilla [:)] Ihan loistavasti ellen toisin sanoisi, me ainakin kaks kuukautta ollaan pärjätty!

Niin mut tosiaan jokainen tavallaan, varmasti parhaaksi näkemällään tavalla jokainen sitä omaa kullannuppuaan hoitaa [:)] Jotenkin vaan kun lukee kaikista mahdollisista rasvoista ja ylipäänsä monista muistakin jutuista, tulee ihan fiilis että what?? Mitä se on [;)]

Leppoisaa lokakuuta siskot [:)]

Tää kuuluis ehkä jurputus osioon, mutta täällä on aiheesta keskustelua...

Meidän pikkumies valvoi tänään klo 17-00! Nukkui tuossa välissä ehkä max. 20 min yhteensä pikku pätkissä. Päivällä nukkui taas kyllä tosi paljon, mutta aamupäivällä seurusteli sen 9-11 ja ehkä jossain välissä muutenkin lyhyen pätkän.

Puoli yhdeksän vauva haukotteli ja ajattelin että kun on noin kauan valvonut niin varmaan nukkuu ainakin pikku-unet. Laitoin saunan päälle ja rupesin syöttämään. Vauva nukahti syliin - rattaisiin nukkumaan - heräsi heti - vaihdoin vaipan- söi lisää - laitoin omaan sänkyyn- heräsi 5 min päästä- vaihdoin vaipan - söi- nukahti - heräsi 5 min päästä - tässä vaiheessa kello oli 23.00. Teki taas kakat ja tällä kertaa isä sai vaihtaa kesken työhommiensa. Otin sitten tässä vaiheessa pullon esille ja keitin sen. puolilta öin syötin pullosta 50 ml ja vauva nukahti sitten heti aika sikeästi, eikä ole vieläkään herännyt (koputan puuta).

En sitten käynyt saunassa! Kahdesti se oli lämpiämässä ja hukkaan meni ne lämmitykset, nyt en enää jaksa[&o] Vauva oli koko päivän tosi tyytyväinen, eikä nyt illallakaan kitissyt tai huutanut, paitsi tietty ennen kuin sai ruokaa. En siis usko välttämättä, että ei olis mulla riittänyt maito, kun kerran oli kuitenkin syödessään tyytyväinen tai ehkä raukka vaan on niin kärsivällinen. Ehkä ei vaan jaksanu syödä pitkäjänteisesti ja piti siksi ottaa pikkutorkut välissä. Mutta tästä lähin keitän pullon jo päivällä valmiiksi niin, että kun olen syöttänyt mielestäni riittävän kauan niin otan pullon esille ja ihan turhaan yritän nukuttaa ennen puolta yötä vaikka olis koko päivän valvonu! meillä ei nukuta ennen puolta yötä [&o] Hölmönä vietin toivorikkaana nyt illalla sitten yhteensä melkein 3h pimeässä makkarissa vauvaa imettämässä! Pelkäään vain, että maito vähenee jos rupean säännöllisesti syöttämään illalla pullosta...

Muoks. piti sanomani, etten minäkään vaihda yöllä vaippaa, ellei nyt käy niin että tekisi kakat ihan keskellä yötä. Ei kyllä enää tee, äkistää ne sitten aamusella yleensä, joten samalla vaipalla mennään. Virkistyis vauva liikaa ja neuvolastakin sanoivat, että nykyisin vaipat on niin hyviä, että ovat aika miellyttäviä vauvan iholle vaikka oliskin enemmänkin pissaa siellä.

Meillä ei vieläkään ole minkäänlaista rytmiä, jokainen päivä ja yö on erilaisia! Joskus valvotaan ihan koko päivä ja nukutaan 7h putkeen yöllä, toisinaan päivällä uni maistuu max. 20min pätkissä ja välillä nukutaan päivä ja valvotaan yö. Yöunille päästään ipanan halujen mukaan joskus kymmeneltä, joskus kahdelta aamuyöllä. Ei siis mitään järkeä [:D] Sen verran voi kyllä jo pitää varmana, että poitsu herää syömään noin neljän tunnin välein yöllä. Päivällä syöttöväli on noin pari tuntia kun energiaa kuluu enemmän kaikkeen tohottamiseen [:)]

Itse olen kyllä vaihtanut vaipan yölläkin joka syötöllä. Vaikka se ei neljän tunnin jälkeen tuntuisi kovin märältä, vaippa voi olla täynnä pissiä ennen seuraavaa syöttöä. Eipä ipana tunnu virkistyneen liikaa, vaihdan vaipan nopsaan meidän sängyllä ellei tarvitse kakkapyllyä pestä. Yöpuvuissa on tosi kätevät vetskarit ja nepparit alas asti niin ei tarvitse paljoa pyöritellä :)

En minäkään vaihda vaippaa öisin [:)], mutta illalla kun vaipan vaihdan niin laitan talkkia aina, vaikkei ihottumaa olekaan. Jotenkin omassa päässä miettinyt, että koska vaippa on niin monta tuntia sama, niin talkki jotenkin auttaisi ettei tulekaan ihottumaa ja eikös talkki pidä vähän kuivempana paikat? ainakin hetken [:D]

Meillä on myös muuten iltarutiinit tulleet tosi tärkeiksi tytölle ja maailmansa kaatuu jos niin ei asiat mene. Eli kun Ada iltakitinänsä aloittaa niin iltapesuille, vaipan vaihto, yöpuku päälle johon on viikon sisään lisääntynyt myös, että tumput käteen. Iltamaito ja sitten kapaloon ja isänsä syliin. Kun siinä sitten nukahtaa niin siirto omaan sänkyyn ja vaikka siellä herääkin lähes poikkeuksetta heti uudestaan niin onneksi tutti ja asennon vaihto auttavat jatkamaan unia.
Tuo "rytmi>" on ollut alusta asti, en edes tiedä mistä tuo kapalojuttu tuli, koska ei hän mielestäni kapalossa sairaalassa ollut, mutta ilman sitä ei ole neidin hyvä nukahtaa.

Viime yö meni: iltaruoka klo 21, 21.30 oli jo taju pois. Klo 05 söi, puklasi, puklasi, ähräsi,puklasi klo 06.30 oli unessa taas ja nyt klo 09 kuuluu huutelua taas, mutta vielä ei itkua joten en ole hakenut sängystään pois.

Takaisin