Millaisia raskausoireita sinulla on?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia raskausoireita sinulla on vai onko (vielä) ollenkaan?

Täältä löytyy artikkelimme alkuraskauden oireista - kuulostaako tutulta?

Täältä voi puolestaan lukea, mitä kaikkea keholle tapahtuu raskausaikana.
 
Täällä olot aaltoilee aikalailla. Etovaa oloa on ollut jo jonkun aikaa, ja taas huomaa että jos väsyttää / tai ehtii tulla nälkä niin on pahempi olo. Onneksi aika siedettävää vielä, mutta mulla on aina alkanut rv 6 ne kunnon pahoinvoinnit. Joten niitä odotellessa. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Kaikenlaisia jomotuksia on, sitten kun jomottaa niin aina tekee mieli mennä tsekkaamaan vessaan et josko ne menkat alko sittenkin.:No Evil Monkey:
Näiden lisäksi on väsymystä, tissit tosi kipeät ja ei niin mukavaa ilmavaivoja ja turvotusta. :Grinning Face With Smiling Eyes: Tänään 4+2.
 
Adiela, sama homma, että oman kroppani tuntien pahoinvointi alkaa rv 6 ja loppuu rv 12 kuin seinään. Toki ei mua haittaa, että skippais koko pahoinvoinnin tällä kertaa :Smirking Face: Oon huomannut tällä viikolla, että raskaushormonit on kuin flunssapöpöt, jotka aika nopeasti valtaa koko kehon. Ne yhtäkkiä tuntuu joka paikassa: olen nukkunut todella levottomasti, alaselkä kipeytyi, silmät luppasee päiväsaikaan ja sanat menee sekasin. Ei oo ihan niin skarppi olo kuin yleensä Tänään piti jättää yksi työtehtävä väliin, kun tuli niin etova olo ja semmonen kylmänhiki iski päälle. Se tosin saattoi johtua monista muistakin asioista kuin vaan yksin raskaudesta.
 
Mun keho on tosi herkkä hormoonimuutoksiin, se tuli huomattua tuossa edeltävässä kierrossa (päättyi varhaiseen keskenmenoon) ja nyt tässä.
Mulla on ihan oikeasti ollu oksettava ruokailun jälkeen ja nälän iskiessä olo jo dpo5 eteenpäin. Mä en ymmärrä, miten se on mahdollista, koska kaikkialla lukee ettei sen pitäis olla ja on tosi seko olo, koska tiedän et oireitani mä en oo kuvitellut. Todennu aina miehelle et mä tiedän olevani nyt raskaana, mut et sitä ei voi vielä päiviin testillä todistaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Tänään (3+4) vasta rinnat selkeästi kipeät, sitä ennen oli vaan satunnaista pistelyä rinnoissa.
Vessassa ravaan kerran tunnissa, vaikken juo yhtään normaalia enempää.
Jonkin verran väsyttää ja välillä tosi sumuinen olo.
Viime lauantaina oli ihan järkky päänsärky, kesti koko päivän. Hajuaisti on myös selkeästi herkistynyt.
 
@Däumeline Mulla on myös! Siis mulla on kaikissa raskauksissa kyllä alkanut dpo 2 jo jotain sellaisia oireita, mitä ei kyllä koskaan normisti menkoissa ole. Oon vaan todennut että ne on pakko liittyä hedelmöittymiseen, ja toisaalta onhan se ihan järkyttävän iso tapahtumaketju mitä sisällä tapahtuu, miksei jotkut voisi sitä tuntea :No Evil Monkey: Mulla esim. aina paha maku suussa dpo2 alkaen. Eikä sellasta oo koskaan normikierroilla. Mä oon just sellanen ihminen kuka ei koskaan voisi olla tietämättään raskaana. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
@Adiela No sepä tässä hullua onkin et esikoisesta en tajunnut tai tuntenut mitään :rolling: Osittain johtuu kyl siitä, et en edes tunnustellut kehoani tai ajatellut raskauden mahdollisuutta. Oli siis ihan suunnitelmallisesti jätetty ehkäisy, mutta ajattelin et mulla on ongelmia raskautumisen kanssa.
Lyhyesti: Kerran ennen esikoisen yritystä lopetin pillerit vuodeksi, mutta silloin kierrot meni tosi epäsäännöllisiksi, olin monta kuukautta ilman kuukautisia, enkä ollut raskaana. Tämän vuoksi epäilin et en voisi helposti raskautua ja mainitsin tämän miehelle, kun tavattiin. Varhaisultrassa gyne totes et munasarjat/kohtu kaikki normaalit. Selvis et mulla vaikuttaa stressi&ahdistus hullunlailla niin et menkat jää pois ja kierrot pitenee. Silloin yks lääkäri väläytti, et vois johtua rakkuloista munasarjoissa. Silloin aikaisemmin mulla oli ollut tosi ahdistava suhde eksän kanssa ja töissäkin stressiä.
Tostakin voi päätellä et mun keho vaan reagoi kaikkii muutoksiin ihan äärimmäisellä tavalla :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Tuntuu kyl et ton ekan raskauden jälkeen kaikki tuntuu tuplasti vahvemmin, oon myös kuullut et monet ei oo ennen tuntenut ovulaatiota ennen lapsia, mut sen jälkeen tekee kuukausittain oikeen kipeetä oviksen aikaan.
 
Mulla on nyt dpo11, ja kans juilimista ja vatsan toiminta hidastu merkittävästi, sit on useemman päivän ollut nenä aivan tukossa ja pientä kurkkukipua, muttei mitenkään päin flunssamaista tukkosuutta. Lisäksi väsyttää 😅
 
Eilen iski väsymys.. Viime yönä en heränny vaikka itkuhälytin on mun vieressä yöpöydällä ja mies sanoi aamulla et oli noussut katsomaan esikoista kolme kertaa, kun oli hieman itkeskellyt :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Eli selkeästi keho nyt vaatii lepoa.
 
Mulla tänään 4+4, oireita oli ennen plussaa, turvotus, menkkajomot, tissit kipeet, lähes kaikki itkettää. Nuo ovat sitten jatkuneet vahvempana. Muuten samat oireet kuin viimeksi varhaisessa km mutta tuntuu että syke on korkealla jatkuvasti ja hengästyn todella helposti.
 
Väsymys on ollut kova, pissattanut kauheesti ja juilinu vatsaa. Vatsan toiminnankin huomaan hidastuneen.
Nenä ollut vähän tukkoinen ja kurkku poltellut. Mietinkin, että miten sen erottaa, että tahtooko pukata flunssa vai liittyykö oireilut raskauteen. :D
 
Selkeitä kiinnittymisoletustuntemuksia tuli jo dpo 4, aivan kuin joku nipistelisi ja pistelisi pientä aluetta kohdussa melko keskellä ja alhaalla. Sitä seurasi kaksi päivää menkkakramppeja, koko ajan tuntui, että nyt ne kyllä alkaa. Lievähkö pahoinvointi alkoi dpo 7, pahenee kun tulee nälkä ja helpottaa syömällä - paitsi että joskus tulee erilainen huono olo syönnin jälkeen. Vähän huimailee ja nännejä aristaa koko ajan yhä enemmän. Myös suolen toiminta on hidastunut ja seksihalut haihtui olemattomiin. Sieltä varmaan raportoitiin järjestelmään, että on jo vauva tekeillä, ei tarvitse enää yhtyä. 😄 Varsinaisia menkkatuntemuksia ei enää ole ollut, mutta sellainen painava ja täysi tuntemus kohdussa on läsnä ja vielä dpo 13 tuntui pistelyä. Turvotus on ollut valtaista! Nyt eletään dpo 17 päivää ja noiden lisäksi uni on maistunut ja askel lyhentynyt. 😅 Laiskottaa aivan tolkuttomasti.
 
Tänään rv 4+4 ja viimeisten päivien aikana on tuntunut selkeää, välillä aika kovaakin painetta alavatsalla ja myös juilimista. Ennen plussaamista ja testin tekohetkellä nännit oli ihan valtavan kipeät, mutta sitä ei enää nyt juurikaan ole. Raskaus ja nämä siihen liittyvät tuntemukset on mulle ihan uutta, joten stressaan kovasti sitä, onko kaikki oireet tai niiden loppuminen normaalia 😅
 
@Rosaliana jep tää oireiden miettiminen kyllä osaa olla stressaavaa 😅 Mulla tänään 5+0 ja ahdistaa kun ei ole pahoinvointia, lievää kuvotusta ajoittain vain ajoittain. Oon käsittänyt että kova raskauspahoinvointi periytyisi ja mun äidillä ja siskoilla on olleet tosi rajut.

Mulla myös pahentunut valvominen, pari vk olen ollut joka yö hereillä klo 3-6 ja nyt viime yönä heräsin jo klo 2 enkä saanut enää nukuttua 😅
 
Muokattu viimeksi:
@Lumik Mullakin on ollut tuota unettomuutta. Mulla se on ilmennyt niin, että joka aamu loppunut unet klo 6.00 aikoihin. Ja sit päivällä tulee paikotellen sellaista kokovartaloväsymystä.

Ja samanlaista itsellä, että vaihtelevasti ja vähän oireita.
Mutta jännästi jotain pientä uutta joka päivä.

Nyt on tällä hetkellä oma kirjo suunnilleen seuraavanlainen:
- ajoittaista etovaa oloa; jotkut hajut ja maut tuntuvat välillä voimistuvan
-väsymystä
-unettomuutta
-mahan juilimista (tää on ollut yksi selkeimmistä) ja paineen tunne alavatsassa
-tihentynyt pissaamisen tarve
-rinnat kipeenä; kipeytyivät viimeisen kahden päivän aikana.
-nenän tukkosuutta sekä kurkun polttelua; edelleen mietin onko tämä oire vai flunssa? :D
-ja voisi kai sitä sanoa, että tekee mieli ennemmin suolaista kuin makeaa sekä appelsiineja (tykkään kyllä näistä, mutta ei tule kovin usein syötyä.)

Samaistun kyllä, että näin ensimmäisen kohdalla kun kaikki on uutta, niin tuntuu todella jännältä seurata oireita. Niiden tulemista ja menemistä. Ja sit tietty pohtii myös välillä, että kuvittelenko oireita. :D
 
Mä stressaan aina näistä oireista, vaikka luulis että kolmannen kohdalla uskaltais vähän jo relata - mut ei :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Aina mietin et onko mulla nyt tarpeeksi väsymystä / kuvotusta / tissit kipeänä, vaikka tiedän et nyt on niin alkuviikot et kyl ne siitä pahenee. :Grinning Face With Smiling Eyes: Eilen kun piti lähteä hakemaan esikoista päiväkodista, iski hirveä äklötys niin olin heti että eiiiii ei vielä! En oo valmis tähän :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Onneksi se on ollut toistaiseksi aika aaltoilevaa, eikä sitä 24/7 huonoa oloa, mikä vie kyllä koko elämänilon.
 
@Rosaliana jep tää oireiden miettiminen kyllä osaa olla stressaavaa 😅 Mulla tänään 5+0 ja ahdistaa kun ei ole pahoinvointia, lievää kuvotusta ajoittain vain ajoittain. Oon käsittänyt että kova raskauspahoinvointi periytyisi ja mun äidillä ja siskoilla on olleet tosi rajut.

Mulla myös pahentunut valvominen, pari vk olen ollut joka yö hereillä klo 3-6 ja nyt viime yönä heräsin jo klo 2 enkä saanut enää nukuttua 😅
Ongelmat nukkumisen kanssa kuulostaa tutulta. Mulla tänään rv 4+5 eikä vielä oo esiintynyt pahoinvointia ollenkaan ja oon kans stressannu sen puuttumista 😅
 
Mulla on huono olo etenkin jos syömisestä on jo aikaa, välillä huimaa ja nenä tukossa (voi kyllä olla että oon vaan taas tulossa kipeäksi), hirveä turvotus ja väsymys, tällä viikolla oon nukkunut jo kolmena päivänä päikkärit vaikka yleensä en nuku.

//Edit. Ja ai niin, palelee iltaisin mutta sitten yöllä on kauhean kuuma.
 
Mä stressaan aina näistä oireista, vaikka luulis että kolmannen kohdalla uskaltais vähän jo relata - mut ei :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Aina mietin et onko mulla nyt tarpeeksi väsymystä / kuvotusta / tissit kipeänä, vaikka tiedän et nyt on niin alkuviikot et kyl ne siitä pahenee. :Grinning Face With Smiling Eyes: Eilen kun piti lähteä hakemaan esikoista päiväkodista, iski hirveä äklötys niin olin heti että eiiiii ei vielä! En oo valmis tähän :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Onneksi se on ollut toistaiseksi aika aaltoilevaa, eikä sitä 24/7 huonoa oloa, mikä vie kyllä koko elämänilon.
Mä samaistun tähän että arvioi jatkuvasti että onko riittävästi ja riittävän voimakkaita.

Nyt on parina päivänä tuntunut ihan normaaliltakin välillä olo.

Noh, tänään just kun ehdin ylianalysoida normaalia hetkeä niin töissä iski sellainen etova olo ja heikotus ettei pystynyt seistä. Siihen auttoi ku siemailin lämmintä hunajavettä.

Onko teillä muilla vinkkejä olon helpottamiseen?
 
@Valoisa2023 Kannattaa pakata töihin mukaan aina jotain pientä helppoa naposteltavaa; esim. myslipatukoita ja mandariineja. Esikoisen aikaan mies tuli aina hakemaan mua töistä ja käskin ottamaan autoon mukaan mulle naposteltavaa, koska se pahin olo oli mulla iltaisin ja olin usein iltavuoroissa. Pyysin sit vaihtoa jossain vaiheessa aamuvuoroihin. Rennie on kans ihan paras kaveri, pitäis tästä itsekkin lähteä hakemaan lisää. Niitä vedän aina kaks kerralla ja auttaa hyvin, ainakin näin alkuun :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Takaisin
Top