Millaisia raskausoireita sinulla on?

Mulla on alkanut vasta nyt ihan viime päivinä oksentelu! Tosi outoa, nyt RV 12+jotain. Viimeksi alkoi paljon aiemmin. Olinkin unohtanut, miten ikävää tämä on. Esikoisen kakkavaippaa vaihtaessa varma yrjö :wtf:
 
Mua vaan väsyttää ja tänään on taas ollut alavatsakipua, sellaisia pieniä vihlaisevia tuntemuksia. Todennäköisesti siis kohdun kasvuun liittyvää... Aika vähällä kuitenkin olen päässyt.
 
Ekat oksennukset tälle raskaudelle tuli matkalla bussipysäkille. Yöks!! Vähän koitin nieleskellä ja sit äkkiä vilkasin ettei kukaan näe ja eiku vatsaa tyhjemmäksi. Helpotti oloa kummasti!
 
Täälläkin lensi oksennus ja muutenkin ollut huono olo taas muutaman hyvän päivän jälkeen.
 
Olen muiden kohtaloita lueskellut, mutta omista tuntemuksista sen verran kerrottava, että on ollut tosi haasteellinen alkuraskaus. Alussa oli kovia alavatsakipuja erityisesti vasemmalla, jolloin epäiltiin kohdunulkoista, mutta rv 5 vahvistui seurannan jälkeen kohdun sisäiseksi. Pahoinvointi ja kova väsy alkoivat rv 6 ja vieläkin oksennus lentää miltei päivittäin. Pahin viluisuus ja etominen on hitaasti väistymässä, rv 7-9 välillä olin melko kuiva kun kaikki, jopa vesi maistui pahalta. Nyt pystyn jo juomaan vettä, mutta ruokia on pähkäiltävä jatkuvasti kun mikään ei meinaa maistua, mutta tasaisesti on jotain syötävä. Aamut aloitan vessanpytyn kanssa keskustelemalla miltei joka aamu, mutta uskoisin, että parin viikon sisällä tämä alkaa helpottamaan kun nyt jo kuitenkin rv 12+2 ja yleensä on mennyt ohi n 14-16 viikolla. Olotilaa pahensi joulukuussa todella sitkeä yskä, mikä aiheutti pahimmillaan oksentamista keskellä yötä... Aiemmat raskaudet olen päässyt hieman helpommalla, joten tämä oireiden rajuus on kyllä yllättänyt ja huolestuttanutkin välillä. Toivottavasti teillä ja itselläkin olo alkaisi pian kohentua niin pääsisi nauttimaan vauvamahasta vähän eri tunnelmissa
 
Mulla oli alussa jäätävää hikoilua öisin, nipistelyä alavatsassa, tissit arat, krapulaista oloa varsinkin aamuisin, ruokahaluttomuutta ja hengästyin helposti, lihakset alko kipeytyy jossain vaiheessa, mutta sujuvasti sekoitin noi kaikki PMS-oireisiin ja siihen et olin ollut koko syksyn tosi paljon kipeenä ja kauhee työstressi :wacky: Ja unettomuus, oon siitä muutenkin välillä kärsiny, nukuin max 4h yössä ja päikkäreitä en saa nukuttua vieläkään, aina vähän huono ollut niissä vaikka oon tehny paljon yötöitäkin. Teinkin positiivisen testin vasta rv6.

Tossa noin rv 7 alko aikamoiset vihlonnat/menkkamaiset kivut varsinkin vasemmalla puolen vatsaa. Ja se on jatkunut tähän (10+6) saakka välillä enemmän ja välillä vähemmän, nyt tuntunut jo enemmän koko alavatsassa.

Oon myös nyt 4-3 viikkoa ollut ihan hermoheikko ja itkuherkkä, ahdistaa, mielialat menee siis ihan miten sattuu. Ihme ettei mun mieskin ole seonnut jo mun kanssa, hän kun on aika temperamenttinen, mut on ollut aivan ihanan pitkäpinnanen:Heartred Kyllähän minäkin olen osannu olla hankala ennenkin, mut nyt luokittelen itseni jo ihan sekopääksilaughing7
Kun olin vielä töissä, niin raivosin pomollekin ja työkavereille (olen aina ollut varmaan maailman helpoin ihminen töissä) Asiakkaalle huusin työauton tilttaillessa, et "Saatana tää paska jää kohta tähän ja otan loparit, enkä tule ikinä enää töihin, vittu miksei näitä paskakasoja voi huoltaa kunnolla! Toivotettiin vaan onnea ku soitin et on ongelmia, vittu mä mikään autoasentaja ole! Ei näillä vehkeillä voi töitä tehdä!" Ja ties mitä, HUPS.

Etova olo lähti onneks reilu viikko sitten ja nyt sit vois syödä melkeen koko ajan.

Nyt nukun jo vähän paremmin, mutta vessassa saa ravata vähintään kaks kertaa yössä. Välillä ei tule millään iltaisin uni, viime yönä sain unta kolmen jälkeen, nukuin sit joku 6h. En kyllä muutenkaan juuri enempää kuin 7h saa nukuttua, vaikka aina noin klo 16-17 olen jo ihan loppu, päikkärit silti edelleen nounou.

Vatsan turvotus on ihan jäätävää! Välillä vaan yhdet pyjamahousut on hyvät päällä eikä ahdista. Ja pierettää ja haisee siltä kuin mätänisin sisältä :dance011

Nivusia vihloo välillä.

Niska ja hartiat on ollu totaalisen jumissa jo pari viikkoa ja se on ihan hirveetä, ei ikinä ennen ole ollu tällaista, ei tiedä välillä miten olis.

Ja päätä särkee. Rinnat ihan superkipeet. Yöhikoilu on lähteny onneks. Nyt on sit päivisin useimmin vilu ja jalat varsinkin palelee.

Juuri mitään ei jaksais tehdä.

Olikohan siinä kaikki :laughing002
 
Muokattu viimeksi:
Marraskuusta lähtien oon ollut enimmäkseen kipeänä. Välissä on ollut lyhyitä vajaa viikon pätkiä terveenä (esim. neuvolakäynnit ja ultra on onneks just ajoittuneet noihin terveisiin jaksoihin). On ollut flunssaa, jäätävää yskää ja kuumetta sekä joulun aikaan kahteen kertaan kiusannut vatsatauti. Näihin vielä kaupan päälle pahoinvointi, jonka vuoksi oksennan useimmiten vähintään kerran päivässä. Tää alkaa jo tuntua vähän raskaalta. Eilisellä neuvolakäynnillä selvisi, että mulla on tippunut paino parin kk aikana nyt noin 1,5kg. Ei onneks sen enempää mut esikoisen raskaudessa painoa oli muistaakseni tässä kohtaa tullut jo pari kiloa lisää (yhteensä tuli noin 14kg), kun en juurikaan oksennellut.
Tällä viikolla olin kahtena päivänä töissä ja ne menivät ihan ok kun söin vähän väliä jotain pientä. Ei oo vaan kiva syödä vähän väliä eväitä kaikkien keskellä kun ollaan avokonttorissa, eikä meillä ole kuin keittiönurkkaus (ei sosiaalitiloja). Onneks työkaverit on sentään miehiä, niin he eivät ala niin herkästi utelemaan mahdollisesta raskaudesta. :D
 
Mullakin tippu paino pari kiloa ekan parin kuukauden aikana ja kauhistuin miten vähän painoin ekassa neuvolassa, 47kg. Oon pitäny mun omana ihanteena 55kg, mutta en oo pitkään aikaan oikeen päässyt 49-50kiloa ylemmäs. Oon vaan 155 pitkä :grin Nyt oon onneksi saanut sen pari kiloa takas, veikkaan ainaki vaikken oo vaakaa käyttäny, kun ruoka on alkanu maistuu nyt paremmin kun hyvin.

Edit: Eikä ole ollu töissä niin ei joudu koko ajan nostamaan ja kantamaan tavaroita ym niin kulutus laskenu huimasti
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on onneksi myös pahoinvointi alkanut antaa periksi, viimeksi taisin oksentaa ennen vuodenvaihdetta. Vielä saattaa ennen nukkumaan menoa olla tosi huono olo, mutta helpottaa sit nukkuessa. Nyt on "uutena oireena" tulleet nenän limakalvojen ihan tuhoton kuivuminen (oli tullut yksi yö vertakin nenästä mitä ei oo koskaan aikaisemmin tapahtunut). Aivan hirveän kipeä on nenä, kävin apteekista hakemassa jotain rauhoittavaa suihketta.
 
Ummetus... Ai että!
Maha toimii keskimäärin 5 päivän välein ja oikeasti on hiukan tukalaa. Ei auta vedenjuonnit tai luumut/kuidut ym. Jos tämä tästä pahenee niin kesällä varmaan toimintaa on kerran kuussa.

Lisäys:
Mielenkiintoista on myös se, että mahantoiminnan jälkeen yleensä pahoinvointi pahenee tosi paljon vaikka luulisi sen olevan toisinpäin. Äsken juuri oksensin puolikkaan appelsiinin kun se ilmeisesti oli liian raskas aamupala...
 
Muokattu viimeksi:
Ja nivusey kipuilee taas. Alan oikeasti kallistua nyt siihen että nää taitaa olla liitoskipuja nyt jo. Päivittäin sattuu ihan kuin luuta yritetään venyttää ja vetää oikeaan lonkkaa kivun niin että on vaikeuksia kävellä. Ei kiva.. en muista millon esikoisesta tuli jos tuli ollenkaan.

Tää bebe kyllä hengailee enemmän tuolla oikealla puolella mut ai luoja tätä kipua..
 
Miltä ne liitoskivut tuntuu? Minulla on omituisesti särkenyt tavallaan tuolta oikein syvältä alapäästä mukamas. Se kestää ihan hetken ja sitten menee pois.
Reisiä särkee myös. Tai ne tuntuu jotenkin tuskallisilta. Lepo pahentaa asiaa, kävely parantaa.
 
Viiltävää/pistävää kipua nivusessa. Tuntuu siis tosiaan ihan kuin luuta väänneittäisi jotenkin. Nyt vielä toistaiseksi tulee ja menee ja välillä vaikeuttaa hieman kävelyä.

Voi tuntua siis häpyluussa, nivusissa ja jopa selän puolella ilmeisesti.
 
Ummetus... Ai että!
Maha toimii keskimäärin 5 päivän välein ja oikeasti on hiukan tukalaa. Ei auta vedenjuonnit tai luumut/kuidut ym. Jos tämä tästä pahenee niin kesällä varmaan toimintaa on kerran kuussa.

Lisäys:
Mielenkiintoista on myös se, että mahantoiminnan jälkeen yleensä pahoinvointi pahenee tosi paljon vaikka luulisi sen olevan toisinpäin. Äsken juuri oksensin puolikkaan appelsiinin kun se ilmeisesti oli liian raskas aamupala...

Huhhuh, tsemppiä!
Oon kriiseilly, kun maha toimii kerran päivässä, et mitä tuskaa se sitten on, kun oikeasti ummettaa. Aiemmin tottunu olemaan ihan totaalinen "läpipasko", niinkuin meillä kutsutaan. Maha on yleensä toiminu sen 3 ja välillä jopa 5kertaa päivässä :happy3
 
Huhhuh, tsemppiä!
Oon kriiseilly, kun maha toimii kerran päivässä, et mitä tuskaa se sitten on, kun oikeasti ummettaa. Aiemmin tottunu olemaan ihan totaalinen "läpipasko", niinkuin meillä kutsutaan. Maha on yleensä toiminu sen 3 ja välillä jopa 5kertaa päivässä :happy3
Sanotaanko, että olo on kuin muumilla :grin Mulla on nyt epätoivoinen luumujen liotus/syöntioperaatio menossa.
 
Mä olen aiemmissa raskauksissa aloittanut näihin aikoihin jo ummetuslääkkeet ja kuitulisän, joista olen päässyt eroon vasta synnäriltä palatessa. Ihme kyllä olen vielä selviytyt ilman, mutta vähän alkaa vaikuttaa siltä, että pitäisi taas aloitella tai kohta alkaa taas pukamat tihrustaa verta.
 
Mä olen aiemmissa raskauksissa aloittanut näihin aikoihin jo ummetuslääkkeet ja kuitulisän, joista olen päässyt eroon vasta synnäriltä palatessa. Ihme kyllä olen vielä selviytyt ilman, mutta vähän alkaa vaikuttaa siltä, että pitäisi taas aloitella tai kohta alkaa taas pukamat tihrustaa verta.

Mulla on varmaan erityisherkkä berberi, kun heti alko pukamat juhlia, kun vatsa alko toimia hitaammin, vaikka ummetusta ei ole :excited001 Kohtuu ärsyttäviä "kavereita", alkaa kiusaamaan millon mistäkin syystä.
 
Yli viikko oksentamatta. Jes. Maanantaina töissä oli jo lähellä, mutta vaihdoin kevyempään hommaan ja olo helpotti. Taisin vaan syödä liikaa.

Nyt kiusana on rytmihäiriöt. Soitin neuvolaankin ja sain sieltä reseptin ja lähetteen kilpparikokeisiin. Onko muilla ollu samaa vaivaa? Ennen raskautta ollu ihan satunnaisesti, mutta nyt parina päivänä muljahdellu ihan kunnolla. :sour:

Lisäksi neuvolalääkärin tarkastuksessa oli tulehdusepäily, joten siihenkin nyt lääkitys.

Ja pientä vihlontaa nyt päivittäin. Taitaa olla liitoskipuja. Eli kun yks vaiva hellittää, niin toinen tulee tilalle. Vauvalla onneks kaikki oli hyvin tiistain neuvolassa. Kova oli meno päällä ja karkas sykkeen kuuntelustakin kertaalleen. :grin
 
Mulla oli muutama viikko sitten jäätävät rytmihäiriöt, heräsin keskellä yötä niihin ja ajattelin et "nyt mä kuolen" :laughing002 Tuli oikeen huono olo, muljahteli ja hakkas hulluna. Ei oo sen jälkeen onneksi ollu kuin ihan pieniä ihan satunnaisesti.
 
Takaisin
Top