Millaisia raskausoireita sinulla on?

Jos aikasemmin olin sitä mieltä, että kaikki liikunta on alkanut tuntumaan raskaalta niin nyt se vasta raskaalta tuntuukin, muutama kerros portaita ja pakko oli pitää tauko ja tasata hengitystä, toivottavasti ei raudan puutos ala taas vaivaamaan, ihan samalta tuntui sillon kun puutos oli pahimmillaan! Onneksi nyt pääsee taas mittauttamaan arvot niin tietää vähän, että missä mennään!
Onko muilla täällä ollut ongelmia raudan kanssa ?
 
Jos aikasemmin olin sitä mieltä, että kaikki liikunta on alkanut tuntumaan raskaalta niin nyt se vasta raskaalta tuntuukin, muutama kerros portaita ja pakko oli pitää tauko ja tasata hengitystä, toivottavasti ei raudan puutos ala taas vaivaamaan, ihan samalta tuntui sillon kun puutos oli pahimmillaan! Onneksi nyt pääsee taas mittauttamaan arvot niin tietää vähän, että missä mennään!
Onko muilla täällä ollut ongelmia raudan kanssa ?
Mulla neuvola ensi maanantaina joten silloin varmaan saan lähetteen kaikkiin testeihin. En ole ennen kärsinyt raudan puutteesta tietääkseni ainakaan, mutta se kai selviää tässä muutamien viikkojen sisällä. Erityisesti kiinnostunut olen thyroxiini lääkityksen arvoista, koska kävin toukokuussa testeissä ja ne olivat njaa ei ihan ok, mutta rajojen sisällä. Tärkeetä olisi, että pikkuinen ei saisi mun kilpirauhasongelmia tai isin reumaa. Me ollaan ihan unelmavanhempia autoimmuunisairauksineen :D
 
Mulla neuvola ensi maanantaina joten silloin varmaan saan lähetteen kaikkiin testeihin. En ole ennen kärsinyt raudan puutteesta tietääkseni ainakaan, mutta se kai selviää tässä muutamien viikkojen sisällä. Erityisesti kiinnostunut olen thyroxiini lääkityksen arvoista, koska kävin toukokuussa testeissä ja ne olivat njaa ei ihan ok, mutta rajojen sisällä. Tärkeetä olisi, että pikkuinen ei saisi mun kilpirauhasongelmia tai isin reumaa. Me ollaan ihan unelmavanhempia autoimmuunisairauksineen :D

Oon saanut omalta lääkäriltä kuvan, että kilpirauhasen ongelmat ja raudan puutos kulkee usein käsi kädessä ja joskus rauta-arvojen parantuminen vaikuttaa myönteisesti kilppari arvoihin, jos en siis ihan väärin muista!
Mulla on siis kilpirauhasen vajaatoiminta ja arvot aina heitelleet vähän joka suuntaa :sad001
Sain kyllä neuvolasta ohjeeksi lisätä heti tyroksinin määrää, tälläset ohjeet siis heti aikaa varatessa.
Toivottavasti teillä pikkuinen säästyy ongelmilta :)
 
Jos aikasemmin olin sitä mieltä, että kaikki liikunta on alkanut tuntumaan raskaalta niin nyt se vasta raskaalta tuntuukin, muutama kerros portaita ja pakko oli pitää tauko ja tasata hengitystä, toivottavasti ei raudan puutos ala taas vaivaamaan, ihan samalta tuntui sillon kun puutos oli pahimmillaan! Onneksi nyt pääsee taas mittauttamaan arvot niin tietää vähän, että missä mennään!
Onko muilla täällä ollut ongelmia raudan kanssa ?
Mulla on aiemmin raskausaikana pudonnut hemoglobiini ja lisäraudat varmaan joudun taas pian aloittamaan.
 
Oon saanut omalta lääkäriltä kuvan, että kilpirauhasen ongelmat ja raudan puutos kulkee usein käsi kädessä ja joskus rauta-arvojen parantuminen vaikuttaa myönteisesti kilppari arvoihin, jos en siis ihan väärin muista!
Mulla on siis kilpirauhasen vajaatoiminta ja arvot aina heitelleet vähän joka suuntaa :sad001
Sain kyllä neuvolasta ohjeeksi lisätä heti tyroksinin määrää, tälläset ohjeet siis heti aikaa varatessa.
Toivottavasti teillä pikkuinen säästyy ongelmilta :)
Voisikohan mun ongelmat johtua jostain raudanpuutteesta sitten? Musta tuntuu että tämä kesä on ollut hyvin vaikea, ja pirteystasoni on ollut aika nollilla vaikka oli kauniita ilmoja. Pitää tarkastaa että ottavat kaikki rautaarvot sitten. Jos tämä pikkunen löytyy masusta ylihuomenna niin lupaan kyllä että syön terveellisemmin ainakin! Sokeria on tullut nautittua liian paljon kyllä, nyt puhtaampaa ruokavaliota!
 
Voisikohan mun ongelmat johtua jostain raudanpuutteesta sitten? Musta tuntuu että tämä kesä on ollut hyvin vaikea, ja pirteystasoni on ollut aika nollilla vaikka oli kauniita ilmoja. Pitää tarkastaa että ottavat kaikki rautaarvot sitten. Jos tämä pikkunen löytyy masusta ylihuomenna niin lupaan kyllä että syön terveellisemmin ainakin! Sokeria on tullut nautittua liian paljon kyllä, nyt puhtaampaa ruokavaliota!

Mulla raudanpuute aiheutti todella pahaa väsymystä, olisin voinut nukkua hyvin 12h yöunet ja päikkärit päälle! Muutenkin olo oli tosi vetämätön, salilla ei mikään meinannut onnistua kun heti oli jalat hapoilla!
Ei siitä ainakaan mitään haittaa oo ottaa niitä rauta-arvoja, muistaa vaan, että ottavat tulehdusarvot samalla , koska tulehdus nostaa valheellisesti rauta-arvoja :)
Mulle lääkäri sanoi, että ferritiinin tulee olla vähintään 70, mielellään lähellä 100, varsinkin kun raskaus kuluttaa rautavarastoja.
Toivottavasti ultrassa kaikki menee hyvin :)
 
Mulla myös ensi viikolla varhaisultra koska en kertakaikkiaan pysty odottamaan kauempaa. Pakko saada tieto miten menee. Takana 1 km ja kaksi kemiallista. Oltiin jo menossa hoitoihin kun tärppäsi viime metreillä.. Iloita ei uskalla ennenkuin kaikki on varmasti hyvin.
 
Mulla oli hemoglobiini 103 ja sain lähetteen labraan uusiks ja ferritiini mitataan myös. Hyi pelkään sitä raudan syömistä ku muutenkin vatsa vuoroin kovalla ja löysällä ja pierettää ja turvottaa. Oon syöny varmaan sara rautakuuria elämässäni ja mikään ei tunnu sopivan vatsalle.
 
Mun kans varmaan jossain kohtaa pakko syödä rautakuuri tai pari. Viimeks oli 128 hb, mutta se siitä varmaan laskee. Kiinnostaa myös tuo ferritiini, ymmärtääkseni se kuuluu tohon verinäytepakettiin, mikä otetaan ennen nt-ultraa.

Nyt on pahoinvointi selvästi laantunut (pian rv 10+0), vain pientä on ja jos syke nousee liikaa tai ruokailuväli liian pitkä niin pahempi olo ja heikotusta/huimausta. Muutaman kertaa taisin joutua oksentamaan vain.

Väsymys on jäänyt kyllä pysyvästi.... toivottavasti 2/3 olisi pirteämpää aikaa.

Tuntuu, kun tuo pieni kasvaa, jatkuvasti painetta ja nipistelyjä ja sukkapuikkokipuja ollut nyt, hän tekee tilaa itselleen :D yhtäkkiä saattaa tulla pissahädän tunne, kun osuu sopivasti painamaan rakkoa. Taitaa paikkojen löystyminenkin jo alkaa kun häpyluu on ihan arka ja alaselkä kipeämpi. Rinnat olleet koko ajan arat, nyt vasta selvästi turvonneet. Esikoisesta rintakipu loppui melkein heti plussauksen jälkeen.
 
Olen aina miettinyt, millaista raskauspahoinvointi on. No, nytpä tiedän ja hyi olkoon, miten inhottavaa tämä on. Koko ajan vellova, aaltoileva etovuus ja se heijastuu kaikkeen ja kaikkiin. En pysty keskittymään töissä, pahimpien aaltoilujen aikana työtovereiden näkeminenkin ällöttää. Ihan älytöntä. Välillä joku ruoka himottaa, välillä sama sapuska kuvottaa. Nälkä on ihan tajuton ja pakko syödä parin tunnin välein, mikä ei ole ollenkaan mun aiemman rytmin mukaista. Elän ihan puoliteholla jos silläkään, jaksan hädin tuskin raahautua töihin ja töistä kotiin. Tänään on 7+2 eli varmaan viikkoja vielä edessä tätä fiestaa.

Rintojen särky ja pissahätä eivät tunnu miltään tämän rinnalla.
 
Olen vielä säästynyt pahimmalta pahoinvoinnilta, ajattelin että kai se tulee jossain vaiheessa mutta ei vielä (kuuluisat viimeiset sanat varmaan). Ehkä tämän puuttuminenkin aiheuttaa mulle stressiä koska ajattelen kokoajan että olenko oikeasti raskaana edes? Sehän selviää tänään ultrassa...
 
Keho on ottanut musta täysin vallan. Asutaan useamman kilsan päässä kaupoista. On aika jännää arvailla mikä ruoka milloinkin uppoaa. Se kun voi olla mitä vaan maan ja taivaan väliltä, ja välillä tuntuu, ettei mikään mene alas.
 
Tää on kyl, kun koko ajan on nälkä ja huono olo, jota syöminen helpottaa, mutta jo jääkaapin oven avaaminen saa karvat nousemaan pystyyn ja vatsan kääntymään :hungover: En oksenna, mut välillä on semmonen olo, että se helpottais edes hetkeksi...:wtf:
 
Tää väsymys on kyllä ihan kamalaa, pakko nukkua joka päivä edes sen 1,5h päikkärit, nii jaksaa valvoa edes sinne ysiin.
Ja päänsärky on ihan omaa luokkaansa.
 
Jos aikasemmin olin sitä mieltä, että kaikki liikunta on alkanut tuntumaan raskaalta niin nyt se vasta raskaalta tuntuukin, muutama kerros portaita ja pakko oli pitää tauko ja tasata hengitystä, toivottavasti ei raudan puutos ala taas vaivaamaan, ihan samalta tuntui sillon kun puutos oli pahimmillaan! Onneksi nyt pääsee taas mittauttamaan arvot niin tietää vähän, että missä mennään!
Onko muilla täällä ollut ongelmia raudan kanssa ?
Mulla oli ferritiinit 3 v kuparikierukan pidon jälkeen n. 20 ja ne olis kai hyvät jos olis 80 mut lääkäreiden mukaan pitää olla vähintään yli 20 tms. En muista enää.
Otan säännöllisen epäsäännöllisesti rautaa ja vitamiinilisää joka auttaa rautaa imeytymään, mutta nyt oon ottanut vaan tota raskausvitamiinia.
 
Mulla oli ferritiinit 3 v kuparikierukan pidon jälkeen n. 20 ja ne olis kai hyvät jos olis 80 mut lääkäreiden mukaan pitää olla vähintään yli 20 tms. En muista enää.
Otan säännöllisen epäsäännöllisesti rautaa ja vitamiinilisää joka auttaa rautaa imeytymään, mutta nyt oon ottanut vaan tota raskausvitamiinia.

Mulle oma lääkäri sanonut, että 100 tähdätään, mutta kunnallisella puolella taas en oo koskaan saanut mittauttaa, paitsi nyt sain neuvolan kautta lähetteen.
Taitaa sinne sataan olla vielä matkaa, kun olikin vissiin flunssa tulossa ja tulehdusarvot vääristää ferritiini tulosta, ei siis varmasti ole tän hetkinen 121 todellinen luku! Toivottavasti sais vielä uudemman kerran mittauttaa!
 
Mä en oo koskaan päässy rauta-arvojen mittaukseen, aina vaan otettu hemoglobiinia.. Nyt oli hb 132, joku 140 + on mulle yleensä ollut normaalia.. En tiedä voiko tuo lasku jo väsyttää.. Tekis mieli hakea ylimääräinen rautakuuri, vaikka noissa monivitamiineissakin rautaa on.. Muistatteko muuten, että paljon foolihappoa suositeltiin raskausaikana?
 
Mun mielestä foolihapon suositus olis nyt 500?

Jatkuva etominen ottaa tosiaan koville, mut mulla ehkä silti hirveintä on tää aivan jäätävä turvotus, joka on läsnä ympäri vuorokauden. Siis maha on niin turvonnut, että navan ympäriltä tekee kipeetä. Olen aivan rantapallo - tai pikemminkin semmoinen jumppapallo :wtf: Eikä mikään tunnu siihen auttavan...

Eka raskaus oli helpompi (vaikka tiedän kyllä, et asiat vois olla viel paljon hulluminkin). Esim. nyt hiipii päänsärky lähes päivittäin, mitä ei ollut esikosta ollenkaan.

Voimia kaikille oloihin ja mietteisiin :Heartred
 
Mulla on ollu tänään taas jatkuva etova olo ja järkyttävä turvotus ja pieretys ja mitä lie. Viikkoja 10+1 ja luulin olojen jo helpottaneen. Ärsyttää tämmönen vetelä saamattomuus.
 
Mä en oo koskaan päässy rauta-arvojen mittaukseen, aina vaan otettu hemoglobiinia.. Nyt oli hb 132, joku 140 + on mulle yleensä ollut normaalia.. En tiedä voiko tuo lasku jo väsyttää.. Tekis mieli hakea ylimääräinen rautakuuri, vaikka noissa monivitamiineissakin rautaa on.. Muistatteko muuten, että paljon foolihappoa suositeltiin raskausaikana?

Toi on kyllä tosi tylsä homma, kun pelkkää hb mitataan, koska se saattaa olla vielä korkea sillonkin kun rautavarastot on ihan tyhjät! Kaiketi keho yrittää viimeiseen asti pitää hb ylhäällä, tai näin mulle lääkäri sanoi :)
Sillon kun mulla oli ferritiini kaikkein matalimmalla, tais olla alle 7 niin hb oli yli 140, eli ei kerro koko totuutta :sad001

Folaattia mun mielestä femibionissa on 800 mikrogrammaa :)
 
Takaisin
Top