millä fiiliksillä?

Vastaan vielä Piipuulle, että minulla on ollut vihanneksiin ja marjoihin himoja, varmaan tulee syötyä vähän liian raskaasti normaalisti. Myös on alkanut janottaa enemmän. Raskausajan vitamiinilisä missä on foolihappoa, pitäisi kyllä hillitä puutostiloja, ja sitä myöten himoja tiettyihin ruoka-aineisiin. Jos kuitenkin on yhtä terveellisiä himon kohteita kuin minulla, niin varmaan kannattaa vaan kuunnella itseään ja toteuttaa "fantasioita" (nään mielessäni ison vuoren vasta huuhdottuja rapeita salaatinlehtiä... nam!:D )

Enemmän minulla taitaa kuitenkin olla uusia inhotuksia kun himotuksia... ! Yksi kahvihörppy vetäsee mahan ripulille (myös musta tee, eli varmaan kofeiini on syyllinen) pekonin ja minkä tahansa voissapaistetun haju pistää oksettamaan, ja aika moni muukin vahva haju kuvottaa.
Lauantai-aamun jälkeen ei kuitenkaan ole tarvinnut käydä oksentamassa - onneksi! (vielä..)
 
Voi miten ois noin päin ihanaa. Mulla taas tökkäs KAIKKI terveellinen, etenkin keitetyt vihannekset!! Salaatti vielä menee mutta muita kasviksia en pysty syömää yhtää. Mandariinit jne kans yökkäyttää. Ainoastaan banaani ja viinirypäleet menee vielä hedelmistä.

Kaikki suolainen ruoka himottaa ja makee ällöttää...syö tässä nyt sit terveellisesti ku kasviksia yrität laittaa suuhun meinaa oksu tulla samantien.
 
mulla on ihan hyvä fiilis. Odotan jo kovasti ekoja raskausoireita. Tuntuu ettei mulla oo vielä mitään, vaikka ekasta oli tässä vaiheessa jo selkeet oireet. En kuitenkaa vielä oo huolissani, kun eiköhän tää oireettomuus oo ihan normaalia. ja yritän muutenkin olla stressaamatta ettei mee kroppa ihan sekaisin..

mulla ei oo mitään ihmeellisiä mielitekoja, vielä. Päinvastoin. oon varsinainen sokerihiiri ja herkkujen mussuttaja mut nyt ei oikeestaan tee mieli mitään makeeta. :D ihme, koskahan tääkin muuttuu :D
 
No johan teillä on aktiivista seurantaa mammasurffi. Kävin neuvolassa perjantaina ja seuraava neuvolakäynti on toukokuussa (!!!!). No np-ultran ja rakenneultran välissä VOI käydä, jos haluaa, mutta muuten tosiaan ensimmäisen viiden kuukauden aikana yksi neuvolakäynti...
 
Pakko sanoo vielä tosta sokerirasitus testistä, että ainankin täällä päin se tehään melkein jokaiselle, ei vain 25-vuotiaille tai ylipainoisille.. Esim jos suvussa on sokeritautia yms
 
Catti, tietty sukurasite ja muutkin syyt pistää testeihin.. Itsellä ei ollut tietoa sukurasitteista ykkösen kohdalla, mutta tässä on moni asia selvinnyt viimeisen vuoden aikana. Mummot on intoutuneet kertomaan asioistaan kun sain lapsen, ehkä ajattelivat että minäkin olen tullut sitä myöten enemmän aikuiseksi tai jotain.. ;-)

Tulin tuossa juuri ekasta neuvolasta, ja tänä vuonna on uudistettu kuulemma käytäntöjä, ts. harvennettu neuvola- ja lääkärikäyntejä. Ekan raskauden aikana vertailtiin Espoossa asuvan ystävän kanssa käyntikertoja, ja heillä oli kaikkea vähemmän. Tuusula on kai laittanut vuoden vaihteessa homman taloudellisemmalle tolalle neuvolassa... ja nyt kun minulla on toinen raskaus niin sitäkin vähemmän käyntejä. Mutta en kyllä edes liioitellut mitä aiemmin kirjoitin, meillä oli kerran kuussa neuvola - joko hoitajalla tai lääkärillä (kolme lääkärikäyntiä) ja perhevalmennusta muistaakseni 5 kertaa. Espoossa oli silloin jo vain 2 lääkärikäyntiä ja 2 tai 3 valmennusta.
Olen kyllä iloinen, että sain käydä niin usein! Ekalla kertaa kaikki oli uutta, ja oli tavallaan turvallinen olo kun raskautta seurattiin tosi tarkasti. Nyt kun on tuo pikku vaippapöksy mukana, niin hyvä vain ettei tarvitse koko aikaa juosta siellä. Minullahan siis todettiin raskausdiapetes viime kerralla, ja siksi kävin vielä lisäksi pari kertaa äitiyspolilla lääkärillä ja ultrassa. Kerran sattui 3 käyntiä samalle viikolle kun oli perhevalmennuskin, silloin kyllä tuntui jo työltä olla raskaana! :D
 
En tiedä miksi mutta muhun iski tänään ihan kamala pelko ettei kaikki olekaan niin kuin pitäisi ja raskausoireita on vielä aiempaakin vähemmän. Tiedän kyllä ettei kaikilla oikeastaan ole oireita koko aikana, mutta silti. .. aiemmin olin kovin luottavainen ja rauhallinen että kaikki menee hyvin, en ymmärrä mikä on.....

Pelottaako teitä myös vai olenko ainoa hermoraunio ?

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
piipuu, et oo ainut hermoraunio......

Kyllä mäki stressaan turhan paljon kuinka tämän raskauden kanssa käy.
Useimmiten eniten hermostuttaa kun ei ole juurikaan oireita, sitten harvoin kun esim. mahasta vähän vihlaisee niin olen jo varma keskenmenosta.. Menisi nyt kaikki hyvin ja aika nopeasti..
 
Ompa helpottavaa kuulla että en oo yksin. Mitenkä pitkällä sä oot Adalia?

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Nuo Np-ultran jutut vaihtelevat kunnittain. Joissakin pitää käydä verikokeessa ennen ultra, toisaalla taas samana päivänä ultran kanssa. Myös neuvolakäyntejä vaihtelevat, esim. raskausajan diabeetikoilla on enemmän seurantaa kuin niillä, joilla raskaus etenee normaalisti.

Muistelisin lukeneeni, että suositus neuvolakäyntien määrän suhteen on 8 - 13 käyntiä normaalisti sujuvan raskauden aikana.
 
Viikkoja olis nyt menkoista laskettuna 7+6, mutta kun viikko sitten ultrassa olin äitiyspoliklinikalla niin viikkoja oli ultraajan mukaan noin 6... Eli jotain 7viikkoa tänään tulee.

Kierto sen verran pitkänä noiden aikaisempien keskenmenojen takia niin ei aivan vastaa viikot tuota menkoista laskettua.. mutta toistaiseksi kaikki hyvin, onneksi.

Olisi nyt vain jo se eka neuvola niin ultrattaisiin taas.. :)
 
Nyt jännittää jo ihan todenteolla! Huomenna ultra ja samalla poksuu täyteen 8+0. vielä näyttäisi ja tuntuisi olevan kaikki ihan okei... nyt täytyy vaan koittaa olla vilkuilematta kelloa ja mietiskellä jotain ihan muuta!
Piipuu, täälläkin on kyllä oltu tosi pelokkain mielin. Mut onneksi huomenna saa sitten tietää , onko masu-asukilla kaikki kunnossa.
 
Kyllä sitä täälläkin mennään ihan vuoristorataa. Välillä ei muista synkkiä ees aatella ja hymyilyttää vaan kun tänään olonkin puolesta ollut niin hyvä. Sitten taas toisena päivänä ei ajatukset pysy kasassa ja jännää vaan mitä masuun kuuluu.

Nyt menossa 8+4 noin ja seuraavaan ultraan muutama viikko vielä aikaa. Josko yrittäisi nyt keskittyä liikkumaan ja tekemään vähän lihaskuntoa. Meinaa selkä jo nyt jumittaa alhaalta kun siellä muutenkin jo on vikaa. Lenkkiä, vatsoja ja selkiä siis urakalla eessä että pysyis ees vähän kuosissaan. Normisti liikun paljon, mut nyt nii paha olo ollut jo viikkoja ja vielä kauhee pakkanen ni en oo saanut mitää aikaseks ja sen huomaa. Mut jänskättää ja mietityttää koko juttu välistä paljonkin. Jopa painajaisen näin keskenmenosta muutama yö sitten, se oli aika karmivaa....
 
IslaKaisla, mäkin oon muutamana yönä nähnyt ihan hirveitä keskenmeno painajaisia! Sitten kun on herännyt niin on saanut juosta vessaan tarkistamaan ettei verta näy missään., Nyt kuitenkin uskallan heittää pelon pois ja iloita tästä raskaudesta, kun tietää, että massussa ihan oikeasti sykkii sydän :)
 
Mä olen ollu todella huonolla päällä plussasta lähtien.raivostuttaa kaikki, aivan kaikki ja vastapainoksi itken kahden tunnin välein ja koen syyllisyyttä pahantuulisuudesta.selvät fyysisetkin oireet on.kovin onnellinen olen raskaudesta ja niin pitkään kun sitä yritettiinkin (3vuotta) mutta hurjalle kroppa ja mieli nyt tuntuu.ehkäpä tää tästä tasaantuu.onko muilla kunnon mielialan muutoksia?
 
Kylli: mulla ei muuten ole ollut mielialamuutoksia tän raskauden aikana, mutta tää päivänen on ollut jotain aivan hirveää.. tiuskin, äyskin, murisen ja kiehun ja se joka saa kuulla näitä raivonpurkauksia on ollut oma mies, kaupantäti, lapsi, anoppi ja jopa koira vaikka mitään ei ole edes raasu tehnyt.. myös ei elävät asiat ovat saaneet kunniansa.. esim. tietokoneet ovat olleet yksi näistä.. Ja tästä kaikesta on isäntä vetäny herneet nenään varmaan palkoinee,n koska lukuisista anteeksi pyynnöistä huolimatta pitää mulle mykkäkoulua.. huoh..
 
Mitä mieltä olette muuten miesten ulkonakäymisestä raskausaikana? Kuinka usein ja kunnon kännit vai pari bisseä? Niinkun aiemmin jo sanoin hormoonit(ja elämäntapamuutokset?) on tehny musta raivoajan ja nyt ärsyttää miehen ulkonakäyminen.käytiin ennen raskautta molemmat ahkerasti yöelämässä ja poltettiin.tupakan molemmat lopetti plussaan ja nyt haetaan uusia käytäntöjä miehen ulkonakäymiseen.mua ei oikein huvita sinne enää lähteä, en ennen raskauttakaan selvinpäin baariin suostunut, en kestä känniläisiä selvinpäin :D
 
Täällä ollaan superhyvillämielin, mutta äärimmäisen huolissaan vielä... iät ja ajat ollut ongelmia mulla kuukautisten kanssa, ja jossai vaiheessa jätettii ehkäsy kokonaan pois, lääkärin kans käytii keskusteluja ym. Jokaiset menkat ku alko ni itketti ja ehdin jo luopua toivosta että saatais lapsia ikinä vaik nuoria ollaanki.. No ehdin jo puolustautua sillei että koitin miettiä elämää ilman lapsia. Jossainvaiheessa aloin miettimään että millonkahan seuraavat menkat alkaa ja niittenhän ois pitäny alkaa jo! Uskomatonta! Sillon oli 5+ menos :) jeeee! Kun nyt vaa menis kaikki hyvin!

Meillä ukko ei onneksi käytä alkoholia juuri ollenkaa mutta tupakoi. :| on kyllä luvannut lopettaa, sitä ootellessa ja tukiessa. :) Mut ehottomasti minusta kannattaa keskustella miehen elämäntavoista vakavasti, eihän sitä toivo että ne vauvan tulon jälkeenkää jatkuu ni raskausaika hyvää aikaa miehellekki valmistella tulevaa :)
 
En minäkään suhtaudu positiivisesti liian ahkeraan miehen baarissa juoksenteluun. Onneksi se on huomaavainen, eikä ole vielä lähtenyt minnekään. Sillä on kuitenkin muita syitä olla välillä poissa kotoa, joten en sitä heti baariin kannustakaan.

Ensi viikolla saan olla 3 päivää yksinhuoltajana, kun mies lähtee työmatkalle. Nyt tuntuu että saatetaan olla tytön kanssa molemmat tulossa mahatautiin, joten voi olla mielenkiintoinen viikko tulossa.
 
Takaisin
Top