millä fiiliksillä?

Mulla pahoinvointiin on auttanu pahoinvointirannekkeet, joita saa esim apteekista. Ne painaa ranteesta akupunktiopistettä, joka ehkäisee pahoinvointia, ja on siten ihan turvalliset käyttää vaikka koko ajan. Niiden avulla ei enää aamulla yökkäytä yhtään, mutta toki mahaan tulee paha olo, jos ei syö säännöllisesti jotain pientä, ainakin 3-4 tunnin välein. Eli ruokailutottumuksillakin on näköjään vaikutusta! :)

Tuosta inkiväärin käytöstä en tarkemmin tiedä, mutta eilen saatiin neuvolasta pinkka luettavaa, ja jostain vihkosta luin, että uudehkon Eviran tutkimuksen mukaan inkiväärivalmisteita ja -teetä pitäis raskausaikana välttää. Tiedä sitten, onko liioteltua, kun ei siinä mitään syytä mainittu. :confused:

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
 
Onnea mammahaaveilija raskaudesta! Mulla pahoinvointiin on auttanut ruusunmarjainen hedelmätee ja sitruunavesi. Tuoremehutkin auttaisi, mutta ne toisi mulle helposti 25 raskauskiloa, joten koitan käyttää pahoinvoinnin helpottamiseen kevyempiä vaihtoehtoja.

Työpaikallani on koira ja se tietää raskaudestani. Ennen leikimme kunnolla vetoleikkejä, mutta ei enää. Nyt se ei enää vedä lelua, vaan pitää hellästi kiinni ja ravistelee sitä vain leikisti. Useimmiten se vain antaa lelun minulle jos yhtään yritän tarttua siihen. Muut hämmästelee sen käytöstä ja niin minäkin tein, kunnes tajusin että se ehkä haistaa raskauteni.
 
Nämä raskauden ajan ruoka "kiellot" ym on välilä niin tarkkoja etten tiiä mitä saa syyä. Oon hullu salmiakin syöjä, mulla on tosi matalat verenpaineet niin oon syöny ns lääkkeeksi (eli siis hyvä tekosyy syömiseen) ja nyt en tiiä saako sitä syyä jos on matalat paineet vai onko sillä jotaki muuta haittaa.. Ja rakastan kalaa, lihaa en oon juurikaan syöny 5 vuoteen, mutta nyt täytyy kai väkisellä syödä sitä kun lohen syöntikin on rajoitettu. Mieheni tuumas kun tätä asiaa siunailin, että tuskimpa mummosikaan 70 vuotta sitten jätti kalan syönnin.. Näinkai se on, mutta haluan kuitenkin välttää turhia riskejä.. Miten te ootte selviytyneet tässä kieltoviisakossa??
 
Ja kiitti edelleen pahoinvoinnin ehkäisy vinkeistä! Mulla on pian kaappi täynnä erilaisia teevalikoimia ym pikkupurtavaa, kaiken varalle:wink
 
Onhan noita kieltoja, mutta ei niitä varmaan kannata murehtia liikaakaan! Jos et ole vielä ollu yhteydessä neuvolaan, niin kannattaa soittaa; mulle lähettivät sieltä heti tietopaketin, jossa oli noista ruokarajotuksista, ja toki puhelimitse voi kyselläkin. Jos lohesta pidät, niin sitä saa syödä, kuten joitain muitakin kaloja, kunhan ne on kunnolla kypsennetty! Eli lähinnä graavatut ja kylmäsavustetut kalat on kielletty, koska niistä voi saada ruokamyrkytyksen. Joitain kalalajeja kehotetaan rajottaan ympäristömyrkkyjen takia, mutta niistäkin saa tietoa sitten neuvolasta. :) Täältä vau.fistä löysin myös jutun raskausajan ruokavaliosta, joka vastas noita neuvolan neuvoja: http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Elamantavat/Odottajan-ruokavalio-on-vaihteleva-ja-monipuolinen/

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
 
mammahaaveilija, ei sitä kalan syöntiä ainakaan kokonaan kannata lopettaa (etkä varmaan ollutkaan lopettamassa). Sitä nimenomaan suositellaan syötävän kahdesti viikossa kalalajeja vaihdellen. Mikä tuottaakin sitten meille ongelmaa. Hyvä jos normaalisti saadaan kalaa syötyä kerran kuussa. :D Oon miettinytkin että pitäisi varmaan napsia jotain kalaöljypillereitä asian korvaamiseksi. Ja sit tuo vaihtelevuus. Pitänee mennä pakastehyllylle kun tiskissä on kaikki niin kallista eikä sitä lohta = halvinta voi kokoaikaa syödä.

Muuten nämä rajoitteet ei kovin paljoa ole elämää häirinneet. Pehmeiden juustojen rajoitteen takia ei ole uskaltanut enää leipäjuustoa ja sulatejuustoja syödä mikä on harmi. Majoneesin (raaka kananmuna) kiertäminen on myös tuottanut vaikeuksia varsinkin kun se pitäisi tehdä huomaamattomasti ja sattuu olemaan liikkeellä porukassa joka haluaa heseen syömään. Toisaalta kaipa suomalainen on ihan turvallista. Mutta muuten... Ei sitä raakaa lihaa tule varmaan monellakaan syötyä ja esim kahvista ja raa'asta kalasta en tykkää muutenkaan. Tai maksasta. :p
 
Hesen majoneesissa on pastöroitua munamassaa, ei raakaa kananmunaa. :)
 
Elmiina, oot sankarini kun tuut kertomaan sinne sun tänne tämmösiä huojentavia tietoja. :Heartred Ehkä en siis ole hankkinut meille salmonellaa tai edes ottanut todellista riskiä sen suhteen. Ja googlettelin vielä että keltuaisjauhe johon olen törmännyt majoneesien tuoteselosteissa on myös salmonellavapaata. ^^ Eli eihän tässä mun syömisten suhteen ole muuta kuin pehmeiden juustojen listeriariski. :D
 
Ite huomasin tän täydessä paniikissa ku olin vetämässä hesessä sipulirenkaita paprikamajoneesin kanssa ja puolessa välissä tajusin että raaka kananmuna, ei helvetti! Luin sit ainesosaluettelon ja huomasin että pastöroitu, huh. Tosin sit taas lisäaineita oli sen verran et se olikin viimeinen kerta ku hesburgeriin raskauden aikana menin, taas ois ollu parempi olla miettimättä tai tietämättä :P
 
No mulla on nyt tullu syötyä pehmeitä juustoja mut tosi vähän, niin en ota siitä mitään paniikkia tässä vaiheessa. Oon niiden rajotuksesta kyllä tienny, mutta tosissaan vähän oon vain syöny. Minun täytyy kai huomenna soittaa neuvolaan ja alkaa varaamaan aikaa :wink
 
Kävin idioottina lukemassa netistä surullisia raskaustarinoita. Eipä ollut hyvä idea.

Mietiskelin uskaltaisinko ostaa pienen paikallisen jäätelövalmistajan jädeä. Onkohan siinä jotain listeriariskiä?
 
Mä oon joskus myös lukenut sellasia keskenmenojuttuja ym. Ihan typerää, saa vaan itsensä hermoilemaan ihan turhaa :sad001 joku täällä sanoi aiemmin että kaikki on hyvin niin kauan kunnes toisin todistetaan :)

Asiasta kolmanteen, sain tänään verikokeiden tuloksia ja niissä oli paastoglukoosi koholla.... pelottaa hirveästi että pistävät mut nyt sinne sokerirasitukseen joka jännittää hirveesti. ...... äääh
 
Ei kannata jännittää sokerirasitustestiä! Kävin ekan raskauden aikana sellaisessa, ja kun oli 12h ollu syömättä ja juomatta, kylmä sokerivesi maistui minusta tosi hyvältä! Verikokeen ottaminen nyt on aina inhottavaa, mutta kun ei katso pistämistä vaan tuijottelee ihan muualle, sanoisin että kamalampiakin asioita on. Otat vain piipuu jonkun hyvän kirjan mukaan, että kuluu odotusajat kokeitten välillä rattosasti, ja tietenkin herkkueväät mitkä voi vetää heti testin jälkeen. Tsemppiä! Minäkin menen taas ko. testiin, mikäli maanantain ultrassa näkyy joku kenen vuoksi mennä..
 
Nyt kyllä jännittää!!! Tänään on nimittäin ultra! Ei olla käyty varhaisultrassa, joten eka kertaa näkee pikkuasukin :love017
 
Mun mieltä on kalvanu kaikenlaiset negatiiviset ajatukset nyt viime viikkoina... Olenko valmis vauvan saamiseen? Haluaako mun mies edes vauvaa? Haluanko mä? Entä jos mies ei jaksakkaan? Ahdistaa ihan pirusti kaikki... :schoked025
 
Takkuinen, meille sanottiin jo neuvolassa että kaikki tuollaiset ajatukset on ihan normaaleja ja kuuluu tähän aikaan. Se on kuitenkin monelle ihmiselle suuri kasvun paikka kun kahdesta tuleekin kolme :) kerroin siis neuvolassa itse olevani ajoittain epävarma kaikesta äitiyteen liittyvästä. Mutta kyllä meistä tulee hienoja äitejä kaikista, vaikka kuinka nyt kyseenalaistettais sitä! Hyvää viikonloppua :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Piipuu, minäkin täällä välillä vakuuttelen että kannattaa odottaa huolettomasti, koska ennakkoon murehtiminen ei pienennä mahdollista tulevaa surua. Silti joskus hermostuttaa. Mulla ei ole aikaisemmin sujuneet "raskaudet" kepeissä tunnelmissa, joten vähän vaihtelee olotilat.
 
Takaisin
Top