Ihania miehiä teillä! Tässä iskee ihan kateus, kun teidän juttuja lukee. Itsestä tuntuu siltä, että on jäänyt aika yksin raskauden kanssa. Mies ei todellakaan ole perillä mistään raskausajan muutoksista, vaan pikemminkin provosoituu jos höyryän hormonihuuruissani. Eilen hermostuin äidilleni, joka on innoissaan ostanut ison kasan vaatteita tulokkaalle. Kiva asia sinänsä ja arvostan kyllä, mutta tuntuu ettei hän tajua ja kunnioita sitä, että minulle olisi tärkeää tehdä itse hankintoja osana äidiksi kasvamista. Ja onhan mulla tietysti myös tarkka näkemys siitä, millaisia vaatteita haluan, eikä meidän maut kaikessa ihan kohtaa. Olen hänelle kyllä sanonut, että nyt saa hillitä ostelua, mutta ei kuulemma pysty. Eilen hän vielä kaupanpäällisiksi totesi, ettei enempää kannata ostaa pieniä vaatteita, kun niitä alkaa olla jo paljon. Kerroin siis hänelle muutamista jutuista, jotka olin päivällä ostanut. Ja todellakaan en ole itse hankkinut juuri mitään. Mutta siihen mieheen… Lopulta eilen illalla viskoin kaikki vaatteet lattialle ja höyrysin, ettei minua ne kiinnosta. Siitäkös mies riemastui ja aloitti paasaamisen. Sängyssä sain sitten niin hirveän itkukohtauksen että vollotin siinä varmaan puoli tuntia. Mies vaan totesi, että mitä syytä sinulla on nyt itkeä. Eikä ollut ensimmäinen kerta, kun tuon lauseen kuulin. Ei tietoakaan, että hän olisi jollain tapaa yrittänyt lohduttaa tai olla edes lähellä tukena. Muutenkaan hän ei sen enempää halaile tai pussaa, tuntuu että melkein vähemmän kuin aiemmin. Joskus pyydän häntä kokeilemaan, kun vauva jumppaa ja möyrii. Kärsivällisyyttä siihen (jos ei heti tunnukaan) kestää ehkä viisi sekuntia, ja sitten on jo jotain kiinnostavampaa katsottavaa tietokoneella. Tuntuu myös, että kaikki työpaikalla järjestettävät kemut (joita on ollut tässä aikasen paljon) kiinnostavat aiempaa enemmän ja aina on niissä melkein oltava paikalla. Se on ikävää, koska meillä on muutenkin viikossa vain yksi–kaksi päivää/iltaa, kun olemme muutamaa tuntia enemmän yhdessä kotona. Eikä tietoakaan siitä, että hän muutenkaan auttaisi kotona enempää tai tajuaisi, että en jaksa samalla tavalla kuin ennen. Minun kohdalla tämä raskausaika ei siis todellakaan ole ollut sellaista kuin joskus ajattelin, että se olisi. Ja kyllä, olen moneen kertaan sanonut, että tarvitsen hänen apuaan, tukeaan ja hellyyttä enemmän kuin ikinä, mutta ei tunnu vaan tajuavan.
Anteeksi tämä tilitys. Iso hatunnosto niille miehille, jotka ovat täysillä mukana, ymmärtävät ja tukevat!